Beroepingswerk discussie

Martijn

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Martijn »

Tom schreef:
HHKtE schreef:Geref Gem Barneveld Zuid
Tweetal Ds E C Adams te Corsica en Ds G Hoogerland te Stolwijk
Stemmen 1 juni
Barneveld wil dus weer geen student als potentiele nieuwe dominee?

In andere gemeenten worden de ledenvergaderingen al gepland om studenten te beroepen! Eigenlijk vreemd dat er nu opeens 2 studenten beroepen worden omdat het laatste studiejaar pas duidelijk wordt dat student Chalabi in Nederland blijft...
Misschien maar beter ook. Een grote gemeente voor een pas beginnende predikant is best zwaar, al scheelt dat per persoon. Al valt wel op dat deze gemeente weer Ds Adams op tweetal zet.
Curie

Bericht door Curie »

Tom schreef:
Stemmen 1 juni
Wat een suggestieve vraag! Alsof dit een verplichting is en je jezelf moet verantwoorden als je anders doet. Wat hebben studenten überhaupt voor op bestaande predikanten?
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Martijn schreef:
Tom schreef:
Stemmen 1 juni

In andere gemeenten worden de ledenvergaderingen al gepland om studenten te beroepen! Eigenlijk vreemd dat er nu opeens 2 studenten beroepen worden omdat het laatste studiejaar pas duidelijk wordt dat student Chalabi in Nederland blijft...
Misschien maar beter ook. Een grote gemeente voor een pas beginnende predikant is best zwaar, al scheelt dat per persoon. Al valt wel op dat deze gemeente weer Ds Adams op tweetal zet.
Ds. Adams kan Barrevelds praten en dat kan niet iedereen!
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Biedt de kerkorde van de GG ook een mogelijkheid voor een enkelvoudige kandidaatstelling? Dat Barneveld-Zuid heel graag ds. Adams wil is wel heel duidelijk, gezien de vele keren dat hij de afgelopen jaren op dubbeltal is gezet. Het is dan toch alleen maar lastig om steeds een dubbeltal op te stellen?
ArieB

Bericht door ArieB »

Johannes 3:16 schreef:Biedt de kerkorde van de GG ook een mogelijkheid voor een enkelvoudige kandidaatstelling? Dat Barneveld-Zuid heel graag ds. Adams wil is wel heel duidelijk, gezien de vele keren dat hij de afgelopen jaren op dubbeltal is gezet. Het is dan toch alleen maar lastig om steeds een dubbeltal op te stellen?
Nee, de kerkorde biedt die ruimte niet. Het lijkt er inderdaad op dat de betreffende kerkenraad ds. Adams graag ziet komen. Hij is tot op heden echter slechts eenmaal beroepen, terwijl hij al vele malen op tweetal heeft gestaan. Blijkbaar liggen gemeente en kerkenraad niet helemaal op één lijn.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Curie schreef: Wat een suggestieve vraag! Alsof dit een verplichting is en je jezelf moet verantwoorden als je anders doet. Wat hebben studenten überhaupt voor op bestaande predikanten?
Kandidaten 'moeten' een beroep aannemen.
Vandaar de stormloop elk jaar
Martijn

Bericht door Martijn »

GGBeroopingswerk schreef:
Martijn schreef:
Tom schreef:
Stemmen 1 juni

Ds. Adams kan Barrevelds praten en dat kan niet iedereen!
Ik las dat hij een klein beetje Nederlands kan. Als dat zo is lijkt het me helemaal vreemd om dan zo iemand te beroepen. Nederlands leren is veel moeilijker dan Engels lijkt mij. Moet je nagaan hoe dat in de praktijk kan gaan...
Maar misschien is mijn info niet juist.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Martijn schreef: Ik las dat hij een klein beetje Nederlands kan. Als dat zo is lijkt het me helemaal vreemd om dan zo iemand te beroepen. Nederlands leren is veel moeilijker dan Engels lijkt mij. Moet je nagaan hoe dat in de praktijk kan gaan...
Hij heeft nog niet zo gek lang geleden in Nederland een paar keer gepreekt in het Nederlands, en dat ging volgens mij gewoon goed.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Forummer schreef:
Martijn schreef: Ik las dat hij een klein beetje Nederlands kan. Als dat zo is lijkt het me helemaal vreemd om dan zo iemand te beroepen. Nederlands leren is veel moeilijker dan Engels lijkt mij. Moet je nagaan hoe dat in de praktijk kan gaan...
Hij heeft nog niet zo gek lang geleden in Nederland een paar keer gepreekt in het Nederlands, en dat ging volgens mij gewoon goed.
Afhankelijk van wat je onder Nederlands verstaat
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Curie schreef:
Tom schreef:
Stemmen 1 juni
Wat een suggestieve vraag! Alsof dit een verplichting is en je jezelf moet verantwoorden als je anders doet. Wat hebben studenten überhaupt voor op bestaande predikanten?
M.i. kunnen studenten beter beginnen in een kleine gemeente. In een grote gemeente is veel meer werk en je moet als beginnende dominee gewoon nog heel veel leren in de praktijk.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Barneveld-Zuid heeft in 2009 en in 2014 een kandidaat beroepen. Blijkbaar heeft de kerkenraad nu onvoldoende vertrouwen in de huidige 2 studenten.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Johannes 3:16 schreef:Barneveld-Zuid heeft in 2009 en in 2014 een kandidaat beroepen. Blijkbaar heeft de kerkenraad nu onvoldoende vertrouwen in de huidige 2 studenten.
Of ze hebben hun beleid gewijzigd
Lijkt mij logsicher
Bruna

