eilander schreef:-DIA- schreef:eilander schreef:Hier moet ik nu ook een beetje van zuchten.... (naast de zuchten die je zelf wel eens slaakt, en waar ik ook wel in meevoel meestal)
Ik zou er echt meer van moeten weten om het goed te zeggen en zoals ook opgemerkt, inderdaad ds. van D. waarschuwt ernstig tegen deze leer. Hij verwijst dan inderdaad naar de Chr. Geref. Kerken. En ik weet ook dat hij uit deze kerken afkomstig is.
Dat ds. Van Dieren waarschuwt tegen de
uitwassen van deze leer, begrijp ik. Maar je kunt niet de drieverbondenleer als zodanig als groot gevaar bestempelen. Immers, er zijn nog veel meer kerken waar tweeverbonden worden geleerd waar het met de toeëigening helemaal verkeerd gaat in de praktijk.
Maar ik blijf het nog vreemder vinden dat je prof. Wisse toedicht dat hij in zijn hart een andere mening was toegedaan. Dat kan natuurlijk niet samengaan met "ik zou er echt meer van moeten weten".
Dat komt meer voor. Mensen zouden soms meer willen zeggen dan ze in een bepaalde situatie kunnen. Een bekend onderschrift van een van de forummers over de drieverbondenleer, citaat van prof. Wisse is ook duidelijk. Prof. Wisse had hier toch mijns inziens het gewone eenvoudige kerkvolk op het oog, en niet zozeer theologen. Dan zou hij wel eens gelijk kunnen hebben. Ik heb meer eenvoudige mensen gekend die zich nooit inlieten met dogmatische kwesties, maar desondanks toch van God waren geleerd.
Misschien mag ik dit verband aangrijpen met een oproep aan ieder die dit leest.
Kent iemand ene (ik meen) Cormelis (of Kees) Baljon. Hij was koster in een Chr. Gereformeerde Kerk in de buurt van Den Haag (Loosduinen?) Destijds was Loosduinen nog een dorp, nu opgeslokt door Den Haag. Deze man heeft mijn vader goed gekend.
Ik heb heel veel gehoord over deze man, die rijk begenadigd was. Daarom zou ik wel eens iets meer over deze man willen weten.
Hij zal zeker niet meer onder ons zijn, want de verhalen die ik over hem hoorde moeten in de jaren 50 hebben plaatsgevonden.
Deze man blonk uit in de genade Gods. En als genade heerst vallen twisten wel weg. Doordat mijn ouders en de familie die hem
gekend heeft overleden zijn is er hier weinig meer na te vragen. Daarom dacht ik of misschien een van de forummers hem nog
kent?