De Zegen
De Zegen
Tijdens het uitspreken van de Zegen - aan het einde van de dienst - is het nu voor sommige mensen gewoonte geworden om deze te ontvangen met open handen, handpalm naar boven gekeerd, voor je uit gestrekt.
Waar komt deze gewoonte vandaan? Ik zag het nooit eerder in een reformatorische kerk.
Waar komt deze gewoonte vandaan? Ik zag het nooit eerder in een reformatorische kerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: De Zegen
Ik ben het in evangelische kerken en zendingskerken wel tegengekomen en zie het ook bij Amerikaanse kerken.Mara schreef:Tijdens het uitspreken van de Zegen - aan het einde van de dienst - is het nu voor sommige mensen gewoonte geworden om deze te ontvangen met open handen, handpalm naar boven gekeerd, voor je uit gestrekt.
Ik denk inderdaad dat het slechts een gewoonte is, het heeft wel wat moois om met open handen de zegen te ontvangen, net als met het zingen van een lofpsalm de handen omhoog te heffen en met z'n allen te gaan staan bijvoorbeeld.
Dit was in een CGK.ejvl schreef:Ik ben het in evangelische kerken en zendingskerken wel tegengekomen en zie het ook bij Amerikaanse kerken.Mara schreef:Tijdens het uitspreken van de Zegen - aan het einde van de dienst - is het nu voor sommige mensen gewoonte geworden om deze te ontvangen met open handen, handpalm naar boven gekeerd, voor je uit gestrekt.
Ik denk inderdaad dat het slechts een gewoonte is, het heeft wel wat moois om met open handen de zegen te ontvangen, net als met het zingen van een lofpsalm de handen omhoog te heffen en met z'n allen te gaan staan bijvoorbeeld.
Ik was in een PKN gemeente voor een belijdenisdienst van een familielid en daar zongen wij na het uitspreken van de Zegen:
Amen, amen, amen!
Dat wij niet beschamen
Jezus Christus onze Heer,
amen, God, uw naam ter eer!
Is dat plaatselijk, of wordt dit elders ook gedaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bij ons wordt dat ook wel eens gedaan. Niet wekelijks, maar soms wel bij bijzondere diensten.
Ik heb hier nog nooit van gehoord.Mara schreef: Dit was in een CGK.
Ik was in een PKN gemeente voor een belijdenisdienst van een familielid en daar zongen wij na het uitspreken van de Zegen:
Amen, amen, amen!
Dat wij niet beschamen
Komt voor in CGK/PKN/GKV/NGK ... het Amenliedeilander schreef:Ik heb hier nog nooit van gehoord.Mara schreef: Dit was in een CGK.
Amen, amen, amen!
Dat wij niet beschamen
Nog nooit gehoord...
Maar er gebeuren wel meer nieuwe onbekende zaken,
want telkens kom je weer iets nieuws tegen.
Maar er gebeuren wel meer nieuwe onbekende zaken,
want telkens kom je weer iets nieuws tegen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Is het laatste couplet van "Zegen ons Algoede":
1
Zegen ons Algoede,
neem ons in uw hoede
en verhef uw aangezicht
over ons en geef ons licht.
2
Stort, op onze bede,
in ons hart uw vrede,
en vervul ons met de kracht
van uw Geest bij dag en nacht.
3
Amen, amen, amen!
Dat wij niet beschamen
http://www.juichtaarde.nl/index.php?opt ... &song=0305
1
Zegen ons Algoede,
neem ons in uw hoede
en verhef uw aangezicht
over ons en geef ons licht.
2
Stort, op onze bede,
in ons hart uw vrede,
en vervul ons met de kracht
van uw Geest bij dag en nacht.
3
Amen, amen, amen!
Dat wij niet beschamen
http://www.juichtaarde.nl/index.php?opt ... &song=0305
- Niet meer zo actief -
-
Mijn broer en schoonzus kerken in de Protestantse Wijkgemeente Carnisse Haven in Barendrecht en daar doen ze de zegen op het begin van de dienst hardop met heel de gemeente en bij de zegen bij het uitgaan van de dienst zingen ze na de zegen 3x het woord AMENMara schreef:Dit was in een CGK.ejvl schreef:Ik ben het in evangelische kerken en zendingskerken wel tegengekomen en zie het ook bij Amerikaanse kerken.Mara schreef:Tijdens het uitspreken van de Zegen - aan het einde van de dienst - is het nu voor sommige mensen gewoonte geworden om deze te ontvangen met open handen, handpalm naar boven gekeerd, voor je uit gestrekt.
Amen, amen, amen!
Dat wij niet beschamen
Ik voelde me daar wat ongemakkelijk bij, maar voor hun is dat heel gewoon
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
Omdat ik dat niet gewoon ben.Ezen schreef:Waarom ongemakkelijk?
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Vind het maar een beetje hocuspocus om zo de Zegen te ontvangen. Het is geen magische spreuk.
Ga zo staan als wanneer je vader je zegent voor bijvoorbeeld een verre reis.
Of staande met gebogen hoofd (waardigheid?)
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Je moet er geen magische betekenis aan geven, maar net als in de zegenende houding van de predikant, kan de houding van de ontvanger van de zegen ons wel meer bewust laten zijn van de betekenis.emigrant schreef:Vind het maar een beetje hocuspocus om zo de Zegen te ontvangen. Het is geen magische spreuk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
De Zegen is vooral een bede, niet iets wat door een zender aan een ontvanger uitgestraald wordt. Dat is mystiek de kerk inhalen.parsifal schreef:Je moet er geen magische betekenis aan geven, maar net als in de zegenende houding van de predikant, kan de houding van de ontvanger van de zegen ons wel meer bewust laten zijn van de betekenis.emigrant schreef:Vind het maar een beetje hocuspocus om zo de Zegen te ontvangen. Het is geen magische spreuk.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
De zegen is naar mijn weten wel een uitstraling. De predikant functioneert dan als middel van God. Lees de hogepriesterlijke zegen maar.emigrant schreef:De Zegen is vooral een bede, niet iets wat door een zender aan een ontvanger uitgestraald wordt. Dat is mystiek de kerk inhalen.parsifal schreef:Je moet er geen magische betekenis aan geven, maar net als in de zegenende houding van de predikant, kan de houding van de ontvanger van de zegen ons wel meer bewust laten zijn van de betekenis.emigrant schreef:Vind het maar een beetje hocuspocus om zo de Zegen te ontvangen. Het is geen magische spreuk.
Daarnaast is het bidden met open of geheven handen ook bijbels.
Daar hoef je niet direct iets magisch achter te zoeken en een ieder daarin in zijn waarde laten.