Ik meen dat jij ook regelmatig een preek beluisterd uit de OGG, en jazeker, daar is het inderdaad vaak wel zo.-DIA- schreef: Dat geloof ik niet. Kan hooguit een enkele keer een persoonlijk voorbeeld worden genoemd, de voorbeelden die genoemd worden zijn
toch de algemeen bevindelijke zaken? Moet dat dan niet verklaard worden? Ik meen trouwens dat dit ook veel meer voorkomt in de Oud Gereformeerde Gemeenten (in Nederland).
Die zaken zijn geen algemeen bevindelijke zaken, dat zijn persoonlijke zaken, en God bekeert ieder mens in Zijn weg, en die mogen wij nooit voorschrijven.
Algemeen bevindelijke zaken zijn de 3 stukken die geleerd moeten worden, ellende, verlossing, dankbaarheid.
Hoe het stuk der ellende beleefd wordt is per persoon verschillend, hier is geen norm in. Natuurlijk mag er best een voorbeeld genoemd worden, maar dat is geen algemene norm! De bevinding bestaat niet uit het beschrijven van persoonlijke ervaringen en bekeringswegen, de bevinding bestaat uit het naspreken van Gods woord, het aanbod van genade, dat iedereen bekeerd kan en moet worden, onze verantwoordelijkheden, het eenzijdig Godswerk.
Dat is volgens mij de bevinding.