Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn'

Hendrien

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Hendrien »

Wat is het nodig dat in de prediking de gekruisigde en opgestane Christus centraal staat! Zodat we niet anders meer kunnen dan aan Zijn voeten neer te vallen als een arme zondaar. Dat Hij zo nabij gebracht wordt in het gepredikte woord en als het Woord, dat er nog maar twee mogelijkheden zijn. Of we nemen Hem van harte aan of we verwerpen Hem!
Jeremiah

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jeremiah »

Martijn schreef: We zijn ondertussen al behoorlijk wat pagina's verder. Ik ga kort even op een aantal dingen in.

Jeremia 31 vers 18
Je geeft aan dat zowel 'Bekeer mij' als 'Breng mij terug' mogelijk zijn. De studiebijbel HSV geeft ook aan dat beide mogelijk zijn. De King James heeft het over 'Turn thou me, and I shall be turned'. Het kan dus allebei. Dat een bepaalde theologie niet meer klopt dat is dan moeilijk blijkbaar.

Verloren Zoon
misschien is het beter om eerst de hele preek te luisteren voordat je bepaalde conclusies trekt. Daar is ook al door iemand anders opgewezen http://www.maranathakerk.nu/preken/item ... 1-26-10-00
Je opmerking over 'verkeerd lezen' klopt niet. Je geeft aan dat de Vader wachtte. De SV heeft het over 'toelopende', de HSV over 'toesnelde' en de King James over 'Ran'. Blijkbaar ging de Vader de Zoon tegemoet. Ds Vergunst heeft hier een mooie citaat over in een preek over Lukas 15 http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15525
Calvijn vond vers 20 de kerntekst uit dit hele gedeelte: En als hij nog ver van hem was,
zag hem zijn vader en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toelopende, viel hij
hem om zijn hals en kuste hem. In het Engels staat het er nog een beetje mooier: ‘En de
vader hem ziende, rende naar zijn zoon.’ En Joodse mannen, Joodse vaders, die rennen
nooit in het publiek. Dat was iets heel onwaardigs in de Joodse cultuur. Maar de Heere
Jezus laat deze man rénnen! Wat spreekt daaruit? Het genadekarakter van deze vader!
Wat is nu bijbelser de oproep tot bekering of het gebed om bekering. Als de grond voor het gebed om bekering nu alleen maar afhangt van de tekst in Jeremia 31, die ook nog eens anders vertaald kan worden dan is er niet veel grond voor. Waarom heeft de Heere Jezus ons dat dan niet geleerd? Maar waarom roept Hij dan wel op tot bekering?
Dank voor je mooie bijdrage!
Posthoorn

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Posthoorn »

Zonderling schreef:@martijn, even los van wat er in het Hebreeuws staat en hoe er vertaald is: valt het je niet op waarom het bidden om bekering volgens deze predikant niet nodig is? Het is dit: bekering kan de mens gewoon aanvatten en volbrengen... Evenals geloven. Hij zegt het, moet je goed luisteren! (is dat ooit de taal geweest van een aan zichzelf ontdekt zondaar?..)
Dit is idd. de spijker op de kop!
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Toch is het opmerkelijk dat we in het Nieuwe Testament niets lezen over het bidden om bekering/wedergeboorte/geloof. Of zie ik teksten over het hoofd?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Zonderling schreef:@martijn, even los van wat er in het Hebreeuws staat en hoe er vertaald is: valt het je niet op waarom het bidden om bekering volgens deze predikant niet nodig is? Het is dit: bekering kan de mens gewoon aanvatten en volbrengen... Evenals geloven. Hij zegt het, moet je goed luisteren! (is dat ooit de taal geweest van een aan zichzelf ontdekt zondaar?..)
Ik heb ook ernstig moeite met dit gedeelte uit de preek van ds. Van Campen. Maar we moeten het nu ook niet overdrijven, alsof ds. Van Campen alle vermogens in de mens legt.
Bijvoorbeeld dit citaat uit hetzelfde gedeelte:
En dan zal je achteráf beseffen… achteraf zal je beseffen.. dat het natuurlijk alleen de kracht van God was, en het de genade van God was dat je dat kon doen.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Johannes 3:16 schreef:Toch is het opmerkelijk dat we in het Nieuwe Testament niets lezen over het bidden om bekering/wedergeboorte/geloof. Of zie ik teksten over het hoofd?
In de psalmen kunnen we daar zeker veel over vinden, zeker als het gaat om de dagelijkse bekering, in ps 119 bv vele malen: maak mij levend naar Uw woord, naar Uw toezegging, enz. Dat is toch weinig anders dan Bekeer ons, enz
En als we bidden mogen en moeten voor een ander om geloof en bekering, dan toch ook voor onszelf. De stof van het gebed is immers alle lichamelijke en geestelijke nooddruft. Zouden de nodigste dingen dan niet vd Heere gebeden moeten worden?
Laatst gewijzigd door Zonderling op 11 mei 2016, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johannes 3:16 schreef:Toch is het opmerkelijk dat we in het Nieuwe Testament niets lezen over het bidden om bekering/wedergeboorte/geloof. Of zie ik teksten over het hoofd?
Je leest geen oproep om te bidden: "bidt veel om bekering" of iets dergelijks.
Maar het bidden om bekering/wedergeboorte/geloof komt in allerlei toonaarden op heel veel plaatsen voor.
Blijkbaar zit het zo: bekering = bidden om bekering / geloven = bidden om geloof.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

