Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Het curatorium van de ggin hebben geen studenten toegelaten.
Re: Curatorium Ger. Gem. 2012
Wie zegt dat er niet op universitair niveau gestudeerd wordt, evt. door enkele studenten? Uiteindelijk gaat het om de leerstof, niet om de titel.vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
Of ze in de week (mogen) preken wordt volgens mij per persoon bepaald.
Dhr. Vlot is pro-actief bezig geweest met zijn HBO-CGO. Heel goed, vind ik.
Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Beste DDD over toekomende dingen wil ik niet speculeren, echter over zaken die geschied zijn kunnen en mogen wij volgens mij wel spreken. Daaraan toevoegende alle dingen zullen gebeuren naar Gods wijze besluit dit kan je naar mijn mening niet ontkennen? Als je dit laatste toekent dan is de discussie verder onnodig om voor te zetten. Indien je toch ontkent dat Gods besluit zal volvoerd worden maar dat deze afhankelijk is van menselijke beslissingen dan wil ik hierop doorgaan.DDD schreef:Ik wil daar niet op reageren. De bijbel zegt duidelijk dat wij niet over Gods raad mogen speculeren. Daar heb ik ook niet de minste behoefte aan, zelfs niet in dit bijzonder interessante geval.
Ignoti nulla cupido.
Het niveau van de Boezemsingel is toch gewoon goed? of heb ik dat verkeerd begrepen?Posthoorn schreef:Wie zegt dat er niet op universitair niveau gestudeerd wordt, evt. door enkele studenten? Uiteindelijk gaat het om de leerstof, niet om de titel.vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
Je krijgt daar echt een stevige opleiding, althans dat is wat ik altijd vernomen heb.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. 2012
Studie is zwaar. Maar geen universitaire opleiding.Leerling schreef:Het niveau van de Boezemsingel is toch gewoon goed? of heb ik dat verkeerd begrepen?Posthoorn schreef:Wie zegt dat er niet op universitair niveau gestudeerd wordt, evt. door enkele studenten? Uiteindelijk gaat het om de leerstof, niet om de titel.vlinder schreef:Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden. Ds. Kersten zei eens dat de studie universitair moest worden zodra dat kon. Ds. Golverdingen hamert daar ook op. Wanneer een student dan een universitaire studie van 6 jaar heeft gevolgd, hoeft hij bij een niet universitaire studie nog maar 3 jaar te studeren en doet dus 9 jaar over zijn studie, iets wat een gunst zou zijn.... Vreemd vreemd vreemd.refo schreef:Studenten propeneren toch alleen het derde en vierde jaar? Degenen die al een theologische studie hebben gevolgd doen de school in drie jaren. Die proponeren het tweede en derde (laatste) jaar.
Je krijgt daar echt een stevige opleiding, althans dat is wat ik altijd vernomen heb.

Ignoti nulla cupido.
-
Wordt veel gekeken naar de capaciteiten van de student. Dat is (volgens mij?) ook een beetje het idee van de TS, dat zo ook eenvoudigere personen toch predikant kunnen worden. Is een mooi uitgangspunt.Leerling schreef: Het niveau van de Boezemsingel is toch gewoon goed? of heb ik dat verkeerd begrepen?
Al heb ik het idee dat de studenten niet goed geschoold worden in goed stemgebruik en sprekende lichaamstaal, na vier jaar zou je toch wel dat monotone stemgebruik afgeleerd kunnen hebben. Het feit dat ds. Zondag zoveel beroepen kreeg was m.i. niet omdat hij bijzonder 'licht' was, of een stuk gunnender preekte dan de andere studenten. Hij kon door zijn beroep al goed presenteren en het publiek -incl. jeugd- boeien. Daar ontbreekt het bij andere studenten vaak aan.
Volgens mij krijgt men lessen in klassieke Retorica. In elk geval dat ik weet bij de GGiN.Curatorium schreef:Wordt veel gekeken naar de capaciteiten van de student. Dat is (volgens mij?) ook een beetje het idee van de TS, dat zo ook eenvoudigere personen toch predikant kunnen worden. Is een mooi uitgangspunt.Leerling schreef: Het niveau van de Boezemsingel is toch gewoon goed? of heb ik dat verkeerd begrepen?
