Beste lezer,
Ik weet niet of het u wel eens opgevallen is maar in Genesis 4 wordt gesproken over de vloek van Kain. Kain "ontvangt" deze na de moord op zijn broer Habel. Na deze moord zoekt God hem op en dan liegt hij ook nog tegen God door te zeggen dat hij niet weet waar Habel is.
Dan spreekt God de vloek uit over Kain. Wat moet ik me daarbij voorstellen. Er zijn uitleggers (Henry, Bunyan) die uitleggen dat deze vloek o.a. betekende dat Kain niet meer bekeerd kon worden. Hij was (uitgesloten) van Gods genade. Maar dan moet ik direct denken aan wat de Heere Jezus zelf verteld, namelijk dat alleen de zonde tegen de Heilige Geest onvergefelijk is. Hoe moet ik deze vloek zien. Er wordt in de Bijbel meer over vloeken gesproken (Deuteromium)
Hebt u hier een mening over, wilt u hem aan mij doorgeven? Ik ben erg benieuwd
[Veranderd op 10/1/03 door cees fraanje]
De vloek van Kain
God had Jacob lief, Esau heeft Hij gehaat...
Hij kende de mensen al voor de grondlegging der wereld. En heeft reeds besloten ze lief te hebben of te haten. Om ze te zegenen of te vervloeken.
Overigens - Kain loog tegen God. God is de Geest (2 Kor. 3:17). God sprak hem aan op zijn daad, hij loog en beweert dat hij zijn broeders hoeder niet is. Is dat niet zonde tegen de Heilige Geest?
De vloeken in Deuteronomium - ik neem even aan dat je Deuteronomium 28 bedoelt, waar het over Israël gaat: als ze Gods geboden deden, dan werden ze gezegend. Als ze Gods geboden niet deden, dan gebeurden er allemaal nare dingen... En als je de geschiedenis van Israël erop naslaat, dan kun je het zien gebeuren: God zegende het land wanneer men godvrezend was, God bracht de hongersnood, de pest, de verstrooiing, de droogte etc. wanneer men ongehoorzaam was. Het volk Israël heeft altijd de mogelijkheid om zich te bekeren tot God, zodat ze weer gezegend worden. Dit zal ook gebeuren: Na een gedeeltelijke verharding zal er bekering komen. Rom. 9 geloof ik.
Groeten, Rose.
Hij kende de mensen al voor de grondlegging der wereld. En heeft reeds besloten ze lief te hebben of te haten. Om ze te zegenen of te vervloeken.
Overigens - Kain loog tegen God. God is de Geest (2 Kor. 3:17). God sprak hem aan op zijn daad, hij loog en beweert dat hij zijn broeders hoeder niet is. Is dat niet zonde tegen de Heilige Geest?
De vloeken in Deuteronomium - ik neem even aan dat je Deuteronomium 28 bedoelt, waar het over Israël gaat: als ze Gods geboden deden, dan werden ze gezegend. Als ze Gods geboden niet deden, dan gebeurden er allemaal nare dingen... En als je de geschiedenis van Israël erop naslaat, dan kun je het zien gebeuren: God zegende het land wanneer men godvrezend was, God bracht de hongersnood, de pest, de verstrooiing, de droogte etc. wanneer men ongehoorzaam was. Het volk Israël heeft altijd de mogelijkheid om zich te bekeren tot God, zodat ze weer gezegend worden. Dit zal ook gebeuren: Na een gedeeltelijke verharding zal er bekering komen. Rom. 9 geloof ik.
Groeten, Rose.
Hoe betrekken jullie het gegeven dat God, Kain zijn offer niet tot zich nam?
Het is wel een handeling die wij volgens de leer van Jezus elkaar niet moeten aandoen.
Vind het moeilijk om dit in verhouding te zien, met het feit wat Kain vervolgens overkomt.
Gen 4:5
Maar Kain en zijn offer zag Hij niet aan.
Een test van God?
Het is wel een handeling die wij volgens de leer van Jezus elkaar niet moeten aandoen.
Vind het moeilijk om dit in verhouding te zien, met het feit wat Kain vervolgens overkomt.
Gen 4:5
Maar Kain en zijn offer zag Hij niet aan.
