Opwekking uit de doden...

Plaats reactie
anne

Opwekking uit de doden...

Bericht door anne »

Ik heb een vraag:

Waar denken jullie dat de mensen zijn, als ze gestorven zijn en nog niet opgewekt. Hierbij denk ik aan Lazarus, Tabitha, enz.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Pfff , das een goeie vraag. Eigelijk nooit zo over nagedacht. Ben benieuwd naar de antwoorden
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door anne
Ik heb een vraag:

Waar denken jullie dat de mensen zijn, als ze gestorven zijn en nog niet opgewekt. Hierbij denk ik aan Lazarus, Tabitha, enz.
Laat dat nu eens een van God's geheimen zijn.
We moeten niet altijd proberen iets te analyseren en te ontrafelen, dat lukt je toch niet en dat hoeft ook niet.

Een 'breekje' van Breekijzertje
PeterB

Bericht door PeterB »

Mee eens breekijzertje.

Een andere vraag die wel eens bij mij opgekomen is: Die mensen die opgewekt werden toe Christus stierf aan het kruis, dat waren bekeerde mensen geweest. En ze leefden weer, nadat ze gestorven waren. Ik ben zelf van mening dat die in de Hemel geweest moeten zijn, want een bekeerde komt niet in de hel, want daar kom je niet meer uit en iets anders er tussen in bestaat niet.
Toen ik daar zo over nadacht, kwam er in me op: zouden deze mensen nu weer gezondigd hebben? Ze kregen namelijk weer hun oude lichaam terug en niet een verheerlijkt lichaam. Ik heb de vraag toen gesteld aan onze dominee en die kon daar alleen maar op antwoorden: waarschijnlijk wel, maar de Heilige Geest heeft het niet nodig geacht dit te laten beschrijven, dus is het niet aan ons om daar conclusies uit te trekken.
Zo zijn er zoveel dingen. Eigenlijk doen ze er ook niet toe, anders was het wel uitgelegd in de Bijbel. Wat er wel in uitgelegd is, is de enige Weg tot de zaligheid. LAten we ons daar maar druk om maken.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Je moet niet te hard nadenken over de relatie God en tijd (dat is hoofdpijnverwekkend), maar in dezen is dat misschien verhelderend.
Als er voor de Heere God geen tijd bestaat (eeuwigheid is immers het ontbreken van tijd), was dit voor deze mensen misschien een periode van 'niets'. Dus dat wil zeggen direct nadat ze overleden waren werden ze alweer opgewekt, omdat er geen tijd bestaat.
Anders zou het 'heden zult gij met Mij in het paradijs zijn' ook niet kunnen kloppen met de opwekking van de doden bij de wederkomst van de Heere.

Lebaoth

[Aangepast op 14/3/03 door lebaoth]
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door PeterB
Mee eens breekijzertje.

Een andere vraag die wel eens bij mij opgekomen is: Die mensen die opgewekt werden toe Christus stierf aan het kruis, dat waren bekeerde mensen geweest. En ze leefden weer, nadat ze gestorven waren. Ik ben zelf van mening dat die in de Hemel geweest moeten zijn, want een bekeerde komt niet in de hel, want daar kom je niet meer uit en iets anders er tussen in bestaat niet.
Toen ik daar zo over nadacht, kwam er in me op: zouden deze mensen nu weer gezondigd hebben? Ze kregen namelijk weer hun oude lichaam terug en niet een verheerlijkt lichaam. Ik heb de vraag toen gesteld aan onze dominee en die kon daar alleen maar op antwoorden: waarschijnlijk wel, maar de Heilige Geest heeft het niet nodig geacht dit te laten beschrijven, dus is het niet aan ons om daar conclusies uit te trekken.
Zo zijn er zoveel dingen. Eigenlijk doen ze er ook niet toe, anders was het wel uitgelegd in de Bijbel. Wat er wel in uitgelegd is, is de enige Weg tot de zaligheid. LAten we ons daar maar druk om maken.
Als je het met breekijzertje eens bent, dan heeft het ook geen zin om je te verdiepen in jouw vraag.
PeterB