Al heb ik het idee dat de studenten niet goed geschoold worden in goed stemgebruik en sprekende lichaamstaal, na vier jaar zou je toch wel dat monotone stemgebruik afgeleerd kunnen hebben. Het feit dat ds. Zondag zoveel beroepen kreeg was m.i. niet omdat hij bijzonder 'licht' was, of een stuk gunnender preekte dan de andere studenten. Hij kon door zijn beroep al goed presenteren en het publiek -incl. jeugd- boeien. Daar ontbreekt het bij andere studenten vaak aan.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Nou, ds. Zondag is voor mij niet een schoolvoorbeeld van geweldige presentatie.Curatorium schreef:Het feit dat ds. Zondag zoveel beroepen kreeg was m.i. niet omdat hij bijzonder 'licht' was, of een stuk gunnender preekte dan de andere studenten. Hij kon door zijn beroep al goed presenteren en het publiek -incl. jeugd- boeien. Daar ontbreekt het bij andere studenten vaak aan.

Je legt me weer van alles in de mond. En je maakt nog steeds geen zuiver onderscheid tussen de eerder genoemde aspecten. Ik ben het niet met je eens, maar ik vind jouw benadering wel heel gevaarlijk. Ik zou niet weten waar in de NGB over zulke dingen gesproken wordt.Onbemind schreef:Beste DDD over toekomende dingen wil ik niet speculeren, echter over zaken die geschied zijn kunnen en mogen wij volgens mij wel spreken. Daaraan toevoegende alle dingen zullen gebeuren naar Gods wijze besluit dit kan je naar mijn mening niet ontkennen? Als je dit laatste toekent dan is de discussie verder onnodig om voor te zetten. Indien je toch ontkent dat Gods besluit zal volvoerd worden maar dat deze afhankelijk is van menselijke beslissingen dan wil ik hierop doorgaan.DDD schreef:Ik wil daar niet op reageren. De bijbel zegt duidelijk dat wij niet over Gods raad mogen speculeren. Daar heb ik ook niet de minste behoefte aan, zelfs niet in dit bijzonder interessante geval.
Re: RE: Re: RE: Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
DDD schreef:Je legt me weer van alles in de mond. En je maakt nog steeds geen zuiver onderscheid tussen de eerder genoemde aspecten. Ik ben het niet met je eens, maar ik vind jouw benadering wel heel gevaarlijk. Ik zou niet weten waar in de NGB over zulke dingen gesproken wordt.Onbemind schreef:Beste DDD over toekomende dingen wil ik niet speculeren, echter over zaken die geschied zijn kunnen en mogen wij volgens mij wel spreken. Daaraan toevoegende alle dingen zullen gebeuren naar Gods wijze besluit dit kan je naar mijn mening niet ontkennen? Als je dit laatste toekent dan is de discussie verder onnodig om voor te zetten. Indien je toch ontkent dat Gods besluit zal volvoerd worden maar dat deze afhankelijk is van menselijke beslissingen dan wil ik hierop doorgaan.DDD schreef:Ik wil daar niet op reageren. De bijbel zegt duidelijk dat wij niet over Gods raad mogen speculeren. Daar heb ik ook niet de minste behoefte aan, zelfs niet in dit bijzonder interessante geval.
Ik leg je niks in de mond ik informeer er juist naar om je tekst op de juiste wijze te begrijpen.
Je hebt aangegeven dat tegen Gods wil ingegaan kan worden. Maar over het Besluit van God wil je het niet hebben.
Nogmaals je hebt in antwoord op Leerling aangegeven dat het curatorium mensen kan tegenhouden, ook al heeft God ze geroepen. Verder in onze gesprekken heb je aangegeven. Dat het curatorium het kan zelfs al is het tegen de wil van God in.
En daarom informeer ik naar Gods besluit bij jou.
Als het in Gods besluit besloten ligt dat persoon x aangenomen wordt. Dan zal het zo gebeuren. En daar is niets speculatief aan.
Gods besluit is van Eeuwigheid. Gods besluit is onveranderlijk, onafhankelijk/onvoorwaardelijk, volmaakt, wijs,
En over het punt onvoorwaardelijk val ik nu. Het is niet gebonden aan enig schepsel.
Ik probeer het hieronder kort samen te vatten.
Eenerzijds is de mens niet vrij(besluit) en anderzijds is hij een zekere gedeelte vrij als mens die hem ook verantwoordelijk maakt voor zij daden. (wil?)
Nogmaals de citaat van Augustinus
" Gods werk is zo groot, dat wat tegen Zijn wil geschiedt, niet buiten Zijn wil om geschiedt"
Ignoti nulla cupido.
Het curatorium kan niet tegen Gods besluiten ingaan.
