Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Floppy »

huisman schreef:
hans kooi schreef:Hoorde het op 538
Een omroep waar zeer regelmatig gevloekt wordt. Niet naar luisteren
Dat is wel heel zacht uitgedrukt.
Heb geen idee hoe het nu is, maar als het nog net zo is als toen ik er naar luisterde 20 jaar geleden of zo dan is het een open riool van cultureel braaksel wat er in je hoofd geduwd wordt.

En zelfs nu druk ik me nog zachtjes uit geloof ik.
Tenzij het tegenwoordig een stuk beter is dan vroeger.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Curatorium »

Floppy schreef: Tenzij het tegenwoordig een stuk beter is dan vroeger.
Nee, zeker niet.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wat jammer is, dat juist de goede gezangen uit de nieuwere liedboeken steeds meer gaan verdwijnen. Blijkbaar vindt men die toch iets te ouderwets....?
Wees gerust, op DV 21 april verschijnt Weerklank!
Mét al die gezangen waarvan jij denkt dat ze steeds meer gaan verdwijnen.
http://www.boekencentrum.nl/shop_detail ... ctId=25106

Afbeelding
Kom je een keer samen zingen bij het orgel? :)
Toen mijn ouders nog leefden was het altijd mooi om bij het orgel te zingen.
Maar ik beloof, al u komt, dat u mag spelen en ik zachtjes mee-kreunen (ik heb namelijk soms weinig stem meer)
Hè, ja, dat zou geweldig zijn. Voor een dag, geen discussie maar samen zingen. Komt Bert ff over en Parsifal etc. Ik ken dit boek niet.. maar als iedereen zich erin zou kunnen vinden... ik heb weleens meer muziek gemaakt met mensen die zwaarder dachten en het was nooit een probleem. Of we stellen van te voren een programma samen, discussie vooraf. Er zitten hier mensen op een koor etc. dus die hebben ervaring.

Maken we van te voren een leuke wandeling bij jullie daar in de bossen... je hebt genoeg plekken om te starten met de dag en dan huren we de Schildkerk voor het samen zingen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Is het boek "weerklank" bedoeld om gezangen in de erediensten weer in te voeren? Ik begreep dat tenminste uit een artikel in de krant.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16783
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Is het boek "weerklank" bedoeld om gezangen in de erediensten weer in te voeren? Ik begreep dat tenminste uit een artikel in de krant.
Goed lezen, DIA, en er niet je eigen draai aan geven. Het verlangen om gezangen te zingen is in veel gemeentes aanwezig, maar het zoeken was naar een bundel met verantwoorde liederen. Weerklank wil daarin een handreiking zijn: liederen die in lijn liggen met de gereformeerde belijdenis en eredienstwaardig zijn. Lees wat ds. Schroten zegt in de voorlaatste alinea: "Wij zijn geen beweging en willen geen vernieuwing doordrukken. We willen een handreiking bieden voor situaties waar het zingen van gezangen aan de orde is. Tegelijk zullen er gemeentren zijn die die helemaal niet af willen van het alleen psalmen zingen. Iemand zei: 'Ik vind het ontzettend goed wat jullie doen, maar tegelijk hoop ik dat onze kerkenraad de bundel niet zal invoeren'. Dat vind ik een prachtige reactie. Zo iemand heeft zelf genoeg aan de psalmen van 1773, maar beseft dat het op andere plaatsen anders is en dat het belangrijk is dat er voor die situaties een goede bundel beschikbaar is". En zo is het.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Is het boek "weerklank" bedoeld om gezangen in de erediensten weer in te voeren? Ik begreep dat tenminste uit een artikel in de krant.
Goed lezen, DIA, en er niet je eigen draai aan geven. Het verlangen om gezangen te zingen is in veel gemeentes aanwezig, maar het zoeken was naar een bundel met verantwoorde liederen. Weerklank wil daarin een handreiking zijn: liederen die in lijn liggen met de gereformeerde belijdenis en eredienstwaardig zijn. Lees wat ds. Schroten zegt in de voorlaatste alinea: "Wij zijn geen beweging en willen geen vernieuwing doordrukken. We willen een handreiking bieden voor situaties waar het zingen van gezangen aan de orde is. Tegelijk zullen er gemeentren zijn die die helemaal niet af willen van het alleen psalmen zingen. Iemand zei: 'Ik vind het ontzettend goed wat jullie doen, maar tegelijk hoop ik dat onze kerkenraad de bundel niet zal invoeren'. Dat vind ik een prachtige reactie. Zo iemand heeft zelf genoeg aan de psalmen van 1773, maar beseft dat het op andere plaatsen anders is en dat het belangrijk is dat er voor die situaties een goede bundel beschikbaar is". En zo is het.
Oké, dat valt dan nog weer mee. Ik heb op zich helemaal niets tegen gezangen met een goede inhoud. Maar voor kerkelijk gebruik heeft me het verleden genoeg geleerd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Curatorium »

