Zekerheid over behoud
Zekerheid over behoud
Sommige christenen kijken naar de kenmerken om te zien of ze wedergeboren zijn. Dat is onderdeel van het 'onderzoekt uzelf of gij in het geloof zijt'.
1. Zij worden of twijfelmoedig, zien zichzelf zoveel op de wereldling lijken met al hun zonden, terwijl het geheel anders moest zijn.
2. Of zij worden verzekerd, want ze bemerken dat zij nooit zonder Christus willen zijn en Hem van harte liefhebben.
3. Andere christenen hebben nog nooit een moment meegemaakt dat ze bewust overgegaan waren van geestelijk dood naar leven.
4. En weer een andere groep gelooft al sinds dat ze kind zijn en twijfelt er niet aan of hij zal wel behouden worden.
Hoe kom je aan zekerheid? Hoe verzekert de Heilige Geest mensen van hun behoud? Hoe komt het dat zovele kinderen Gods in het donker lopen wat dat betreft?
1. Zij worden of twijfelmoedig, zien zichzelf zoveel op de wereldling lijken met al hun zonden, terwijl het geheel anders moest zijn.
2. Of zij worden verzekerd, want ze bemerken dat zij nooit zonder Christus willen zijn en Hem van harte liefhebben.
3. Andere christenen hebben nog nooit een moment meegemaakt dat ze bewust overgegaan waren van geestelijk dood naar leven.
4. En weer een andere groep gelooft al sinds dat ze kind zijn en twijfelt er niet aan of hij zal wel behouden worden.
Hoe kom je aan zekerheid? Hoe verzekert de Heilige Geest mensen van hun behoud? Hoe komt het dat zovele kinderen Gods in het donker lopen wat dat betreft?
Sommige christenen kijken naar de kenmerken om te zien of ze wedergeboren zijn. Dat is onderdeel van het 'onderzoekt uzelf of gij in het geloof zijt'.
Als je zekerheid zoekt bij en in jezelf blijft het altijd tobben. De zekerheid ligt bij de Heere. En door het geloof verzekert de Heilige Geest mensen van hun behoud. Daarom heb ik een beetje moeite met kenmerkenprediking. En ik denk dat het in het donker lopen van Gods kinderen daar ook mee te maken heeft; en met hun ongeloof. Geloof brengt toch zekerheid met zich mee. Wel blijft de vraag dan hoe een echt geloof van een vals geloof is te onderscheiden.
Dat antwoord is heel erg simpel, dat kunnen wij niet. Die vraag kan alleen door God zelf beantwoord worden, en wij mogen niet de hoogmoed hebben om de beslissing daarover uit God's handen te halen en zelf een oordeel te gaan vellen.Wel blijft de vraag dan hoe een echt geloof van een vals geloof is te onderscheiden.
"Oordeeld niet opdat gij niet geoordeeld worde"
Jawel Ralph, je hebt wel gelijk. Terwijl ik het allemaal op schreef ging ik weer twijfelen. Ik denk dat het komt omdat het geen wiskundige zekerheid is. Als je gelooft, dan is die zekerheid er, en als je twijfelt is gelijk de zekerheid weg. Je kunt het niet in je zak steken. Door weer opnieuw (echt = met het hart) te geloven kun je de zekerheid weer terug krijgen. Ben je dat met me eens?Nou, Gerrie, ik zou zeggen: Geef zelf eens een antwoord op die laatste vraag. Anders ben je terug bij af, lijkt mij.Ralph.
Voorbijganger,
Je zegt ook dat de zekerheid komt door het geloof, door de Heilige Geest gewerkt.
Mee eens, dus.
Gerrie,Als je gelooft, dan is die zekerheid er, en als je twijfelt is gelijk de zekerheid weg. Je kunt het niet in je zak steken. Door weer opnieuw (echt = met het hart) te geloven kun je de zekerheid weer terug krijgen. Ben je dat met me eens?
Mee eens: Je kunt het niet in je zak steken. Want dat zou betekenen dat het geloof los komt te staan van het zien op de Heere Jezus. En dat wordt al zo vaak gezegd, bij voorbeeld als predikers zeggen dat het geloof als een zaadje in het hart wordt ingeplant en pas geruime tijd daarna tot 'actie' overgaat.
