Kerkkeuze

eilander
Moderator

Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

Totaal onzinnige, en misschien moet je ook wel zeggen: zondige discussie.
"Nabij u is het Woord...."
"Strijdt gij om in te gaan...."
Martijn

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door Martijn »

eilander schreef:Totaal onzinnige, en misschien moet je ook wel zeggen: zondige discussie.
Hoe moet ik dit interpreteren?
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door eilander »

Martijn schreef:
eilander schreef:Totaal onzinnige, en misschien moet je ook wel zeggen: zondige discussie.
Dat is mijn reactie op de vraag of de Heilige Geest niet / weinig / rijk in onze kerken werkt. Als het even tegenzit praat je totaal langs elkaar heen. En vandaar mijn reactie. Al zou onze hele gemeente zalig worden... en ik niet dan heb ik nog niets. En andersom.
Martijn

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkkeuze

Bericht door Martijn »

eilander schreef:
Martijn schreef:
Dat is mijn reactie op de vraag of de Heilige Geest niet / weinig / rijk in onze kerken werkt. Als het even tegenzit praat je totaal langs elkaar heen. En vandaar mijn reactie. Al zou onze hele gemeente zalig worden... en ik niet dan heb ik nog niets. En andersom.
Dat klopt. Maar wat vind je dan van een opmerking dat het werk van de Heilige Geest zo weinig wordt gezien?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Martijn schreef:
eilander schreef:Dat is mijn reactie op de vraag of de Heilige Geest niet / weinig / rijk in onze kerken werkt. Als het even tegenzit praat je totaal langs elkaar heen. En vandaar mijn reactie. Al zou onze hele gemeente zalig worden... en ik niet dan heb ik nog niets. En andersom.
Dat klopt. Maar wat vind je dan van een opmerking dat het werk van de Heilige Geest zo weinig wordt gezien?
Die opmerking deel ik, maar tegelijkertijd zeg ik dat je ermee moet oppassen.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ja, want mensen zien aan wat voor ogen is (veel, weinig, geen) en de Heere ziet het hart aan. Dat geldt voor die opmerking maar ook weer voor mij en jou, toch?

Dat is de valkuil waar ik ook weer in trap en wat je nu juist niet wilt.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

ejvl

Kerkkeuze

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Martijn schreef:
eilander schreef:Dat is mijn reactie op de vraag of de Heilige Geest niet / weinig / rijk in onze kerken werkt. Als het even tegenzit praat je totaal langs elkaar heen. En vandaar mijn reactie. Al zou onze hele gemeente zalig worden... en ik niet dan heb ik nog niets. En andersom.
Die opmerking deel ik, maar tegelijkertijd zeg ik dat je ermee moet oppassen.
Bedoel je dit alleen in reformatorisch Nederland voor zover wij kunnen zien en horen, of meer in het algemeen gesteld?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef: Die opmerking deel ik, maar tegelijkertijd zeg ik dat je ermee moet oppassen.
Bedoel je dit alleen in reformatorisch Nederland voor zover wij kunnen zien en horen, of meer in het algemeen gesteld?
Ik doelde nu op de kerken uit de RF-grondslag, volgens mij ging de door mij gewraakte discussie daarover.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef: Die opmerking deel ik, maar tegelijkertijd zeg ik dat je ermee moet oppassen.
Ik doelde nu op de kerken uit de RF-grondslag, volgens mij ging de door mij gewraakte discussie daarover.
Klopt, maar de stelling van @Martijn was algemeen, vandaar dat ik het vroeg :)

Ik vind het ook zeer gevaarlijk om zo'n stelling te beamen, immers, net wat Desiree zegt, wij zien maar een enkel procent van dit alles. We kunnen hooguit zeggen dat we denken of vinden dat dit aan de hand is in de eigen kerk, of de enkele kerken die iemand kent, maar de hoeveelheid kerken, reformatorische grondslag, is zo groot dat we dit denk ik nooit algemeen kunnen stellen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Ik vind het ook zeer gevaarlijk om zo'n stelling te beamen, immers, net wat Desiree zegt, wij zien maar een enkel procent van dit alles. We kunnen hooguit zeggen dat we denken of vinden dat dit aan de hand is in de eigen kerk, of de enkele kerken die iemand kent, maar de hoeveelheid kerken, reformatorische grondslag, is zo groot dat we dit denk ik nooit algemeen kunnen stellen.
Aan de ene kant - en dat heb ik willen aangeven - ben ik er erg op tegen om te zeggen dat de Heere niet meer werkt. Dat mag niet, want Hij blijft Dezelfde. En dat Hij werkt, zie ik ook echt in b.v. onze gemeente.

Aan de andere kant moet ik toch @-DIA- in zoverre wel bijvallen dat ik toch vrij breed in de gereformeerde gezindte niet hoor over een opwekking. Ik weet wel dat we het niet van het luidruchtige moeten hebben, maar de opwekking waarvan ik b.v. in de gemeente van R.M. M'Cheyne in 1842 lees, was toch wel iets wat naar buiten toe gehoord werd.

Het lijkt mij zeer goed om te bidden om een opwekking, om een krachtige doorwerking van de Heilige Geest; en laten we elkaar niet wijs maken dat we in zo'n tijd leven.
hans kooi
Verbannen

Bericht door hans kooi »

Naar mijn mening kun je het beste een kerk kiezen waarin je beide je thuis voelt.
IK(gergem), mijn vriendin chr. gereformeerd), hebben voor de PKN gekozen.
Dan moet je allebei wat toegeven, maar heb je wel samen een keus gemaakt.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Het lijkt mij zeer goed om te bidden om een opwekking, om een krachtige doorwerking van de Heilige Geest; en laten we elkaar niet wijs maken dat we in zo'n tijd leven.
Inderdaad, ik denk dat Nederland dit hard nodig heeft.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

hans kooi schreef:Naar mijn mening kun je het beste een kerk kiezen waarin je beide je thuis voelt.
Fijn dat jullie tot een keuze zijn gekomen, laat dat voorop staan! Ik hoop dat jullie deze keuze ook biddend genomen hebben bij een geopende Bijbel. Alleen dan is er zegen te verwachten op de genomen keuze. Wens het jullie toe!

Ik weet natuurlijk niet uit wat voor gemeenten jullie beide komen. De ene gemeente binnen een kerkverband is de andere niet, dat besef ik. Maar toch vind ik het opmerkelijk dat jullie keuze op de PKN gevallen is. Ook daar zijn zeker gemeenten waar het Evangelie zuiver en recht bediend wordt. En nu weet ik niet welke plaatselijke kerk jullie hebben gekozen, dat hoef ik ook niet te weten, maar waarom de PKN? Op het oog lijkt het dat deze stap voor je vriendin minder groot is geweest, dan voor jou. Waarom niet een HHK?
Deze vragen stel ik niet omdat jullie een foute keuze gemaakt hebben. En ik stel ze ook niet om je op je woorden te vangen of te be- of veroordelen. Ik hoop dat jullie een goede tijd tegemoet gaan (of al hebben) samen in jullie kerkelijke gemeente. Maar zou je iets willen laten zien van jullie gedachtegang hierachter? Hoe jullie tot deze keuze gekomen zijn?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Mara

Bericht door Mara »

hans kooi schreef:Naar mijn mening kun je het beste een kerk kiezen waarin je beide je thuis voelt.
Het intrigeert mij wel wat je hier zegt.
Kennelijk wilden jullie geen van beiden in het kerkverband waar je uit komt lid worden?
Allebei wat toegeven, met welke reden?
Van GerGem naar PKN is best een grote stap, denk ik. Minder groot dan uit een links/midden CGK.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
hans kooi
Verbannen

Bericht door hans kooi »

@ Mara en Leering
Onze keuze voor de PKN is gegrond op ons gevoel.
Na bidden heeft God naar mijn idee de PKN bedoeld, omdat daar uitgegaan wordt van het Woord en niet zozeer van uiterlijke kenmerken.
Ik vind uiteriljk niet zo belangrijk, want het leid van van de waarheid en geeft altijd zoveel discussie.
De vrijheid die ik hier heb geeft ruimte om over de wezenlijke dingen na te denken.
Plaats reactie