Televisie
- Dodo
Re: televisie
Als je je kinderen heel erg afschermt (pun intended) van wat er "te koop" is, heeft dat minstens twee bezwaren: ze hebben geen weerwoord tegen leeftijdsgenoten die wel van alles zien, en ze kunnen niet jouw bijsturende mening horen over allerlei media. Want jij hebt geen idee wie de mol is, wat vlogger Enzo doet etc.
Wanneer ik mijn kinderen leer dat stelen zondig is. Moet ik dan ook eerst stelen omdat ik anders niet weet waar ik over praat? Veel programma's hoef je alleen maar de info te lezen. En dan weet je al genoeg.Dodo schreef:Als je je kinderen heel erg afschermt (pun intended) van wat er "te koop" is, heeft dat minstens twee bezwaren: ze hebben geen weerwoord tegen leeftijdsgenoten die wel van alles zien, en ze kunnen niet jouw bijsturende mening horen over allerlei media. Want jij hebt geen idee wie de mol is, wat vlogger Enzo doet etc.
En ja ook onze jongeren zijn ook ( op onze ref.basisschool) in de ban van Wie is de Mol. En dan hoef ik er echt niet naar te kijken om te weten dat het draait om niet eerlijk zijn. vlogger, je zoekt info op, en je weet genoeg...
En ja, wij hebben inderdaad wel eens op youtube gekeken naar een uitzending van een favoriete serie onder onze jeugd, en besproken met de oudste. Maar dat hebben we alleen gedaan doordat het filter daarvoor tijdelijk opengezet kon worden. ( dat kan nl met Kliksafe) Dat hebben we samen gedaan en besproken. ( en we zijn ons naar geschrokken) Maar daarna het filter er weer direct op.
En ik kan me zo voorstellen als ons kind zelf met iets komt dat we zullen vragen of we mee mogen kijken. De reactie geeft waarschijnlijk al genoeg aan.

En zodra ons kind het stiekum gaat doen. Dan weet het zelf heel goed dat het op dit moment niet goed bezig is.
Laatst gewijzigd door Sheba op 09 mar 2016, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Als een familie uiteen valt door een tv is dit diep triest.-DIA- schreef:En als zeg dat met het in huis halen van de tv door een gezinslid onze familie nu totaal uiteen is gegroeid is dat positief? Ik heb slechts één broer, we hadden elkaar zo tot steun kunnen zijn, en alle andere familie op één hele oude tante na is overleden. Van vaders kant allen zonder tv. Kan iemand begrijpen hoe verwoestend de tv kan werken? En welk een groot verdriet dat voor mijn ouders is geweest?
Natuurlijk kan het ouders of familie veel verdriet doen als iemand een tv neemt, maar dat is mijns inziens nooit een reden voor verwijdering met de rest van de familie.
Als het goed is wordt die persoon er vol liefde op gewezen dat dit voor hem of haar een zonde is en het daarom niet goed te keuren is, maar geen verwijdering of ruzie want dat verslechterd de zaak alleen maar.
De zonden (als tv voor iemand zonde is) mag aangewezen worden, uit liefde, vol liefde, maar nooit zorgen voor verwijdering en verwoesting.
Kijk, en daarom is het nu zo belangrijk wat ik al eerder zei: we moeten geworteld zijn in het Woord van God! Dan hebben we helemaal niet nodig om te weten wat Enzo doet. Kom je er dan mee in aanraking dan weet je dat het niet volgens Gods Woord is.Dodo schreef:Als je je kinderen heel erg afschermt (pun intended) van wat er "te koop" is, heeft dat minstens twee bezwaren: ze hebben geen weerwoord tegen leeftijdsgenoten die wel van alles zien, en ze kunnen niet jouw bijsturende mening horen over allerlei media. Want jij hebt geen idee wie de mol is, wat vlogger Enzo doet etc.
