Wat acht u gepermitteerd op zondag?

DDD

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door DDD »

Ik geloof toch niet dat ik dat wettisch zou noemen...
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik geloof toch niet dat ik dat wettisch zou noemen...
Maar als iemand uit liefde voor God en zijn geboden op zondag niet gaat wandelen is dat mijns inziens bij uitstek wettisch, aangezien de geboden van God daaraan helemaal niet in de weg staan.

Tja, dan snap ik bovenstaande uitspraak niet.
- Niet meer zo actief -
refo

Bericht door refo »

De geschiedenis van de Rechabieten haat niet over wettisch/niet-wettisch.

Ze worden ten voorbeeld gesteld als gehoorzamend. Jonadab had zijn familie bepaalde regels opgelegd, die niet terug te voeren waren op de wet. Hij stelde ze in omdat hij dat goed of beter achtte. Die familie gehoorzaamde die regels.
Door de nood gedwongen namen ze nolens volens intrek in Jeruzalem. Maar een andere regel: drink geen wijn! hielden ze zelfs in de stad aan.
Dan stelt God ze als voorbeeld: die mensen gehoorzamen hun vader en Israel gehoorzaamt Mij niet.
Het gevolg is straf voor Israel, maar bescherming voor de Rechabieten.
DDD

Bericht door DDD »

Wandelen is gezond en ontspannend. Alcohol drinken is iets dat een mens beter kan laten. Ik zie daar geen overeenkomsten in.

Een heel verstandige vader dus en zijn nageslacht ook.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Wandelen is gezond en ontspannend. Alcohol drinken is iets dat een mens beter kan laten. Ik zie daar geen overeenkomsten in.

1 Tim 5:23
Drink niet langer water alleen, maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden.
Joh 4: 46
46 Zo kwam dan Jezus wederom te Kana in Galilea, waar Hij het water wijn gemaakt had. En er was een zeker koninklijk hoveling, wiens zoon krank was, te Kapernaum.
En dit vanaf de site van het voedingscentrum

Matig alcoholgebruik kan het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Matig alcoholgebruik is maximaal 1 glas alcohol per dag voor vrouwen en 2 glazen per dag voor mannen.
Uiteraard alles met mate.
Laatst gewijzigd door Sheba op 15 dec 2015, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

---knip--- Op de persoon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:---knip--- Op de persoon
Jij bent geen kind. Tenminste daar ga ik van uit... En de kinderen waar ik af en toe les aan geef lezen dit nog niet.
Maar het is in ieder geval niet uit de Bijbel af te leiden dat je alcohol beter kunt laten staan. En nog steeds geeft het voedingscentrum aan dat matig alcohol gebruik de kans op hart en vaatziekten kan verminderen.
En zolang het met mate gedaan wordt, is het niet verslavend. En ook in de Bijbel wordt matig alcoholgebruik positief gewaardeerd.
Mijn reactie was n.a.v. dat jij stelde dat je alcohol beter kunt laten staan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD, er waren meer dingen die door de Rechabieten werden gehouden. Je gaat nu op een van de dingen in zonder op de kern in te gaan. De vraag ging niet over alcohol gebruiken, maar over het houden van regels die door een mens zijn bedacht.
Immers, ik mag hopen dat zelfbedachte regels altijd vanuit een liefdevol en verstandig hart komen.
DDD

Bericht door DDD »

@Eilander:
Ik heb geschreven dat ik over de Rechabieten geen idee heb. Dat geldt dan weer niet voor het drinken van alchohol. Ik ben zelfs nog lid geweest van de christelijke vereniging voor drankbestrijding, die helaas ter ziele is gegaan.

@Sheba:
Ik ben inderdaad al een oudere man. Het gaat er niet om dat de kinderen dit lezen, maar dat je mijns inziens zulke domme dingen schrijft.

Natuurlijk is niet uit de bijbel af te leiden dat je alcohol beter kunt laten staan. Maar daarom is dat nog wel zo. Dat noemen we gewoonlijk gezond verstand. Alcohol is altijd verslavend, ook als het met mate wordt geconsumeerd. Hetgeen niet wil zeggen dat iemand er verslaafd aan raakt, uiteraard.

