Pasgeleden heeft iemand een hele serie Bijbelteksten geplaatst, waaruit dit Bijbelse 'bekeringspatroon' duidelijk blijkt. Misschien was het RefoCalvinist wel. Maar dan moet ik even gaan zoeken.samanthi schreef:Kun je vertellen waar dat staat en bij welke Bijbelse persoon het zo gegaan is?
Bedekte schuld en vergeven schuld
Re: Bedekte schuld en vergeven schuld
Dit klopt helemaal, maar niet in de zin van:Afgewezen schreef:Bijv. in Gal. 3:10 Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven staat in het boek der wet om dat te doen.samanthi schreef:Ja maar waar staat het in de Bijbel?Afgewezen schreef:In de Bijbel. De wet eist een volkomen gehoorzaamheid, al kunnen wij daar niet meer aan voldoen. Nu kun je gaan twisten over de vraag of het beeld van God dan bestond in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Ik houd het maar even bij het oude gereformeerde antwoord en dat is ja.
RefoCalvinist schreef:
Ja waartoe? Dat God ons roept in de staat der rechtheid, heeft in zich dat wij daar niet meer in zijn.
Waarom roept God en waarom eist God van ons? Omdat Hij ons geschapen heeft naar Zijn Beeld en naar Zijn Gelijkenis.
Omdat Hij ons goed heeft geschapen! Hij roept ons terug omdat Hij Zijn Eer, Beeld en Recht terug wil.
Waar staat dat?
In de Bijbel. De wet eist een volkomen gehoorzaamheid, al kunnen wij daar niet meer aan voldoen. Nu kun je gaan twisten over de vraag of het beeld van God dan bestond in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Ik houd het maar even bij het oude gereformeerde antwoord en dat is ja.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
De wet eist als het ware een niet-gevallen mens. Wat zó zijn we geschapen. Lijkt me een heel Bijbelse notie.samanthi schreef:Dit klopt helemaal, maar niet in de zin van:Afgewezen schreef:Bijv. in Gal. 3:10 Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven staat in het boek der wet om dat te doen.RefoCalvinist schreef:
Ja waartoe? Dat God ons roept in de staat der rechtheid, heeft in zich dat wij daar niet meer in zijn.
Waarom roept God en waarom eist God van ons? Omdat Hij ons geschapen heeft naar Zijn Beeld en naar Zijn Gelijkenis.
Omdat Hij ons goed heeft geschapen! Hij roept ons terug omdat Hij Zijn Eer, Beeld en Recht terug wil.
Waar staat dat?
In de Bijbel. De wet eist een volkomen gehoorzaamheid, al kunnen wij daar niet meer aan voldoen. Nu kun je gaan twisten over de vraag of het beeld van God dan bestond in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Ik houd het maar even bij het oude gereformeerde antwoord en dat is ja.
Zie deze topic: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=7854, post van vagari van 23 oktober 2015. Knippen en plakken lukt niet wegens ongesteldheden van Refoforum, dus doe ik het even zo.Afgewezen schreef:Pasgeleden heeft iemand een hele serie Bijbelteksten geplaatst, waaruit dit Bijbelse 'bekeringspatroon' duidelijk blijkt. Misschien was het RefoCalvinist wel. Maar dan moet ik even gaan zoeken.samanthi schreef:Kun je vertellen waar dat staat en bij welke Bijbelse persoon het zo gegaan is?
Vagari noemt daar een aantal teksten waarin we het patroon: schuldig kennen - genade verkrijgen terugvinden, zoals dat ook bevindelijk ervaren wordt.
- Johann Gottfried Walther
God eist volkomen gehoorzaamheid. De gehele wet, volmaaktheid. Zie ook bijv. Zondag 4 ja.
Maar die uitdrukking Christus verborgen achter het recht Gods, daar lees ik niets Bijbels in.
Daar zit weer een hele theologie achter, daar wordt heel wat meer mee bedoeld dan dat we onze zonde moeten kennen, en moeten instemmen met Gods oordeel over ons leven, dat we strafwaardig zijn.
Maar die uitdrukking Christus verborgen achter het recht Gods, daar lees ik niets Bijbels in.
Daar zit weer een hele theologie achter, daar wordt heel wat meer mee bedoeld dan dat we onze zonde moeten kennen, en moeten instemmen met Gods oordeel over ons leven, dat we strafwaardig zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Nee, daar wordt uiteindelijk niet meer mee bedoeld dan dat. Probleem is dat het zolang kan duren voordat een mens werkelijk zondaar voor God wordt.Johann Gottfried Walther schreef:God eist volkomen gehoorzaamheid. De gehele wet, volmaaktheid. Zie ook bijv. Zondag 4 ja.
- Johann Gottfried Walther
Zie je wel toeleidende weg... dat bedoel ik met een hele theologie.Afgewezen schreef:Nee, daar wordt uiteindelijk niet meer mee bedoeld dan dat. Probleem is dat het zolang kan duren voordat een mens werkelijk zondaar voor God wordt.Johann Gottfried Walther schreef:God eist volkomen gehoorzaamheid. De gehele wet, volmaaktheid. Zie ook bijv. Zondag 4 ja.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
En wat is er onbijbels aan een zogenaamde toeleidende weg?Johann Gottfried Walther schreef:Zie je wel toeleidende weg... dat bedoel ik met een hele theologie.Afgewezen schreef:Nee, daar wordt uiteindelijk niet meer mee bedoeld dan dat. Probleem is dat het zolang kan duren voordat een mens werkelijk zondaar voor God wordt.Johann Gottfried Walther schreef:God eist volkomen gehoorzaamheid. De gehele wet, volmaaktheid. Zie ook bijv. Zondag 4 ja.
Ps: op de vragen die aan mij gesteld zijn hoop ik terug te komen. Alleen wordt dat niet meer vandaag.
Psalmen zijn niet geschreven door mensen die nog voor de zaak staan.Afgewezen schreef:Zie deze topic: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=7854, post van vagari van 23 oktober 2015. Knippen en plakken lukt niet wegens ongesteldheden van Refoforum, dus doe ik het even zo.Afgewezen schreef:Pasgeleden heeft iemand een hele serie Bijbelteksten geplaatst, waaruit dit Bijbelse 'bekeringspatroon' duidelijk blijkt. Misschien was het RefoCalvinist wel. Maar dan moet ik even gaan zoeken.samanthi schreef:Kun je vertellen waar dat staat en bij welke Bijbelse persoon het zo gegaan is?
Vagari noemt daar een aantal teksten waarin we het patroon: schuldig kennen - genade verkrijgen terugvinden, zoals dat ook bevindelijk ervaren wordt.
Dus dit gaat niet op.
Bijbelse bekeringspatronen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Bedekte schuld en vergeven sch
@JWG de Samaritaanse vrouw bijvoorbeeld. In Johannes 4. Lees eens hoe en wat de Heere Jezus haar zegt. Tot het moment waarop Hij Zich openbaart aan haar. Hier kan je een toeleidende weg in zien.RefoCalvinist schreef:En wat is er onbijbels aan een zogenaamde toeleidende weg?Johann Gottfried Walther schreef:Zie je wel toeleidende weg... dat bedoel ik met een hele theologie.Afgewezen schreef:Nee, daar wordt uiteindelijk niet meer mee bedoeld dan dat. Probleem is dat het zolang kan duren voordat een mens werkelijk zondaar voor God wordt.Johann Gottfried Walther schreef:God eist volkomen gehoorzaamheid. De gehele wet, volmaaktheid. Zie ook bijv. Zondag 4 ja.
Ps: op de vragen die aan mij gesteld zijn hoop ik terug te komen. Alleen wordt dat niet meer vandaag.
Of bijvoorbeeld Handelingen 16 met o.a. De stokbewaarder...
Alleen zolang iemand er nog voor staat, zit hij of zij op de verkeerde weg.
30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.
33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies hen van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.
Nl buiten Christus.
Pas achteraf kan en kon de Samaritaanse vrouw en ieder ander kind van God zeggen. Toen en toen werkte de Heere om mij daar te brengen waar Hij wilde. Dus in die zin kom je toeleidende weg inderdaad tegen in de Schrift.
Maar ook Gods kinderen kunnen er over spreken. Bij de een is het een lange weg geweest. Bij de ander kort.
Ik weet alleen niet of iedereen hier onder toeleidende weg hetzelfde verstaat...Misschien is het handig om dat eerst helder te hebben.
Ik moet vaak aan dit beeld denken. En uiteraard is het maar een beeld en gaat het altijd wel ergens mank..
Wanneer je in de bergen loopt en een wandeling naar de top maakt. Zie je als je loopt een pad. Er zijn stenen. Er zijn hindernissen. Misschien gebeurd er wel iets op je weg...Maar je bent nog niet op de top. Je ziet hem zelfs meestal niet! Daar ben je pas veilig. Je weet zelfs niet of het pad echt bij de top komt. Of je je niet vergist, of je niet dwaalt. Soms heb je zicht op de top. Je bent misschien wel diep inder de indruk van de schoonheid van die top.. Je merkt je eigen onkunde, onmacht....Maar een paar meter verder zie je de top helemaal niet meer. De weg kan door diepe dalen gaan. Hoe verder je op die weg komt hoe meer jejezelf tegenkomt.al ons eigen kunnen wordt je afgenomen. Ook zijn er nog steeds zijpaden. Je kan verkeerd gaan lopen. Je kan struikelen en nooit bij die top aankomen... Er staan verkeerde wegwijzers... Dwaalleraren of mensen die zelf verdwaald zijn...
Die top is zo onnoemelijk ver. Hoog.
Eenmaal op de top kijk je terug. En dan zie je de weg die je gelopen hebt inderdaad naar de top leidde. Dan zie je dat de hindernissen, inderdaad nodig waren om je op die weg te houden. Dat Christus je vasthoudt. Dat Hij je op de top bracht. En niet het vertrouwen op iets van jezelf, of de daden van jezelf je naar de top brachten. Zelfs de aanwijzingen van andere mensen brachten je er niet! Maar Hij! Dan zie dat alles van je zelf, al je eigen vroomheid niet leidde tot de top!
En dat het pad wat je uiteindelijk naar de top leidde inderdaad de Toeleidende weg was.
Een kind van God staat boven op die top. Een rechtvaardige zal uit geloof alleen leven! Niet steunen op ervaringen! Maar hij of zij heeft nog steeds die zondige aard. En zal in zijn aardse leven door zijn zonden, hardleersheid, of door niet genoeg acht te slaan op Gods Woord, door steunen op eigen vroomheid, daden if wat dan ook, door niet leven uit geloof alleen het zicht soms kwijt zijn. Het kan (heel) duister zijn. Niet meer zien dat hij of zij op die top is! Ook al zegt iemand anders: Maar je staat toch op de top? Je bent toch een kind van God? Het brengt geen rust. Maar omdat hij of zij niet buiten het Woord kan omdat dat hem of haar de weg tot Christus wijst , omdat ze niet buiten het Woord van Christus kunnen leven, vinden zij weer troost. Omdat ze dan zien zien dat niet zij Christus vast houden, maar Christus hen. Het is Zijn verdienste.
En eenmaal op de nieuwe hemel en aarde zal een kind van God verlost zijn van zijn zondige aard. En voor eeuwig altijd zijn of haar Verlosser zien!
Laatst gewijzigd door Sheba op 07 jan 2016, 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat we wel zeker kunnen weten is dat er een oordeel over de kerk ligt.
Ook dat de tekenen van het einde aller dingen duidelijk zichtbaar worden.
Spreekt de Heere Jezus Zelf niet: Als Ik kom zal Ik nog geloof vinden?
Met oudjaar preekte ds. over: Ziet, de Rechter staat voor de deur.
Daar moest ik weer aan denken. En dat moeten we altijd wel in gedachten
houden. Een ernstig tijdwoord.
We hoeven mogen niet profeteren zoals de Jehovah's Getuigen, maar
leg je de krant naast de Bijbel dan zie je de tekenen waar ons de Heere Jezus
op gewezen heeft.
En... de kerk slaapt, met de dwaze maagden. Al is er onderscheid, het wordt
niet meer zo gezien. De felle tegenkanting aangaande de bevindelijke leer,
dat merkte de dominee ook op, is een bewijs dat we te vrezen hebben dat God de
kandelaar uit dit land gaat wegnemen.
Ik zou de preek wel kunnen uitschrijven (heb die op cd) maar vrees dat het weinig
zin heeft. We laten ons toch niet meer gezeggen. En dat zien we niet alleen hier maar
over het gehele land en in vele kerken, ook daar waar de bevindelijke prediking
nog van de kansel mag klinken. Of er komt wel andere kritiek, maar dan zeker niet positief.
Dit is immers een duidelijke constatering die we hier allemaal kunnen lezen.
Of... er zou een wonder moeten gebeuren, want Gods werk gaat wel door tot de laatste is
toegebracht.
Zie ook de breed ingang vindende gedachten van Ir. J. Blaauwendraad, en de theologie
van Karl Barth.
Ook dat de tekenen van het einde aller dingen duidelijk zichtbaar worden.
Spreekt de Heere Jezus Zelf niet: Als Ik kom zal Ik nog geloof vinden?
Met oudjaar preekte ds. over: Ziet, de Rechter staat voor de deur.
Daar moest ik weer aan denken. En dat moeten we altijd wel in gedachten
houden. Een ernstig tijdwoord.
We hoeven mogen niet profeteren zoals de Jehovah's Getuigen, maar
leg je de krant naast de Bijbel dan zie je de tekenen waar ons de Heere Jezus
op gewezen heeft.
En... de kerk slaapt, met de dwaze maagden. Al is er onderscheid, het wordt
niet meer zo gezien. De felle tegenkanting aangaande de bevindelijke leer,
dat merkte de dominee ook op, is een bewijs dat we te vrezen hebben dat God de
kandelaar uit dit land gaat wegnemen.
Ik zou de preek wel kunnen uitschrijven (heb die op cd) maar vrees dat het weinig
zin heeft. We laten ons toch niet meer gezeggen. En dat zien we niet alleen hier maar
over het gehele land en in vele kerken, ook daar waar de bevindelijke prediking
nog van de kansel mag klinken. Of er komt wel andere kritiek, maar dan zeker niet positief.
Dit is immers een duidelijke constatering die we hier allemaal kunnen lezen.
Of... er zou een wonder moeten gebeuren, want Gods werk gaat wel door tot de laatste is
toegebracht.
Zie ook de breed ingang vindende gedachten van Ir. J. Blaauwendraad, en de theologie
van Karl Barth.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ik heb zijn boek "De leer tegen het licht" weer gelezen en dan zie je dat er in de gereformeerde gezindte tegenwoordig nogal anders wordt gedacht en gesproken dan dat de Schrift doet en ook de Reformatoren hebben gedaan.-DIA- schreef:Zie ook de breed ingang vindende gedachten van Ir. J. Blaauwendraad
Ik geloof niet dat dit zo moeilijk is: Manasse vernederde zich zeer voor de Heere; het kan niet anders of dat is met erkentenis van de rechtvaardigheid van God (U bent rechtvaardig met Uw straf over mijn grote zonden).samanthi schreef:Kun je vertellen waar dat staat en bij welke Bijbelse persoon het zo gegaan is?Afgewezen schreef:Ook dit is een Bijbelse notie. Het heeft te maken met het onderschrijven van eigen vonnis, terwijl men nog niet door het geloof Christus omhelsd heeft. Daarom is Christus op dat moment nog een 'verborgen' persoon.Johann Gottfried Walther schreef:Zo'n uitspraak als : Christus is verborgen achter het recht van God.
Lees ik niets in Gods woord, geef eens een Bijbels onderbouwing?
Als Paulus schrijft "toen behaagde het de Heere Zich aan mij te openbaren" kunnen we daaruit afleiden dat hij de Heere daarvoor niet zag.
Een paar opmerkingen daarbij nog wel:
1. De Heere is vrij in Zijn wegen en die wegen zijn ook verschillend
2. De opvatting dat iemand eerst zover moet komen dat hij zijn doodvonnis ondertekent, het ermee eens moet zijn dat hij naar de hel moet, in totale wanhoop terecht moet komen, is door div. oudvaders oa Koelman altijd bestreden
3. Houd deze zaken zo dicht mogelijk bij elkaar. Waar de mens verloren gaat, daar is Christus. Daar kan geen tijd tussen zitten, want daar is geen leven.
Zo is het. "Daar wordt verloren gaan, door God niet toegestaan."eilander schreef:Waar de mens verloren gaat, daar is Christus. Daar kan geen tijd tussen zitten, want daar is geen leven.