Als jij antwoord geeft op mijn vraag of het curatorium dan niet nodig is, begrijp ik het misschien wel.Johann Gottfried Walther schreef:Je begrijpt duidelijk mijn punt niet.Paal schreef:Dus het kan wel zonder curatorium?Johann Gottfried Walther schreef:Ik blijf het moeilijk vinden elk jaar. Dat stel er komen 15 mannen op, voor het curatorium.
Die mannen hebben biddend als het goed is een attest aangevraagd, de kerkenraad heeft gebeden.
Dus biddend is er een beslissing genomen. En toch worden er elk jaar zoveel afgewezen.
Die moeten zich dus biddend vergist hebben, die mannen en die kerkenraden.
En als jij biddend solliciteert naar een baan en je wordt niet aangenomen, heb jij je dan biddend vergist?
Eens met reactie Huisman.
Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Re: Curatorium Ger. Gem. / Ger. Gem. in Ned (discussie)
Hoeveel zijn het er dan? Zeggen dat je het weet en dan geen aantal noemen is flauw. Dat kan ik ook wel beweren.GG1982 schreef:Ik denk van de voorgaande jaren.
Toen kwamen er gemiddeld tussen de 10 en 20 mannen.
Het aantal mannen wat zich dit jaar met een attest heeft gemeld durf ik niet hardop te spreken.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen aantallen hardop durf te zeggen daar het eigenlijk moeilijk is voor degene die zich gemeld hebben. En dan vooral voor degenen die afgewezen zijn. Het precieze aantal weet ik ook niet /nooit. Vind ik eerlijk gezegd ook niet belangrijk.
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik vroeg door omdat het roepen van wat aantallen een goedkope manier is om een punt te maken. Daar vind ik het een te ernstige zaak voor.GG1982 schreef:Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen aantallen hardop durf te zeggen daar het eigenlijk moeilijk is voor degene die zich gemeld hebben. En dan vooral voor degenen die afgewezen zijn. Het precieze aantal weet ik ook niet /nooit. Vind ik eerlijk gezegd ook niet belangrijk.
Wat Claus eerder vandaag zei vindt ik ook niet zo best, hij wist wat via via. Curatoriumleden moeten zwijgen totdat officiële bericht naar buiten is.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Helemaal mee eens; zijn ook mijn gedachten. Lijkt me als je met een roeping loopt, je daar ook over spreekt met je predikant en kerkenraad. Dat zijn toch de mensen die je al jaren kennen en meemaken op huisbezoek en in de gemeente. Dan vind ik het echt onbegrijpelijk dat er zoveel mannen afgewezen worden!Johann Gottfried Walther schreef:Ik blijf het moeilijk vinden elk jaar. Dat stel er komen 15 mannen op, voor het curatorium.
Die mannen hebben biddend als het goed is een attest aangevraagd, de kerkenraad heeft gebeden.
Dus biddend is er een beslissing genomen. En toch worden er elk jaar zoveel afgewezen.
- Johann Gottfried Walther
Ik ging ook af op die aantallen die ik eerdere jaren heb gehoord/gelezen.Bruna schreef:Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik vroeg door omdat het roepen van wat aantallen een goedkope manier is om een punt te maken. Daar vind ik het een te ernstige zaak voor.GG1982 schreef:Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen aantallen hardop durf te zeggen daar het eigenlijk moeilijk is voor degene die zich gemeld hebben. En dan vooral voor degenen die afgewezen zijn. Het precieze aantal weet ik ook niet /nooit. Vind ik eerlijk gezegd ook niet belangrijk.
Wat Claus eerder vandaag zei vindt ik ook niet zo best, hij wist wat via via. Curatoriumleden moeten zwijgen totdat officiële bericht naar buiten is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik begrijp wel dat het moeilijk is, maar één ding begrijp ik niet in de redenering van JGW: van iedere stap zegt hij dat die biddend is genomen, behalve van de laatste. De mensen van het curatorium doen óók biddend hun werk. Dan moet je in jouw redenering zeggen: het curatorium vergist zich ook biddend...Hendrien schreef:Helemaal mee eens; zijn ook mijn gedachten. Lijkt me als je met een roeping loopt, je daar ook over spreekt met je predikant en kerkenraad. Dat zijn toch de mensen die je al jaren kennen en meemaken op huisbezoek en in de gemeente. Dan vind ik het echt onbegrijpelijk dat er zoveel mannen afgewezen worden!Johann Gottfried Walther schreef:Ik blijf het moeilijk vinden elk jaar. Dat stel er komen 15 mannen op, voor het curatorium.
Maar ik ben het met de hele redenering niet eens. Iemand die in de GG een roeping ervaart, neemt niet biddend het besluit om dominee te worden, maar om zich 'in de middellijke weg' te stellen. En altijd met de bede daarbij dat Gods wil geschiede.
Daarmee wil ik het maar even afdoen, alsof het voor de man zelf, voor de gemeenten, voor de kerkenraad waar hij onder valt en voor het curatorium maar makkelijk is - omdat dan blijkbaar Gods wil anders is. Dat bedoel ik niet.
Het is toch ook een Bijbels gegeven dat de Heere het gebed niet altijd verhoort? Of in elk geval niet zoals Zijn volk denkt.
- Johann Gottfried Walther
Juist met een roeping loopt, kan toch een hele worsteling zijn die roeping. En of het een roeping is, of dat je je bedriegt.Hendrien schreef:Helemaal mee eens; zijn ook mijn gedachten. Lijkt me als je met een roeping loopt, je daar ook over spreekt met je predikant en kerkenraad. Dat zijn toch de mensen die je al jaren kennen en meemaken op huisbezoek en in de gemeente. Dan vind ik het echt onbegrijpelijk dat er zoveel mannen afgewezen worden!Johann Gottfried Walther schreef:Ik blijf het moeilijk vinden elk jaar. Dat stel er komen 15 mannen op, voor het curatorium.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther schreef:Juist met een roeping loopt, kan toch een hele worsteling zijn die roeping. En of het een roeping is, of dat je je bedriegt.Hendrien schreef:Helemaal mee eens; zijn ook mijn gedachten. Lijkt me als je met een roeping loopt, je daar ook over spreekt met je predikant en kerkenraad. Dat zijn toch de mensen die je al jaren kennen en meemaken op huisbezoek en in de gemeente. Dan vind ik het echt onbegrijpelijk dat er zoveel mannen afgewezen worden!Johann Gottfried Walther schreef:Ik blijf het moeilijk vinden elk jaar. Dat stel er komen 15 mannen op, voor het curatorium.
Ik heb persoonlijke ervaringsverhalen gehoord over het afwijzen. Als je zelf meent dat je roeping écht is, ondanks alle strijd en twijfels die daarbij kunnen komen, kan het héél moeilijk zijn om te accepteren dat het curatorium meent anders te moeten beslissen.
Ik wil de mannen die deze ervaring hebben, sterkte en ondersteuning van de Heere toewensen.
Ik wil die mannen, maar ook alle anderen die zich betrokken weten bij de Theologische School en het curatorium vragen om voor deze zaak te bidden. Bidden voor de curatoren, of zij de juiste beslissing mogen nemen. Maar ook bidden voor de mannen die opgaan. Vraag om wijsheid tijdens het gesprek, maar ook om berusting na afwijzing. De afgewezen mannen hebben die berusting hard nodig. En alle anderen ook, zowel curatoren als alle andere leden van de Gereformeerde Gemeenten. Want de nood van het predikantentekort is toch een nood die wij allen als pijnlijk moeten ervaren?
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
-
Johann Gottfried Walther schreef:Ik blijf het moeilijk vinden elk jaar. Dat stel er komen 15 mannen op, voor het curatorium.
DGG schreef:Ja, en bovendien, de consulent van de betreffende gemeente (stel dat het 15 verschillende consulenten zijn) hebben zich dan ook vergist...
1) Soms (zei een predikant) weet ik het niet. Dan hoor ik te weinig om 'ja' te zeggen, maar teveel om 'nee' te zeggen. In zo'n geval leggen we het oordeel graag in handen van de curatoren.
2) Een attest wordt afgegeven bij meerderheid van stemmen voor. Niet voor niets moet de stemverhouding van ouderlingen en diakenen apart worden vermeld richting het curatorium, als ook het standpunt van de predikant/consulent. Kort door de bocht: Diakenen voor, meeste ouderlingen tegen en predikant ook tegen, geeft wel een attest, maar doorgaans geen positief antwoord bij het curatorium.
3) Waarom denken mensen wel dat curatoren zich kunnen vergissing, sprak een predikant, maar geloven ze niet dat ik me kan vergissen bij het afgeven van een attest?
-
Ik heb soms het idee dat er gedacht wordt dat de beslissing van het curatorium gelijk is aan de wil van God...
Je weet nog niet of ze kandidaat worden gesteld. Misschien moet één van hen nog wel een jaar extra.Rick23 schreef:Schokkend! Vorig jaar werd Student G.P. van Nieuw Amerongen ook pas op de Woensdag aangenomen.
Laten we blij zijn dat dit jaar ieder geval Student M.T. Al-Chalabi en Student M.H. Schot kandidaat worden gesteld.
Laten we Bidden en hopen dat de HEERE morgen nog Dienaren wilt toeschenken aan de Theologische School.
Verder blijft het een verdrietige bedoening. Hopelijk wordt de gang van zaken eens op de Generale synode besproken.
Wat is jouw mening hierover?Johannes 3:16 schreef:Ik heb soms het idee dat er gedacht wordt dat de beslissing van het curatorium gelijk is aan de wil van God...
Het is allemaal een beetje theoretisch.
Praktisch zal het zo zijn dat de kandidaad een bekende van de kerkenraad is en deze niet zomaar afwijzend durft te staan tegenover de bekering en roeping die verteld wordt.
Ongetwijfeld zal alles met gebed gepaard gaan, maar zonder gebed in geloof.
Eigenlijk zou er een tweede curatorium moeten zijn dat de examens afneemt. Want dat alle aangenomenen ook steevast slagen is ook wat wonderlijk. Soms denk je echt: vriend, hoe ben je als dominee binnengekomen?
Praktisch zal het zo zijn dat de kandidaad een bekende van de kerkenraad is en deze niet zomaar afwijzend durft te staan tegenover de bekering en roeping die verteld wordt.
Ongetwijfeld zal alles met gebed gepaard gaan, maar zonder gebed in geloof.
Eigenlijk zou er een tweede curatorium moeten zijn dat de examens afneemt. Want dat alle aangenomenen ook steevast slagen is ook wat wonderlijk. Soms denk je echt: vriend, hoe ben je als dominee binnengekomen?
refo schreef:Want dat alle aangenomenen ook steevast slagen is ook wat wonderlijk.
Ik denk dat er in dit schooltje extra hulp en begeleiding kan worden gegeven aan de studenten die de studie moeilijk vinden. Misschien wordt het curriculum ook enigszins op maat aangeboden, hoewel elke student natuurlijk wel een bepaald niveau moet hebben aan het einde van de studie.
Daarnaast geloof ik echt dat de Heere helpt, ook met de studie op de Theologische School. Zie bijv. Romeinen 8:26.
refo schreef:Soms denk je echt: vriend, hoe ben je als dominee binnengekomen?
Wat bedoel je met deze zin? Zoals ik het interpreteer, geeft het mij een nare bijsmaak.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b