De NT brieven zijn gericht aan de gelovigen in de gemeenten,die beleden Christus tot hun Verlosser te kennen.
Wel wordt gewezen op de noodzaak van geloof en bekering.gewezen op zonde in de gemeenten, te blijven in Christus etc.

Noodzaak geloof ,
Bijvoorbeeld Johannes 15, of
Hebreeën 11:6. “Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt moet geloven dat Hij is en een beloner is dergenen die Hem zoeken. ”

Ik had ook veel moeite met de opmerking dat het zo fout was om te zeggen probeer maar om je te bekeren. Dan zul je merken dat het niet lukt.

Ik begreep dat het voor hem geen waarheid was. En dat het dus was probeer maar dan zul je zien dat het wel lukt...
Dan vraag ik mij af hoe ?

Juist omdat het niet lukt, blijft alleen Christus over.
mulder

Bericht door mulder »

Sheba schreef: De NT brieven zijn gericht aan de gelovigen in de gemeenten,die beleden Christus tot hun Verlosser te kennen.
dat is nog maar de vraag. Soms lijkt de visie die in vrijgemaakte kerken gehanteerd wordt Bijbelser dan onze visie. lid van de gemeente = een gelovige, tenzij het tegendeel bewezen wordt. Zo zitten de NT brieven ook vaak in elkaar.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

mulder schreef:
Sheba schreef: De NT brieven zijn gericht aan de gelovigen in de gemeenten,die beleden Christus tot hun Verlosser te kennen.
dat is nog maar de vraag. Soms lijkt de visie die in vrijgemaakte kerken gehanteerd wordt Bijbelser dan onze visie. lid van de gemeente = een gelovige, tenzij het tegendeel bewezen wordt. Zo zitten de NT brieven ook vaak in elkaar.
@Mulder
Er staat geschreven;
- aan de geliefden Gods ( Romeinen)
- Aan de gemeente Gods ( Corinthe)

- Gezegend zij de God en Vader onzes Heere Jezus Christus. ( efeze)
- Aan de gemeente der Thessalonicensen in God de Vader, en de Heere Jezus Christus ( Thessalonicenzen)
Etc.

Ik zeg dus niet dat ieder lid, dus hoofd voor hoofd, een waar gelovige was. Ook daar was kaf onder het koren. Maar wat in de brief staat is gericht aan die gemeente in Christus. Toen en nu!

Dus niets vrijgemaakte visie ;)
refo

Bericht door refo »

En hoe hield Paulus dat uit elkaar? En hoe de kerkenraden die de brief kregen?
We hebben een brief van Paulus, maar die iss niet voor allemaal!
Paal

Bericht door Paal »

Omdat God ons bekeert, bekeren wij ons...

