Hallo Robert,
De wet (norm) van het oude verbond is niet hetzelfde als de wet (leefwijze) in het nieuwe verbond.
Jezus geeft dat in Mattheus 6 al aan.
"Mozes zegt (...) maar Ik zeg u (...)"
Maar er wordt wel precies hetzelfde aangeduid met ‘de wet’, namelijk Ex. 20. Dat is waar het over gaat als het om de wet gaat.
Matt. 5 bedoel je. Mozes zegt: wie
doodslag pleegt zal vervallen aan het gerecht … Ik zeg u
wie in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht
Mozes zegt: Gij zult niet echtbreken … Ik zeg u: wie een vrouw
aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart
reeds echtbreuk met haar gepleegd.
Mozes zegt: Gij zult uw eed niet breken … Ik zeg u in het geheel niet te zweren.
Etc. Dat is de
vervulling der wet. Inderdaad, van
binnenuit. De wetten worden in ons hart geschreven. D.w.z. dat we ook van binnenuit
gereinigd worden en dat niet alleen openbare zonden veroordeeld worden. Nee, ook de verborgen zonden.
Wij hebben gezondigd, en in ons vlees woont geen goed.
De Heilige Geest woont in ons.
Dat IS Goed.
Woont de Heilige Geest dan in je vlees? In dat vlees dat als het goed is
afgelegd (Kol 2),
gekruisigd (Gal. 5) en
begraven (Kol 2) wordt met Christus?
Er is een even groot verschil tussen ‘zondigen’ en ‘datgene doen wat je nÃet wenst, het kwade’ als tussen ‘je aansluiten bij de vijand’ en ‘krijgsgevangen genomen worden door de vijand’.
Dat ben ik zeer met je oneens.
Een zonde doe je op het moment dat je zondigt met je volle verstand. Dan wil je het dus.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Inderdaad zonde
doe je op een moment dat je zondigt met je volle verstand. Zonde is
wetteloosheid, d.w.z. dat als je zondigt je
heel bewust rechtstreeks tegen Gods wet ingaat, en dat wil zeggen dat je
heel bewust doet alsof de wet van God voor jou niet geldt. Leven als zonder wet. Dat is wetteloosheid. En dat doe je op het moment dat je zondigt. Dan
wil je dus zondigen. Lees 1 Joh. 3:1-10.
Oftewel: je sluit je aan bij de vijand. Dat is zonde. (een ieder die de zonde doet is uit de duivel)
Krijgsgevangen genomen worden gaat tegen je wil in, en heet daarom ook geen zonde doen. Immers, je
doet datgene dat je niet wenst, het kwade. Dan
wil je het dus nÃet. Rom. 7.
Een ieder die uit God geboren is doet geen zonde, want het zaad Gods blijft in hem en hij kan niet zondigen want hij is uit God geboren. 1 Joh. 3:9.
Snap je nu dat er een verschil is tussen ‘ zondigen’ (iets dat je WILT) en ‘ datgene doen wat je niet wenst, het kwade’ (wat je dus NIET wilt)?
Het verschil met 'vroeger' is dat we er diepe spijt van hebben, en wilde dat we het nooit gedaan zouden hebben.
Nee, het verschil met vroeger is, voor een uit God geborene, dat hij
niet meer zondigt. En dat is dus iets anders dan ‘niet meer struikelen’ (gebeurt tegen je wil in, doe je niet opzettelijk) en ‘niet meer krijgsgevangen genomen worden door de zonde’ (gebeurt ook tegen je wil in).
De strijd tegen de zonde is er niet meer? Hoe kan het dan zijn dat er nog zoveel vermaningen staan om te strijden
De strijd is er nog wel, maar die voer je zelf niet meer.
Wij moeten ons bezig houden met God, dan zal Hij in ons hart wonen en tegen de zonden strijden.
Als we zelf tegen de zonden strijden redden we het niet.
En dat gaat vanzelf, dat dicht bij God leven? Dat gebeurt zomaar in één keer, bij je bekering, en hup, vanaf die tijd leef je dicht bij God? Ik heb een andere ervaring. Ja, ik kan dicht bij God leven en dat ervaar ik ook, maar dat is een continue strijd. Immers het doel van satan is om de mens bij God wèg te krijgen!! En dat zal hij blijven proberen, door
de zonde verleidelijk te maken. En omdat de mens een vlees heeft met begeerten die bevrucht willen worden, ontstaan er
verzoekingen tot zonde. Zoals bij Adam en Eva, zoals bij Jezus Christus (Matt. 4, Heb. 4:14-15), zoals bij ons (Jac. 1:14-15).
Geloof je dat God de mens
kracht kan geven om te strijden tegen de zonde? D.w.z. in verzoeking
het juiste te kiezen? Of bemerk jij geen verzoekingen? Ik wel.
Waarom heeft Jezus trouwens gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen moeten offeren? Heb. 5:7-10.
‘Want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand…’ Rom. 7:23.
uit de context geciteerd.
Die context heb ik eerder uitgelegd geloof ik.
Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels … Neemt daarom de wapenrusting Gods om weerstand te kunnen bieden…’ Ef. 6:10-20.
gaat niet over de strijd tegen de zonden.
Wil je me vertellen waar ’t dan wel over gaat?
‘Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde…’ Heb. 12:4.
en hoe strijd je, door dicht bij God te leven.
Jazeker, maar je
strijd wel! Je moet weerstand bieden. Ook als je dicht bij God leeft, of,misschien wel JUIST als je dicht bij God leeft. Denk bijv. aan het verhaal van Job, hoe satan juist diegene probeert te verleiden tot het vaarwel zeggen tot God, die dicht bij God leven?
‘Lijd met de anderen als een goed soldaat van Christus Jezus.’ 2 Tim. 2:3.
‘Strijd de goede strijd des geloofs, grijp het eeuwige leven…’ 1 Tim. 6:12
Gaat niet over de strijd tegen de zonden.
Waarover dan wel?
Lees bijv.
Jac. 1:2-4, 12.
1 Petr. 5:8.
ik ben het over het algemeen met je eens.
Ik hoop het van harte. Lees je nogmaals 1 Joh. 3:1-10 en Rom. 7. Ben je het daar mee eens?
Groeten, Rose.
[Veranderd op 12/12/02 door roseline]