Wet en Evangelie

Plaats reactie
Standvastig

Wet en Evangelie

Bericht door Standvastig »

Wat is de plaats van de wet onder de bediening van het Evangelie?
Staan we onder het nieuwe verbond nog onder de wet, of zijn we door Christus vrijgemaakt van de wet?
<P>
Wat is jullie mening hieromtrent?
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Standvastig, soms naar ds. Simons wezen luisteren? Die heeft het ook altijd over dit onderwerp.
martijn

Bericht door martijn »

Ik vraag me altijd af wat de aanleiding is van jou eenregelige vragen. Waarom plaats je dit bericht? Om te discussiëren om het discussiëren? Of is het een persoonlijke vraag?<br><br>
We worden behouden door geloof in Christus. Wat niet betekent dat we ons niet (meer) aan de wet hoeven te houden.<br><br>
Standvastig

Beste Zoekende,

Niet naar ds. Simons wezen luisteren hoor, maar ik had inderdaad wel een gesprek met iemand over dit onderwerp naar aanleiding van de prediking van ds. Simons. Zodoende kwam ik er toe om maar eens een discussie over dit onderwerp openen.

Beste martijn,

De reden is zoals je zegt om een discussie te starten, ik geef niet altijd gelijk mijn mening weer, daar de discussie dan meestal gelijk al een bepaalde kant opgaat, terwijl je dit met zo'n vraag nog open laat.

Met jouw korte stelling ben ik het geheel eens:
"We worden behouden door geloof in Christus. Wat niet betekent dat we ons niet (meer) aan de wet hoeven te houden."
Kort maar krachtig!
Over welke wet spreek je dan? De tien geboden, of Gods hele Woord, de Bijbel?
Standvastig

Beste empee,

Van harte bedankt voor je lange reactie. t’Is echt een bericht waar je wat aan hebt, goed gefundeerd op Bijbelteksten. Wat ik ook zeer waardeer, het is denk ik een goede stap van je geweest om dit te doen, het belangrijkste is immers om Gods Woord tot ons te laten spreken.

Verheugend dat je geen twist over dit onderwerp wilt gaan voeren. Dit is ook in geen geval mijn bedoeling, ik vind het echter wel goed dat je dit als eerste opmerkt, want we zijn inderdaad vlug geneigd om dit onderwerp toch in een zekere “twistsfeerâ€
Standvastig

Beste empee,

Jouw reactie kan ik begrijpen, je hoeft je ook nooit verplicht te voelen om op mijn vragen antwoord te geven.
Zoals ik zei stel ik ze onder andere ook om onderwerpen aan te dragen die wellicht de moeite waard zijn om eens te overdenken.
Trouwens, jij schrijft me nu ook wat waar ik m’n gedachten eens over moet laten gaan. Het zou goed kunnen dat ik teveel persoonlijke vragen stel als anoniem persoon.
Misschien houd ik er niet genoeg rekening mee dat je inderdaad als kinderen Gods ook moet weten wie degene is met wie je in gesprek bent.
Het hele internet gebeuren is ook iets nieuws voor me, ik neem er nog niet zo erg lang deel aan. Het is wellicht de moeite waard om dit eens vanuit kerkelijk oogpunt te bezien, ook in verband met de kerkelijke discipline.

Je zet met wel tot nadenken door je bericht, zelf kreeg ik geleidelijk ook wel iets meer vragen; ben ik eigenlijk wel goed bezig zo, in deze anonieme sfeer?
Eigenlijk ben ik er in verwikkeld geworden voor ik het wist, en de “internetâ€
Plaats reactie