Fanatisme en zekerheid.

Plaats reactie
Madtice

Fanatisme en zekerheid.

Bericht door Madtice »

Men zegt wel eens: niemand is bezig fanatiek andere mensen te overtuigen dat morgen de zon weer opkomt. Daarmee wordt bedoeld: men wordt alleen een fanatiek 'bekeerder' als datgene waartoe bekeerd dient te worden geen zekerheid is.

Nu geloven wij: wij weten zeker dat God bestaat en dat eeuwig leven/behoudenis mogelijk is. Waarom zijn veel christenen dan toch nog zulke fanatieke overtuigers? Geeft dat niet een verkeerd beeld, of hoe vang je een eventueel verkeerd beeld op?
Pied

Bericht door Pied »

"Nu geloven wij: wij weten zeker dat God bestaat en dat eeuwig leven/behoudenis mogelijk is. Waarom zijn veel christenen dan toch nog zulke fanatieke overtuigers?" Omdat wij zeker weten dat satan bestaat en dat eeuwige verdoemenis mogelijk is.

"Geeft dat niet een verkeerd beeld?" Dat verkeerde beeld bestaat al.

"Of hoe vang je een eventueel verkeerd beeld op?" Door de mensen te vertellen dat ze zich bekeren moeten. Dat is Gods bevel.
Robert

Bericht door Robert »

Als een gedeprimeerde verklaart zelfmoord te plegen omdat hij denkt dat de zon morgen niet opkomt zal ik hem fanatiek ervan proberen te overtuigen dat de zon wel opkomt.

Nah, misschien heb je gelijk, ik zal hem ervan proberen te overtuigen dat zelfs al zou de zon niet opkomen, dat Jezus voor hem gestorven is, en dat dat vele malen beter is dan 1000 zonnen.

Waar het omgaat is het belang dat je aan een zaak hecht. Ik hect niet veel belang aan sinterklaas, dus zal ik nooit fanatiek m'n best doen om anderen te overtuigen dat hij niet bestaat. Ik zal glimlachen als een 25-er nog in de sint geloofd.

Maar mijn geloof in Christus als mijn verlosser, dat is het belangrijkste van mijn leven........
Carpe Diem tamen Memento Mori
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ik zal glimlachen als een 25-er nog in de sint geloofd.
Da's toch hartstikke schattig? :in
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Loïs

Bericht door Loïs »

Origineel geplaatst door lebaoth
Ik zal glimlachen als een 25-er nog in de sint geloofd.
Da's toch hartstikke schattig? :in
:, :, :,

Ik ben het helemaal met Pied eens, Madtice!

Groetjes Loïs.
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

De zekerheid is er voor de christenen, maar voor de ongelovigen niet...
Het kan best zijn dat Jezus aan het kruis gestorven is, maar ik geloof niet dat dat voor mijn zonden is.
Voor mij is fanatisme dan iemand overtuigen van iets waar de overtuiger zelf in gelooft, maar waar de persoon die overtuigt "moet" worden niet in gelooft.
Zoiets moet je altijd van twee kanten bekijken...
Plaats reactie