Wist je dat...

-DIA-

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Wist je dat ik soms kleine onderzoekjes verricht?
Dat ik vanmiddag weer een periodiek onderzoek heb ingesteld naar de ontwikkeling van het taalgebruik in het RD?

Dat dit de uitkomsten zijn omtrent het gebruik van de woorden WEEKEINDE-WEEKEND-WEEKWISSELING
Taal is voortdurend in ontwikkeling, taal staat niet stil. Dat wordt hier in discussies rond bijbelvertalingen wel eens gebagatelliseerd, maar het is wel zo. Weekwisseling is gewoon een voorbeeld van een goed bedoeld alternatief voor weekend, dat het niet gehaald heeft.
In dit geval ligt het toch iets anders. Weekwisseling was nooit zo'n gangbaar woord.
Het REFORMATORISCH DAGBLAD heeft dit woord (opnieuw?) geïntroduceerd, en nog wel met een
goed argument erbij.
Nu lijkt men hun eigen argument van destijds, het niet noemen van de term 'weekend', vergeten te zijn.
Het was dus toen geen taalkundige kwestie, maar er zat meer achter.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Floppy

Bericht door Floppy »

eilander schreef:... Ik ken wel mensen die standaard zeggen: fijn weekend en een goede zondag.
Ik had vroeger ook zo'n collega, nu is hij al een tijdje predikant :slurp

Het beschouwen van de zondag als zevende dag is inderdaad niet juist, maar het heeft wel weer als voordeel dat het beter aansluit bij het vierde gebod.
helma

Bericht door helma »

Uw stem is geld waard! Stem vóór 31 december.
123inkt is de beste webwinkel van Nederland geworden. Dit vieren zij door € 100.000,- te verdelen onder een groot aantal goede doelen. Ook u kunt stemmen! Hoe meer stemmen een goed doel ontvangt, hoe meer zij ontvangen van deze € 100.000,-. Het percentage dat Woord en Daad heeft aan stemmen wordt gedeeld door het totaal aantal stemmen. Dat bedrag wordt dan aan Woord en Daad overgemaakt. Stemt u mee voor Woord en Daad? http://www.123inkt.nl/goededoelen/stemmen/woordendaad. Deelt u dit bericht ook in uw netwerk? Alvast hartelijk dank!
samanthi

Bericht door samanthi »

helma schreef:Uw stem is geld waard! Stem vóór 31 december.
123inkt is de beste webwinkel van Nederland geworden. Dit vieren zij door € 100.000,- te verdelen onder een groot aantal goede doelen. Ook u kunt stemmen! Hoe meer stemmen een goed doel ontvangt, hoe meer zij ontvangen van deze € 100.000,-. Het percentage dat Woord en Daad heeft aan stemmen wordt gedeeld door het totaal aantal stemmen. Dat bedrag wordt dan aan Woord en Daad overgemaakt. Stemt u mee voor Woord en Daad? http://www.123inkt.nl/goededoelen/stemmen/woordendaad. Deelt u dit bericht ook in uw netwerk? Alvast hartelijk dank!
Gedaan!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

---knip---
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:---knip---
Nee dat wist ik niet... en zal ik waarschijnlijk ook nooit weten.
Want ik zie alleen maar een -knip- :)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Wist je dat de Waalse Kerk van Delft gisteren de laatste dienst hield?

Het kerkbestuur denkt na over hoe nu verder.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
helma

Bericht door helma »

Dodo

Bericht door Dodo »

Het verhaal weerhoudt de mensen er niet van om te bieden. En terecht, deze bijbel kost nieuw zeker 50 euro, en het is een mooie uitgave.
Lassie

Bericht door Lassie »

Dodo schreef:
Het verhaal weerhoudt de mensen er niet van om te bieden. En terecht, deze bijbel kost nieuw zeker 50 euro, en het is een mooie uitgave.
Een trouwbijbel krijg je (althans bij ons in de kerk wel) dus waarom iets verkopen als je iets gratis heb gekregen? Dat stuit zo tegen mijn borst. Maar goed dat is mijn mening. :hum
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Orchidee

Bericht door Orchidee »

Belachelijk zeg!
Ik wil hem er best bij hebben :)
Nieuw kost hij 42,50.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
samanthi

Bericht door samanthi »

Het zou kunnen zijn, dat ze hem niet op hun trouwen gekregen hebben maar gewoon gekocht en dat ze achteraf toch liever de sv wilde blijven lezen, dus ja dan maar op marktplaats.

ps ik reageer op de berichtjes van jullie, de advertentie kan ik niet zien, die wordt gefilterd door kliksafe
Laatst gewijzigd door samanthi op 29 dec 2015, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wat is er mis met een extra bijbel in huis???
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
samanthi

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Wat is er mis met een extra bijbel in huis???
Helemaal niets natuurlijk, maar wie weet hoe "slecht" ze die hsv wel niet vinden of dat dit door familie is gezegd, ik ben heel benieuwd naar het verhaal achter dit verhaal, ik ga van alles in mijn hoofd invullen, als die dan zo slecht zou zijn, mogen anderen hem dan wel lezen? en dat soort dingen, nou ik ben iig blij met de hsv vooral nu we bezig zijn in Exodus, we lezen ze naast elkaar en het wordt heel duidelijk, ik vind niet ieder Bijbelboek beter, de Psalmen hebben soms wat krom of minder mooi qua taal bijv is bij Psalm 23 het woord voert verandert in leidt, zodat het woord leidt twee keer wordt gebruikt en dat terwijl het woord voert nog steeds in de volksmond gebruikt wordt, ik vind dat poëtisch minder mooi dan als ze het woord voert gewoon gelaten hadden, en zo heb ik nog meer dingetjes , vooral in de Psalmen, die ik minder mooi vind, maar het weegt niet op tegen het meer begrijpen en verduidelijken van de Bijbel, daar is het toch voor?
Plaats reactie