Psalmen zingen...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen zingen...

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:"Het licht der rede", wat is daar verkeerd aan? Zie DL H3/4, par. 4.
Als je je verdiept in de tijd van de verlichting zie je dat daar een ander licht bedoeld wordt dan wat in de DLR wordt bedoeld.
Ja, dat zal wel, maar dat is mogelijk wel de reden dat dit niet direct als fout wordt getypeerd; je kunt het ook echt wel op een goede manier interpreteren: wie niet gelooft dat God bestaat, moet zijn verstand wel uitschakelen.
Dat klopt, als je niet geloofd dat God bestaat is je geloof erg groot, want dan moet je het hebben van toevalligheden en noodlot.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Curatorium »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 3_1_972030
In ieder geval weer een poging voor een betere psalmberijming. Ik ga het boekje zeker bestellen. Prachtig initiatief. Wanneer synodes en commissies uit de reformatorische gezindte maar niet tot vernieuwing willen komen is het mooi dat er toch mensen als Dr. Hofman zijn die hopelijk gaan bewijzen dat het toch mogelijk is.
Al is het jammer dat de bundel nauwe banden heeft met de HSV. Dan gaat ie, als ie ooit komt, nooit gebruikt worden door HHK en GG.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen zingen...

Bericht door DDD »

Denk je niet dat de GG over 20 jaar ook een HSV gebruikt, dan? Het zal allicht anders heten, maar het is steeds duidelijker dat veel mensen niets van de SV begrijpen. Ik kan het mis hebben, natuurlijk. Maar ik verwacht dat het net zal gaan als met internet. Eerst grote woorden maar daar hoor je al spoedig niets meer van. Het overgrote deel van de kerkleden gebruikt immers zelf ook de HSV, of een andere modernere vertaling? (schat ik in)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17516
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Psalmen zingen...

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Maar toch zullen we de psalmen blijven verdedigen als enige ware, nieuwe berijming? Nee, dat verwonderd me steeds... de berijming die wij zingen is beïnvloed door de verlichting, er staan zaken in als het pad der deugd en goede zeden, de LVZ gaat over het lot, en bijv psalm 53
De trotse dwaas zegt in zijn boos gemoed:
"Daar is geen God." Zij doven 't licht der rede,
En maken zich, door gruwelijke zeden,
Afschuwelijk; daar is geen mens, die goed
Op aarde doet.

Toch komt hier bijna geen kritische noot op terwijl ieder gezang of nieuwere berijming onder de loep wordt genomen en op één woordje afgeserveerd.
Hoe zou dat komen?
Hier wordt (en vooral werd!) er wel op geattendeerd door verschillende predikanten.
Vooral ds. A. Bregman wilde de tekst van Psalm 138 anders zingen:
Niet "weer steeds alle smart" maar "heilig alle smart"
De LvZ: "Die met ons lot bewogen" werd "Die in Zichzelf bewogen"
En zo nog enkele voorbeelden, maar deze zijn nooit echt ingevoerd, hoewel wel meer Bijbels.

"Het licht der rede" zou beter "het dichtschroeien van de consciëntie" moeten zijn, maar dat niet eenvoudig te veranderen.
Dank je wel, want vooral "Die met ons lot bewogen" zing ik nooit mee, net of je door noodlot in deze situatie gekomen bent, terwijl je er je zelf in gezondigd hebt, nu ga ik hem voortaan zo zingen.
Betekenis "lot" = levensomstandigheden. Voluit Schriftuurlijk dus volgende keer maar meezingen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Wim Anker »

De "herziening" van Dr. Hofman is in de krant vandaag al grondig afgefakkeld door Dr. E. de Bruijn. Inhoudelijk heb ik er verder niets mee. Ik verbaas me altijd wel hoeveel tijd en energie mensen hierin willen steken. Ga punniken ofzo als men van mening is dat er onnuttige dingen gedaan moeten worden. Dan wordt er in ieder geval minder schade aangericht. Hard werken met als resultaat een refolonische spraakverwarring kan toch niet de bedoeling zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psalmen zingen...

Bericht door refo »

DDD schreef:Denk je niet dat de GG over 20 jaar ook een HSV gebruikt, dan? Het zal allicht anders heten, maar het is steeds duidelijker dat veel mensen niets van de SV begrijpen. Ik kan het mis hebben, natuurlijk. Maar ik verwacht dat het net zal gaan als met internet. Eerst grote woorden maar daar hoor je al spoedig niets meer van. Het overgrote deel van de kerkleden gebruikt immers zelf ook de HSV, of een andere modernere vertaling? (schat ik in)
Tenzij men slechts uit sleur leest. Dan kan het wel eens langer duren.
ZWP
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Psalmen zingen...

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef:De "herziening" van Dr. Hofman is in de krant vandaag al grondig afgefakkeld door Dr. E. de Bruijn. Inhoudelijk heb ik er verder niets mee. Ik verbaas me altijd wel hoeveel tijd en energie mensen hierin willen steken. Ga punniken ofzo als men van mening is dat er onnuttige dingen gedaan moeten worden. Dan wordt er in ieder geval minder schade aangericht. Hard werken met als resultaat Refolonische spraakverwarringen kan toch niet de bedoeling zijn.
Schade? Ik ben het wel met dr. Hofman eens dat er herziening nodig is (of meer?), maar ook met dr. De Bruijn dat dít het niet is inderdaad.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Psalmen zingen...

