Jesaja 55:1 "O alle gij dorstigen!"

WSO

Bericht door WSO »

En het zijn van ambtsdrager staat garant voor de juiste leiding?
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door WSO
En het zijn van ambtsdrager staat garant voor de juiste leiding?
gezien het feit dat zo'n persoon meer ervaring heeft in het leidinggeven kan het een verbetering zijn. Daar komt nog bij dat als predikanten er mee bezig zouden zijn, ik toch aan mag nemen dat ze van Gods wegen geroepen zijn tot het ambt wat ze bekleden. (hoewel dit helaas door sommige "predikanten" slechts als een beroep gezien wordt, of zoals ik er ooit een hoorde zeggen: "een uit de hand gelopen hobby !!!")

Deze mensen hebben een opdracht van God gekregen, zouden die een discussie niet kunnen ondersteunen met richtlijnen?
rekna

Bericht door rekna »

Ndonselaar,

Je schrijft:

De nodiging die uitgaat ligt een aanbod in opgesloten, nl. 'wateren, wijn en melk'
Een nodiging zonder heilsgoederen is toch een lege nodiging?

De nodiging komt tot allen, opgesloten in het woordje 'o', aldus Henry. In de prediking van Jesaja wordt dus geen onderscheid gemaakt in de nodiging tussen de hoorders. O, alle....

Jij noemt vervolgens een recht van bezit. Ik weet niet of dat nu juist is. Henry heeft het letterlijk over een eis die nodig is om de weldaden deelachtig te worden. Calvijn zegt eigenlijk precies hetzelfde.

We zien dit ook terug in de gelijkenis van de koninklijke bruiloft. Iedereen wordt genodigd, kom tot het feest!! In de heggen en de steggen enz. Toch komen alleen die, die een bruiloftskleed aan hebben, dat is de gerechtigheid van Christus, binnen. Dus een bruiloftskleed is vereist!
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

We zien dit ook terug in de gelijkenis van de koninklijke bruiloft. Iedereen wordt genodigd, kom tot het feest!! In de heggen en de steggen enz. Toch komen alleen die, die een bruiloftskleed aan hebben, dat is de gerechtigheid van Christus, binnen. Dus een bruiloftskleed is vereist!
Een recht van toegang: 'Komt alle dingen zijn gereed.'
Een recht van bezit: 'het kleed van Christus' gerechtigheid'
Let wel Rekna! Je komt niet binnen met het kleed. Nee, je komt binnen met je eigen kleed en bij de deur wordt het kleed uitgereikt van Christus' gerechtigheid. Dit was het beeld van deze gelijkenis. Daarom heeft ook iedereen een recht van toegang, alleen het recht van bezit kunnen we verkrijgen door het kleed van Christus gerechtigheid. Dan moet ons kleed uit en Zijn kleed aan.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
rekna

Bericht door rekna »

Ndonselaar en anderen,

Hoe bestaat het, we verzanden weer in de zelfde discussie.

Rechteloze mensen, daar is genade voor. Daar komt de nodiging voor. We hebben vanuit onszelf geen enkel recht.

We worden allemaal geroepen. Waarom? Omdat God dat van ons kan eisen. We zijn goed geschapen, in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid. God eist dat beeld terug. En van onszelf niet kunnen betalen, niet kunnen ingaan op de nodiging, niet kunnen... Dat moet beleefd worden.
Aan die rechteloze in zichzelf, die dorstende, die zwaar belaste en vermoeide wil God nu wateren, melk, wijn, rust geven. Nogmaals, niet omdat wíj daar recht op hebben, maar omdat God soeverein in Zijn verkiezend welbehagen ons dat wil schenken.

We worden allen genodigd, Christus' offer is genoegzaam voor alle zonden van wel 1000 werelden, dus de klerenkast is inderdaad zo gevuld, maar Hij schenkt het dien Hij wil.

Maar, tot allen tot wie de nodiging komt, zal gezegd worden wanneer zij de nodiging niet aannemen: 'Gaat weg van Mij, Gij die niet gewíld hebt....'
refo

Bericht door refo »

Origineel geplaatst door rekna

Hoe bestaat het, we verzanden weer in de zelfde discussie.
Verzanden?

