Is er echte blijdschap mogelijk zonder de Heere Jezus?

Plaats reactie
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Die blijdschap zonder Jezus Christus als Borg is meestal maar van korte tijd.
Als alles weer de realiteit is zal men zich zonder de troost te kennen beide in het leven en in het sterven zich zeer ongelukkig voelen. Daarom moet men ook altijd afleiding hebben, bv: muziek hoor je overal, als men een dag vrij is gaan ze meestal gelijk uit etc. etc. Men is bang voor de stilte! dan kom je tot de werkelijkheid van het leven..

Echte blijdschap is niet mogelijk zonder dat Jezus Christus Borg voor je is.
Kena

Bericht door Kena »

Nee, onmogelijk. Hij is Liefde en Rust, Trouw en Gezondheid, een Vechter voor ons, een Vredesvorst. Zonder Hem ben ik een ´dood´ mens. Ik kan ook niet de dag door komen zonder Hem te zeggen hoeveel Hij voor me betekent.

Mzzl tov
Kena
PeterB

Bericht door PeterB »

Empee,

blij zijn zonder Christus kan niet, dat klopt. De ware blijdschap is alleen in Hem te vinden.

wat jij aanhaal dat het gesprek vastloopt op de onmogelijkheid en dat het niet voor iedereen is. Het dient hier eigenlijk niet op vast lopen.
Maar ik zeg er wel gelijk bij dat het bovenstaande niet minder waar is.
De onmogelijkheid vanuit de mens en God heeft en zal de zaligheid niet aan iedereen geven.

Maar als we met iemand spreken die die zaligheid in Christus mist, dan blijft die daar veelal in steken ja. Want daarin zoekt diegene heimelijk een excuus voor het feit dat hij nog steeds niet bekeerd is. Dit zal niet altijd bij zulke mensen blijken, want het verstand kan veel dingen opnemen en zelfs de Waarheid nastaan en leren.

Spreken we echter met iemand die zichzelf in Christus vrijgesproken weet, dan zal diegene wel degelijk aanprijzen en aansporen om God onophoudelijk te bidden en te smeken. En die Christus juist te gaan zoeken.
Die mens weet ook wel dat de mens dit niet uit zichzelf kan en wil en zal doen, maar hij weet wel dat God dit wil werken en gebruiken in de mens.
En die onmogelijkheid en dat het niet voor iedereen is, ja, de ware Christenen weten dat als het voor hun mogelijk was dat ze zalig zouden worden, het zeker (als het in Zijn Raad gelegen is) voor een ander mens kan.
Ze hebben namelijk geleerd wat Paulus ooit gezegd heeft: "Ik, de grootste der zondaren".

Dan gaat het weer een wonder worden!!

Wat een groot wonder is het toch als God naar zulk een groot zondaar wil omzien!!
Dat is de ware blijdschap
Madtice

Bericht door Madtice »

Is er echte blijdschap mogelijk zonder Jezus Christus? Dat ligt er aan vanuit welk perspectief je het bekijkt, en het is allemaal erg relatief denk ik. Kijk, als Christen zeg je natuurlijk 'nee, dat is niet mogelijk', maar als niet-christen kun je echt heel blij zijn. Waarom? 'omdat ze niet beter weten' zou het argument zijn, maar dat is verkeerd geformuleerd, te trots en hooghartig.

Ik denk dat niet-christenen en christenen echt blij kunnen zijn, met en zonder christus. We zijn niet van christus afhankelijk voor blijdschap, maar het kennen van Christus creeert wel een hoop blijdschap.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Empee,

Volgens mij staat God los van de vorm, maar is de inhoud voor een ieder te vinden ongeacht de vorm.

Het geen (de inhoud) wat Christenen ascociëren met Jezus Christus (de vorm), is niet voor ieder mens bereikbaar.

Daarom ben ik van overtuiging dat het wel kan.
Wietse

Bericht door Wietse »

Hoi Empee,

Niet iedereen op aarde kan of mag Jezus zijn verhaal tot zich nemen.

Vandaar mijn overtuiging, los van de vorm, gedreven door de inhoud.
Madtice

Bericht door Madtice »

Empee, je vraagt hieronder in je eerste bericht dus: hoe is het mogelijk blij te zijn zonder Jezus en dat je weet dat je verloren gaat. Dat weten de meesten van de mensen die Jezus niet kennen niet, dat is juist het punt, en daarom kunnen ze best heel erg blij en gelukkig zijn. Verwar daarbij onzekerheid (hoewel geen één mens constant 24/7 met zijn zielsbehoud bezig is) niet met ongelukkigheid.

Ook als je God niet kent kun je blij worden van de bomen in het bos, de geur van de hei, dieren in alle soorten en maten, en bovenal, van genegenheid van mensen. Ondanks alle ellende zie je toch ook overal de hoop en de liefde om je heen, en daar kun je gewoon heel erg blij en gelukkig van wordenl.
nafis

Bericht door nafis »

Origineel geplaatst door empee
Het is denk ik hoe je het bekijkt. De meeste zendelingen op het zendingsveld ontmoeten maar heel weinig mensen (misschien wel niemand) die echt blij en gelukkig zijn als ze het Evangelie nog niet gehoord hebben en de ene ware God nog niet kennen.
De hoogste en diepste blijdschap, vreugde en vrede daalt van boven op ons neer, van de Heere God alleen, door de Heere Jezus Christus, Gods Zoon Die naar deze diep bedorven en ellendige aarde kwam (Kerst)!
Plaats reactie