Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Curatorium »

Ik blijf het inderdaad laster vinden. Je schrijft namelijk in je reactie van 13 februari echt niet alleen de studenten af, maar vooral de genoemde gemeenten. Lees je reactie nog eens goed:
RefoCalvinist schreef: Denk dat de Rotterdamse studenten uit de GG voornamelijk in GG Zuidwijk, PKN Samaritaan of PKN Marantha zitten. Met andere woorden in kerken waar je ze niet zou moeten verwachten of zien. Ze raken namelijk nogal van het padje af t.o.v. hun verleden.
Oftewel: reformatorische studenten zou je niet moeten zien in de drie genoemde kerken. Kerken die alle drie onder de forumgrondslag vallen. Kerken die jij hier zomaar afschrijft zonder, nog steeds, enige onderbouwing. De studenten die in die kerken zitten zijn zelfs van het padje af... Dat jij dit zegt over de Samaritaan kan ik vanuit jou en mijn oogpunt wel een beetje begrijpen. Maar kom op, PKN Maranatha, GG Zuidwijk? Kom eens met argumenten.
Wijken deze kerken af? Hebben deze kerken een populaire prediking? Hebben deze laatstgenoemde kerken een oude generatie die zich vreemd voelen in de eigen gemeente?
M.i. is het antwoord op deze drie vragen ook drie keer nee. Dus ik zou toch echt onderbouwing willen zien. Ik wacht af.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door RefoCalvinist »

Curatorium schreef:Ik blijf het inderdaad laster vinden. Je schrijft namelijk in je reactie van 13 februari echt niet alleen de studenten af, maar vooral de genoemde gemeenten. Lees je reactie nog eens goed:
RefoCalvinist schreef: Denk dat de Rotterdamse studenten uit de GG voornamelijk in GG Zuidwijk, PKN Samaritaan of PKN Marantha zitten. Met andere woorden in kerken waar je ze niet zou moeten verwachten of zien. Ze raken namelijk nogal van het padje af t.o.v. hun verleden.
Oftewel: reformatorische studenten zou je niet moeten zien in de drie genoemde kerken. Kerken die alle drie onder de forumgrondslag vallen. Kerken die jij hier zomaar afschrijft zonder, nog steeds, enige onderbouwing. De studenten die in die kerken zitten zijn zelfs van het padje af... Dat jij dit zegt over de Samaritaan kan ik vanuit jou en mijn oogpunt wel een beetje begrijpen. Maar kom op, PKN Maranatha, GG Zuidwijk? Kom eens met argumenten.
Wijken deze kerken af? Hebben deze kerken een populaire prediking? Hebben deze laatstgenoemde kerken een oude generatie die zich vreemd voelen in de eigen gemeente?
M.i. is het antwoord op deze drie vragen ook drie keer nee. Dus ik zou toch echt onderbouwing willen zien. Ik wacht af.
Ik citeer de laatste regel van mijn posting: Dit gezegd hebbend sluit ik van mijn kant dit gesprek/discussie.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Curatorium »

Dan is dat eerdere bericht dus pure en niet-onderbouwde onzin. ::bye
Mannetje
Berichten: 7911
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

@RefoCalvinist: Dank voor je toelichting, jammer dat je er niet verder over wilt spreken.

Waar had ik het over willen hebben, is bijvoorbeeld deze zinsnede:
De predikanten die men uitnodigt behoren tot een bepaald (smal)deel van de kerken.
Als ik een aantal predikanten noem die in GG Zuidwijk voorgaan, dan is dat wel een wat breder smaldeel, denk ik zo:
Ds. M. Joosse
Ds. M.J. van Gelder
Ds. J.S. van de Net
Ds. W Harinck
Ds. H. Paul
Ds. W.A. Zondag
Ds. L. Blok
Ds. W. Silfhout
Ds. H. Hofman
Ds. J.J. van Eckeveld
Ds. J. van Rijswijk
Ds. C. van Ruitenburg

Maar goed, ik verwacht na jouw woorden geen reactie, de lezer kan zelf zijn mening vormen.
-
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door RefoCalvinist »

Curatorium schreef:Dan is dat eerdere bericht dus pure en niet-onderbouwde onzin. ::bye
De uitspraak w.b.t. de gemeenten is (gewoon) meegenomen in mijn toelichting. Verschillende punten benoem ik daar, dat jij tot andere conclusies komt kan. Dat is mijn probleem niet. Mij werd gevraagd om onderbouwing en toelichting, die heb ik gegeven. Als je het er niet mee eens bent, kan je het weerleggen met argumenten i.p.v. met geschreeuw.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Curatorium »

RefoCalvinist schreef: De uitspraak w.b.t. de gemeenten is (gewoon) meegenomen in mijn toelichting. Verschillende punten benoem ik daar, dat jij tot andere conclusies komt kan. Dat is mijn probleem niet. Mij werd gevraagd om onderbouwing en toelichting, die heb ik gegeven.
Zoals Mannetje al een punt aangeeft, allerlei zaken die je in je uitleg noemt zijn zeker niet van toepassing op Maranatha en Zuidwijk. Die zijn op die gemeenten helemaal niet van toepassing. Heb je ooit een stap in die kerken gezet? En besef je wel wat je geschreven hebt? "in kerken waar je ze niet zou moeten verwachten of zien", "van het padje af". Zulke zaken horen helemaal niet op dit forum, zeker niet zonder (toepasbare) onderbouwing.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door RefoCalvinist »

Mannetje schreef:@RefoCalvinist: Dank voor je toelichting, jammer dat je er niet verder over wilt spreken.

