Beroepingswerk discussie
-
Re: Beroepingswerk discussie
In een aantal kerkverbanden wordt uitsluitend beroepen nadat de gemeente heeft kunnen kiezen uit een door de kerkenraad opgesteld dubbeltal. Wat kunnen de afwegingen zijn bij het stemmen van een dominee/kandidaat die op dubbeltal staat? Je ziet vooral de laatste tijd, als ik de GerGem als voorbeeld, neem, dat het merendeel van de stemmen gaat naar de predikant die nog niet zo heel lang beroepbaar is, bijv. ds. Huijser en ds. Hofman. Het lijkt mij vaak een kwestie te zijn van 'de meeste kans maken'. Hoe zien de forummers dit?
Het lijkt inderdaad dat er sommige dominees meer beroepen worden dan anderen.Johannes 3:16 schreef:In een aantal kerkverbanden wordt uitsluitend beroepen nadat de gemeente heeft kunnen kiezen uit een door de kerkenraad opgesteld dubbeltal. Wat kunnen de afwegingen zijn bij het stemmen van een dominee/kandidaat die op dubbeltal staat? Je ziet vooral de laatste tijd, als ik de GerGem als voorbeeld, neem, dat het merendeel van de stemmen gaat naar de predikant die nog niet zo heel lang beroepbaar is, bijv. ds. Huijser en ds. Hofman. Het lijkt mij vaak een kwestie te zijn van 'de meeste kans maken'. Hoe zien de forummers dit?
Ik denk dat dit ook wel iets ligt aan de ligging van de kerkenraad.
Sommigen hebben wel gezegd bij stemmingen: We kennen de predikanten niet, en dat is
moeilijk stemmen. Dat geldt dus hier met name, omdat we hier bijna niet weten wat vacant zijn
is. Maar dan wordt verwezen naar de vacante gemeenten in de buurt, om daar meer de
weekdiensten te bezoeken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Het gaat mij om de motieven om op dominee "A" of "B" te stemmen, niet waarom de kerkenraad tot een bepaald dubbeltal is gekomen.-DIA- schreef:Het lijkt inderdaad dat er sommige dominees meer beroepen worden dan anderen.Johannes 3:16 schreef:In een aantal kerkverbanden wordt uitsluitend beroepen nadat de gemeente heeft kunnen kiezen uit een door de kerkenraad opgesteld dubbeltal. Wat kunnen de afwegingen zijn bij het stemmen van een dominee/kandidaat die op dubbeltal staat? Je ziet vooral de laatste tijd, als ik de GerGem als voorbeeld, neem, dat het merendeel van de stemmen gaat naar de predikant die nog niet zo heel lang beroepbaar is, bijv. ds. Huijser en ds. Hofman. Het lijkt mij vaak een kwestie te zijn van 'de meeste kans maken'. Hoe zien de forummers dit?
Sommigen hebben wel gezegd bij stemmingen: We kennen de predikanten niet, en dat is
moeilijk stemmen. Dat geldt dus hier met name, omdat we hier bijna niet weten wat vacant zijn
is. Maar dan wordt verwezen naar de vacante gemeenten in de buurt, om daar meer de
Ik denk dat de motieven heel persoonlijk kunnen zijn.Johannes 3:16 schreef:Het gaat mij om de motieven om op dominee "A" of "B" te stemmen, niet waarom de kerkenraad tot een bepaald dubbeltal is gekomen.-DIA- schreef:Het lijkt inderdaad dat er sommige dominees meer beroepen worden dan anderen.Johannes 3:16 schreef:In een aantal kerkverbanden wordt uitsluitend beroepen nadat de gemeente heeft kunnen kiezen uit een door de kerkenraad opgesteld dubbeltal. Wat kunnen de afwegingen zijn bij het stemmen van een dominee/kandidaat die op dubbeltal staat? Je ziet vooral de laatste tijd, als ik de GerGem als voorbeeld, neem, dat het merendeel van de stemmen gaat naar de predikant die nog niet zo heel lang beroepbaar is, bijv. ds. Huijser en ds. Hofman. Het lijkt mij vaak een kwestie te zijn van 'de meeste kans maken'. Hoe zien de forummers dit?
Er is een deel in de gemeente die echt een bevindelijk geluid wil horen, dan zal dat het motief zijn,
als er een minder 'bevindelijke' tegenover staat.
Ik denk dat het de juiste instelling is, zoals het betaamd (geldt ook bij stemmingen voor ouderlingen en diakenen) dat vooraf een zegen wordt gevraagd, om die predikant te kiezen die we moeten kiezen.
Het zou geen lot uit de loterij moet zijn, om bij wijze van spreken maar een kandidaat te stemmen die bv. bovenaan staat. Er moet toch weloverwogen gestemd worden denk ik.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Elke ds. in de GG preekt bevindelijk.-DIA- schreef: Er is een deel in de gemeente die echt een bevindelijk geluid wil horen, dan zal dat het motief zijn,
Toch is 'het lot werpen' voluit Bijbels, jammer dat het om bepaalde redenen niet meer gebruikt wordt.
-
Nou ik denk dat de beweegreden die jij noemt niet erg herkenbaar is in de praktijk. Het gaat niet om 'de meeste kans maken'.Johannes 3:16 schreef:In een aantal kerkverbanden wordt uitsluitend beroepen nadat de gemeente heeft kunnen kiezen uit een door de kerkenraad opgesteld dubbeltal. Wat kunnen de afwegingen zijn bij het stemmen van een dominee/kandidaat die op dubbeltal staat? Je ziet vooral de laatste tijd, als ik de GerGem als voorbeeld, neem, dat het merendeel van de stemmen gaat naar de predikant die nog niet zo heel lang beroepbaar is, bijv. ds. Huijser en ds. Hofman. Het lijkt mij vaak een kwestie te zijn van 'de meeste kans maken'. Hoe zien de forummers dit?
