Televisie

Orchidee

Re: televisie

Bericht door Orchidee »

Nu kruip je zelf in de slachtofferrol, dat is niet mijn bedoeling @Dia!
Ik probeer alleen te zeggen dat het niet de juiste weg is om geliefden en andere tv-bezitters niet meer te zien of te bezoeken.
Dan sta je er boven, de ene zonde is niet erger dan de andere, dus ga naast iemand staan!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
mulder

Bericht door mulder »

eilander schreef:
mulder schreef:Maar iemand afgedwaald noemen en smart hebben om een televisie? Nee toch!
Ja toch!
Waarom dan eilander? Ik ken kinderen van God, met televisie. En die zijn echt niet afgedwaald. Veel mensen denken dat een tv=afdwalen doordat dit wat achterhaalde argument nog steeds van de kansels verkondigt wordt. Dat is helaas realiteit!!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Nu kruip je zelf in de slachtofferrol, dat is niet mijn bedoeling @Dia!
Ik probeer alleen te zeggen dat het niet de juiste weg is om geliefden en andere tv-bezitters niet meer te zien of te bezoeken.
Dan sta je er boven, de ene zonde is niet erger dan de andere, dus ga naast iemand staan!
@Orchidee en anderen, probeer je nu even te verplaatsen in de situatie van DIA, zoals hij hier heeft aangegeven.
@ejvl haalt 'ruzie' en 'verwijdering' door elkaar alsof het synoniemen zijn. Je hoeft geen ruzie te maken om toch verwijdering te ervaren.

Het gaat hier om personen die onder één dak samen leven. Als de één dan bewust kiest voor een tv en de ander daar gewetensbezwaren tegen heeft, levert dat hoe dan ook verwijdering op. Daar kun je luchtig over doen, of doen alsof degene met de bezwaren even normaal moet doen, maar zo werkt dat niet. Het zou medeforummers sieren als ze daar ook oog voor hadden.
Terri

Bericht door Terri »

eilander schreef:
Terri schreef:Zowel @Mara als @ Huisman getuigen dat het 'goed' gekomen is met hun kinderen, dat impliceert dat er blijkbaar geen eensluidende methode bestaat.
Zo, ik hoop dat het CBS voor hun publicaties een wat grotere populatie neemt ;)
Mijn 'afzetgebied' is erg klein :D en 'slechts' 2 ouders hebben hun 'uitkomst' bekend gemaakt, al de anderen zijn nog niet zo ver, of houden nog een slag om de arm....... :jongle
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

mulder schreef:
eilander schreef:
mulder schreef:Maar iemand afgedwaald noemen en smart hebben om een televisie? Nee toch!
Ja toch!
Waarom dan eilander? Ik ken kinderen van God, met televisie. En die zijn echt niet afgedwaald. Veel mensen denken dat een tv=afdwalen doordat dit wat achterhaalde argument nog steeds van de kansels verkondigt wordt. Dat is helaas realiteit!!
Nee hoor, bij ons wordt van de kansel niet over televisie gepraat. En ik heb er ook een hekel aan om over een apparaat te praten.
Wel wordt er vanaf de kansel opgeroepen om geworteld te zijn in de Schrift en om Bijbels te denken.

Ik geloof zeker wel dat er kinderen van God zijn die een tv hebben, al deel ik hun visie niet. Maar ik geloof niet dat het zo'n goed teken is als kinderen deze keus maken. Het staat ook niet op zichzelf.

Voor de zoveelste keer: geen programma is neutraal, en ik geloof niet dat er veel programma's zijn die ons dichter bij Christus brengen.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

eilander schreef: Voor de zoveelste keer: geen programma is neutraal, en ik geloof niet dat er veel programma's zijn die ons dichter bij Christus brengen.
Dan moet je ook geen boeken als entertainment lezen, dan moet je geen bordspellen spelen met je gezin, dan mag je niet naar de speeltuin gaan, niet op vakantie gaan... En zo kan ik wel meer dingen verzinnen die ons niet dichterbij Jezus brengen.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
@ejvl haalt 'ruzie' en 'verwijdering' door elkaar alsof het synoniemen zijn. Je hoeft geen ruzie te maken om toch verwijdering te ervaren.