Waar had ik het over willen hebben, is bijvoorbeeld deze zinsnede:
De predikanten die men uitnodigt behoren tot een bepaald (smal)deel van de kerken.
Als ik een aantal predikanten noem die in GG Zuidwijk voorgaan, dan is dat wel een wat breder smaldeel, denk ik zo:
Ds. M. Joosse
Ds. M.J. van Gelder
Ds. J.S. van de Net
Ds. W Harinck
Ds. H. Paul
Ds. W.A. Zondag
Ds. L. Blok
Ds. W. Silfhout
Ds. H. Hofman
Ds. J.J. van Eckeveld
Ds. J. van Rijswijk
Ds. C. van Ruitenburg

Maar goed, ik verwacht na jouw woorden geen reactie, de lezer kan zelf zijn mening vormen.
Hier wil ik best even op reageren. Mijn toelichting is niet persé 1 op 1 te projecteren op de GG Zuidwijk. De toelichting is dus voor de duidelijkheid algemener geschreven. Zoals ik ook aangeef in mijn 3e kanttekening.

Edit: En dit is echt mijn laatste reactie w.b.t. dit gesprek.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door mcgk »

Waarom verwijder je dan niet onmiddelijk die reactie waarbij jij (!!) die kerken wel afschrijft?? Ik snap niet dat zulke zaken kunnen blijven staan. Als het aan mij ligt wordt deze hele discussie meteen weggeknipt. Hoe kan je de maranathakerk nou van het padje af noemen, onbegrijpelijk vind ik dat.
Mannetje
Berichten: 7911
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Mannetje schreef:Als ik een aantal predikanten noem die in GG Zuidwijk voorgaan, dan is dat wel een wat breder smaldeel, denk ik zo
Hier wil ik best even op reageren. Mijn toelichting is niet persé 1 op 1 te projecteren op de GG Zuidwijk. De toelichting is dus voor de duidelijkheid algemener geschreven. Zoals ik ook aangeef in mijn 3e kanttekening.
RefoCalvinist schreef:3. Het is niet verstandig om op een openbaar forum bepaalde gemeenten te noemen bij naam. Dat had ik beter niet kunnen doen. De m.i. zorgelijke ontwikkelingen komen niet alleen voor in de hierboven gemeenten, maar het is breder. En daarom zal ik niet (meer) op plaatselijke gemeenten ingaan, maar het algemeen houden.
Sorry, hier had ik even overheen gelezen.
Ben blij dat je tot het inzicht bent gekomen dat het noemen van namen niet verstandig is.

In het algemeen is er best het nodige te bediscussiëren naar aanleiding van je opmerkingen, bijvoorbeeld over de invloed van de CSFR op het theologisch denken van studenten. Of over de wenselijkheid om in de prediking rekening te houden met een groot aantal studenten. Of over het aanstellen van een speciale studentenouderling.
-
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Auto »

mcgk schreef:Waarom verwijder je dan niet onmiddelijk die reactie waarbij jij (!!) die kerken wel afschrijft?? Ik snap niet dat zulke zaken kunnen blijven staan. Als het aan mij ligt wordt deze hele discussie meteen weggeknipt. Hoe kan je de maranathakerk nou van het padje af noemen, onbegrijpelijk vind ik dat.
Nou heel simpel met de wijze waarop ds Van Campen over de kinderdoop denkt die verschilt van de gereformeerde leer. Dat is een duidelijke kentering.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door RefoCalvinist »

Mannetje schreef:
Mannetje schreef:Als ik een aantal predikanten noem die in GG Zuidwijk voorgaan, dan is dat wel een wat breder smaldeel, denk ik zo
Hier wil ik best even op reageren. Mijn toelichting is niet persé 1 op 1 te projecteren op de GG Zuidwijk. De toelichting is dus voor de duidelijkheid algemener geschreven. Zoals ik ook aangeef in mijn 3e kanttekening.
RefoCalvinist schreef:3. Het is niet verstandig om op een openbaar forum bepaalde gemeenten te noemen bij naam. Dat had ik beter niet kunnen doen. De m.i. zorgelijke ontwikkelingen komen niet alleen voor in de hierboven gemeenten, maar het is breder. En daarom zal ik niet (meer) op plaatselijke gemeenten ingaan, maar het algemeen houden.
Sorry, hier had ik even overheen gelezen.
Ben blij dat je tot het inzicht bent gekomen dat het noemen van namen niet verstandig is.

In het algemeen is er best het nodige te bediscussiëren naar aanleiding van je opmerkingen, bijvoorbeeld over de invloed van de CSFR op het theologisch denken van studenten. Of over de wenselijkheid om in de prediking rekening te houden met een groot aantal studenten. Of over het aanstellen van een speciale studentenouderling.
Maak niet uit! Het was een aardige lap tekst.