Hendrikus schreef: Goed lezen, DIA, en er niet je eigen draai aan geven. Het verlangen om gezangen te zingen is in veel gemeentes aanwezig, maar het zoeken was naar een bundel met verantwoorde liederen. Weerklank wil daarin een handreiking zijn: liederen die in lijn liggen met de gereformeerde belijdenis en eredienstwaardig zijn. Lees wat ds. Schroten zegt in de voorlaatste alinea: "Wij zijn geen beweging en willen geen vernieuwing doordrukken. We willen een handreiking bieden voor situaties waar het zingen van gezangen aan de orde is. Tegelijk zullen er gemeentren zijn die die helemaal niet af willen van het alleen psalmen zingen. Iemand zei: 'Ik vind het ontzettend goed wat jullie doen, maar tegelijk hoop ik dat onze kerkenraad de bundel niet zal invoeren'. Dat vind ik een prachtige reactie. Zo iemand heeft zelf genoeg aan de psalmen van 1773, maar beseft dat het op andere plaatsen anders is en dat het belangrijk is dat er voor die situaties een goede bundel beschikbaar is". En zo is het.
Ben benieuwd wanneer Weerklank afgekraakt gaat worden door C.S.L. Jansen of ds. De Heer in de Saambinder, al zullen de verkoopcijfers daardoor alleen maar stijgen, schat ik in. De JBGG gezangenbundel is nou ook niet de optimale bundel. :hum
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
Hendrikus schreef: Goed lezen, DIA, en er niet je eigen draai aan geven. Het verlangen om gezangen te zingen is in veel gemeentes aanwezig, maar het zoeken was naar een bundel met verantwoorde liederen. Weerklank wil daarin een handreiking zijn: liederen die in lijn liggen met de gereformeerde belijdenis en eredienstwaardig zijn. Lees wat ds. Schroten zegt in de voorlaatste alinea: "Wij zijn geen beweging en willen geen vernieuwing doordrukken. We willen een handreiking bieden voor situaties waar het zingen van gezangen aan de orde is. Tegelijk zullen er gemeentren zijn die die helemaal niet af willen van het alleen psalmen zingen. Iemand zei: 'Ik vind het ontzettend goed wat jullie doen, maar tegelijk hoop ik dat onze kerkenraad de bundel niet zal invoeren'. Dat vind ik een prachtige reactie. Zo iemand heeft zelf genoeg aan de psalmen van 1773, maar beseft dat het op andere plaatsen anders is en dat het belangrijk is dat er voor die situaties een goede bundel beschikbaar is". En zo is het.
Ben benieuwd wanneer Weerklank afgekraakt gaat worden door C.S.L. Jansen of ds. De Heer in de Saambinder, al zullen de verkoopcijfers daardoor alleen maar stijgen, schat ik in. De JBGG gezangenbundel is nou ook niet de optimale bundel. :hum
Zulke zwartkijkers ook! Zulke mensen verpesten nu ook net alles... Ik weet er alles van! 't Is dat we ons fatsoen nog proberen houden, maar anders zou dat behoudende en conservatieve denken meteen weggedaan moeten worden. Allemaal maar ophouders op de "Weg tot de Vernieuwing"! Als we dat eenmaal voorbij zijn dan zijn we pas gelukkig, vrij ende onverveerd! Dan geen ophouders meer op de "Weg tot de Vernieuwing"...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Curatorium »

Beter lezen. Ik ben niet eens een voorstander van gezangen in de eredienst.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Beter lezen. Ik ben niet eens een voorstander van gezangen in de eredienst.
Ik doelde ook op de wat minder positieve reacties aangaande mensen als dr. Janse en hun gedachtengoed.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Lassie »