Het gaat hier om personen die onder één dak samen leven. Als de één dan bewust kiest voor een tv en de ander daar gewetensbezwaren tegen heeft, levert dat hoe dan ook verwijdering op. Daar kun je luchtig over doen, of doen alsof degene met de bezwaren even normaal moet doen, maar zo werkt dat niet. Het zou medeforummers sieren als ze daar ook oog voor hadden.
Het spijt mij, maar ik begrijp dat echt niet, ik probeer het te visualiseren.
Een extreem voorbeeld, als een van mijn kinderen thuis zou komen met iemand van hetzelfde geslacht zou ik dat heel erg vinden en het kind in liefde wijzen op de bijbel, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit verwijdering of uit elkaar groeien zal betekenen.
En zo geldt het voor mij ook als het gaat om televisie of andere zaken.
Ik zie dat ook binnen mijn eigen familie, veel verschillen in opvatting en kerkkeuze, maar toch geen verwijdering of uit elkaar groeien, hooguit dat het soms wat moeilijker is om over geloofszaken te praten.
Verdriet hebben over mogelijke zonden van direct betrokkenen hoeft mijns inziens zeker niet te betekenen dat er verwijdering ontstaat
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:
eilander schreef: Voor de zoveelste keer: geen programma is neutraal, en ik geloof niet dat er veel programma's zijn die ons dichter bij Christus brengen.
Dan moet je ook geen boeken als entertainment lezen, dan moet je geen bordspellen spelen met je gezin, dan mag je niet naar de speeltuin gaan, niet op vakantie gaan... En zo kan ik wel meer dingen verzinnen die ons niet dichterbij Jezus brengen.
Ik hoop dat je me wel probeert te begrijpen; dat blijkt nog niet echt uit je posting.
Lees anders even terug over wat ik schreef over langzame vergiftiging door middel van tv-programma's. Dat kan zeker ook gelden voor boeken als entertainment, ik zou daar maar mee oppassen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:

Het spijt mij, maar ik begrijp dat echt niet, ik probeer het te visualiseren.
Een extreem voorbeeld, als een van mijn kinderen thuis zou komen met iemand van hetzelfde geslacht zou ik dat heel erg vinden en het kind in liefde wijzen op de bijbel, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit verwijdering of uit elkaar groeien zal betekenen.
En zo geldt het voor mij ook als het gaat om televisie of andere zaken.
Ik zie dat ook binnen mijn eigen familie, veel verschillen in opvatting en kerkkeuze, maar toch geen verwijdering of uit elkaar groeien, hooguit dat het soms wat moeilijker is om over geloofszaken te praten.
Verdriet hebben over mogelijke zonden van direct betrokkenen hoeft mijns inziens zeker niet te betekenen dat er verwijdering ontstaat
Ik denk dat we over het begrip 'verwijdering' op een verschil in definitie stuiten. Als jij bijvoorbeeld schrijft dat het "hooguit soms wat moeilijker is om over geloofszaken te praten" dan noem ik dat een verwijdering van jewelste.
Het gaat hier niet om een hobby die je vroeger gezamenlijk had, en ach wat jammer dat je samen niet meer over modelbouw kan praten - zoals vroeger, toen je dat nog samen deed.
Nogmaals, verwar verwijdering niet met ruzie.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Een vergiftiging treed ook op bij het lezen van zgn verantwoorde romannetjes, zelfs door "goede" boeken kan men "vergiftigd" worden!
En dan te weten dat er ook veel onverantwoorde lectuur word gelezen door velen van "ons".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
samanthi

