Verwachte boeken theologie

Curatorium

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Curatorium »

Als ze steeds maar 1 of 2 studenten aannemen (vorig jaar was het helemaal triest) dan zijn zulke verklaringen hard nodig voor alle leesdiensten in de toekomst.
refo

Bericht door refo »

Auto schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Orchidee schreef:Wat een prijzenAfbeelding Afbeelding
Tsja... voor niets gaat de zon op :-)
Dit klopt niet. Zoals een oudere man mij ooit toevertrouwde: dat de zon nog opgaat dat heeft de HEERE alles gekost, Zijn eniggeboren Zoon heeft het Hem gekost.
Volgens de GS van 1945 en 1948 is de algemene genade geen vrucht van Christus werk.
Bewijs is niet gegeven.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:
Auto schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Orchidee schreef:Wat een prijzenAfbeelding Afbeelding
Tsja... voor niets gaat de zon op :-)
Dit klopt niet. Zoals een oudere man mij ooit toevertrouwde: dat de zon nog opgaat dat heeft de HEERE alles gekost, Zijn eniggeboren Zoon heeft het Hem gekost.
Volgens de GS van 1945 en 1948 is de algemene genade geen vrucht van Christus werk.
Bewijs is niet gegeven.
Even uit mijn hoofd. Deze uitspraken van 1945 en 1948 zijn later toch teruggenomen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

huisman schreef:De zoveelste catechismusverklaring van een GG predikant. Nu van ds J.J. van Eckeveld. (De Banier)

Wel het lezen waard vermoed ik.
Alle respect maar 55 euro voor een hedendaagse catechismusverklaring? :?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:De zoveelste catechismusverklaring van een GG predikant. Nu van ds J.J. van Eckeveld. (De Banier)

Er komt er ook eentje aan van ds A. Verweij. (Of ik moet het verkeerd gezien hebben in de Saambinder)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:

Er komt er ook eentje aan van ds A. Verweij. (Of ik moet het verkeerd gezien hebben in de Saambinder)
Ds. J.W. Verweij. Klopt ja. Die lijkt me juist het lezen waard.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Wat?? Nee dat meen je niet!? Zijn er al niet genoeg ofzo .. niet normaal. De GerGem buit de Heidelberger volledig commercieel uit. :bobo Zijn deze verklaringen in de maak om het predikantentekort te stillen. Misschien meer mannen toelaten? Hoeven er ook niet zoveel bomen gepakt te worden voor "bepaalde theologie".
Panny

Bericht door Panny »

Ad Anker schreef:
Auto schreef:

Ds. J.W. Verweij. Klopt ja. Die lijkt me juist het lezen waard.
Ik denk dat voor de vacante GG gemeentes deze catechismusverklaringen nog zeker aanwinsten zijn!
Ik vind het allebei fijne dominees om naar te luisteren.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Denk dat de GG eerder baat heeft bij een levende woordverkondiging, dan bij een dode letter, wat zeer waarschijnlijk terecht komt op precies hetzelfde als de 99 andere GG-verklaringen. Zonde van je geld, dat kan je beter besteden aan iets "nieuws".
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Leerling schreef:Wat?? Nee dat meen je niet!? Zijn er al niet genoeg ofzo .. niet normaal. De GerGem buit de Heidelberger volledig commercieel uit. :bobo Zijn deze verklaringen in de maak om het predikantentekort te stillen. Misschien meer mannen toelaten? Hoeven er ook niet zoveel bomen gepakt te worden voor "bepaalde theologie".
Doe even normaal. Pak eens een goede verklaring ipv schreeuwen op een forum.
Martijn

Bericht door Martijn »

Ad Anker schreef:
Leerling schreef:Wat?? Nee dat meen je niet!? Zijn er al niet genoeg ofzo .. niet normaal. De GerGem buit de Heidelberger volledig commercieel uit. :bobo Zijn deze verklaringen in de maak om het predikantentekort te stillen. Misschien meer mannen toelaten? Hoeven er ook niet zoveel bomen gepakt te worden voor "bepaalde theologie".
Misschien dat Leerling het wat te schreeuwerig brengt maar heeft hij geen punt dan? Dat is trouwens ook zo met de andere prekenboekjes. Sommige predikanten binnen de GG zijn net 1 of 2 jaar predikant en er worden al preken van hen uitgegeven. Het is gewoon handel.....
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Martijn schreef:
Ad Anker schreef:
Misschien dat Leerling het wat te schreeuwerig brengt maar heeft hij geen punt dan? Dat is trouwens ook zo met de andere prekenboekjes. Sommige predikanten binnen de GG zijn net 1 of 2 jaar predikant en er worden al preken van hen uitgegeven. Het is gewoon handel.....
Klopt. En daardoor worden de boeken van de ouden niet meer gelezen. Anderzijds is het tegenwoordig makkelijk om boeken uit te geven. Ik vind een verklaring van de catechismus weer anders dan al die losse preekjes.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Martijn schreef:
Ad Anker schreef:
Eens. P. van Ruitenburg bijvoorbeeld heeft ruim 50 boekjes uitgegeven. Allemaal dunne boekjes. Dit soort lectuur wordt graag gelezen, terwijl de grote werken van de grote lichten uit het verleden in de boekenkast blijven staan. Oudvaders en Puriteinen worden niet meer gelezen. Thuis niet en ook niet op de preekstoel. Toch weten jongeren ze nog te vinden, zeker omdat er vele in goede, nieuwe hertaling zijn. Dat leek ietwat tegen het zere been van de rector van de Theologische school te zijn, toen ie in de saambinder opmerkte: "wij hebben nu onze eigen oudvaders". Doelende op ds Kersten, ds Fraanje enz. Oudvaders en Puriteinen zijn nogal ruim en daar lijkt men in de gg vaak niet zo goed raad mee te weten.
DDD

Bericht door DDD »

Je bent echt niet verplicht daar boeken voor te kopen hoor. Er zijn genoeg (catechismus)preken voor de leesdiensten online te vinden.

Ik snap ook niet waarom ze daar boeken mee uitgeven maar dat zal voor de predikanten winstgevend zijn. Of het is toch enige ijdelheid.

Dat van die eigen oudvaders heb ik gemist. Dat is toch wel hilarisch.
DDD

Bericht door DDD »

Leerling schreef:Denk dat de GG eerder baat heeft bij een levende woordverkondiging, dan bij een dode letter, wat zeer waarschijnlijk terecht komt op precies hetzelfde als de 99 andere GG-verklaringen. Zonde van je geld, dat kan je beter besteden aan iets "nieuws".
Daar zijn wel degelijk belangwekkende verschillen tussen. Ik zou niet graag alle catechismusverklaringen horen.
Plaats reactie