Ds van Campen draait de rollen om, en maakt het achteraf "kloppend". Maar dat is niet Bijbels.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:En hoe hield Paulus dat uit elkaar? En hoe de kerkenraden die de brief kregen?
We hebben een brief van Paulus, maar die iss niet voor allemaal!
Dat blijkt uit de vermaningen, opwekkingen en bepaalde passages.

Zovele als er door de Geest van God geleid worden zijn kinderen van God. (Rom8v14)

Dat is wat anders dan u wordt allen door de Geest van God geleid en u bent alleen (zeker) kinderen van God.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Iemand hiervoor merkte op: "Toch is het opmerkelijk dat we in het Nieuwe Testament niets lezen over het bidden om bekering/wedergeboorte/geloof. Of zie ik teksten over het hoofd?"

Ik denk zo maar aan een soort evangelisch gezang, dat ik half/half ken.
Het is mijn gewoonte om gezangen te citeren, maar goed, deze kwam me dus even in de gedachten.
Ga mij niet voorbij o Heiland,
ga mij niet voorbij.
Wijl Gij and'ren zegent, Heiland,
zegen nu ook mij..

Waar gaat dit gebed over? Bidt deze dichter eigenlijk ook niet om een zegen voor zichzelf? Is dat verkeerd?
In feite lijkt de dichter afhankelijk van God, en dat doet wel aangenaam aan. Beter dan al die betweters
die het zonder bidden om bekering wel denken te redden.

En een psalm:
HEER' wijs mij toch Uwe wegen,
Die Gij wilt dat ik zal gaan;
Tot dezelve maak genegen
Mij, en doe mij die verstaan.
Leer en stier mij naar Uw woord,
In Uwe waarheid geprezen,
Gij zijt mijn hulp; dies nu voort
Wacht ik op U in dit wezen.

We kunnen wel denken dat God, met eerbied gezegd niet van rijke mensen houdt maar meer van mensen
die van hun kant eens uitgepraat zijn. Die geleerd en geleid moeten worden.
Wat me treft in de berijming van Datheen is in bovenstaand vers de derde regel, die getuigt wel van een
beetje zelfkennis van de dichter: Tot dezelve maak genegen, mij en doe mij die verstaan,
Met andere woorden: Neig mijn hart, en voeg het tot de vreze van Uw Naam.
Ik zie hier een afhankelijk mens, en niet een hoog bekeerd en belerend mens die een ander een zal
zeggen hoe het moet. Hij bidt. Hieraan kennen we ook de waarheid vaak: Ootmoed, zichzelf wegcijferend,
en Gods eer en het heil van de naaste bedoelend. De vreze Gods komt nooit uit een brutaal en
onbewogen hart. Ook al kan het zeer scherp zijn. Dat zegt het Woord ook zelf, dat het scherper is dan
enig tweesnijdend scherp zwaard, en dat mist de uitwerking niet. Het doet wat God behaagd: en het is de
een tot voordeel en een ander tot oordeel. En dat is een punt waar een mens van nature 'kriebelig' onder wordt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Desiree

Bericht door Desiree »

Posthoorn schreef:
Ik ben verschillende keren bij deze predikant onder zijn gehoor geweest. Ik heb absoluut niet de indruk gekregen dat je het zelf moet doen.. Het is wel ds. M.M. van Campen in Rotterdam-Zuid.
Om echt te snappen zoals hij denkt en wil overbrengen, moet je, denk ik echt vaker bij hem in de kerk geweest zijn. Ja en er is uiteindelijk verschil in de manier waarop je de mensen het evangelie brengt. Bij de een moet je meer moeite doen om dichtbij te komen, bij de ander wordt het voor je voeten neergelegd. Dat is een keuze van de predikant.

Ik weet nog dat er gesproken werd over een predikant op een manier alsof hij zelf niet zoveel wist van bekering als de andere predikant, zo werd gezegd. Door omstandigheden kwam ik met hem in gesprek en wat een diepgang zat er achter zijn woorden. Inmiddels zitten we in hetzelfde kerkverband en ga ik altijd naar hem luisteren als hij er is.

Maar dit zijn geen inhoudelijke argumenten, ik weet het. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Plaats reactie