Toeeigening zonder toerekening?

Plaats reactie
Elzi

Toeeigening zonder toerekening?

Bericht door Elzi »

Er staat in de 60e vraag van de Catechismus, even in het midden: "nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent (..), zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.

En vr. 61: Waarom zegt gij dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Antw. Niet dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben; maar daarom, dat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus, mijn gerechtigheid voor God is, en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemen en mij toeeigenen kan.

Dan mijn vraag:

Kan het zijn dat je Christus en al Zijn weldaden jezelf wel toeeigent, maar dat God het jou niet toerekent?

Elzi
Loïs

Bericht door Loïs »

Kan het zijn dat je Christus en al Zijn weldaden jezelf wel toeeigent, maar dat God het jou niet toerekent?

Hallo Elzi,

de Heidelbergse Catechismus gaat toch ook uit van de uitverkiezing? Ik weet dat dit idee misschien lijdelijkheid zou voortbrengen maar dat is niet mijn bedoeling!
Als je dit je toerekent en je bent niet uitverkoren, zou het je tóch nooit toegerekend worden.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Groetjes van Loïs.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Calvijn schrijft 'Christus is de spiegel van de uitverkiezing'. Heel duidelijk stelt ook de reformator dat zodra we door het geloof in Christus gerechtvaardigd zijn we in Christus onze verkiezing zien en dat mag tot onze troost zijn. Dus altijd als troost nooit vooraf.

Hoe dan? Door het geloof. Hierin is de vraag 60 heel duidelijk. De toerekening kan alleen als we Christus door het geloof omhelst hebben. Dus zonder toe-eigening geen toerekening.

Maar is de vraag niet, ben ik wel in Christus gerechtvaardigd? Beste Elzi, het zaligmakende geloof in Christus Jezus kan alleen geschonken worden als God in de hemel jouw Christus toerekent. Ja, maar heb ik mezelf niet op valse gronden iets toege-eigent? Is Hij u dierbaar? Gaat uw ziel uit vanwege Zijn gezegend spreken? Verlangt u om toe te nemen ofwel op te wassen in de kennis van Hem? Verstaat u iets van de bede 'O God, wees mij de zondaar genadig? Ja? En hij ging heen gerechtvaardigd.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Elzi
Er staat in de 60e vraag van de Catechismus, even in het midden: "nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent (..), zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.

En vr. 61: Waarom zegt gij dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Antw. Niet dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben; maar daarom, dat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus, mijn gerechtigheid voor God is, en dat ik die niet anders dan alleen door het geloof aannemen en mij toeeigenen kan.

Dan mijn vraag:

Elzi
Beste Elzi,

Je antwoord staat al in het antwoord van vraag 60: "nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent (..), zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.

Dat betekent dus dat de toerekening gekoppeld is aan het aannemen, door het geloof. Hoe groter geloof, hoe meer zekerheid we daarover hebben.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
...De toerekening is niet gekoppeld aan ons geloof....
Beste Voorbijganger,

Dat de basis van de toerekening en de toe-eigening in de belofte van God en het werk van Christus liggen is zeker waar. Maar je (hierboven geciteerde) opmerking dat de toerekening niet is gekoppeld aan het geloof, is m.i. in strijd met Schrift en belijdenis. Ik heb bewust de zinsnede "zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem" vet neergezet. Omdat deze zin aangeeft dat er wel degelijk een koppeling is. En dan hoef ik alleen maar Joh. 3:16 te noemen om dat met een tekst te bewijzen. En zo zijn er vele teksten.
refo

Bericht door refo »

"Inzoverre" wordt vaak uitgelegd als: de een dus veel en de ander minder. Het zou dan aan de hoevelheid of de kracht van het geloof afhangen. Dat hebben de opstellers van de HC niet bedoeld. In het Duits staat "wenn ich alleine".

We moeten dus lezen: als ik deze weldaad maar met een gelovig hart aanneem. Het antwoord is dus zwart-wit, iets waar veel mensen een hekel aan hebben. Geloof? Wel de bate. Geen geloof? Niet de bate. Er is geen tussenweg, niet een beetje bate of veel bate.

Eigenlijk is het gewoon een weetvraag: wat heb je er nu aan dat je dat alles gelooft?
Elzi

Bericht door Elzi »

Allemaal bedankt voor de reacties!
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Hoe dan? Door het geloof. Hierin is de vraag 60 heel duidelijk. De toerekening kan alleen als we Christus door het geloof omhelst hebben. Dus zonder toe-eigening geen toerekening. Maar is de vraag niet, ben ik wel in Christus gerechtvaardigd?
Beste Elzi,

Je antwoord staat al in het antwoord van vraag 60: "nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent (..), zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.

Dat betekent dus dat de toerekening gekoppeld is aan het aannemen, door het geloof. Hoe groter geloof, hoe meer zekerheid we daarover hebben.
Het begint me duidelijker te worden. Gisteren hoorde ik een dominee over Rom. 4 spreken. Hij haalde ook aan dat wij, mensen, zo graag willen weten en voelen dat we gerechtvaardigd zijn, want als wij het voelen zijn we zeker, maar voelen we het niet... Maar het hangt niet af van het gevoel of je gerechtvaardigd bent. Je gaat zo snel van je gevoel uit (ik tenminste), vandaar de vraag of het kon zijn dat ik het mezelf wel toe-eigen maar dat God het mij niet toerekend met de achterliggende gedachte, NDonselaar, "Ben ik wel in Christus gerechtvaardigd?"
Toch zit ik nog met de vraag: Hoe kan ik weten dat ik het ware geloof heb?

Ik hoop dat je het een beetje duidelijk overgekomen is. Ik heb het misschien krom verwoord..