Twijfel heb ik bij je laatste opmerking, namelijk dat je door te geloven je zekerheid weer kunt terugkrijgen. Het lijkt nu alsof je geloof en zekerheid uit elkaar trekt. Alsof zekerheid een van de doelen van het geloof is. Maar zekerheid is inherent aan het geloof. Het hoort erbij, het is een van de bestanddelen ervan.
Welke zekerheid? Wel, dat het Woord van God zo vast staat als een huis. Dat Zijn beloften niet zullen vallen. Dat eerder de zon smelt en de maan vergaat dan wat uit Zijn mond uitgaat. En die vastheid ontlokt bij mij een 'zeker' vertrouwen op Hem, een 'ontwijfelbaar' rusten op Hem.
Ik ben het met je eens als je schrijft dat we nooit rust en zekerheid ervaren wanneer wij te rade gaan bij onszelf. Kan ik rusten in mijn gemoed? Nee, want vandaag ben ik goed gestemd, maar morgen overvalt me een depressief gevoel. Kan ik vertrouwen op mijn bidden? Nee, want ik breng er niets van terecht. Het enige wat overblijft, is de trouw van God. Hij laat niet varen het werk van Zijn handen. Is dat niet jouw enige zekerheid voor leven en sterven, Gerrie?
Daarom, Trein: Zolang jij over Gods Woord spreekt als een of ander mensenboek, zolang zul jij geen rust hebben in dit leven en maar een zekerheid hebben: dat je zondig bent. Zolang zul jij ook worden voortgedreven tussen hoop en vrees. Maar wanneer de Geest van God in jouw hart gaat getuigen dat het Woord van God de waarheid is, dan zul je dat Woord gaan be-amen. Weet je wat je dan zult ervaren? Vrede door het bloed van het Lam. Dan zul je het uitschreeuwen van vreugde. Dan zul je naar jezelf kijken en zeggen: Ik heb geen een zonde meer, ik mag straks voor eeuwig in de zondenloze hemel zijn. Ere zij God, Die Zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar Hem heeft overgegeven in de dood van het kruis.
Groet,
Ralph.
Beste Ralph,
Bedankt voor je reactie. Hoe belangrijk is het, dat we steeds zien op Gods onwankelbare beloften. Alleen in de Heere is alle zekerheid. Als we op onszelf zien is het voortdurend tekort. Brandt ik wel genoeg van liefde tot Hem? Getuig ik wel genoeg? Verlang ik er wel genoeg naar om eeuwig met Hem te zijn? Heb ik wel genoeg besef van mijn zondigheid, van Gods heiligheid? En dan is het altijd: Tekort. Nee, als we zien op onszelf is het nooit genoeg. Zie op Jezus!
Bedankt voor je reactie. Hoe belangrijk is het, dat we steeds zien op Gods onwankelbare beloften. Alleen in de Heere is alle zekerheid. Als we op onszelf zien is het voortdurend tekort. Brandt ik wel genoeg van liefde tot Hem? Getuig ik wel genoeg? Verlang ik er wel genoeg naar om eeuwig met Hem te zijn? Heb ik wel genoeg besef van mijn zondigheid, van Gods heiligheid? En dan is het altijd: Tekort. Nee, als we zien op onszelf is het nooit genoeg. Zie op Jezus!
Waarom zou je niet kunnen vertrouwen op het gebed? Het gebed is ons toch gegeven om met God te praten? En daarbij gevoegd: de Geest is ons gegeven die met / voor ons bid met onophoudelijke zuchtingen. Juist als ik twijfel of zwak ben, is het gebed een machtig wapen om die twijfel en zwakheid te bestrijden.ralph: Kan ik vertrouwen op mijn bidden? Nee, want ik breng er niets van terecht
de paus
Ralph e.a. forummers,Twijfel heb ik bij je laatste opmerking, namelijk dat je door te geloven je zekerheid weer kunt terugkrijgen. Het lijkt nu alsof je geloof en zekerheid uit elkaar trekt. Alsof zekerheid een van de doelen van het geloof is. Maar zekerheid is inherent aan het geloof. Het hoort erbij, het is een van de bestanddelen ervan.