Het is dus beter om geen alcohol te drinken. Daarover kun je echter verschillend denken, en dat vind ik prima. Maar voor je maag en menigvuldige zwakheden alcohol drinken is mijns inziens volkomen idioot. Daar zijn tegenwoordig betere geneesmiddelen voor te verkrijgen. En bij mijn weten is het advies van het voedingscentrum nog maar kort geleden aangepast naar geen alcohol. Dat stond in ieder geval in de krant.

En op de website van het voedingscentrum staat:
Als je geen alcohol drinkt is het niet verstandig om vanwege de gezondheidseffecten wel alcohol te gaan drinken. Een gezonde leefstijl kan namelijk ook heel goed zonder alcohol en bovendien zijn er ook risico’s aan alcoholgebruik.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:@Eilander:
Ik heb geschreven dat ik over de Rechabieten geen idee heb. Dat geldt dan weer niet voor het drinken van alchohol. Ik ben zelfs nog lid geweest van de christelijke vereniging voor drankbestrijding, die helaas ter ziele is gegaan.

@Sheba:
Ik ben inderdaad al een oudere man. Het gaat er niet om dat de kinderen dit lezen, maar dat je mijns inziens zulke domme dingen schrijft.

Natuurlijk is niet uit de bijbel af te leiden dat je alcohol beter kunt laten staan. Maar daarom is dat nog wel zo. Dat noemen we gewoonlijk gezond verstand. Alcohol is altijd verslavend, ook als het met mate wordt geconsumeerd. Hetgeen niet wil zeggen dat iemand er verslaafd aan raakt, uiteraard.

Het is dus beter om geen alcohol te drinken. Daarover kun je echter verschillend denken, en dat vind ik prima. Maar voor je maag en menigvuldige zwakheden alcohol drinken is mijns inziens volkomen idioot. Daar zijn tegenwoordig betere geneesmiddelen voor te verkrijgen. En bij mijn weten is het advies van het voedingscentrum nog maar kort geleden aangepast naar geen alcohol. Dat stond in ieder geval in de krant.

En op de website van het voedingscentrum staat:
Als je geen alcohol drinkt is het niet verstandig om vanwege de gezondheidseffecten wel alcohol te gaan drinken. Een gezonde leefstijl kan namelijk ook heel goed zonder alcohol en bovendien zijn er ook risico’s aan alcoholgebruik.
Misschien moet jij eens een klein glaasje nemen DDD. Dan worden jouw reacties misschien iets minder zuur ;)
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou zomaar kunnen;-)

Jij een paar minder, ik een enkel glaasje meer :D
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Wandelen is gezond en ontspannend. Alcohol drinken is iets dat een mens beter kan laten. Ik zie daar geen overeenkomsten in.

De Bijbel keurt ten zeerste dronkenschap af, maar niet het drinken van wijn.
Overmatig eten is net zo slecht trouwens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Ik heb er eerlijk en op zijn zachtst gezegd ook niets mee op, en dan houd ik het nog een beetje netjes.
Maar ondanks mijn waardering voor de verwerping van alcohol heb ik dit onderwerp gestart om het te hebben over de verschillende invullingen van de Zondagsrust.
Voor drank en andere verslavingen verzoek ik netjes aan éénieder om daar zelf een topic over te starten, iets wat trouwens door mij qua inhoud ook erg gewaardeerd zou worden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:---knip--- Op de persoon
Ik vind het zorgelijk dat hier op een grove wijze op de persoon gespeeld wordt.
En inderdaad, de Bijbel laat duidelijk ruimte voor het gebruik van alcoholische dranken.

>Edit: sorry Van Ewijk, maar dit moest ik toch even kwijt. :huhu
samanthi

Bericht door samanthi »

sorry ik had nog iets over alcohol, maar heb dit gewist! laten we over zondag verder gaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie