Predikanten zijn ook mensen.

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Mara »

refo schreef:Maar als hij geen predikant was zou dat artikel er niet gekomen zijn.
Helemaal gewoon dus toch niet.
Waar slaat dit nu op?
Lees eens hoe dit topic heet!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Zita »

Mara schreef:
refo schreef:Maar als hij geen predikant was zou dat artikel er niet gekomen zijn.
Helemaal gewoon dus toch niet.
Waar slaat dit nu op?
Lees eens hoe dit topic heet!
Eerlijk gezegd vind ik dat dit topic een rare titel heeft. Is er iemand die een predikant niet als een normaal mens beschouwt?
En ja, we maken onderscheid tussen predikanten en andere mensen. Er staat namelijk wel een interview met een predikant, maar niet met een willekeurig mens, terwijl het onderwerp losstaat van zijn ambtelijk werk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
refo schreef:Maar als hij geen predikant was zou dat artikel er niet gekomen zijn.
Helemaal gewoon dus toch niet.
Waar slaat dit nu op?
Lees eens hoe dit topic heet!
Eerlijk gezegd vind ik dat dit topic een rare titel heeft. Is er iemand die een predikant niet als een normaal mens beschouwt?
En ja, we maken onderscheid tussen predikanten en andere mensen. Er staat namelijk wel een interview met een predikant, maar niet met een willekeurig mens, terwijl het onderwerp losstaat van zijn ambtelijk werk.
Dan had dit destijds tegen de t.s. gezegd en veranderd moeten worden.
Ik begrijp alleen zo'n kille reactie niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door refo »

Ik heb het gelezen, maar een ambtloos burger zou zo'n aandacht niet krijgen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Van Ewijk »

Gian schreef: Het ambt dient gerespecteerd te worden, maar de ambtenaar erachter mag wat mij betreft best wat gelijkwaardiger worden.
Mensen durven de predikant niet te benaderen over persoonlijke problemen omdat de status enorm kan verschillen. Ik heb wel eens mensen meegemaakt die spontaan begonnen te huilen toen de predikant ze iets vroeg. Is dat niet raar?
Ikzelf zie een predikant geheel en alleen als voorganger en eventueel als begeleider.
Geheel in protestantse zin als mens en gelijke.
Ontzag voor predikanten gebaseerd op het beeld dat ze door hun functie verheven zijn vind ik een puur en voor mij onbegrijpelijk Rooms begrip.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Mara »

In dit DIT ARTIKEL staat het volgende citaat:
„Er zitten onder de dominees maar rare snijbonen.” We lachten erom en gingen die woorden pas na onze studie begrijpen. Gelukkig wordt er in de predikantenopleidingen tegenwoordig meer gelet op de beroepsgeschiktheid van aanstaande voorgangers. Daarvoor was veertig jaar geleden geen aandacht.

Met name het dikgedrukte. Is dat zo? Wordt er op de theologische uni ook gekeken of er een student tussen zit met een autistische beperking bijvoorbeeld?
En wordt hem vervolgens aangeraden om dan maar geen herder te worden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Mara schreef:In dit DIT ARTIKEL staat het volgende citaat:
„Er zitten onder de dominees maar rare snijbonen.” We lachten erom en gingen die woorden pas na onze studie begrijpen. Gelukkig wordt er in de predikantenopleidingen tegenwoordig meer gelet op de beroepsgeschiktheid van aanstaande voorgangers. Daarvoor was veertig jaar geleden geen aandacht.