Maar iedereen die daarover begint, heeft van Gods openbaring mijns inziens nog maar erg weinig begrepen.
Maar iedereen die daarover begint, heeft van Gods openbaring mijns inziens nog maar erg weinig begrepen.
Mooi zijn we het eens:) hoe bedoel je het laatste betreft Gods openbaring?DDD schreef:Het curatorium kan niet tegen Gods besluiten ingaan.
Dat ik je bericht nu juist van de verkeerde kant benaderde? Het ging mij slechts om het bovenstaande wat je zelf nu zegt...
Een mens kan veel, maar slechts het geen wat toegelaten wordt en wat Zijn raad volvoerd. En daarom de discussie vanuit ander oogpunt gezien. Wat soms toch wel tot troost mag wezen. De wegen zijn onbegrijpelijk en achteraf moeten we dan vaak toegeven het was Goed wat Hij deed.
Ignoti nulla cupido.
Dat is mijns inziens onjuist, althans, het slaat mijns inziens in dit verband nergens op.
Wij mogen geen is gelijkteken zetten tussen onze daden en wat God doet. Dat is uitdrukkelijk in strijd met de belijdenis en ook met ons gezonde verstand. Wij zijn zondige mensen.
Wat mensen doen, is niet het volvoeren van Gods raad. Daar zorgt God zelf wel voor.
In dit verband ging het om de procedure om predikanten toe te laten, en daarvoor is de kerk zelf verantwoordelijk. Ik blijf bij mijn standpunt dat God genoeg predikanten roept om voor iedere 500 leden van de GG een eigen predikant te hebben.
Wij mogen geen is gelijkteken zetten tussen onze daden en wat God doet. Dat is uitdrukkelijk in strijd met de belijdenis en ook met ons gezonde verstand. Wij zijn zondige mensen.
Wat mensen doen, is niet het volvoeren van Gods raad. Daar zorgt God zelf wel voor.
In dit verband ging het om de procedure om predikanten toe te laten, en daarvoor is de kerk zelf verantwoordelijk. Ik blijf bij mijn standpunt dat God genoeg predikanten roept om voor iedere 500 leden van de GG een eigen predikant te hebben.
Nu wil ik toch even advocaat voor de studenten spelen. Na zo ongeveer heel mijn leven (tot nu toe) in een vacante gemeente te hebben doorgebracht, meen ik enig recht van spreken te hebben m.b.t. de verbale kwaliteiten van de studenten. Uiteraard zijn er verschillen, maar er zijn gelukkig heel wat studenten die boeiend kunnen preken/presenteren. Bij sommigen zie je ook nog een duidelijke positieve ontwikkeling tijdens die laatste twee studiejaren.Curatorium schreef: Wordt veel gekeken naar de capaciteiten van de student. Dat is (volgens mij?) ook een beetje het idee van de TS, dat zo ook eenvoudigere personen toch predikant kunnen worden. Is een mooi uitgangspunt.
Uiteraard zijn er ook wel die die gave niet hebben. Dat is jammer, maar ook die mannen moeten we zien als knechten van God die Zijn boodschap brengen. Zij hebben wellicht meer dan gemiddelde kwaliteiten als herder, als anderen als leraar het best op hun plek zijn.
De gemeenten leren de studenten voornamelijk in hun leraarsrol kennen tijdens het proponeren. Op basis daarvan krijgen de kandidaten meer of minder beroepen. Hoe hun herderskwaliteit is, moet je nog maar afwachten.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Hmm...jadovi schreef:Dhr. P.C. Vlot uit Dordrecht is de schoonzoon van Ds. Karels uit Hardinxveld-GiessendamGG-er schreef:Ezen en Rick, waar gaat dit over?Rick23 schreef:Voor t zelfde geld had ik het fout, Ik weet het niet 100% zeker.Ezen schreef:Het blijkt toch wel weer iets extra's te hebben als je 'schoonzoon van' bent.
Ezen, van wie is hij de schoonzoon?
Rick, waar heb je iets gezegd en wat zei je? Ik weet werkelijk niet waar je het over hebt.
Dan zou ik wel eens van hem gehoord kunnen hebben...
Al denk ik niet dat ik hem persoonlijk ken...
Ds. W.J. (voor ons onderling nog altijd Wim) Karels is even oud als ik...
we hebben vroeger veel contact met elkaar gehad in de vakanties.
Jammer dat veel contacten verwateren als je ouders zijn overleden en je zelf oud wordt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«