Groeten,

Elzi
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Houd je van de Heere Jezus, Elzi? Dat kan niet anders dan uit God zijn!
Zoals je zelf al zei, als je van je gevoel uitgaat dan kom je er niet. Dat is geen goede indicator. Maar als je twijfelt: zie op Hem! Hij is trouw aan Zijn belofte.

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
refo

Bericht door refo »

Zondag 7: wat is een waar geloof.
Zondag 8-22 legt de 12 artikelen uit.
Vervolgens zondag 23: wat heb je er aan?

En dan staat in het slot: als ik deze weldaad maar met een gelovig hart aanneem. Hoezo geen toerekening gekoppeld aan het geloof? Misschien is gekoppeld geen goed woord. Maar onlosmakelijk is het verband wel.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Elzi,

Fijn dat het je duidelijk begint te worden. Je vraagt je af of je wel een waar geloof hebt. Het is goed je dat af te vragen, want ook de Bijbel roept op tot zelfonderzoek en dat kan nooit kwaad, enkel goed als je het licht van de Heilige Geest er maar echt om vraagt.

Ik denk dat je de posting van ndonselaar maar nog eens moet bekijken en vooral dit:
Beste Elzi, het zaligmakende geloof in Christus Jezus kan alleen geschonken worden als God in de hemel jouw Christus toerekent. Ja, maar heb ik mezelf niet op valse gronden iets toege-eigent? Is Hij u dierbaar? Gaat uw ziel uit vanwege Zijn gezegend spreken? Verlangt u om toe te nemen ofwel op te wassen in de kennis van Hem? Verstaat u iets van de bede 'O God, wees mij de zondaar genadig? Ja? En hij ging heen gerechtvaardigd.

Daar zitten belangwekkende stukken in die we allen hebben te overdenken en dan kan het zijn dat je dat niet zo in je hart gevoelt of beleeft. Dan zal het wel niet echt zijn. Denk dan aan de Psalmdichter die in een psalm uitroept: "Geef mij weder de vreugde Uws heils" of "Och, wierd ik derwaarts weer geleid". Als je dat echt zo mag bidden en het is je zo echt om Hem te doen, weet dan dat Hij je niet zal laten staan.
Ja, laten we onszelf maar nauw onderzoeken of we daar iets van mogen kennen, van dat zaligmakende werk van Gods Geest Die ons Christus leert kennen. En kom je er dan achter dat je de duisternis liever hebt dan het licht, dan hebben we ons te haasten. We kunnen dan niet geduldig wachten op toerekening van Gods kant, we zullen dan aan Gods troon van genade! smeken om ontferming en of Hij dat ware geloof in ons hart wil werken omdat we erachter komen dat we het zelf niet kunnen toe-eigenen.
refo

Bericht door refo »

Heeft wat in de tijd gebeurt dan nog wel een plaats in het zaligen van de zondaar? Is dan niet alles 'reeds besloten'? En als dat zo is: wat doen we hier eigenlijk op aarde?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Citaat VBG:

"Dat besluit tot toerekening is dan reeds genomen en heeft reeds plaatsgevonden. Ik zie geen nieuws, maar ondervind het bewijs van datgene wat alreeds was. "

Citaat Refo:
"Heeft wat in de tijd gebeurt dan nog wel een plaats in het zaligen van de zondaar? Is dan niet alles 'reeds besloten'?"

Inderdaad kan het citaat van VBG leidden tot deze reactie van Refo. Dat zit’em m.i. in de laatste zin van het geciteerde waar VBG stelt dat het ‘bewijs ondervonden word van datgene wat alreeds was’. Hoewel ik zijn bedoeling begrijp, is dat laatste m.i. niet helemaal correct. Hier zou je namelijk de gedachte in kunnen lezen dat er in de tijd t.o.v. de eeuwigheid niets wezenlijk veranderd. Dat is natuurlijk wel degelijk het geval, en dat blijkt ook uit de eerste zin. VBG spreekt daar terecht over een 'besluit tot'; dat betekend inderdaad dat alles reeds besloten is, maar geeft tegelijkertijd aan dat de daadwerkelijke toerekening door het geloof in de tijd (nog) niet heeft plaatsgevonden. Ik denk dat het goed is om ook dat hier aan te halen om zodoende de redenering die Refo hier op loslaat niet terecht te laten zijn. Het gevaar dreigt dan m.i. dat er teveel word uitgegaan van een rechtvaardigmaking van eeuwigheid, maar wel in een bepaalde (verkeerde) zin, waarbij het in de tijd meer om een bewust worden daarvan gaat (Kuyper). Dat is niet terecht, in de tijd vind de wezenlijke staatsvernieuwing plaats in de wedergeboorte. Pas dan is de zondaar daadwerkelijk gerechtvaardigd en word Christus’gerechtigheid door het geloof toegerekend. Natuurlijk is er wel degelijk een verband. Het ‘besluit tot’ in de eeuwigheid is de oorzaak van de daadwerkelijke toerekening door het geloof in de tijd. Hoewel zeer zeker alles reeds besloten is, komt in de tijd de oproep tot geloof en de noodzakelijkheid ervan tot elke hoorder van het Evangelie.
Dat is dus niet iets wat er dan ook nog wel even bij genoemd word, nee. Reden te meer om in de prediking de noodzaak van het geloof in Christus te prediken. En tevens vast te stellen dat het daadwerkelijk komen en geloven een vrucht is van Gods eeuwig besluit.
Daarin zie ik persoonlijk het evenwicht van het Woord. De noodzaak van het geloof prediken aan alle hoorders, en tegelijk vasthouden dat het geloof Gods gave is, naar Zijn eeuwige Raad.
Plaats reactie