Met name het dikgedrukte. Is dat zo? Wordt er op de theologische uni ook gekeken of er een student tussen zit met een autistische beperking bijvoorbeeld?
En wordt hem vervolgens aangeraden om dan maar geen herder te worden?
In de bachelorfase van een theologie studie lijkt dit mij niet het geval, omdat je dan nog verschillende richtingen op kan. In een predikantsmaster denk ik dat er meer ruimte en tijd is om aandacht te vragen voor de zwakke en sterke punten van studenten, waaronder een autistische beperking. Dit diskwalificeert iemand echter niet als herder! Je kunt ook leren omgaan met je zwakke punten, dan moet je echter wel open staan voor kritiek. Dat kan overigens weer een punt van aandacht zijn in een predikantenopleiding/studie.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door MarthaMartha »

Mara schreef:In dit DIT ARTIKEL staat het volgende citaat:
„Er zitten onder de dominees maar rare snijbonen.” We lachten erom en gingen die woorden pas na onze studie begrijpen. Gelukkig wordt er in de predikantenopleidingen tegenwoordig meer gelet op de beroepsgeschiktheid van aanstaande voorgangers. Daarvoor was veertig jaar geleden geen aandacht.

Met name het dikgedrukte. Is dat zo? Wordt er op de theologische uni ook gekeken of er een student tussen zit met een autistische beperking bijvoorbeeld?
En wordt hem vervolgens aangeraden om dan maar geen herder te worden?
Oh ja, persoonlijkheidstesten zijn volgens mij standaardonderdeel.
Sommige mensen kunnen ook beter geen herder van een gemeente worden.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door DDD »

In de Gereformeerde Gemeenten niet hoor. Al is er de laatste tijd naar mijn indruk wel iets meer aandacht voor.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door emigrant »

Autisme een obstakel? Kom nou! Als autisme bestaat, lopen er al eeuwenlang ook dominees mee rond.

Ik kan me er heel boos over maken hoe autisme de laatste jaren wordt weggezet. Je kan en mag niks meer als je het hebt. En dat komt sommigen nog goed uit ook.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door DDD »

Nou, ik denk dat veel kerkscheuringen in de Gereformeerde Gezindte zonder autisme niet waren voorgekomen.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door mulder »

Autisme komt veel voor onder dominees, meer dan je denkt, dat is wel bijzonder! Het zorgt voor veel spanningen en voor veel leed. Natuurlijk zal het ook wel goed gaan bij sommige predikanten. Maar vaak zal het onrust, spanningen en ruzie veroorzaken. Autisme zorgt nou eenmaal voor lastige samenwerking.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Martijn »

mulder schreef:Autisme komt veel voor onder dominees, meer dan je denkt, dat is wel bijzonder! Het zorgt voor veel spanningen en voor veel leed. Natuurlijk zal het ook wel goed gaan bij sommige predikanten. Maar vaak zal het onrust, spanningen en ruzie veroorzaken. Autisme zorgt nou eenmaal voor lastige samenwerking.
Is dat zo? Er zijn veel mensen die bepaalde kenmerken hebben van autisme maar lang nog geen autisme hebben.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3984
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Terri »

mulder schreef:Autisme komt veel voor onder dominees, meer dan je denkt, dat is wel bijzonder! Het zorgt voor veel spanningen en voor veel leed. Natuurlijk zal het ook wel goed gaan bij sommige predikanten. Maar vaak zal het onrust, spanningen en ruzie veroorzaken. Autisme zorgt nou eenmaal voor lastige samenwerking.
Tegenwoordig is het etiketje autisme wel erg snel geplakt.
Iemand zei eens om te nuanceren; 'autisme is extreem mannelijk gedrag' .
Schijnt een kern van waarheid in te zitten, maar dan vraag je je weer af, wat is dan typisch mannelijk gedrag?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Predikanten zijn ook mensen.

Bericht door Dodo »

Autisme is een ontwikkelingsstoornis. Zowel degene die het heeft als de omgeving heeft daardoor vaak veel problemen. Het is geen 'extreem mannelijk gedrag' of zo, en het zou ook niet gerelativeerd moeten worden. Ook niet gedramatiseerd natuurlijk, maar ik ken meerdere mensen die hierdoor gescheiden zijn. Het is echt een lastige aandoening.
Plaats reactie