Ben bang dat de kinderen een Psalter nog eerder zullen begrijpen dan een vers uit 1773Ad Anker schreef: 1. de kinderen snappen zelf amper wat ze zingen, als je ze in het Engels laat zingen.

Ben bang dat de kinderen een Psalter nog eerder zullen begrijpen dan een vers uit 1773Ad Anker schreef: 1. de kinderen snappen zelf amper wat ze zingen, als je ze in het Engels laat zingen.
In andere topics loop je te klagen over kerken die van alles veranderen, wat een teken van grote afval is.Mara schreef:Mijn zusje is samen met een collega juf van een klas. Deze collega ging trouwen en tijdens de huwelijksbevestiging in de kerk, wilde zij graag met de kinderen hun andere juf toezingen. Daartoe hadden zij een engelse Psalm uitgekozen, omdat de juf een aantal jaren in het overzeese had gewoond.
Zij had de predikant een mail gestuurd en hem de vraag voorgelegd.
Het mocht niet, geen engels, geen gezang, alleen een Psalm uit de oude berijming.
Ze vroeg de predikant naar de reden van afwijzing. Ze kreeg geen antwoord meer.
Zij noch ik begrijpen hier iets van.
Deze psalm wordt in "onze" kerken n Amerika en Canada gezongen!
Wat zou nu een steekhoudend argument kunnen zijn? Ds. geeft er geen antwoord op nl.
Inderdaad denk ik dat dit de conclusie moet zijn. Als het normaal gecommuniceerd wordt dan zal daarvoor meestal alle begrip zijn. Maar het kan niet zo zijn dat het altijd precies gaat zoals je het voor ogen hebt.Dodo schreef:Ik snap het wel, eigenlijk. Waarschijnlijk heeft de kerkenraad besloten dat er alleen psalmen 1773 gezongen worden in alle diensten.
Dus houdt de dominee zich daar aan. Geen andere psalmen, geen psalmen in een andere taal, geen vrije liederen.
Het is nu eenmaal zo dat van het een het ander komt. De een wil een Engelse psalm, de volgende een Engels bijbellied, de derde heeft een zangeres in de familie die zo mooi kan zingen en mag ze een solo doen?
Dus afspraak is gewoon afspraak. Dat kan geen verrassing zijn voor de gemeenteleden.
Zoveel datheenzingende gemeenten zijn er niet meer. Heeft pas in de krant gestaan.eilander schreef:Niet gelijk al te negatief, @Hendrikus. Het was hier (denk ik) een combinatie van: "dat hebben we nog nooit zo gedaan", "dat zijn we niet zo gewend", "is dat niet wat lastig i.v.m. de psalmboeken", "vind de dominee dat niet lastig" (geen eigen predikant).....Hendrikus schreef:Dat er grotere problemen zijn, mag waar zijn. Maar waar gáát dit nog over? Botte eigenwijsheid? Macht? Ík bepaal wat hier gebeurt, en niemand anders? Wat voor signaal geef je als predikant, als kerkenraad af wanneer je je zo opstelt?eilander schreef:De vraag andersom werd in de gemeente waar ik vroeger zat ook wel eens gesteld: er werd altijd Datheen gezongen, en een bruidspaar wilde graag 1773 zingen. Maar dat werd niet toegestaan. Nu ja, er zijn grotere problemen denk ik dan.-DIA- schreef:In onze gemeente is nooit de berijming van Datheen gezongen. Toch werd dat enkele jaren gelden eens gedaan tijdens een huwelijksbevestiging. Waarschijnlijk op verzoek van het bruidspaar. Ik heb nooit gehoord dat dit ergens in verkeerde aarde is gevallen.
..... en (gelukkig komt dat ook nog voor!) een bruidspaar dat zich soepel opstelde. "Het was maar een vraag, maar geen probleem, hoor."
Ach, ze konden niet weten dat er jááren later op Refoforum nog over gevallen zou worden![]()
(Ik was het niet zelf, even voor degenen die denken dat ik hier mezelf een compliment zit te geven..... ik durfde het niet eens te vragen)
Als ik het goed heb onthouden zouden er nog 19 gemeenten zijn die Datheen zingen, voornamelijk in Zeeland, en voornamelijk Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik meen dat er nog 2 Gereformeerde Gemeenten zijn die Datheen zingen. Als de cijfers niet correct zijn, laat iemand mij dan corrigeren. Ik heb het gelezen maar niet bewust onthouden.Bruna schreef:
Zoveel datheenzingende gemeenten zijn er niet meer. Heeft pas in de krant gestaan.