Eens. Om maar een persoonlijke ontboezeming te geven: in het verleden heb ik heel veel films gekeken. Films waarin overspel, moord, ed. veelvuldig aan de orde kwam. Ook speelde ik veel games waarin het er zeer heftig aan toe ging. Ik weet nog goed uit die tijd dat ik me ook behoorlijk agressief voelde, kan wel met zekerheid zeggen dat dat de invloed was van datgene wat ik keek en speelde. Dit alles is al zeker 12 jaar geleden, maar nog zie je soms beelden van die je toen zag terug op je netvlies omdat ze tegen je gebruikt worden.Panny schreef:Je gaat toch ook niet voor een keer naar de hoeren om te ervaren hoe slecht het is.
Je kan het beste maar zover mogelijk van de zonde vandaan blijven.
Ik kan dan ook niet begrijpen dat sommigen hier dan posten dat ze bijvoorbeeld Flikken kijken (niet om hen te veroordelen).
Televisie is een achterhaald ding. De onchristelijke jeugd kijkt steeds minder tv. Alles wat ze willen zien vinden ze op internet en bij Netflix etc. Het kijken on-demand is de toekomst. M.i. is dat nog gevaarlijker. Bij tv moet je nog wachten tot een bepaald iets uitgezonden wordt, nu kan je alle afleveringen van een serie achter elkaar kijken.
Prima dat je de tv buiten de deur houdt, prima dat je je internet filtert. Maar een zeer groot percentage van de jeugd loopt met een tv in de broekzak: hun mobiel met internet.
Van een kennis die in het voortgezet onderwijs werkt ( een 'rechtse' refo-school), hoorde ik dat hij een dagtaak heeft aan problemen veroorzaakt door de mobiele telefoon. Weet dat 90% van onze jongens naar filmpjes kijkt waar bloot en sex in de hoofdrol staan. Meisjes ( ook normale meisjes uit keurige gezinnen) die van hun geslachtsdelen een foto maken en via de app naar hun vriendje sturen. En als de verkering dan uit gaat, gaat zo'n foto de school door.. Dàt is er aan de hand met onze jeugd.
En er zijn veel ouders die geloven dat hun kind dat niet doet en dat ze door wat regeltjes hun kind kunnen beschermen en weerbaar maken.
De duivel slaat momenteel een grote slag op het gebied van het 7e gebod, doordat het zo makkelijk te verkrijgen is. In plaats van elkaar de maat te nemen doen we er goed aan om op deze biddag extra te bidden voor onze jongeren en onze kinderen. Ze hebben ons als ouders, hoe zouden ze staande kunnen blijven? Ik weet het antwoord wel hoor
Prima dat je de tv buiten de deur houdt, prima dat je je internet filtert. Maar een zeer groot percentage van de jeugd loopt met een tv in de broekzak: hun mobiel met internet.
Van een kennis die in het voortgezet onderwijs werkt ( een 'rechtse' refo-school), hoorde ik dat hij een dagtaak heeft aan problemen veroorzaakt door de mobiele telefoon. Weet dat 90% van onze jongens naar filmpjes kijkt waar bloot en sex in de hoofdrol staan. Meisjes ( ook normale meisjes uit keurige gezinnen) die van hun geslachtsdelen een foto maken en via de app naar hun vriendje sturen. En als de verkering dan uit gaat, gaat zo'n foto de school door.. Dàt is er aan de hand met onze jeugd.
En er zijn veel ouders die geloven dat hun kind dat niet doet en dat ze door wat regeltjes hun kind kunnen beschermen en weerbaar maken.
De duivel slaat momenteel een grote slag op het gebied van het 7e gebod, doordat het zo makkelijk te verkrijgen is. In plaats van elkaar de maat te nemen doen we er goed aan om op deze biddag extra te bidden voor onze jongeren en onze kinderen. Ze hebben ons als ouders, hoe zouden ze staande kunnen blijven? Ik weet het antwoord wel hoor

Vele christelijke ouders worstelen met deze zaken. Ik ben er van overtuigd dat zij hun kinderen bij God brengen in het gebed.
Maar zoek elkaar op als ouders. Bemoedig elkaar. Strijd met elkaar in de gebeden.