Bericht door PeterB »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Als je het met breekijzertje eens bent, dan heeft het ook geen zin om je te verdiepen in jouw vraag.
Lecram,
Het gaat mij er niet om om je in die vraag te gaan verdiepen, ik probeerde alleen maar aan te geven welke onnozele vragen er in een mens opkomen als we de Bijbel lezen. En daar maakt Satan danig gebruik van, want dit soort dingen die niet geopenbaard zijn daar willen wij nu zo graag een antwoord op.
Ik geef eerlijk toe dat ik er nog steeds een antwoord op wil. Maar als God mij dat niet geeft dmv Zijn Woord, wie ben ik dan om tegen Hem te spreken? Paulus waarschuwd hier duidelijk voor dat we ons niet moeten laten verleiden door Satan in dit soort praktijken.
Maar wie is de mens? Strijdend aan Satan's zijde?
Alleen al het feit dat dit soort vragen bij ons opkomt, dat zou ons al tot onszelf moeten doen inkeren. Waar we nu eigenlijk mee bezig zijn hier op aarde.
Maar we gaan gewoon maar door, ook onder het mom van godsdienst.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door anneIk heb een vraag:
In de geest zijn ze in de hemel (of in de hel) met het lichaam in het graf.
Zo heb ik het vroeger geleerd. 'k Weet niet zo snel bijbelteksten.
anne

Bericht door anne »

Eigenlijk had ik er zelf niet zo bij stil gestaan. Maar nadat ik de geschiedenis van Tabitha had verteld in mijn klas, kwam gelijk van een kind de vraag: 'Waar was Tabitha in de tijd tussen haar sterven en opstanding?
Eigenlijk heb ik haar er geen duidelijk antwoord opgegeven. Ik heb het volgende tegen haar gezegd:
Dat we in Gods Woord kunnen vinden, dat de hel nooit haar doden teruggeeft. En dat we het verder over moesten laten aan de Heere.
Al snel kwam de volgende vraag: Maar eigenlijk is het helemaal niet goed... Want als ze niet in de hel is geweest, dan is ze in de hemel geweest. En ja, u zegt altijd, daar is het veel beter en mooier is dan op de aarde: geen ziekte, geen verdriet, enz. En nu moet Tabitha van de hemel weer terug naar de aarde, dat is toch niet eerlijk??
Ik heb haar gezegd dat ik niet voor God mag oordelen wat goed en kwaad is. Ik heb gezegd dat God een rechtvaardig God is.
Jullie snappen het al, ook jonge kinderen kunnen ver denken....
Vandaar mijn vraag...
Dus ik vraag het niet om moeilijk te doen, maar om een antwoord...
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Anne,

Ik heb er ook best eens over nagedacht, en dit is niet het enige waar ik best mee vastliep. Maar inderdaad, zoals Voorbijganger en Peter als zeiden: je moet je niet zozeer druk maken om deze zaken. Toch is het niet verboden om je te verdiepen in hetgeen de Bijbel daarover zegt.

Ik vond het volgende in de kanttekeningen van Hebreen 9:27 (En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel)

daarna het oordeel;
Namelijk van elk een in het bijzonder DIRECT na de dood, en van allen in het algemeen hier namaals ten uitersten dage.

Ds. A. Kot vult dat wat nader in (ik vond zijn antwoord op refoweb.nl waar exact dezelfde soort vragen werden gesteld):

"Je hebt het goed begrepen dat bij de dood ons lichaam van onze ziel gescheiden wordt. Ons lichaam behoort dan op christelijke wijze te worden begraven. Onze ziel gaat dan naar haar eeuwige bestemming. Ons lichaam is dus een sterfelijk lichaam (door de zonde). Maar onze ziel leeft eeuwig. Dat is of bij de Heere in de hemel als het gaat om iemand die in Christus ontslapen is of bij de duivel in de hel als wij zonder Christus zijn gestorven."

"Tot de wederkomst van Christus rust ons lichaam in de aarde en is onze ziel op haar eeuwige bestemming. Maar als Christus terugkomt en het grote eindgericht gehouden zal worden zullen alle mensen met lichaam en ziel voor Zijn rechterstoel geplaatst worden. De graven zullen de lichamen dan teruggeven. De zee eveneens. Ja, al zouden wij ons hebben laten verbranden en de as op de oceaan hebben laten uitstrooien, dan nog zal God alles bijeenvergaderen en wij zullen met dat lichaam én met onze ziel die daarin zal terugkeren het oordeel van God in Christus ondergaan. En zo zullen we met lichaam en ziel eeuwig vertroost worden op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde waar Christus alles en in allen is. Of wij zullen met lichaam en ziel voor eeuwig sterven zonder ooit te sterven in de hel en daar de angsten en smarten ondergaan die ons voorzegd zijn."