Een test van God?
Heb:11:6: Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.
Heb:11:4: Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kain, door hetwelk hij getuigenis bekomen heeft, dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gave getuigenis gaf; en door hetzelve geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is.
Kain bracht een offer, maar dat offer ging niet gepaard met geloof. En zonder geloof zijn alle werken dood, en zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. Als je niet gelooft zullen je gebeden dus ook vaak niet verhoord worden.
Heb:11:4: Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kain, door hetwelk hij getuigenis bekomen heeft, dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gave getuigenis gaf; en door hetzelve geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is.
Kain bracht een offer, maar dat offer ging niet gepaard met geloof. En zonder geloof zijn alle werken dood, en zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. Als je niet gelooft zullen je gebeden dus ook vaak niet verhoord worden.
wat een mooie moeilijke vraag... heerlijk zulke dingen..Origineel geplaatst door cees fraanje
Beste lezer,
Ik weet niet of het u wel eens opgevallen is maar in Genesis 4 wordt gesproken over de vloek van Kain. Kain "ontvangt" deze na de moord op zijn broer Habel. Na deze moord zoekt God hem op en dan liegt hij ook nog tegen God door te zeggen dat hij niet weet waar Habel is.
Dan spreekt God de vloek uit over Kain. Wat moet ik me daarbij voorstellen. Er zijn uitleggers (Henry, Bunyan) die uitleggen dat deze vloek o.a. betekende dat Kain niet meer bekeerd kon worden. Hij was (uitgesloten) van Gods genade. Maar dan moet ik direct denken aan wat de Heere Jezus zelf verteld, namelijk dat alleen de zonde tegen de Heilige Geest onvergefelijk is. Hoe moet ik deze vloek zien. Er wordt in de Bijbel meer over vloeken gesproken (Deuteromium)
Hebt u hier een mening over, wilt u hem aan mij doorgeven? Ik ben erg benieuwd
[Veranderd op 10/1/03 door cees fraanje]
[quote]Origineel geplaatst door appie21
[quote]Origineel geplaatst door cees fraanje
Beste lezer,
Ik weet niet of het u wel eens opgevallen is maar in Genesis 4 wordt gesproken over de vloek van Kain. Kain "ontvangt" deze na de moord op zijn broer Habel. Na deze moord zoekt God hem op en dan liegt hij ook nog tegen God door te zeggen dat hij niet weet waar Habel is.
Dan spreekt God de vloek uit over Kain. Wat moet ik me daarbij voorstellen. Er zijn uitleggers (Henry, Bunyan) die uitleggen dat deze vloek o.a. betekende dat Kain niet meer bekeerd kon worden. Hij was (uitgesloten) van Gods genade. Maar dan moet ik direct denken aan wat de Heere Jezus zelf verteld, namelijk dat alleen de zonde tegen de Heilige Geest onvergefelijk is. Hoe moet ik deze vloek zien. Er wordt in de Bijbel meer over vloeken gesproken (Deuteromium)
Hebt u hier een mening over, wilt u hem aan mij doorgeven? Ik ben erg benieuwd
Vervolg
[quote]Origineel geplaatst door cees fraanje
Beste lezer,
Ik weet niet of het u wel eens opgevallen is maar in Genesis 4 wordt gesproken over de vloek van Kain. Kain "ontvangt" deze na de moord op zijn broer Habel. Na deze moord zoekt God hem op en dan liegt hij ook nog tegen God door te zeggen dat hij niet weet waar Habel is.
Dan spreekt God de vloek uit over Kain. Wat moet ik me daarbij voorstellen. Er zijn uitleggers (Henry, Bunyan) die uitleggen dat deze vloek o.a. betekende dat Kain niet meer bekeerd kon worden. Hij was (uitgesloten) van Gods genade. Maar dan moet ik direct denken aan wat de Heere Jezus zelf verteld, namelijk dat alleen de zonde tegen de Heilige Geest onvergefelijk is. Hoe moet ik deze vloek zien. Er wordt in de Bijbel meer over vloeken gesproken (Deuteromium)
Hebt u hier een mening over, wilt u hem aan mij doorgeven? Ik ben erg benieuwd
Vervolg