We worden allemaal geroepen. Waarom? Omdat God dat van ons kan eisen. We zijn goed geschapen, in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid. God eist dat beeld terug. En van onszelf niet kunnen betalen, niet kunnen ingaan op de nodiging, niet kunnen... Dat moet beleefd worden.
Volgens mij haal je een paar begrippen door elkaar. Roeping heeft te maken met de verkondiging van het Evangelie. Het feit dat God 'van ons kan eisen' heeft te maken met het werkverbond.
Aan die rechteloze in zichzelf, die dorstende, die zwaar belaste en vermoeide wil God nu wateren, melk, wijn, rust geven. Nogmaals, niet omdat wíj daar recht op hebben, maar omdat God soeverein in Zijn verkiezend welbehagen ons dat wil schenken.
Dus dat water heeft toch een 'prijs': rechteloos zijn, dorst hebben.
We worden allen genodigd, Christus' offer is genoegzaam voor alle zonden van wel 1000 werelden, dus de klerenkast is inderdaad zo gevuld, maar Hij schenkt het dien Hij wil.
Leuk aanbod dan. Wel iedereen aangeboden, maar niet iedereen krijgt het als hij wil. Want dan moet het 'geschonken' zijn. Wat is die Koopman dan aan het doen in Jesaja 55??
Maar, tot allen tot wie de nodiging komt, zal gezegd worden wanneer zij de nodiging niet aannemen: 'Gaat weg van Mij, Gij die niet gewíld hebt....'
Moet het nu gegeven worden of genomen? Die Koopman staat het aan te bieden. Wie het niet aanneemt is inderdaad dom. Maar die zelfde Koopman schenkt het wie Hij wil.

Maken wij het niet veel te moeilijk? Gewoon aanpakken dat water!
roseline

Bericht door roseline »

Beste mensen,

Inderdaad we verzanden weer eens in dezelfde discussie.

Moet je een honger en dorst hebben naar God om Christus te kunnen aannemen?

Ik zou zeggen, spreek eens uit ervaring?

Wie van deze mensen heeft Christus aangenomen?

Had je een honger en dorst naar God voordat je Christus aannam?

Wie bewerkte uiteindelijk het aannemen van Christus?

------------
Of kwam het zomaar uit de lucht vallen? Er was geen vuiltje aan de lucht, ik voelde me heerlijk, de zonden die ik had gedaan deden me niets, ik had geen behoefte aan vergeving en verlossing, en opeens... nam ik Jezus Christus aan. Zomaar. Zonder behoefte aan een verlosser hád ik een verlosser. Zonder behoefte aan vergeving kreeg ik vergeving. Ookal had ik net een maaltijd naar binnen gewerkt, en ik had geen honger, ik kreeg nog meer eten voor geschoteld. Ik had geen dorst, had net een liter op, maar ik kreeg nog meer drinken. Ik vond het heerlijk in de zonde te leven, ik genoot van het bevredigen van mijn lusten (denk aan alle jeugd die uitgaat tot diep in de nacht, drinkt, in hoererij en onreinheid leeft etc.) en opeens komt er iemand die zegt: ik zal je verlossen van dit leven in zonde. Ik zocht de wereld en ik vond God. Mijn hart ging uit naar het aardse en ik kreeg het hemelse erin. Ik wilde maaltijd houden met de duivel, en Iemand anders kwam binnen...

Werkt het zo? Vreemd. Bij mij niet. Ik had Jezus niet aangenomen op het moment dat ik geen behoefte had aan een verlosser. Ik hèb Hem een tijdlang niet aangenomen omdat ik nog niet overtuigd was dat ik Hem werkelijk nodig had. Omdat God mij daar nog niet van had overtuigd. Maar God bewerkte op een gegeven moment dát ik honger had, dát ik voedsel nodig had, dát ik me zondig voelde en vergeving en verlossing nodig had. En dát werk was voor mij de eerste aanzet om Christus aan te kunnen nemen in Gods kracht. Hoe werkt het bij jullie?

Groeten, Rose.
parsifal

Bericht door parsifal »

Peter B,

We kunnen Lecram vragen als ambtsdrager.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door roseline
Werkt het zo? Vreemd. Bij mij niet. Ik had Jezus niet aangenomen op het moment dat ik geen behoefte had aan een verlosser. Ik hèb Hem een tijdlang niet aangenomen omdat ik nog niet overtuigd was dat ik Hem werkelijk nodig had. Omdat God mij daar nog niet van had overtuigd. Maar God bewerkte op een gegeven moment dát ik honger had, dát ik voedsel nodig had, dát ik me zondig voelde en vergeving en verlossing nodig had. En dát werk was voor mij de eerste aanzet om Christus aan te kunnen nemen in Gods kracht. Hoe werkt het bij jullie?

