De doop zien als een huwelijksdienst!
Hoewel we de relatie Chrtus en zijn gemeente inderdaad kunnen zien als het huwelijk (denk bijvoorbeeld ook aan Hooglied), toch geloof ik niet dat je de doop een huwelijksdienst mag noemen, maar dat komt omdat wij, naar ik begrijp, verschillend denken over de doop. Want door de doop worden we niet zalig. Door de doop gegeven aan Christus.
De doop is een sacrament net als bijvoorbeeld het Heilig avondmaal. Sacramenten zijn heilige tekenen en zegelen van God ingesteld, om ons daardoor te verzekeren dat Hij ons vergeving der zonde en het eeuwige leven uit genade schenkt, om het enig slachtoffer van Christus aan het kruis volbracht.
En dan is het dus geen huwelijksdienst, maar een teken van onze verbondsbetrekking met Christus. In dat geval zou je kunnen zeggen dat de wedergeboorte een huwelijksvoltrekking is, maar dat heeft niet direct mijn voorkeur.
De doop is een sacrament net als bijvoorbeeld het Heilig avondmaal. Sacramenten zijn heilige tekenen en zegelen van God ingesteld, om ons daardoor te verzekeren dat Hij ons vergeving der zonde en het eeuwige leven uit genade schenkt, om het enig slachtoffer van Christus aan het kruis volbracht.
En dan is het dus geen huwelijksdienst, maar een teken van onze verbondsbetrekking met Christus. In dat geval zou je kunnen zeggen dat de wedergeboorte een huwelijksvoltrekking is, maar dat heeft niet direct mijn voorkeur.
Wie kan me een tekst noemen uit Gods Woord, waarin expliciet het dopen van kinderen ter sprake komt?
Ik bedoel dus niet afgeleide teksten zoals bij de gevangenisbewaarder (...zijn huis..)
Wat betreft de verklaring ''kinderdoop in plaats van besnijdenis" Als die lijn echt consequent wordt gevolgd, Waarom worden er dan meisjes gedoopt?
Ik bedoel dus niet afgeleide teksten zoals bij de gevangenisbewaarder (...zijn huis..)
Wat betreft de verklaring ''kinderdoop in plaats van besnijdenis" Als die lijn echt consequent wordt gevolgd, Waarom worden er dan meisjes gedoopt?
En ik neem aan dat Packer geen tegenstander is van de volwassendoop (hooguit van de wederdoop). Weet je zeker dat hij de kinderdoop bedoelde?Origineel geplaatst door empee
Voor alle duidelijkheid, J.I. Packer is een voorstander van de kinderdoop.
En een tekst:
"want u komt de belofte toe en uw kinderen".
Ik citeer even uit mijn hoofd. Als het nodig is zoek ik nog wel even op.
Zie http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm maar ook het boekje over de doop van Prof Graafland, verder is er een interessant boek van dhr Strange over kinderen in de vroege kerk. Niet directe teksten over kinderdoop (ook niet over vrouwen avondmaal om maar wat te noemen), maar wel dat in de heel vroege kerk al zuigelingen gedoopt werden en men geloofde dat dit al in de tijd van de apostelen werd gedaan, waarbij moet worden gezegd dat er tegenstanders van de kinderdoop waren, maar zij beriepen zich nooit op de apostelen.
Vaya con Dios,
parsifal
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Empee,
Ik ken usher niet. Nog nooit van gehoord.
Maar dat maakt op zich niet uit. Toch mis ik wat in zijn verhaal. Want kinderen kunnen niets van de doop begrijpen. Toch dopen we kinderen en daar ben jij het ook mee eens, tenminste als ik je goed begrijp.
Kinderen komen door de doop in een uiterlijke betrekking tot het verbond. Dat is een groot voorrecht, want de woorden Gods worden hen toevertrouwd. De weg tot zaligheid wordt hen gepredikt.
Maar de catechismus spreekt inderdaad in de ik-vorm. Het zijn de kinderen niet die antwoord geven. De catechismus is wel geschreven om onderwijzing te geven. Overigens niet alleen aan de kinderen.
Maar juist de leermeester geeft het antwoord. Als jij het erop wilt houden dat de kinderen eraan meewerken, dan zou ik het zo zeggen dat de kinderen de vragen stellen en de leermeester geeft hun het antwoord.
Teksten over de kinderdoop? Lees de catechismus er maar op na.
Zal men ook de jonge kinderen dopen. Enz. Vraag en antwoord 74. Te lezen op http://www.theologienet.nl/hc3.htm#74
Onderaan staan genoeg teksten.
Maar als je het over een huwelijksdienst heb, zou je inderdaad volwassendoop een huwelijksdienst kunnen noemen. Want voor de volwassendoop geldt nog steeds: Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn.
Dus daar is inderdaad mee te leven. HEt stuk van parsifal heb ik nog niet gelezen, zal ik zeker nog doen.
Ik ken usher niet. Nog nooit van gehoord.
Maar dat maakt op zich niet uit. Toch mis ik wat in zijn verhaal. Want kinderen kunnen niets van de doop begrijpen. Toch dopen we kinderen en daar ben jij het ook mee eens, tenminste als ik je goed begrijp.
Kinderen komen door de doop in een uiterlijke betrekking tot het verbond. Dat is een groot voorrecht, want de woorden Gods worden hen toevertrouwd. De weg tot zaligheid wordt hen gepredikt.
Maar de catechismus spreekt inderdaad in de ik-vorm. Het zijn de kinderen niet die antwoord geven. De catechismus is wel geschreven om onderwijzing te geven. Overigens niet alleen aan de kinderen.
Maar juist de leermeester geeft het antwoord. Als jij het erop wilt houden dat de kinderen eraan meewerken, dan zou ik het zo zeggen dat de kinderen de vragen stellen en de leermeester geeft hun het antwoord.
Teksten over de kinderdoop? Lees de catechismus er maar op na.
Zal men ook de jonge kinderen dopen. Enz. Vraag en antwoord 74. Te lezen op http://www.theologienet.nl/hc3.htm#74
Onderaan staan genoeg teksten.
Maar als je het over een huwelijksdienst heb, zou je inderdaad volwassendoop een huwelijksdienst kunnen noemen. Want voor de volwassendoop geldt nog steeds: Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn.
Dus daar is inderdaad mee te leven. HEt stuk van parsifal heb ik nog niet gelezen, zal ik zeker nog doen.
Bedankt voor je reactie Adryan,
Helaas vind ik in de tekstverwijzingen onderaan Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen? van ZONDAG 27 geen enkele tekst waarin expliciet het dopen van kinderen ter sprake komt.
Moet ik hieruit concluderen dat er in de tijd waarover de Bijbel spreekt geen kinderen werden gedoopt?
Waar in Gods Woord komen wij een concreet voorbeeld tegen van kinderdoop?
Zie hieronder alle teksten waarop vr. 74 van Zondag 27 op is gegrond en vr 74 zelf.
Ge 17:7
7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
Mt 19:14
14 Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
Lu 1:15
15 Want hij zal groot zijn voor den Heere; noch wijn, noch sterken drank zal hij drinken, en hij zal met den Heiligen Geest vervuld worden, ook van zijner moeders lijf aan.
Ps 22:10
10 Gij zijt het immers, die mij uit den buik hebt uitgetogen; die mij hebt doen vertrouwen, zijnde aan mijner moeders borsten.
Jes 44:1-3
1 Maar hoor nu Mijn knecht Jakob, en Israël, dien Ik verkoren heb!
2 Zo zegt de HEERE, uw Maker, en uw Formeerder van den buik af, Die u helpt: Vrees niet, o Jakob, Mijn knecht, en gij, Jeschurun, dien Ik uitverkoren heb!
3 Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen.
Han 2:39
39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Ps 22:10
10 Gij zijt het immers, die mij uit den buik hebt uitgetogen; die mij hebt doen vertrouwen, zijnde aan mijner moeders borsten.
Ps 22:11
11 Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af; van den buik mijner moeder aan zijt Gij mijn God.
Han 10:47
44 Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.
45 En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd.
46 Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus:
47 Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?
Ge 17:14
14 En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden; hij heeft Mijn verbond gebroken.
Col 2:11-13
11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;
ZONDAG 27
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.
a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13
Helaas vind ik in de tekstverwijzingen onderaan Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen? van ZONDAG 27 geen enkele tekst waarin expliciet het dopen van kinderen ter sprake komt.
Moet ik hieruit concluderen dat er in de tijd waarover de Bijbel spreekt geen kinderen werden gedoopt?
Waar in Gods Woord komen wij een concreet voorbeeld tegen van kinderdoop?
Zie hieronder alle teksten waarop vr. 74 van Zondag 27 op is gegrond en vr 74 zelf.
Ge 17:7
7 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
Mt 19:14
14 Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.
Lu 1:15
15 Want hij zal groot zijn voor den Heere; noch wijn, noch sterken drank zal hij drinken, en hij zal met den Heiligen Geest vervuld worden, ook van zijner moeders lijf aan.
Ps 22:10
10 Gij zijt het immers, die mij uit den buik hebt uitgetogen; die mij hebt doen vertrouwen, zijnde aan mijner moeders borsten.
Jes 44:1-3
1 Maar hoor nu Mijn knecht Jakob, en Israël, dien Ik verkoren heb!
2 Zo zegt de HEERE, uw Maker, en uw Formeerder van den buik af, Die u helpt: Vrees niet, o Jakob, Mijn knecht, en gij, Jeschurun, dien Ik uitverkoren heb!
3 Want Ik zal water gieten op de dorstigen, en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten, en Mijn zegen op uw nakomelingen.
Han 2:39
39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Ps 22:10
10 Gij zijt het immers, die mij uit den buik hebt uitgetogen; die mij hebt doen vertrouwen, zijnde aan mijner moeders borsten.
Ps 22:11
11 Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af; van den buik mijner moeder aan zijt Gij mijn God.
Han 10:47
44 Als Petrus nog deze woorden sprak, viel de Heilige Geest op allen, die het Woord hoorden.
45 En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd.
46 Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus:
47 Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?
Ge 17:14
14 En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden; hij heeft Mijn verbond gebroken.
Col 2:11-13
11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;
ZONDAG 27
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.
a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13