Alles in de Bijbel wijst ook op het directe oordeel na onze dood. Kijk maar naar de dood van Stefanus, hij gaat direct naar de hemel. Kijk maar naar Filippensen 1:21-23. Kijk naar de gelijkenis tussen Abraham en Lazarus.
anne

Bericht door anne »

Ik vind dit wel zaken die kenmerkend zijn voor bepaalde kinderen om te vragen. Doordat ik de kinderen ken, weet je hoe je ze moet benaderen en of je er wel of niet op in moet gaat. Maar ik vind niet dat we kinderen bewust op dingen moeten afwijzen omdat het volwassen-zaken zijn. Het zijn dingen Gods. Als een kind sterft zal hij voor dezelfde rechterstoel van God moeten verschijnen. En waarom dan in het onderwijs wel die scheiding in volwassen zaken en kinderzaken, als een kind er zelf naar vraagt???
Moeilijk om dat zo te stellen.

Trouwens zoals ik al aangaf was mijn vraag niet gericht op theorien over het dodenrijk. Ik denk dat als ik met zoiets aankwam binnen mijn school, dat ik binnen de kortste keren mijn ontslag zou krijgen...
Daar van afgezien, was het gewoon een vraag die brandde omdat ik niet goed wist of ik wel een correct antwoord had gegeven in die zin van, kan dat kind met mijn menselijke antwoord voldoen. Want het zijn Goddelijk zaken, wat ik niet kan beseffen, wat ik niet mee heb gemaakt, maar toch verwacht zo'n vragend kindergezicht dan zo veel van je...
anne

Bericht door anne »

Dat betekend vragen niet stellen en niet alles onderzoeken..., zeg je.

Dit ben ik niet met je eens. Dat zou betekenen dat kinderen na een Bijbelvertelling geen vragen mogen stellen. De deur dicht doen. Kinderen mogen ook wel eens verder denken, dan alleen een 'verhaal', wat spannend is, of iets dergelijks....
Het moet elke dag tot stichting zijn van die kinderen. Natuurlijk hoeven ze niet alles te begrijpen, maar doen wij volwassen dat wel? Nee, toch? Zeg niet te snel, dat snappen kinderen niet... Als het om Goddelijke zaken gaat, begrijpen ze nog meer dan jij denkt. Waarschijnlijk ga je niet dagelijks met een groep kinderen in de leeftijd van 10-12 jaar om. Dat geeft niets, maar dat geeft mij wel te kennen, dat je hun vermogen niet goed inschat. En trouwens kinderen die niet goed zijn in hoofdvakken, zoals rekenen e.d. voelen andere dingen feilloos aan. Dus je kan geen splitsing maken aan de hand van hun verstandelijke vermogens.
anne

Bericht door anne »

Jij zegt:
Daarom zijn de gevolgtrekkingen van je te snel en mogelijk zelfs geheel onjuist.
Ik vraag me af hoe je tot de conclusie komt wat mijn relatie tot kinderen in een bepaalde leeftijdsgroep is. Ik heb er niets over gezegd. Ik ken je als persoon niet. Ook die gevolgtrekking die je vervolgens over mijn capaciteiten maakt is wel kort door de bocht.

Ik gaf gewoon een reactie op wat jij had geplaatst. Als je het goed doorleest is het echt te begrijpen.
En dat jij je aangesproken voelt op je capaciteiten dan vind ik dat erg jammer. Maar ik had het namelijk niet over je capaciteiten, maar over je ervaringen. Waarom ik die ervaringen zo schets van jou? Gewoon anders reageerde je zeker anders en vergis ik me toch, ja dan ben jij voor mij onbegrijpelijk.

Maar we zijn afgeweken....
En dat was niet mijn bedoeling.
Ik heb duidelijk gesteld waarom ik deze vraag stelde, ik wilde graag een antwoord, niet een mening dat ik die vraag maar beter niet kan stellen...

Dat zij zo!

[Aangepast op 15/3/03 door anne]

[Aangepast op 15/3/03 door anne]
Robert

Bericht door Robert »

Ik ben het met lebaoth eens.
"Tijd" is iets aards.
Als je sterft ben je niet meer aan "tijd" onderworpen.

Als je sterft begint de jongste dag direct.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie