Beroepingswerk discussie

Reiziger
Berichten: 1156
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Reiziger »

Bruna schreef:Toch hebben gemeenten als nieuwerkerk, Scherpenisse en Middelharnis regelmatig een predikant. Je ziet ook wel dat deze wellicht mede daardoor gegroeid zijn in de loop der jaren. Oosterland heeft nu ook een predikant als niet zo heel grote gemeente. Maar weet van nabij dat de teleurstellingen in st annaland vele zijn. Het lijkt soms of bepaalde gemeenten wel trekken...
Nieuwerkerk valt best mee. Na vertrek ds. Karens 10 jaar vacant geweest, na ds. Van Gelder zelfs 17 jaar.
Nu ook weer 6 jaar vacant.
Scherpenisse heeft wel regelmatig een predikant, maar dat is een redelijk grote gemeente, +700
Zelfde geldt voor Middelharnis, ook +700

Kijk dan is naar Gorinchem. Gorinchem heeft nooit meer dan ongeveer 510 (doop)leden in totaal gehad en is sinds 1980 nog maar 16 jaar vacant geweest (dus 20 jaar een ds.)
Of Stolwijk. Hoogtepunt was ongeveer net onder de 500. Is sinds 1988 in totaal 8 jaar vacant geweest (dus 20 jaar een ds.)

Zo maar twee m.i. beter kloppende voorbeeldjes.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door mulder »

Schapenkop schreef:Inderdaad, hoewel ik geloof dat God ook een karakter en talenten van een predikant koppelt aan een bepaalde gemeente, vind ik veel beroepingswerk menselijk. Dat krijg je met zo'n predikantentekort. Menselijk volgen het beroepingswerk alsof het uitslagen van een wedstrijd zijn, bepaalde gemeenten hebben nog nooit een dominee gehad en de gemeenten op de Veluwe zijn rijker bedeeld dan Rotterdamse gemeenten die roepen om een predikant. Ik vond het daarom wel mooi dat kand. Brons het beroep aannam naar Vlaardingen, een gemeente waarin de kinderen nog nooit een eigen predikant hebben meegemaakt.
ik zie op gergeminfo dat de classis Rotterdam ook niet echt rijkelijk bedeeld is met predikanten. ds. Silfhout gaat spoedig met emiritaat als ik me niet vergis. hopelijk volgen er dan meer predikanten die net als ds. Brons naar steden als Rotterdam komen.
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Bruna »

mulder schreef:
Schapenkop schreef:Inderdaad, hoewel ik geloof dat God ook een karakter en talenten van een predikant koppelt aan een bepaalde gemeente, vind ik veel beroepingswerk menselijk. Dat krijg je met zo'n predikantentekort. Menselijk volgen het beroepingswerk alsof het uitslagen van een wedstrijd zijn, bepaalde gemeenten hebben nog nooit een dominee gehad en de gemeenten op de Veluwe zijn rijker bedeeld dan Rotterdamse gemeenten die roepen om een predikant. Ik vond het daarom wel mooi dat kand. Brons het beroep aannam naar Vlaardingen, een gemeente waarin de kinderen nog nooit een eigen predikant hebben meegemaakt.
ik zie op gergeminfo dat de classis Rotterdam ook niet echt rijkelijk bedeeld is met predikanten. ds. Silfhout gaat spoedig met emiritaat als ik me niet vergis. hopelijk volgen er dan meer predikanten die net als ds. Brons naar steden als Rotterdam komen.
Moet alles per se binnen classis verdeeld worden net als consulentschappen etc? Het maakt toch niet uit als er een ds van andere classis komt preken etc etc
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Pimpelmees »

Bruna schreef:Oproep op oudgereformeeredegemeenteninnederland.nl om niet te snel de beroepen op internet te plaatsen. Ze spreken zelfs over hijgerig.
Goed punt. Ik snap ook niet waarom wij een uitgebracht beroep eerder zouden moeten vernemen dan de predikant. De gemeente die het beroep heeft uitgebracht weet dat zelf ook wel dus daarvoor hoeven we het niet te doen.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Ezen »

