Zorgen over de tweede dienst
Zorgen over de tweede dienst
In onze gemeente ook een punt van zorg.
Ik lees nu op RD.nl dat er over gesproken is in de classis.
Binnen de classis Rotterdam van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) leven „zorgen over de opkomst in de tweede dienst.
Eén samenwerkingsgemeente in Rotterdam is sinds 1 januari al gestopt met het beleggen van een middagdienst.
Bij ons is het niet zozeer dat mensen maar 1 keer ter kerke willen gaan, maar ze gaan 's middags elders.
Hoe zou dit probleem opgelost kunnen worden of kan dat niet?
Ik lees nu op RD.nl dat er over gesproken is in de classis.
Binnen de classis Rotterdam van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) leven „zorgen over de opkomst in de tweede dienst.
Eén samenwerkingsgemeente in Rotterdam is sinds 1 januari al gestopt met het beleggen van een middagdienst.
Bij ons is het niet zozeer dat mensen maar 1 keer ter kerke willen gaan, maar ze gaan 's middags elders.
Hoe zou dit probleem opgelost kunnen worden of kan dat niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Zorgen over de tweede dienst
Volgens mij wordt de tweede dienst steeds minder bezocht in veel kerken . Wellicht dat dit in de GG/GGiN/HHK anders is? In de PKN hebben veel gemeenten (al) geen tweede dienst (meer). Ditzelfde beeld zie je ook steeds meer terug in andere kerken. Met name in de steden zie je dat GKv- NGK- en CGK-gemeenten gezamenlijke tweede diensten houden, een voorbeeld hiervan is Zwolle waar sinds 2015 een keer per maand gezamenlijke middag/avonddiensten worden gehouden.
http://zuiderkerk.info/2015/09/10/27-se ... gdiensten/
Pakweg 20 jaar terug paste dit tijdens de middag/avonddienst nooit in de kerk, nu gaat dat prima. Kortom: bij genoemde gemeenten wordt de tweede dienst (veel) minder vaak bezocht dan vroeger..
http://zuiderkerk.info/2015/09/10/27-se ... gdiensten/
Pakweg 20 jaar terug paste dit tijdens de middag/avonddienst nooit in de kerk, nu gaat dat prima. Kortom: bij genoemde gemeenten wordt de tweede dienst (veel) minder vaak bezocht dan vroeger..
Opvallend dat die gemeenten in de CGK die in de tweede dienst een traditionele leerdienst houden veel minder " opkomstproblemen" hebben dan de moderne gemeenten die sinds jaar en dag de middagdienst ge( mis)bruiken voor jongeren/zang/praise diensten. In de CGK zie je dan ook de tweede dienst verdwijnen in de moderne samenwerkingsgemeenten. Zie bv Rotterdam en Eindhoven.
Triest dat ook in dat opzicht de CGK de gereformeerden van 40 jaar geleden volgen.
Triest dat ook in dat opzicht de CGK de gereformeerden van 40 jaar geleden volgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Klopt. Als je eenmaal aan jongerendiensten etc. begint zijn de gevolgen dat de jongeren normaliter zullen overstappen naar een kerk waar het altijd jongerendienst is.huisman schreef:Opvallend dat die gemeenten in de CGK die in de tweede dienst een traditionele leerdienst houden veel minder " opkomstproblemen" hebben dan de moderne gemeenten die sinds jaar en dag de middagdienst ge( mis)bruiken voor jongeren/zang/praise diensten. In de CGK zie je dan ook de tweede dienst verdwijnen in de moderne samenwerkingsgemeenten. Zie bv Rotterdam en Eindhoven.
Is dit overigens de eerste CGK gemeente die de middagdienst afschaft? Het staat zo pontificaal in het RD.
Nee er zijn helaas meer gemeenten. En het verdrietige is dat men overgaat tot afschaffen, dan gaat klagen op een meerdere vergadering. Ze zouden het punt eerst eens op de classis aan de orde moeten stelen en een bezinning op gang moeten brengen.Curatorium schreef:Klopt. Als je eenmaal aan jongerendiensten etc. begint zijn de gevolgen dat de jongeren normaliter zullen overstappen naar een kerk waar het altijd jongerendienst is.huisman schreef:Opvallend dat die gemeenten in de CGK die in de tweede dienst een traditionele leerdienst houden veel minder " opkomstproblemen" hebben dan de moderne gemeenten die sinds jaar en dag de middagdienst ge( mis)bruiken voor jongeren/zang/praise diensten. In de CGK zie je dan ook de tweede dienst verdwijnen in de moderne samenwerkingsgemeenten. Zie bv Rotterdam en Eindhoven.