Als geloof en zekerheid bij elkaar horen, dan raak je op het moment dat je twijfelt, ook je zekerheid kwijt en als je dan weer gelooft, dan komt ook de zekerheid weer terug. Volgens mij is het een op-en-neer-beweging . En als ik dit nu invul bij de vragen van Refojongere dan kom ik op het volgende resultaat:
Door het geloof kom je aan zekerheid. De Heilige Geest verzekert mensen van hun behoud door het geloof. En dat er zoveel van Gods kinderen in het donker lopen, dit komt door hun ongeloof.
Maar deze laatste zin is dan toch een beetje kort door de bocht en weinig pastoraal. Wie weet een beter antwoord?
Paus,
Volgens mij moeten we niet op ons gebed vertrouwen, maar op God. Maar waarschijnlijk bedoel je dat ook.
Ik denk wel dat het ongeloof een grote oorzaak is voor het 'in het donker zijn'. Het geloof is de vaste grond van de dingen die men hoopt en het bewijs van de zaken die men niet ziet. Missen we dat geloof, dan missen we dus ook die vaste grond en lopen we in het donker.
Wat zekerheid en geloof betreft, ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft, maar dat het wel los kan voorkomen. Geloof is iets wat aanwezig is. In de catechismus wordt het ware geloof heel mooi omschreven. Vraag 20 of 21.
Natuurlijk is het geloof niet een onzekere zaak. Het gaat erom of je het op DIT moment ook zeker weet. Het kan namelijk zo zijn dat je in het verleden wel die zekerheid had, maar dat je het nu kwijt bent. Je bent in een dal. Volgens mij wil dat nog niet zeggen dat je je geloof ook werkelijk kwijt bent. Je ervaart alleen die zekerheid niet.
We moeten wel op ons gebed vertrouwen, niet omdat het van ons is, maar omdat God daardoor ons het geloof wil geven. Niet dat ik het geloof krijg omdat ik bid, maar het gebed is het middel.
Wat zekerheid en geloof betreft, ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft, maar dat het wel los kan voorkomen. Geloof is iets wat aanwezig is. In de catechismus wordt het ware geloof heel mooi omschreven. Vraag 20 of 21.
Natuurlijk is het geloof niet een onzekere zaak. Het gaat erom of je het op DIT moment ook zeker weet. Het kan namelijk zo zijn dat je in het verleden wel die zekerheid had, maar dat je het nu kwijt bent. Je bent in een dal. Volgens mij wil dat nog niet zeggen dat je je geloof ook werkelijk kwijt bent. Je ervaart alleen die zekerheid niet.
We moeten wel op ons gebed vertrouwen, niet omdat het van ons is, maar omdat God daardoor ons het geloof wil geven. Niet dat ik het geloof krijg omdat ik bid, maar het gebed is het middel.
Inderdaad, geloof is geen gevoel en geen kennis (in elk geval niet in de eerste plaats). Geloof is geloof. "Geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houdt wat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een VAST VERTROUWEN..."
"Geloof is een vaste grond der zaken die men hoopt, en een bewijs der dingen die men niet ziet."
Hoe kom ik tot zekerheid van het geloof? Door het geloof. Het geloof is zeker in zichzelf. Natuurlijk blijven er momenten (perioden) van zwak geloof kleingeloof. Dan zien we het niet zo. Maar toch: Geloof geeft zekerheid. De Heilige Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn. We mogen bouwen op Gods onwankelbare beloften.
"Geloof is een vaste grond der zaken die men hoopt, en een bewijs der dingen die men niet ziet."
Hoe kom ik tot zekerheid van het geloof? Door het geloof. Het geloof is zeker in zichzelf. Natuurlijk blijven er momenten (perioden) van zwak geloof kleingeloof. Dan zien we het niet zo. Maar toch: Geloof geeft zekerheid. De Heilige Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn. We mogen bouwen op Gods onwankelbare beloften.