Pimpelmees schreef:
Bruna schreef:Oproep op oudgereformeeredegemeenteninnederland.nl om niet te snel de beroepen op internet te plaatsen. Ze spreken zelfs over hijgerig.
Goed punt. Ik snap ook niet waarom wij een uitgebracht beroep eerder zouden moeten vernemen dan de predikant. De gemeente die het beroep heeft uitgebracht weet dat zelf ook wel dus daarvoor hoeven we het niet te doen.
Welkom in 2016
Spitten en niet moe worden.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Pimpelmees »

Ezen schreef:
Pimpelmees schreef:
Bruna schreef:Oproep op oudgereformeeredegemeenteninnederland.nl om niet te snel de beroepen op internet te plaatsen. Ze spreken zelfs over hijgerig.
Goed punt. Ik snap ook niet waarom wij een uitgebracht beroep eerder zouden moeten vernemen dan de predikant. De gemeente die het beroep heeft uitgebracht weet dat zelf ook wel dus daarvoor hoeven we het niet te doen.
Welkom in 2016
Die hijgerige manier van berichtgeven past inderdaad in de huidige tijdgeest.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Ezen »

Hijgerig is een kwalificatie die een beetje flauw smaakt. Het heeft te maken met de informatiesnelheid AD 2016. Als je iets hoort en je bericht dat dan lezen 100den of 1000den dat. Je loopt snel achter. Maar om dát hijgerig te noemen, nee. Hijgerig is meer de vraag: "kan de uitslag van deze of die stemming z.s.m. hier geplaatst worden?" Zoals ik eens las.
Spitten en niet moe worden.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Pimpelmees »

De kwalificatie die de OGG geeft ('hijgerig') mag je flauw vinden maar naar mijn mening klopt het wel. In hoeverre verschilt de manier van bericht geven nog van het snelle actuele of sportnieuws? Ik heb het dan dus niet over het beroepingswerk zelf maar over de manier waarop daarover wordt bericht via websites en sociale media.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

Het maakt voor het beroepingswerk, of de beroepen persoon zelf, helemaal niets uit als iets een avondje eerder op internet staat + de brief pas de dag erna in de brievenbus verschijnt. Er is helemaal geen probleem.
Overigens is het volkomen logisch dat het internet altijd 'eerst' is. Veel refo's zijn nou eenmaal beroepingswerk-fans, wanneer die thuiskomen van een stemmingsvergadering dan plaatsen ze de uitkomst op internet. Logisch. Waarom zouden ze daarmee moeten wachten?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door emigrant »

Dhr. Romkes resideert toch op Urk?
Waarom brengt men dan een beroep uit op ds Zwartbol?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door eilander »

Waar staat die oproep eigenlijk? Ik kan er niets van vinden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Curatorium »

Die oproep staat ook niet op de officiele OGGiN site, maar op de fan-site http://oudgergeminfo.nl/.
emigrant schreef:Dhr. Romkes resideert toch op Urk?
Waarom brengt men dan een beroep uit op ds Zwartbol?
Tweetal en waarschijnlijk de meerderheid voor ds. Zwartbol?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door eilander »

emigrant schreef:Dhr. Romkes resideert toch op Urk?
Waarom brengt men dan een beroep uit op ds Zwartbol?
We leven hier in een vrij land, hé?
Verder lijkt het mij niet zinvol om hier verder op door te gaan.
DIRO
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2015, 21:34

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DIRO »

emigrant schreef:Dhr. Romkes resideert toch op Urk?
Waarom brengt men dan een beroep uit op ds Zwartbol?
Ik zou zeggen: hou een enquete onder de leden van de oud ger gem in Urk, dan weet je het :langue
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door windorgel »

Een profeet wordt in zijn eigen vaderland doorgaans niet zo geeerd.
Gesloten