Persoonlijke toevoeging

Curatorium

Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Curatorium »

Ad Anker schreef: 1. de kinderen snappen zelf amper wat ze zingen, als je ze in het Engels laat zingen.
Ben bang dat de kinderen een Psalter nog eerder zullen begrijpen dan een vers uit 1773 ;)
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Ook al zou er een goede reden voor zijn die gerespecteerd behoort te worden vind ik het nogal kil en afstandelijk van een d.s dat die dan verder niets meer van zich laat horen.
Gebrek aan openheid en toegankelijkheid is juist wat kerken (welk verband dan ook) vandaag de dag behoren te vermijden.
En dit heeft dan geenszins met toegeeflijkheid aan wereldse dingen te maken maar gewoon met goede open communicatie.

Ik heb persoonlijk wel een mening over de zaak, al kan ik ook het argument respecteren dat het weinig zin zou hebben om een kerk te bezoeken indien we er allemaal onze ''verzoeknummers'' zouden kunnen laten ''draaien''
Als we zelf tucht en regels zouden gaan bepalen kunnen we net zo goed allemaal thuislezer worden.
Echter, het ging hier duidelijk niet om een eis maar om een keurig net verzoek, vragen moet kunnen en dan verdient dat ook gewoon een fatsoenlijk antwoord met uitleg.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
ejvl

Bericht door ejvl »

Een predikant is altijd te gast in de kerk. Kerkenraad beslist en is verantwoordelijk over alles. De predikant had denk ik niet benaderd te hoeven worden maar de kerkenraad. Die overlegd met de predikant.
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:Mijn zusje is samen met een collega juf van een klas. Deze collega ging trouwen en tijdens de huwelijksbevestiging in de kerk, wilde zij graag met de kinderen hun andere juf toezingen. Daartoe hadden zij een engelse Psalm uitgekozen, omdat de juf een aantal jaren in het overzeese had gewoond.
Zij had de predikant een mail gestuurd en hem de vraag voorgelegd.
Het mocht niet, geen engels, geen gezang, alleen een Psalm uit de oude berijming.
Ze vroeg de predikant naar de reden van afwijzing. Ze kreeg geen antwoord meer.
Zij noch ik begrijpen hier iets van.
Deze psalm wordt in "onze" kerken n Amerika en Canada gezongen!
Wat zou nu een steekhoudend argument kunnen zijn? Ds. geeft er geen antwoord op nl.
In andere topics loop je te klagen over kerken die van alles veranderen, wat een teken van grote afval is.
Hier heb je dan eens een kerk die niets verandert.
Bruna

Bericht door Bruna »

Dodo schreef:Ik snap het wel, eigenlijk. Waarschijnlijk heeft de kerkenraad besloten dat er alleen psalmen 1773 gezongen worden in alle diensten.
Dus houdt de dominee zich daar aan. Geen andere psalmen, geen psalmen in een andere taal, geen vrije liederen.
Het is nu eenmaal zo dat van het een het ander komt. De een wil een Engelse psalm, de volgende een Engels bijbellied, de derde heeft een zangeres in de familie die zo mooi kan zingen en mag ze een solo doen?
Dus afspraak is gewoon afspraak. Dat kan geen verrassing zijn voor de gemeenteleden.
Inderdaad denk ik dat dit de conclusie moet zijn. Als het normaal gecommuniceerd wordt dan zal daarvoor meestal alle begrip zijn. Maar het kan niet zo zijn dat het altijd precies gaat zoals je het voor ogen hebt.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Bruna

Bericht door Bruna »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:In onze gemeente is nooit de berijming van Datheen gezongen. Toch werd dat enkele jaren gelden eens gedaan tijdens een huwelijksbevestiging. Waarschijnlijk op verzoek van het bruidspaar. Ik heb nooit gehoord dat dit ergens in verkeerde aarde is gevallen.
De vraag andersom werd in de gemeente waar ik vroeger zat ook wel eens gesteld: er werd altijd Datheen gezongen, en een bruidspaar wilde graag 1773 zingen. Maar dat werd niet toegestaan. Nu ja, er zijn grotere problemen denk ik dan.
Dat er grotere problemen zijn, mag waar zijn. Maar waar gáát dit nog over? Botte eigenwijsheid? Macht? Ík bepaal wat hier gebeurt, en niemand anders? Wat voor signaal geef je als predikant, als kerkenraad af wanneer je je zo opstelt?
Niet gelijk al te negatief, @Hendrikus. Het was hier (denk ik) een combinatie van: "dat hebben we nog nooit zo gedaan", "dat zijn we niet zo gewend", "is dat niet wat lastig i.v.m. de psalmboeken", "vind de dominee dat niet lastig" (geen eigen predikant).....

..... en (gelukkig komt dat ook nog voor!) een bruidspaar dat zich soepel opstelde. "Het was maar een vraag, maar geen probleem, hoor."

Ach, ze konden niet weten dat er jááren later op Refoforum nog over gevallen zou worden :)
(Ik was het niet zelf, even voor degenen die denken dat ik hier mezelf een compliment zit te geven..... ik durfde het niet eens te vragen)
Zoveel datheenzingende gemeenten zijn er niet meer. Heeft pas in de krant gestaan.
Wellicht komt straks de vraag om uit de berijming van ds meeuse te zingen tijdens trouwdienst. Wat moet je dan? Deze is beter dan 1773 aldus ds. Vreugdenhil.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:
Zoveel datheenzingende gemeenten zijn er niet meer. Heeft pas in de krant gestaan.
Wellicht komt straks de vraag om uit de berijming van ds meeuse te zingen tijdens trouwdienst. Wat moet je dan? Deze is beter dan 1773 aldus ds. Vreugdenhil.
Als ik het goed heb onthouden zouden er nog 19 gemeenten zijn die Datheen zingen, voornamelijk in Zeeland, en voornamelijk Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik meen dat er nog 2 Gereformeerde Gemeenten zijn die Datheen zingen. Als de cijfers niet correct zijn, laat iemand mij dan corrigeren. Ik heb het gelezen maar niet bewust onthouden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maatje

Bericht door Maatje »

Misschien heeft het meisje teveel info gegeven. Gewoon vragen of de kinderen een psalm mogen zingen, meer is niet nodig. En als het dan een Engelse psalm blijkt te zijn en de bruid helemaal ontroerd raakt door de klanken uit haar verre vaderland (denk aan Maxima) zal geen ds het in zijn hoofd halen om tijdens het zingen in te grijpen. ;)
Bruna

Bericht door Bruna »

-DIA- schreef:
Bruna schreef:
Als ik het goed heb onthouden zouden er nog 19 gemeenten zijn die Datheen zingen, voornamelijk in Zeeland, en voornamelijk Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik meen dat er nog 2 Gereformeerde Gemeenten zijn die Datheen zingen. Als de cijfers niet correct zijn, laat iemand mij dan corrigeren. Ik heb het gelezen maar niet bewust onthouden.
Volgens mij waren het er wat meer Dia : 4 van de GG (St.Annaland, Scherpenisse, Borssele en Kruiningen). Ik woon er wat dichterbij dan jij. De GGiN in Zeeland 8. De OGGiN in Zeeland en in het midden van het land, ik schat ca 15-17. Dus dan komen we denk eerder richting de 29
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef:
-DIA- schreef:
Bruna schreef:
Volgens mij waren het er wat meer Dia : 4 van de GG (St.Annaland, Scherpenisse, Borssele en Kruiningen). Ik woon er wat dichterbij dan jij. De GGiN in Zeeland 8. De OGGiN in Zeeland en in het midden van het land, ik schat ca 15-17. Dus dan komen we denk eerder richting de 29
Zou best kunnen, ik wist wel dat het getal op een 9 eindigde. Dan zal 29 zijn geweest. Trouwens niet alleen in Zeeland wordt Datheen nog gezongen, volgens mij waren er ook 2 gemeenten in Gelderland, en voor de rest weet ik het niet.
In de GG van het Zuid-Hollandse Benthuizen hebben ze tot ver in de 20e eeuw, dacht ik, ook Datheen gezongen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Overzicht van kerkelijke gemeenten waar uit de psalmberijming van Petrus Datheen wordt
gezongen in de eredienst.

Gereformeerde Gemeente in Nederland

Arnemuiden
Bruinisse
Goes
Kruiningen
Middelburg
Nieuwerkerk (Zld)
St. Annaland
St. Maartensdijk
Terneuzen
Zierikzee

Gereformeerde Gemeente

St. Annaland
Scherpenisse
Kruiningen
Borssele

Oud Gereformeerde Gemeente

Achterberg
Amersfoort
Ederveen
Elst
Geldermalsen
's-Gravenpolder
Oostburg
Oosterland
Rhenen
St. Maartensdijjk
St. Philipsland
Stavenisse
Waddinxveen
Zierikzee

Oud Gereformeerde Gemeente (buiten verband)

Sint-Philipland

http://www.petrusdatheenstichting.nl/Da ... eenten.htm
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als Ederveen in Gld. ligt zijn het er 3. Het ligt wel ergens bij de provinciegrens met Utrecht.
Pimpelmees

Re: RE: Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door Pimpelmees »

-DIA- schreef:
Als Ederveen in Gld. ligt zijn het er 3. Het ligt wel ergens bij de provinciegrens met Utrecht.
Inderdaad.
Ederveen = gemeente Ede = Gelderland
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Mara schreef:Mijn zusje is samen met een collega juf van een klas. Deze collega ging trouwen en tijdens de huwelijksbevestiging in de kerk, wilde zij graag met de kinderen hun andere juf toezingen. Daartoe hadden zij een engelse Psalm uitgekozen, omdat de juf een aantal jaren in het overzeese had gewoond.
Zij had de predikant een mail gestuurd en hem de vraag voorgelegd.
Het mocht niet, geen engels, geen gezang, alleen een Psalm uit de oude berijming.
Ze vroeg de predikant naar de reden van afwijzing. Ze kreeg geen antwoord meer.
Zij noch ik begrijpen hier iets van.
Deze psalm wordt in "onze" kerken n Amerika en Canada gezongen!
Wat zou nu een steekhoudend argument kunnen zijn? Ds. geeft er geen antwoord op nl.
In andere topics loop je te klagen over kerken die van alles veranderen, wat een teken van grote afval is.
Hier heb je dan eens een kerk die niets verandert.
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Re: RE: Re: Persoonlijke toevoeging

Bericht door -DIA- »

Pimpelmees schreef:
-DIA- schreef:
Inderdaad.
Ederveen = gemeente Ede = Gelderland
Zoiets gaat niet altijd op

Bornerbroek = gemeente Almelo (Overijssel) en niet zoals het (naar mijn gedachte) logischer was: gemeente Borne.
Dat was het wel, maar de gemeentelijke herindelingen houden helaas geen rekening met historische verbanden, en gaan wat dat betreft als een olifant door de porseleinkast, niets en niemand in hun drang naar schaalvergroting ontziend. Dit is maar één voorbeeld, er zijn veel meer dergelijke gevallen.
Plaats reactie