Ik denk eerder dat mensen kiezen voor de predikant die fijn is om naar te luisteren qua preekinhoud en preektrant.
De voorbeelden die jij aanhaalt zijn beide predikanten met een goede en heldere stijl. Niet om daarmee overigens afbreuk te doen aan de predikanten, waarmee ze op het lijstje stonden.
En daarnaast is het een menselijk gegeven dat de ene predikant "populairder" is dan de andere. Je zou bijna denken dat kerkmensen net mensen zijn.
- Johann Gottfried Walther
Volgens sommigen is niet alles (werkelijk) GG wat zich GG noemt.Curatorium schreef:Elke ds. in de GG preekt bevindelijk.-DIA- schreef: Er is een deel in de gemeente die echt een bevindelijk geluid wil horen, dan zal dat het motief zijn,
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wat zijn afwegingen?Johannes 3:16 schreef:In een aantal kerkverbanden wordt uitsluitend beroepen nadat de gemeente heeft kunnen kiezen uit een door de kerkenraad opgesteld dubbeltal. Wat kunnen de afwegingen zijn bij het stemmen van een dominee/kandidaat die op dubbeltal staat? Je ziet vooral de laatste tijd, als ik de GerGem als voorbeeld, neem, dat het merendeel van de stemmen gaat naar de predikant die nog niet zo heel lang beroepbaar is, bijv. ds. Huijser en ds. Hofman. Het lijkt mij vaak een kwestie te zijn van 'de meeste kans maken'. Hoe zien de forummers dit?
Voor een ander kan ik het niet bepalen, maar ik kan wel weergeven hoe ik zelf mijn afwegingen maak.
Voor alle dingen: beroepen is een gebedszaak, maar ik moet toch ook een keuze maken, je krijgt geen briefje waarop staat wie je moet stemmen. (Waarbij ik niet uitsluit dat iemand dit wel min of meer zo mee kan maken.)
Hoe maak ik dat die keuze, samen met mijn vrouw:
Hebben we de predikant pas nog gehoord? Zo ja, dan kun je nog eens over zijn preek nadenken.
Hebben we boeken gelezen of artikelen van deze predikant? Zo ja, dan weegt dat mee.
Dingen die dan wegen:
- onze gemeente telt veel kinderen en gehandicapten. Spreekt hij die aan, of spreekt hij hun hoofden heen?
- onze gemeente heeft ook heel wat hoger opgeleiden, kan hij omgaan met hun vragen? (Zo was er ooit een predikant die bij ons preekbespreking had gehouden, maar die sommige vragen gewoonweg niet leek te begrijpen. In ieder geval waren zijn antwoorden geen antwoorden op de gestelde vragen.)
- onze gemeente is nogal "divers". Kan een predikant daarmee omgaan? Hij hoeft niet met iedere wind mee te waaien (alsjeblieft niet!), maar wel is de vraag of hij in staat is om met deze verschillen om te gaan op een tactvolle manier.
- natuurlijk speelt ligging mee, maar ik kan mij niet herinneren dat dat ooit een reden geweest is om een predikant niet te stemmen.
Nu denk ik dat onze kerkenraadsleden deze afwegingen ook maken, want veelal kan ik mij prima in de tweetallen vinden. Zelfs zo, dat ik vaak verzucht: 't is weer een moeilijke keuze. Als één van beide het aan zou nemen, zou ik er erg blij mee zijn.
- Niet meer zo actief -
In de gemeente waar ik opgegroeid ben, gebeurde dit jarenlang voor het kiezen van ambtsdragers.Terri schreef:Toch is 'het lot werpen' voluit Bijbels, jammer dat het om bepaalde redenen niet meer gebruikt wordt.
Wat bijzonder! Ik heb dit nog nooit gehoord. Hoe ging dit dan?freek schreef:In de gemeente waar ik opgegroeid ben, gebeurde dit jarenlang voor het kiezen van ambtsdragers.Terri schreef:Toch is 'het lot werpen' voluit Bijbels, jammer dat het om bepaalde redenen niet meer gebruikt wordt.
Mooi!freek schreef:In de gemeente waar ik opgegroeid ben, gebeurde dit jarenlang voor het kiezen van ambtsdragers.Terri schreef:Toch is 'het lot werpen' voluit Bijbels, jammer dat het om bepaalde redenen niet meer gebruikt wordt.
En wat was de reden om er mee te stoppen?eilander schreef:Wat bijzonder! Ik heb dit nog nooit gehoord. Hoe ging dit dan?freek schreef:In de gemeente waar ik opgegroeid ben, gebeurde dit jarenlang voor het kiezen van ambtsdragers.Terri schreef:Toch is 'het lot werpen' voluit Bijbels, jammer dat het om bepaalde redenen niet meer gebruikt wordt.
Als bij ons twee keer de stemmen bij een predikantentweetal staken, wordt ook het lot, na gebed, geworpen.
Het is echter nog niet voorgekomen. Wel tijdens een eerste stemronde ,maar de tweede keer was minstens één iemand van gedachten veranderd..
Het is echter nog niet voorgekomen. Wel tijdens een eerste stemronde ,maar de tweede keer was minstens één iemand van gedachten veranderd..
- Niet meer zo actief -
-
Wat ik me afvraag: Is deze procedure dan ergens vastgelegd of kenbaar gemaakt? Je zegt dat het nog niet is voorgekomen, maar je weet wel dat het tot de mogelijkheden behoort. Is dit een plaatselijk gebruik (GG te B?)?Mannetje schreef:Als bij ons twee keer de stemmen bij een predikantentweetal staken, wordt ook het lot, na gebed, geworpen.