En wat betreft je laatste regels: gesprek/discussie beginnen staat vrij :slurp
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door mcgk »

Mannetje schreef:
Mannetje schreef:Als ik een aantal predikanten noem die in GG Zuidwijk voorgaan, dan is dat wel een wat breder smaldeel, denk ik zo
Hier wil ik best even op reageren. Mijn toelichting is niet persé 1 op 1 te projecteren op de GG Zuidwijk. De toelichting is dus voor de duidelijkheid algemener geschreven. Zoals ik ook aangeef in mijn 3e kanttekening.
RefoCalvinist schreef:3. Het is niet verstandig om op een openbaar forum bepaalde gemeenten te noemen bij naam. Dat had ik beter niet kunnen doen. De m.i. zorgelijke ontwikkelingen komen niet alleen voor in de hierboven gemeenten, maar het is breder. En daarom zal ik niet (meer) op plaatselijke gemeenten ingaan, maar het algemeen houden.
Sorry, hier had ik even overheen gelezen.
Ben blij dat je tot het inzicht bent gekomen dat het noemen van namen niet verstandig is.
Toch heeft u duidelijk in die eerste posting die drie kerken afgeschreven. Iets wat normaal altijd snel weggeknipt wordt op dit forum. Met jou kanttekening kan ik er al meer mee leven. Maar toch zo heb je het eerst niet verwoord. die postings staan los van elkaar staan en die eerste behoort echt niet op een reformatorisch forum thuis...
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vagari »

Deze discussie lijkt op wat er hier gezegd wordt.
http://www.sermonaudio.com/playpopup.as ... 1416114210
DDD
Berichten: 29049
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ik sluit me geheel aan bij de kritiek op de standpunten van RefoCalvinist. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen zich in hun gereformeerde gemeente niet thuis zouden voelen vanwege meer gereformeerde accenten, terwijl ik verschillende keren gehoord heb dat mensen hetzelfde hebben in gemeenten die extremer bevindelijk worden.

Wat RefoCalvinist een smaldeel noemt, was 30 jaar geleden gewoon het midden van de Gereformeerde Gemeenten. En voor het overige: de meer gematigde GG hebben een heel wat breder uitnodigingenbeleid voor predikanten dan de zwaardere gemeenten. Dat blijkt ook hierboven.

Ik vind de verwijten daarom onjuist en onheus. De gemeenten zijn niets anders dan 30 jaar geleden, maar sommigen willen graag hun eigen visie aan anderen opdringen. Dat is een euvel waar zware broeders vaker last van lijken te hebben dan gematigde GG-ers. Van verlinksing is voor zover ik weet nergens sprake, er is integendeel al jarenlang (sinds ongeveer 1985) een voortdurende uitstroom van gematigde gemeenteleden, waardoor vrijwel alle Gereformeerde Gemeenten naar rechts opschuiven op de kaart van kerkelijk Nederland.

Voor het overige ken ik de twee andere genoemde gemeenten niet, maar dat zijn (gematigde) bondsgemeenten. Dat is weer een verhaal apart.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jongere »

Soms weet ik niet goed meer hoe ik het met je heb, RefoCalvinist. Enige tijd geleden hadden wij op het forum de onderstaande 'woordenwisseling'.
RefoCalvinist schreef:
Jongere schreef:
RefoCalvinist schreef:2. Tsja .. sorry maar als je in een GerGem zit kan je een dergelijke prediking "Smeek er maar veel om" verwachten. Als je dat niet meer wilt horen of als mensen dat niet meer willen horen zullen ze de predikant, kerkenraad er op aan moeten spreken. Maar dat is gewoon het gevolg van het systematisch denken in de theologie die men voorstaat. Je hebt niks aan te bieden als alles alleen maar voor de uitverkorenen zijn. Met een verbondsvisie staat of valt een prediking nu eenmaal. Dus als je het met die leer niet eens bent, tjsa .. ligt dat dan aan de nieuwe dominee?!
In discussie gaan met een zelfgemaakte karikatuur is altijd makkelijk... Ik herken me (gelukkig) absoluut niet in het beeld dat je hier schetst van de gereformeerde gemeenten. Laten we proberen daarin eerlijk naar elkaar te luisteren.
Ach tjsa... op zulke 'onzin' ga ik geen eens reageren! Dat je dat in ieder geval weet!
Je noemde het toen onzin dat ik me niet in je beeld van de gereformeerde gemeenten herkende. Nu schets je weer een totaal ander beeld van één van die gemeenten. De soep wordt blijkbaar niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

In het algemeen zou ik zeggen: als we zorgen hebben over ontwikkelingen in een gemeente, leg het voor aan de Heere in gebed. En schrijf er desnoods een kerkenraad over aan. Al lijkt het me goed als ieder voor zich daarin met zijn of haar eigen gemeente en kerkverband begint. Daar ligt genoeg. Het openbaar bespreken van geestelijke ontwikkelingen, etc. is vrees ik niet zo vruchtbaar.
Gesloten