Groeten, Rose.
Dat we ons mogen toetsen of we dit ook beleefd hebben!!
Ik zou er echter nog wel aan toe willen voegen dat niet het gevoel van zondig zijn naar Christus uitdrijft, maar juist de droefheid over de zonde tegen God drieënig, onze Schepper.
Als we de bekerings-geschiedenissen van de gelovigen uit het OT en het NT en van de kerk- en oudvaders lezen en bestuderen, dan komt dit toch wel steeds weer naar voren. Vooral David heeft in de Psalmen dit duidelijk door laten klinken.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Waarom zo ontzettend discussieren over een bijbeltekst?
Het staat er toch zo eenvoudig: O, alle gij dorstigen! Volgens vers 2 wogen deze geld uit voor hetgeen nooit verzadigen kan, de dingen van deze wereld die tijdelijk van aard zijn.
Wat een wonder, de Heere vermaant ze om tot Hem te komen, een liefelijke nodiging, bewogen als Hij is om dorstige mensen te roepen tot de Bron des Levens: Jezus Christus!
Daar is een fontein geopend voor een ieder die maar wil. Ja, dan zal het kleed van eigengerechtigheid uit moeten, dan zal het alleen kunnen in de weg van vernedering, schuldovertuiging en harteoverbuiging, deze dingen horen namelijk tot het hartelijke aannemen van Christus, zonder deze zaken zal dat hartelijke nooit gaan.

Tegenwoordig zijn er zoveel christenen die nooit deze zaken bevindelijk hebben doorleefd en toch menen met Christus te leven. Een goedkoop christendom verslaat zijn duizenden. Het is een gemakkelijk christendom waarbij men zichzelf kan blijven en ook wil blijven, enkel omdat men zonde niet beleefd heeft en dus ook de genade niet beleefd heeft.
En nou zijn er misschien mensen die dit zwaar op de hand vinden. Waarom? Waarom? Omdat je het zelf niet zo ervaart? Het is te ver weg.
Het gaat niet om al die rechten van toegang, bezit en weet ik al niet meer. Het gaat erom dat wij van het Water des Levens hebben mogen drinken en nog dagelijks doen. Dat we het hebben mogen ontdekken. En als we een beetje zelfkennis hebben, dan weten we dat we vanuit onszelf geen echte dorst hebben. Dan mogen en moeten we bidden om die ware dorst, om het ware geloof, om een ware bekering. En als het niet komt, dan toch aanhouden of God druppelen van dat levende Water mocht schenken! En tegelijk dat wij een afkeer zullen krijgen van al die andere uitputtelijke bronnen, dat dat bitter gaat smaken in plaats van zoet.
WSO

Bericht door WSO »

Ik snap er niks van. Ik zie een tekst: O alle gij dorstigen komt tot de wateren en gij die geen geld hebt... etc.
Je zou zo zeggen: wat wil je nog meer. Gratis en voor niks, water, melk, wijn.

Maar nee. Er zit bij die Koopman een adder onder het gras. Het mag dan wel 'gratis' zijn, maar er is wel degelijk een prijs.
1. Bevindelijk doorleefd hebben dat, etc (wat is dat eigenlijk?)
2. Het gaat erom dat we van het water des Levens hebben mogen drinken. Huh? Dat water wordt hier aangeboden door het water des Levens Zelf!
3. Dat water gedronken hebbend, moeten we vragen om de ware dorst. Nou breekt me de klomp. Wat betekent dan: wie van dit water drinkt, zal nimmermeer dorsten??

PS.
Het kan zelfs nog gekker worden. In de Ger Gezindte gaat degene die dorst heeft of denkt te hebben, maar het water nog niet heeft gedronken (of aangenomen of welke termen ook gangbaar zijn) toch als wedergboren aangemerkt. De grond daarvan is me nooit duidelijk geworden.
PeterB

Bericht door PeterB »

Refojongere,

de post van WSO antwoord op je vraag waarom er over gediscuseerd wordt.

En WSO:

die adder onder het gras, zoals jij dat noemt, dat zijn WIJ ZELF. En Satan.

Wat refojongere zegt is waar. We moeten er bevindelijk kennis van krijgen in welke staat we ons tegenover God bevinden, daar de rechte droefheid over de gevoelen en dit zal ons niet van God afdrijven, maar juist naar God toe.
Baseer je niet op slechts 1 tekst, waarin het lijkt alsof God zegt dat iedereen zomaar van dat water des Levens kan nemen om niet. Dat staat er ook helemaal niet!!

ik en verschillenden meer hier hebben al gezegd dat het hier niet alleen om een nodiging gaat.

Ook je zalgiheid gronden op slechts 1 tekst in de Bijbel kan niet. Er staan 1000den meer teksten in diezelfde Bijbel.
Vanuit de Bijbel WETEN wij dat we niets voor onze zaligheid kunnen doen. Helemaal niets. Dit betekend dus dat God het zal moeten doen.
God is het die dorstig maakt naar de gerechtigheid, en tot de zulken zegt Hij hier dat ze mogen komen, en kopen, zonder prijs.
Maar deze tekst heeft ook wel degelijk waarde voor de dorstigen naar de wereld. Want die zullen verwoordelijk gehouden worden voor het feit dat ze geen gehoor hebben gegeven aan HEM
WSO

Bericht door WSO »

O, staat dat er niet............