Wellicht komt straks de vraag om uit de berijming van ds meeuse te zingen tijdens trouwdienst. Wat moet je dan? Deze is beter dan 1773 aldus ds. Vreugdenhil.
Volgens mij waren het er wat meer Dia : 4 van de GG (St.Annaland, Scherpenisse, Borssele en Kruiningen). Ik woon er wat dichterbij dan jij. De GGiN in Zeeland 8. De OGGiN in Zeeland en in het midden van het land, ik schat ca 15-17. Dus dan komen we denk eerder richting de 29-DIA- schreef:Als ik het goed heb onthouden zouden er nog 19 gemeenten zijn die Datheen zingen, voornamelijk in Zeeland, en voornamelijk Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik meen dat er nog 2 Gereformeerde Gemeenten zijn die Datheen zingen. Als de cijfers niet correct zijn, laat iemand mij dan corrigeren. Ik heb het gelezen maar niet bewust onthouden.Bruna schreef:
Zoveel datheenzingende gemeenten zijn er niet meer. Heeft pas in de krant gestaan.
Wellicht komt straks de vraag om uit de berijming van ds meeuse te zingen tijdens trouwdienst. Wat moet je dan? Deze is beter dan 1773 aldus ds. Vreugdenhil.
Zou best kunnen, ik wist wel dat het getal op een 9 eindigde. Dan zal 29 zijn geweest. Trouwens niet alleen in Zeeland wordt Datheen nog gezongen, volgens mij waren er ook 2 gemeenten in Gelderland, en voor de rest weet ik het niet.Bruna schreef:Volgens mij waren het er wat meer Dia : 4 van de GG (St.Annaland, Scherpenisse, Borssele en Kruiningen). Ik woon er wat dichterbij dan jij. De GGiN in Zeeland 8. De OGGiN in Zeeland en in het midden van het land, ik schat ca 15-17. Dus dan komen we denk eerder richting de 29-DIA- schreef:Als ik het goed heb onthouden zouden er nog 19 gemeenten zijn die Datheen zingen, voornamelijk in Zeeland, en voornamelijk Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik meen dat er nog 2 Gereformeerde Gemeenten zijn die Datheen zingen. Als de cijfers niet correct zijn, laat iemand mij dan corrigeren. Ik heb het gelezen maar niet bewust onthouden.Bruna schreef:
Als Ederveen in Gld. ligt zijn het er 3. Het ligt wel ergens bij de provinciegrens met Utrecht.Johann Gottfried Walther schreef: http://www.petrusdatheenstichting.nl/Da ... eenten.htm
Inderdaad.-DIA- schreef:Als Ederveen in Gld. ligt zijn het er 3. Het ligt wel ergens bij de provinciegrens met Utrecht.Johann Gottfried Walther schreef: http://www.petrusdatheenstichting.nl/Da ... eenten.htm
refo schreef:In andere topics loop je te klagen over kerken die van alles veranderen, wat een teken van grote afval is.Mara schreef:Mijn zusje is samen met een collega juf van een klas. Deze collega ging trouwen en tijdens de huwelijksbevestiging in de kerk, wilde zij graag met de kinderen hun andere juf toezingen. Daartoe hadden zij een engelse Psalm uitgekozen, omdat de juf een aantal jaren in het overzeese had gewoond.
Zij had de predikant een mail gestuurd en hem de vraag voorgelegd.
Het mocht niet, geen engels, geen gezang, alleen een Psalm uit de oude berijming.
Ze vroeg de predikant naar de reden van afwijzing. Ze kreeg geen antwoord meer.
Zij noch ik begrijpen hier iets van.
Deze psalm wordt in "onze" kerken n Amerika en Canada gezongen!
Wat zou nu een steekhoudend argument kunnen zijn? Ds. geeft er geen antwoord op nl.
Hier heb je dan eens een kerk die niets verandert.
Zoiets gaat niet altijd opPimpelmees schreef:Inderdaad.-DIA- schreef:Als Ederveen in Gld. ligt zijn het er 3. Het ligt wel ergens bij de provinciegrens met Utrecht.Johann Gottfried Walther schreef: http://www.petrusdatheenstichting.nl/Da ... eenten.htm
Ederveen = gemeente Ede = Gelderland