Bericht door mcgk »

Wim Anker schreef:Ga punniken ofzo als men van mening is dat er onnuttige dingen gedaan moeten worden.
We kunnen beter gaan punniken dan 1773 zingen. Die is toch onbegrijpelijk en helemaal niet heel schriftuurlijk.
Wat mooi dat Hofman hier tijd en energie in wil steken. Als het verdeeldheid oplevert: dat zij dan zo. Dan komt openbaar welke kerken ontzettend star zijn en zich dus niet aan de Schrift willen houden!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10500
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Zita »

mcgk schreef:
Wim Anker schreef:Ga punniken ofzo als men van mening is dat er onnuttige dingen gedaan moeten worden.
We kunnen beter gaan punniken dan 1773 zingen. Die is toch onbegrijpelijk en helemaal niet heel schriftuurlijk.
Wat mooi dat Hofman hier tijd en energie in wil steken. Als het verdeeldheid oplevert: dat zij dan zo. Dan komt openbaar welke kerken ontzettend star zijn en zich dus niet aan de Schrift willen houden!
Niet alles waar tijd en energie in gestoken wordt, hoeft gewaardeerd te worden. De berijming mag nog steeds op inhoud en kwaliteit beoordeeld worden. Wat maakt deze berijming volgens jou zo goed, mcgk?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Psalmen zingen...

Bericht door mcgk »

De voorproef verschijnt over een paar dagen.. Dan zal ik daar pas op kunnen reageren. Iedere poging tot een nieuwe reformatorische psalmberijming is zeker geen verspilde tijd noch moeite. Eerder een geschenk van boven. Want, iedere poging kan de leiders van de reformatorische kerken in laten zien dat 1773 aan vernieuwing toe is en kan hen doen beseffen dat er haast geboden is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17516
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Psalmen zingen...

Bericht door huisman »

mcgk schreef:De voorproef verschijnt over een paar dagen.. Dan zal ik daar pas op kunnen reageren. Iedere poging tot een nieuwe reformatorische psalmberijming is zeker geen verspilde tijd noch moeite. Eerder een geschenk van boven. Want, iedere poging kan de leiders van de reformatorische kerken in laten zien dat 1773 aan vernieuwing toe is en kan hen doen beseffen dat er haast geboden is.
Onzinnig....wat hebben de psalmen in de berijming van 1773 veel van Gods kinderen gesterkt en getroost op hun sterfbed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen zingen...

Bericht door Hendrikus »

Wim Anker schreef:De "herziening" van Dr. Hofman is in de krant vandaag al grondig afgefakkeld door Dr. E. de Bruijn. Inhoudelijk heb ik er verder niets mee. Ik verbaas me altijd wel hoeveel tijd en energie mensen hierin willen steken. Ga punniken ofzo als men van mening is dat er onnuttige dingen gedaan moeten worden. Dan wordt er in ieder geval minder schade aangericht. Hard werken met als resultaat een refolonische spraakverwarring kan toch niet de bedoeling zijn.
Een eerlijke recensie van Enny de Bruijn. Moedig om dat zo te formuleren, want inderdaad, je fakkelt zo wel een op zich prijzenswaardig initiatief af. Maar goed, de GB heeft niet voor niets de stekker uit deze reparatiepoging getrokken. Op 21 april wordt Weerklank gepresenteerd.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Psalmen zingen...

Bericht door ejvl »

huisman schreef:
Onzinnig....wat hebben de psalmen in de berijming van 1773 veel van Gods kinderen gesterkt en getroost op hun sterfbed.
Dat zegt niets natuurlijk.
De Deux heeft ook velen getroost maar toch is het een slechte vertaling.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Psalmen zingen...

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Maar toch zullen we de psalmen blijven verdedigen als enige ware, nieuwe berijming? Nee, dat verwonderd me steeds... de berijming die wij zingen is beïnvloed door de verlichting, er staan zaken in als het pad der deugd en goede zeden, de LVZ gaat over het lot, en bijv psalm 53
De trotse dwaas zegt in zijn boos gemoed:
"Daar is geen God." Zij doven 't licht der rede,
En maken zich, door gruwelijke zeden,
Afschuwelijk; daar is geen mens, die goed
Op aarde doet.

Toch komt hier bijna geen kritische noot op terwijl ieder gezang of nieuwere berijming onder de loep wordt genomen en op één woordje afgeserveerd.
Hoe zou dat komen?
Hier wordt (en vooral werd!) er wel op geattendeerd door verschillende predikanten.
Vooral ds. A. Bregman wilde de tekst van Psalm 138 anders zingen:
Niet "weer steeds alle smart" maar "heilig alle smart"
De LvZ: "Die met ons lot bewogen" werd "Die in Zichzelf bewogen"
En zo nog enkele voorbeelden, maar deze zijn nooit echt ingevoerd, hoewel wel meer Bijbels.

"Het licht der rede" zou beter "het dichtschroeien van de consciëntie" moeten zijn, maar dat niet eenvoudig te veranderen.
Dank je wel, want vooral "Die met ons lot bewogen" zing ik nooit mee, net of je door noodlot in deze situatie gekomen bent, terwijl je er je zelf in gezondigd hebt, nu ga ik hem voortaan zo zingen.
Betekenis "lot" = levensomstandigheden. Voluit Schriftuurlijk dus volgende keer maar meezingen?
Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte;
Hier gaat het echt niet om een lot of noodlot gedachten, dus toch in Zichzelf bewogen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen zingen...

Bericht door DDD »

Er staat heel duidelijk: der barmhartigheid. Overigens is dit een veelzeggende discussie: je kunt in jezelf met iemand anders bewogen zijn. Dat is heel normaal. Niemand is buiten zichzelf bewogen met iemand.
Plaats reactie