Jaja, dus Jesaja sprak deze woorden uit en de hoorders begrepen zelf wel dat ze die vanzelfsprekend met een korreltje zout moeten nemen. En niet slechts moesten luisteren wat Jesaja vandaag zegt. Ook andere uitspraken van hem erbij pakken. Dat ze dat natuurlijk wel in de contekst van de hele Bijbel moesten plaatsen. Die er nog niet was.

Lekker handig. Een preek als puzzelboek.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste WSO,

"Ik snap er niks van. (...) Het mag dan wel 'gratis' zijn, maar er is wel degelijk een prijs.
1. Bevindelijk doorleefd hebben dat, etc (wat is dat eigenlijk?)"

Ten eerste is bevindelijk doorleefd hebben een pleonasme. Ten tweede is het zo dat geloof een zaak is niet alleen van het verstand, dat concludeert dat als je maar aanneemt dat Jezus voor jou gestorven is, dat het dan goed zit en je op die wijze drinkt van het water des levens (Jezus Christus).

Benadrukt moet dus worden dat alleen de ware dorstigen (naar God dus) ook echt op de nodiging zullen ingaan en dat het er voor ons allen persoonlijk er op aan komt of we wel echt dorsten naar God.

Die dorst komt niet van ons en is ook allerminst een voorwaarde om van het water des levens te drinken, want dat water is beschikbaar zolang wij in het heden der genade nog leven. Maar het is wel enkel de weg waarin het gaat. Om het maar met een alledaags voorbeeld te zeggen: Als je net een zesgangenmenu op hebt en iemand biedt je een gratis maaltijd aan, dan zul je weigeren omdat er niets meer bij kan. Die maaltijd wordt je zomaar aangeboden, dat hangt niet af of je wel honger hebt. De dorst naar God is de weg waarin het heil verkregen wordt en niet anders.

"2. Het gaat erom dat we van het water des Levens hebben mogen drinken. Huh? Dat water wordt hier aangeboden door het water des Levens Zelf!"

Dit heb ik geschreven in reactie op de discussie over deze heerlijke tekst die de nodiging tot Gods genadeverbond inhoudt. Daar wordt gestreden over het feit wat we er nu mee aan moeten. Is het nu een recht van toegang, een recht van bezit? Het gaat om een nodiging, maar hebben wij persoonlijk al gedronken van het water des levens? Dat is...je gelovig overgegeven aan Christus Jezus de Redder?

"3. Dat water gedronken hebbend, moeten we vragen om de ware dorst. Nou breekt me de klomp. Wat betekent dan: wie van dit water drinkt, zal nimmermeer dorsten?"

Het leven van een christen gaat niet over rozen. Zo is er vaak de strijd met het ongeloof, met de lauwheid, de sleur, de doodsheid waar in de Psalmen ook over geklaagd wordt en uitgeroepen: God, waar bent U? Daarom...het ware geloof moet je gegeven worden, maar we moeten ook blijven vragen om Zijn Geest tot versterking van het geloof en om blijvend verlangen.

Wordt er van de gemeente te Efeze ook niet gezegd: "Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde hebt verlaten. Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken."

Wie gedronken heeft van het water des levens om niet, die zal nooit meer dorsten naar iets anders, die wordt vol vrede en vreugde verzadigd. Alleen christenen vallen wel eens/vaak in ongeloof waardoor dat soms weinig beleefd wordt en er diepere ontdekking nodig is en nieuwe bekering en nieuwe dorst.

"Het kan zelfs nog gekker worden. In de Ger Gezindte gaat degene die dorst heeft of denkt te hebben, maar het water nog niet heeft gedronken (of aangenomen of welke termen ook gangbaar zijn) toch als wedergboren aangemerkt. De grond daarvan is me nooit duidelijk geworden."

Daarvan is de grond me ook nooit duidelijk geworden, wel is het zo dat als God Zijn werk in de mens begint, de wedergeboorte in hem werkt, dat altijd begint in het laten zien van zijn ellendige staat zodat hij begint te zoeken (dorsten) naar God.
PeterB

Bericht door PeterB »

Origineel geplaatst door WSO
O, staat dat er niet............

Jaja, dus Jesaja sprak deze woorden uit en de hoorders begrepen zelf wel dat ze die vanzelfsprekend met een korreltje zout moeten nemen. En niet slechts moesten luisteren wat Jesaja vandaag zegt. Ook andere uitspraken van hem erbij pakken. Dat ze dat natuurlijk wel in de contekst van de hele Bijbel moesten plaatsen. Die er nog niet was.

Lekker handig. Een preek als puzzelboek.
ter info: ook Jesaja had al 54 hoofdstukken eerder gepreekt!!!
Plaats reactie