Het is alleen als vader en moeder bijna niet vol te houden, en je hebt elkaar in de kerk toch ook nodig om staande te blijven, een bolwerk te vormen, volhardend te zijn in het gebed?
Maar zoek elkaar op als ouders. Bemoedig elkaar. Strijd met elkaar in de gebeden.
Het is alleen als vader en moeder bijna niet vol te houden, en je hebt elkaar in de kerk toch ook nodig om staande te blijven, een bolwerk te vormen, volhardend te zijn in het gebed?
Hora est!
Ik begrijp het helemaal niet, moet je nu open internet en tv nemen om je kinderen te beschermen?Maatje schreef:Televisie is een achterhaald ding. De onchristelijke jeugd kijkt steeds minder tv. Alles wat ze willen zien vinden ze op internet en bij Netflix etc. Het kijken on-demand is de toekomst. M.i. is dat nog gevaarlijker. Bij tv moet je nog wachten tot een bepaald iets uitgezonden wordt, nu kan je alle afleveringen van een serie achter elkaar kijken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zowel @Mara als @ Huisman getuigen dat het 'goed' gekomen is met hun kinderen, dat impliceert dat er blijkbaar geen eensluidende methode bestaat.
Dat is een zeer droevige vraag van een mens die niet beseft hoe sterk de liefde voor een kind kan zijn, juist ook voor een afgedwaald kind. Dat is een zeer diepe smart. En dan wordt er met zo'n opmerking nog smart tot je smart toegedaan. Begrijpt iemand het?Orchidee schreef:Komt dat door de tv of komt dat door een houding van:"ik kom niet meer bij jou omdat je tv hebt"?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dan ligt het probleem echt bij de ouders en niet bij het kind. Iemand met een tv is niet afgedwaald, het is geen kenmerk van gelovigen dat ze geen tv hebben. Hoe je iemand zonder tv dan ook afgedwaald kan noemen is onbegrijpelijk. Het kan wel zijn dat je persoonlijk niet achter de keuze staat, misschien zelfs Bijbels onderbouwd. Dat kan. Maar iemand afgedwaald noemen en smart hebben om een televisie? Nee toch!
U begrijpt (hopelijk) dat mijn gedachten in mij vermenigvuldigen en ik nu niet in staat ben hierop verder in te gaan.mulder schreef:Dan ligt het probleem echt bij de ouders en niet bij het kind. Iemand met een tv is niet afgedwaald, het is geen kenmerk van gelovigen dat ze geen tv hebben. Hoe je iemand zonder tv dan ook afgedwaald kan noemen is onbegrijpelijk. Het kan wel zijn dat je persoonlijk niet achter de keuze staat, misschien zelfs Bijbels onderbouwd. Dat kan. Maar iemand afgedwaald noemen en smart hebben om een televisie? Nee toch!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zo, ik hoop dat het CBS voor hun publicaties een wat grotere populatie neemtTerri schreef:Zowel @Mara als @ Huisman getuigen dat het 'goed' gekomen is met hun kinderen, dat impliceert dat er blijkbaar geen eensluidende methode bestaat.

Ja toch!mulder schreef:Dan ligt het probleem echt bij de ouders en niet bij het kind. Iemand met een tv is niet afgedwaald, het is geen kenmerk van gelovigen dat ze geen tv hebben. Hoe je iemand zonder tv dan ook afgedwaald kan noemen is onbegrijpelijk. Het kan wel zijn dat je persoonlijk niet achter de keuze staat, misschien zelfs Bijbels onderbouwd. Dat kan. Maar iemand afgedwaald noemen en smart hebben om een televisie? Nee toch!
-
Nee dat begrijp ik niet. Je kan best tegen de tv zijn en het een verschrikkelijk ding vinden, prima. Maar dat betekent niet dat die persoon een afgedwaald kind is.-DIA- schreef: Dat is een zeer droevige vraag van een mens die niet beseft hoe sterk de liefde voor een kind kan zijn, juist ook voor een afgedwaald kind. Dat is een zeer diepe smart. En dan wordt er met zo'n opmerking nog smart tot je smart toegedaan. Begrijpt iemand het?