Is dit overigens de eerste CGK gemeente die de middagdienst afschaft? Het staat zo pontificaal in het RD.
Bij ons is de middagdienst 9 van de 10 keer een catechismuspreek, dus daar ligt het op zich niet aan.huisman schreef:Opvallend dat die gemeenten in de CGK die in de tweede dienst een traditionele leerdienst houden veel minder " opkomstproblemen" hebben dan de moderne gemeenten die sinds jaar en dag de middagdienst ge( mis)bruiken voor jongeren/zang/praise diensten. In de CGK zie je dan ook de tweede dienst verdwijnen in de moderne samenwerkingsgemeenten. Zie bv Rotterdam en Eindhoven.
De preek wordt door velen als "te licht" betiteld.
Het trieste echter is dat deze mensen er wel zijn als er een BhP predikant komt, maar dan blijven andere leden weer weg.
Ik ben van huis uit niet gewend om te kerk(s)hoppen, omdat mijn vader tegen zondagsrijden was.
Ik ben dat niet, maar van het vele kriskrassen wordt niemand beter volgens mij.
Nee hoor, volgens mij was CGK Zuidlaren de eerste, onderstaand artikel uit het RD komt uit 2009.Curatorium schreef:Klopt. Als je eenmaal aan jongerendiensten etc. begint zijn de gevolgen dat de jongeren normaliter zullen overstappen naar een kerk waar het altijd jongerendienst is.huisman schreef:Opvallend dat die gemeenten in de CGK die in de tweede dienst een traditionele leerdienst houden veel minder " opkomstproblemen" hebben dan de moderne gemeenten die sinds jaar en dag de middagdienst ge( mis)bruiken voor jongeren/zang/praise diensten. In de CGK zie je dan ook de tweede dienst verdwijnen in de moderne samenwerkingsgemeenten. Zie bv Rotterdam en Eindhoven.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_354464
Inderdaad, CGK Eindhoven heeft bijvoorbeeld een keer per maand een tweede dienst: een 'vriendendienst'.
Was wel te verwachten van deze gemeente.. Samenwerking met de GKV zal dit niet echt bevorderd hebben. Ook daar kent men nog leesdiensten en een redelijke opkomst. Aan samenwerking met de NGK hadden we als CGK nooit moeten beginnen.
Al wordt de opkomst op tweede diensten overal minder. 2x 1:15/1:20 uur is blijkbaar al te veel. Nu worden kerkleden in de CGK daar ook niet snel op gewezen alles moet kunnen en alles moet vrij zijn. Logisch dat je als lidmaat dan lekker thuis op de bank gaat liggen.
Al wordt de opkomst op tweede diensten overal minder. 2x 1:15/1:20 uur is blijkbaar al te veel. Nu worden kerkleden in de CGK daar ook niet snel op gewezen alles moet kunnen en alles moet vrij zijn. Logisch dat je als lidmaat dan lekker thuis op de bank gaat liggen.
Er speelt nog een feit mee. Gezinnen zijn 6 dagen in de week druk. Vader en moeder werken, op zaterdag moeten de ouders de kinderen rijden naar allerlei activiteiten. Daarnaast zijn er allerlei activiteiten in de kerk. Op zondag gaat men dan 1x naar de kerk en de rest is voor het gezin en dan wil men even niks aan het hoofd hebben.mcgk schreef:Was wel te verwachten van deze gemeente.. Samenwerking met de GKV zal dit niet echt bevorderd hebben. Ook daar kent men nog leesdiensten en een redelijke opkomst. Aan samenwerking met de NGK hadden we als CGK nooit moeten beginnen.
Is dat een geldig argument? Mijn pa werkte vroeger ook op zaterdag en ik moest zelfs nog op zaterdagochtend naar school.Auto schreef:Er speelt nog een feit mee. Gezinnen zijn 6 dagen in de week druk. Vader en moeder werken, op zaterdag moeten de ouders de kinderen rijden naar allerlei activiteiten. Daarnaast zijn er allerlei activiteiten in de kerk. Op zondag gaat men dan 1x naar de kerk en de rest is voor het gezin en dan wil men even niks aan het hoofd hebben.mcgk schreef:Was wel te verwachten van deze gemeente.. Samenwerking met de GKV zal dit niet echt bevorderd hebben. Ook daar kent men nog leesdiensten en een redelijke opkomst. Aan samenwerking met de NGK hadden we als CGK nooit moeten beginnen.
De moeders hadden het heel druk in het huishouden met het voorbereiden van de zondagse maaltijd, vegen van de stoep enz.
Het is een feitelijke constatering, geen argumentMara schreef:Is dat een geldig argument? Mijn pa werkte vroeger ook op zaterdag en ik moest zelfs nog op zaterdagochtend naar school.Auto schreef:Er speelt nog een feit mee. Gezinnen zijn 6 dagen in de week druk. Vader en moeder werken, op zaterdag moeten de ouders de kinderen rijden naar allerlei activiteiten. Daarnaast zijn er allerlei activiteiten in de kerk. Op zondag gaat men dan 1x naar de kerk en de rest is voor het gezin en dan wil men even niks aan het hoofd hebben.mcgk schreef:Was wel te verwachten van deze gemeente.. Samenwerking met de GKV zal dit niet echt bevorderd hebben. Ook daar kent men nog leesdiensten en een redelijke opkomst. Aan samenwerking met de NGK hadden we als CGK nooit moeten beginnen.
De moeders hadden het heel druk in het huishouden met het voorbereiden van de zondagse maaltijd, vegen van de stoep enz.
Ik krijg rillingen over mijn rug, als ik lees dat men niet komt ondat de predikant van dienst ons niet aanstaat.
Je bent deel van de gemeenschap. Die heeft je nodig.
Je bent deel van de gemeenschap. Die heeft je nodig.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
- Johann Gottfried Walther
Onlangs hoorde ik dat het houden van twee diensten al heel oude papieren heeft. Dacht dat dit hooguit iets was vanaf de Reformatie.
Maar in de Vroege kerk was het blijkbaar al de gewoonte om tweemaal dienst te houden. Ook al had men geen vrije zondag.
Dus voor werktijd een kerkdienst en 's avonds.
In Afrika en in zendingslanden/gebieden moet men soms 2 uur lopen om naar de kerk te kunnen. Wat mag het ons kosten?
En ja ook vele christenen maken zich door de week druk, er moet zoveel. En ja dan wil men op zondag ruimte maken voor meer familiegebeuren.
Maar in de Vroege kerk was het blijkbaar al de gewoonte om tweemaal dienst te houden. Ook al had men geen vrije zondag.
Dus voor werktijd een kerkdienst en 's avonds.
In Afrika en in zendingslanden/gebieden moet men soms 2 uur lopen om naar de kerk te kunnen. Wat mag het ons kosten?
En ja ook vele christenen maken zich door de week druk, er moet zoveel. En ja dan wil men op zondag ruimte maken voor meer familiegebeuren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
In Afrika gaat men na 1,5 uur dan ook niet direct naar huis.
Je eet met elkaar, preekbespreking is ook na de dienst, gaat lamgs bij gemeenteleden onderweg enz.
Dus eer dat je weer thuis bent ben je een halve dag verder
Je eet met elkaar, preekbespreking is ook na de dienst, gaat lamgs bij gemeenteleden onderweg enz.
Dus eer dat je weer thuis bent ben je een halve dag verder

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Alsof iedereen het veeeeeel drukker heeft dan ooitAuto schreef:Het is een feitelijke constatering, geen argumentMara schreef:Is dat een geldig argument? Mijn pa werkte vroeger ook op zaterdag en ik moest zelfs nog op zaterdagochtend naar school.Auto schreef:Er speelt nog een feit mee. Gezinnen zijn 6 dagen in de week druk. Vader en moeder werken, op zaterdag moeten de ouders de kinderen rijden naar allerlei activiteiten. Daarnaast zijn er allerlei activiteiten in de kerk. Op zondag gaat men dan 1x naar de kerk en de rest is voor het gezin en dan wil men even niks aan het hoofd hebben.mcgk schreef:Was wel te verwachten van deze gemeente.. Samenwerking met de GKV zal dit niet echt bevorderd hebben. Ook daar kent men nog leesdiensten en een redelijke opkomst. Aan samenwerking met de NGK hadden we als CGK nooit moeten beginnen.
Dat is een argument. Is het zo?