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
eilander schreef:
Terri schreef:Zowel @Mara als @ Huisman getuigen dat het 'goed' gekomen is met hun kinderen, dat impliceert dat er blijkbaar geen eensluidende methode bestaat.
Mijn 'afzetgebied' is erg klein :D en 'slechts' 2 ouders hebben hun 'uitkomst' bekend gemaakt, al de anderen zijn nog niet zo ver, of houden nog een slag om de arm....... :jongle
Is het echt goedgekomen?
Bij beiden wonen de kinderen nog thuis, over 10/20 jaar nog maar eens polsen.
Wij hebben nog 1 kind thuis wonen, een 19jarige.
Bij de kinderen die op zichzelf wonen zitten wel en niet TVbezitters bij, opmerkelijk is dat twee afgedwaalde zoons geen tv hadden en geen smartfoon. Ze willen eenvoudig leven, hun vrouwen wilde wel TV en nu hebben ze er toch een. Zij zelf zijn liever creatief bezig, de dochters gaan alledrie wel naar de kerk en hebben eveneens TV, één van de jongens heeft geen TV en wel gefilterd internet.
Dus ja de uitkomst is toch niet geweldig.
Kinderen kun/moet je beschermen, zij hebben niet het inzicht oorzaak gevolg, als zij volwassen zijn maken ze eigen keuzes, ik ga niet zeggen je moet de TV wegdoen oid.
Ik probeer wel steeds te wijzen op het Ene nodige, de verzoening met God door de Heere Jezus Christus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Een vergiftiging treed ook op bij het lezen van zgn verantwoorde romannetjes, zelfs door "goede" boeken kan men "vergiftigd" worden!
En dan te weten dat er ook veel onverantwoorde lectuur word gelezen door velen van "ons".
Klopt, en dus?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef: Bij beiden wonen de kinderen nog thuis, over 10/20 jaar nog maar eens polsen.
Hier klopt niets van, hoor.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Ik denk dat we over het begrip 'verwijdering' op een verschil in definitie stuiten. Als jij bijvoorbeeld schrijft dat het "hooguit soms wat moeilijker is om over geloofszaken te praten" dan noem ik dat een verwijdering van jewelste.
Nogmaals, verwar verwijdering niet met ruzie.
Dat zou inderdaad kunnen.
Stel de fictieve situatie dat een van onze kinderen baptist zou worden. We zouden dan samen een gesprek kunnen hebben over hoe het volgens mij bijbels gezien zit, en hij/zij over hoe het volgens hem/haar bijbels gezien zit. Daar valt heel goed samen over te praten zonder direct een grote kloof te ervaren. Dat noem ik geen verwijdering. Geloofsstandpunten kunnen verschillen van elkaar zonder dat er direct verwijdering hoeft te zijn.

Ik zie verwijdering als: Niet begrepen, onbegrip, niet te bespreken verschil, een kloof.
Zolang je goed met iemand in gesprek kan zijn en de standpunten wederzijds gerespecteerd worden, zonder het er mee eens hoeven te zijn, vind ik niet dat je van "verwijdering" kan spreken, hooguit van een verschil.

Maar wellicht is mijn definitie inderdaad verkeerd en ben ik de enige die er zo over denkt. :)
Ik kan mij ook niet voorstellen (begrijpen) hoe bijvoorbeeld de scheuring van 2004 (PKN/HHK) zulke diepe sporen kan hebben zelfs binnen gezinnen. Of dat er zo enorm gebashed wordt op de HSV en andersom ook op de SV. Dat is voor mij onvoorstelbaar. Het is het niet waard om hier op bepaalde manieren op te reageren zodat er diepe kloven, verwijdering, ontstaat.
En zeker als het gaat om de TV kan ik mij niet voorstellen hoe gezinnen hierdoor verdeeld, of zoals DIA zegt, verwoestend, worden.
Het lijkt of enerzijds het uit liefde wijzen en bespreken van de zonde niet geaccepteerd wordt en anderzijds dit niet gepraktiseerd wordt maar in tegenstelling daarop er met harde hand en woorden wordt geoordeeld, waardoor zulke dingen ontstaan, helaas...
Terri

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Terri schreef:
eilander schreef:
Is het echt goedgekomen?
Bij beiden wonen de kinderen nog thuis, over 10/20 jaar nog maar eens polsen.
Wij hebben nog 1 kind thuis wonen, een 19jarige.
Bij de kinderen die op zichzelf wonen zitten wel en niet TVbezitters bij, opmerkelijk is dat twee afgedwaalde zoons geen tv hadden en geen smartfoon. Ze willen eenvoudig leven, hun vrouwen wilde wel TV en nu hebben ze er toch een. Zij zelf zijn liever creatief bezig, de dochters gaan alledrie wel naar de kerk en hebben eveneens TV, één van de jongens heeft geen TV en wel gefilterd internet.
Dus ja de uitkomst is toch niet geweldig.
Kinderen kun/moet je beschermen, zij hebben niet het inzicht oorzaak gevolg, als zij volwassen zijn maken ze eigen keuzes, ik ga niet zeggen je moet de TV wegdoen oid.
Ik probeer wel steeds te wijzen op het Ene nodige, de verzoening met God door de Heere Jezus Christus.
Helemaal mee eens, dit is ook mijn ervaring, maar als je de postings van @Mara en @ Huisman leest, schrijven zij juist wel over kinderen die het huis uit zijn, of op eigen benen staan.
Plaats reactie