Bericht door Bruna »

Forummer schreef:
Johannes 3:16 schreef:Barneveld-Zuid heeft in 2009 en in 2014 een kandidaat beroepen. Blijkbaar heeft de kerkenraad nu onvoldoende vertrouwen in de huidige 2 studenten.
Of ze hebben hun beleid gewijzigd
Lijkt mij logsicher
De kerkenraad moet in opzien naar Boven proberen te doen wat goed is voor de gemeente. En als het zo is dat de de studenten niet in de gemeente passen dan moet men ze zeker niet beroepen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GGBeroopingswerk schreef:
Forummer schreef:
Afhankelijk van wat je onder Nederlands verstaat
Even aanvullend: Hij spreekt weliswaar met een Amerikaans accent, maar hij is heel goed te volgen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

Ik vind dat de kerkenraad gewoon de kandidaten op het tweetal kan zetten (desnoods met dit tweetal, ds. Adams en ds. Hoogerland erbij, dat je dus een viertal met kand. Schot en kand. Al-Chalabi erbij krijgt). De laatste jaren gebeurt het steeds vaker dat gemeentes (zowel links en rechts in de Ger. Gem.) geen of maar één van de meerdere kandidaten op het tweetal plaatsen. Mijns inziens gebeurt dit, zeker in Barneveld-Zuid, absoluut niet omdat de gemeente te groot is. Het heeft meer te maken met de ligging van de gemeente (of de kandidaten, net wat je wilt). Vorige jaren waren er ook gemeentes die geen van de meerdere kandidaten beriep (zowel links en rechts in de Ger. Gem.), en ook Barneveld-Zuid niet (m.u.v. kand. De Haan). Zij hadden één van de drie kandidaten, kand. Van der Heiden, geplaatst. Kand. Brons en kand. Zondag werden niet geplaatst en ik denk dat ik niet hoef te vertellen waarom (m.n. laatstgenoemde) niet werd geplaatst. Opmerkelijk genoeg koos ook de gemeente niet voor de kandidaat, maar voor ds. Van Dieren.

Verder: vele kandidaten zijn in (zeer) grote gemeentes (vanaf ongeveer 1.000 leden) begonnen en ook velen staan daar nu nog steeds:
kand. De Leeuw naar Barneveld
kand. P. Mulder naar Capelle aan den IJssel-Middelwatering
kand. Visscher naar Amersfoort
kand. Karens naar Werkendam
kand. F. Mulder naar Scherpenzeel
kand. Moens naar Goes
kand. W.J. Karels naar Hardinxveld-Giessendam
kand. Schipper naar 's-Gravenpolder
kand. Schot naar Krimpen aan den IJssel
kand. Van Boven naar De Valk-Wekerom
kand. Verschuure naar Krabbendijke
kand. Beens naar Kootwijerbroek (Opmerkelijk is dat men een tweetal plaatste met ds. De Wit en ds. Mondria. De gemeente wilde echter kandidaten, dus plaatste men, tijdens de ledenvergadering kand. Beens (kand. De Heer, kand. Bakker en kand. Terlouw werden overgeslagen) er ook nog bij en werd uit het drietal kand. Beens beroepen die het aannam.)
kand. De Heer naar Middelburg-Centrum
kand. Pater naar Opheusden
kand. Van Belzen naar Veenendaal (De problemen in deze gemeente ontstonden niet door de predikant!)
kand. Joosse naar Hendrik-Ido-Ambacht
kand. Labee naar Tricht-Geldermalsen
kand. Bredeweg naar Barneveld-Zuid
kand. Janse naar 's-Gravenpolder
kand. Van Laar naar Rijssen-West
kand. C. van Ruitenburg naar Krimpen aan den IJssel
kand. Den Haan naar Tholen
Zoals te zien valt: Het merendeel van de kandidaten neemt een beroep aan naar een grote gemeente. Dus het is onzin om te zeggen dat het 'beter is om in een kleine gemeente te beginnen'. De HEERE bepaalt alles. Als het Zijn weg is dat kand. Schot naar Barneveld-Zuid moet, ook al wil de kerkenraad dat niet, dan zal ds. Hoogerland bedanken en zal kand. Schot geen beroepen aannemen.

Verder: ds. Adams is in Nederland vrijwel helemaal niet bekend, al schijnt hij in Barneveld familie te hebben en gepreekt te hebben. Maar ik heb dit in ieder geval nooit ergens gelezen. Ik vind het vreemd als men zo'n dominee, die volledig Amerikaans is (opgevoed), wél op het tweetal plaatst en kandidaten in eigen land niet waardig genoeg acht om kandidaat te plaatsen.

Ik houd niet van de termen 'links en rechts' en 'licht en zwaar', maar gebruik dit om de zaken duidelijk te maken.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gesloten