Beroepingswerk discussie

Mannetje

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Mannetje »

GJdeBruijn schreef:
Mannetje schreef:Als bij ons twee keer de stemmen bij een predikantentweetal staken, wordt ook het lot, na gebed, geworpen.
Het is echter nog niet voorgekomen. Wel tijdens een eerste stemronde ,maar de tweede keer was minstens één iemand van gedachten veranderd..
Wat ik me afvraag: Is deze procedure dan ergens vastgelegd of kenbaar gemaakt? Je zegt dat het nog niet is voorgekomen, maar je weet wel dat het tot de mogelijkheden behoort. Is dit een plaatselijk gebruik (GG te B?)?
Of het plaatselijk is, weet ik niet.
Toen de stemmen een keer staakten in de eerste ronde, werd dit voor de tweede ronde door de voorzitter als procedure uitgelegd.
Je zou het eens aan JvD kunnen vragen of het vastgelegd is.
- Niet meer zo actief -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, dat is niet vastgelegd.
Wat in het boek van ds. De Gier over de kerkorde is vastgelegd, dat in zo'n geval de oudste in jaren beroepen wordt. Dat geldt ook voor de verkiezing van ouderlingen en diaken.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Terri schreef:Toch is 'het lot werpen' voluit Bijbels, jammer dat het om bepaalde redenen niet meer gebruikt wordt.
Volgens Handelingen 14:23 is stemmen met hand opsteken (iedereen weet op wie je stemt...) ook Bijbels.
RotterS

Bericht door RotterS »

Tiberius schreef:Nee, dat is niet vastgelegd.
Wat in het boek van ds. De Gier over de kerkorde is vastgelegd, dat in zo'n geval de oudste in jaren beroepen wordt. Dat geldt ook voor de verkiezing van ouderlingen en diaken.
Het boek van ds. De Gier heeft geen kerkrechtelijke status, de uitgave 'De Dordtse Kerkorde' van het deputaatschap Kerkrecht wel. Hierin staat aangegeven dat de oudste in jaren de regel is, maar dat de keuze om het lot te werpen, altijd onder aanroeping van de Naam des Heeren, ook een optie is (zie de toelichting op artikel 22).

Ik vermoed overigens dat een kerkenraad ook andere criteria kan gebruiken dan leeftijd, zoals het aantal jaren dat men lid is in de gemeente. Een ding moet wel duidelijk zijn: voordat de stemming begint, bijvoorbeeld in een beleidsplan of tijdens de opening van de vergadering, moeten diegene die gaan kiezen, weten wat de kerkenraad doet als de stemmen twee keer staken, zodat mensen die mee kunnen nemen in hun overweging om te kiezen voor een bepaalde kandidaat. Bijvoorbeeld in de situatie dat de zittende ouderling de oudste is, maar de stemmen staken, kan het een verkeerd gevoel geven in de ledenvergadering als de kerkenraad na het voor de twee keer staken van de stemmen opeens verteld dat dan de oudste in jaren gekozen is.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Ik hoorde dat student Al-Chalabi nu opeens toch geen zendingspredikant wordt. Klopt dat?
KB_

Bericht door KB_ »

Dat zou wel vreemd zijn. heeft er nog niks in de saambinder gestaan?
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Reiziger

Bericht door Reiziger »

keesjanm schreef:Ik hoorde dat student Al-Chalabi nu opeens toch geen zendingspredikant wordt. Klopt dat?
Waar heb je die informatie vandaan?
manuitzeist

Bericht door manuitzeist »

Zo'n dominee Roos.. stel je krijgt voor de 19e keer een beroep van dezelfde gemeente, krijg je dan weer de beroepingscommissie op bezoek? En gaat hij dan ook de pastorie bekijken enzo?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

manuitzeist schreef:Zo'n dominee Roos.. stel je krijgt voor de 19e keer een beroep van dezelfde gemeente, krijg je dan weer de beroepingscommissie op bezoek? En gaat hij dan ook de pastorie bekijken enzo?
Wat een moeilijke vragen, zeg..... Er is denk ik geen beroepingscommissie, ds. Roos kent de gemeenten allemaal door en door. En de pastorie is helemaal niet zo belangrijk.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

eilander schreef:
manuitzeist schreef:Zo'n dominee Roos.. stel je krijgt voor de 19e keer een beroep van dezelfde gemeente, krijg je dan weer de beroepingscommissie op bezoek? En gaat hij dan ook de pastorie bekijken enzo?
Wat een moeilijke vragen, zeg..... Er is denk ik geen beroepingscommissie, ds. Roos kent de gemeenten allemaal door en door. En de pastorie is helemaal niet zo belangrijk.
Hoogstens krijgt Ds. Roos een afvaardiging van de kerkenraad op bezoek.
Bruna

Bericht door Bruna »

eilander schreef:
Inderdaad. Het gaat in gg, ggin en oggin zo niet dat men op beroep gaat preken. Anders zou bijvoorbeeld een ds. Huijser van de gg het op dit moment wel heel druk hebben.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

manuitzeist schreef:Maar hoe je je beroepingswerk inricht is misschien per kerk anders, maar je wilt toch weten hoe een predikant is als je hem beroept?
De vraag maar even hier naar toe verplaatst.

Beste @manuitzeist, probeer je even te verplaatsen in de situatie van deze gemeenten: veel gemeenten, weinig predikanten. De predikant komt dus diverse keren per jaar in die gemeente en dan bezoeken gemeenteleden ook nog vaak de kerkdiensten van naburige gemeenten. Dus de mensen kennen de predikant die ze beroepen al. En de kerkenraden kennen zo'n persoon nog beter.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Ik ben toch blij dat een beroepen predikant in de tijd dat hij beroepen is naast dat hij op beroep komt preken ook voor kennismakingsbezoek komt. Zo komt hij toch meer te weten over de roepende gemeente dan alleen wat hij vanaf de preekstoel ziet. Wat er leeft in een gemeente en wat men graag ziet in een nieuwe predikant is ook goed voor hem om te weten. En wat de gemeente naast het belangrijkste de zondagse eredienst nog meer inhoud en wat er door de weeks allemaal wordt gedaan is toch ook goed om te zien en te horen. Dus ik ben blij dat dit bij ons gebeurd!

Maar ik kan me voorstellen als een dominee continue beroepen krijgt en ook regelmatig van dezelfde gemeente dit geen doen is De belasting voor zichzelf, zijn gezin en zijn gemeente wordt dan wel erg groot.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Forummer schreef:
keesjanm schreef:Ik hoorde dat student Al-Chalabi nu opeens toch geen zendingspredikant wordt. Klopt dat?
:?: :?: :?: :?: :?: :?:

Wil je het niet zeggen?
Martijn

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Martijn »

Forummer schreef:
Forummer schreef:
:?: :?: :?: :?: :?: :?:

Wil je het niet zeggen?
Ik heb het ook gehoord.
Gesloten