Hier staat de cd: Italian Oboe Concertos op (Corelli, Bellini, Cimarosa, Fiorillo.....).
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door mulder »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Is het boek "weerklank" bedoeld om gezangen in de erediensten weer in te voeren? Ik begreep dat tenminste uit een artikel in de krant.
Goed lezen, DIA, en er niet je eigen draai aan geven. Het verlangen om gezangen te zingen is in veel gemeentes aanwezig, maar het zoeken was naar een bundel met verantwoorde liederen. Weerklank wil daarin een handreiking zijn: liederen die in lijn liggen met de gereformeerde belijdenis en eredienstwaardig zijn. Lees wat ds. Schroten zegt in de voorlaatste alinea: "Wij zijn geen beweging en willen geen vernieuwing doordrukken. We willen een handreiking bieden voor situaties waar het zingen van gezangen aan de orde is. Tegelijk zullen er gemeentren zijn die die helemaal niet af willen van het alleen psalmen zingen. Iemand zei: 'Ik vind het ontzettend goed wat jullie doen, maar tegelijk hoop ik dat onze kerkenraad de bundel niet zal invoeren'. Dat vind ik een prachtige reactie. Zo iemand heeft zelf genoeg aan de psalmen van 1773, maar beseft dat het op andere plaatsen anders is en dat het belangrijk is dat er voor die situaties een goede bundel beschikbaar is". En zo is het.
Ik vind het een mooi initatief. Het is toch van de zotte dat we psalmen zingen, maar ook gewoon gezangen zingen inclusief een of ander apocrief, onbijbels eigen geschrift Davids, maar voor nieuw-testamentische liederen is er geen plaats in mijn gemeente (ggin) zelfs niet in het jeugdwerk.

maar zit 1773 nou weer niet in Weerklank? want dan heeft Weerklank nou ook niet echt een samenbindende functie... in plaats van dat er nu geen johannes de heer liedjes meer worden uitgeprint, moet nu 1773 voor heel de gemeente gekopieerd worden mocht een predikant daaruit willen zingen. En dat zal niet gebeuren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door eilander »

mulder schreef: Ik vind het een mooi initatief. Het is toch van de zotte dat we psalmen zingen, maar ook gewoon gezangen zingen inclusief een of ander apocrief, onbijbels eigen geschrift Davids, maar voor nieuw-testamentische liederen is er geen plaats in mijn gemeente (ggin) zelfs niet in het jeugdwerk.
Ik stel dan ook voor om het eigen geschrift Davids niet meer te zingen :)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door JolandaOudshoorn »

mulder schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Is het boek "weerklank" bedoeld om gezangen in de erediensten weer in te voeren? Ik begreep dat tenminste uit een artikel in de krant.
Goed lezen, DIA, en er niet je eigen draai aan geven. Het verlangen om gezangen te zingen is in veel gemeentes aanwezig, maar het zoeken was naar een bundel met verantwoorde liederen. Weerklank wil daarin een handreiking zijn: liederen die in lijn liggen met de gereformeerde belijdenis en eredienstwaardig zijn. Lees wat ds. Schroten zegt in de voorlaatste alinea: "Wij zijn geen beweging en willen geen vernieuwing doordrukken. We willen een handreiking bieden voor situaties waar het zingen van gezangen aan de orde is. Tegelijk zullen er gemeentren zijn die die helemaal niet af willen van het alleen psalmen zingen. Iemand zei: 'Ik vind het ontzettend goed wat jullie doen, maar tegelijk hoop ik dat onze kerkenraad de bundel niet zal invoeren'. Dat vind ik een prachtige reactie. Zo iemand heeft zelf genoeg aan de psalmen van 1773, maar beseft dat het op andere plaatsen anders is en dat het belangrijk is dat er voor die situaties een goede bundel beschikbaar is". En zo is het.
Ik vind het een mooi initatief. Het is toch van de zotte dat we psalmen zingen, maar ook gewoon gezangen zingen inclusief een of ander apocrief, onbijbels eigen geschrift Davids, maar voor nieuw-testamentische liederen is er geen plaats in mijn gemeente (ggin) zelfs niet in het jeugdwerk.

maar zit 1773 nou weer niet in Weerklank? want dan heeft Weerklank nou ook niet echt een samenbindende functie... in plaats van dat er nu geen johannes de heer liedjes meer worden uitgeprint, moet nu 1773 voor heel de gemeente gekopieerd worden mocht een predikant daaruit willen zingen. En dat zal niet gebeuren.
Het ligt simpeler, gelukkig. De meeste gemeente die Weerklank gaan gebruiken, daarvan hebben de leden de berijming van 1773 standaard achter in hun Bijbel staan. Dus die is al op zak. Of in de tas. Er komt dus alleen een boekje erbij. Maar de tassen van tegenwoordig zijn groot genoeg.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Panny »

Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart....
Plaats reactie