Exact!JolandaOudshoorn schreef:Ik heb me werkelijk verbaasd over de discussie. Wat mensen deze predikant in de mond leggen.... ongelooflijk. Terwijl hij gewoon een punt heeft. Het bind echt samen als je lopend/fietsend naar de kerk gaat. Ik ben vrij makkelijk, maar in de zomer doe ik dat nog wel eens: samen met iemand naar de kerk lopen en langzamerhand sluiten zich meer mensen bij je aan. Je groet elkaar, je praat eens met elkaar, en na de kerk praat je, al lopend/fietsend nog wat na. Ik kan het alleen maar aanbevelen. En volgens mij is dat wat ds Zondag bedoelde...
Waar denk je op dit moment aan? [3]
Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
In een dorp of een klein stadje is dat zeker te doen.JolandaOudshoorn schreef:Ik heb me werkelijk verbaasd over de discussie. Wat mensen deze predikant in de mond leggen.... ongelooflijk. Terwijl hij gewoon een punt heeft. Het bind echt samen als je lopend/fietsend naar de kerk gaat. Ik ben vrij makkelijk, maar in de zomer doe ik dat nog wel eens: samen met iemand naar de kerk lopen en langzamerhand sluiten zich meer mensen bij je aan. Je groet elkaar, je praat eens met elkaar, en na de kerk praat je, al lopend/fietsend nog wat na. Ik kan het alleen maar aanbevelen. En volgens mij is dat wat ds Zondag bedoelde...
Als je op zondag in bepaalde dorpen bent, is dat heel indrukwekkend om te zien en om in die mensengroep mee te lopen.JolandaOudshoorn schreef:Ik heb me werkelijk verbaasd over de discussie. Wat mensen deze predikant in de mond leggen.... ongelooflijk. Terwijl hij gewoon een punt heeft. Het bind echt samen als je lopend/fietsend naar de kerk gaat. Ik ben vrij makkelijk, maar in de zomer doe ik dat nog wel eens: samen met iemand naar de kerk lopen en langzamerhand sluiten zich meer mensen bij je aan. Je groet elkaar, je praat eens met elkaar, en na de kerk praat je, al lopend/fietsend nog wat na. Ik kan het alleen maar aanbevelen. En volgens mij is dat wat ds Zondag bedoelde...
Ik vind het heel moedig van ds Zondag dat hij dit eens aan de orde stelt.
De parkeerterreinen bij iedere nieuwe kerk lijken steeds groter te moeten worden.
O, is dat zo. Dus vóór de jaren zeventig hadden ze hier gewoon geen inzicht in.mulder schreef:Er zijn inderdaad zaken die achterhaald zijn Mara. Denk bijvoorbeeld aan de vervangingstheologie. Autorijden op zondag is inmiddels ook behoorlijk achterhaald. Het neigt tevens naar wetticisme: wanneer mensen in een kerk hun eigen regels en wetten maken. Om vervolgens te doen alsof het bepalingen zijn van de Heere. Ik denk niet dat het met opschuiven te maken heeft. Eerder met nieuwe inzichten!
En dan zijn we nu "verlicht" geworden?
Als iemand op zondag niet wil reizen, zou ik hem of haar niet graag van wettiscisme willen beschuldigen, ik ken enkelen en dat zijn mensen die een nauw leven kennen. Daar kun je jaloers op zijn.
Ze maken zelf niet hun eigen wetten, ze trachten te leven naar God's geboden, dat is is dus iets anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Is niet autorijden op zondag een gebod van God? Ik denk niet dat je dat kunt onderbouwen.
Het is een persoonlijke zaak tussen je geweten en God.
Allebei de overtuigingen moeten gerespecteerd worden.
Ik kan een poging wagen. Maar eerstPanny schreef:Is niet autorijden op zondag een gebod van God? Ik denk niet dat je dat kunt onderbouwen.
een bericht uit Het Urkerland van januari 2013:
Het gebruik maken van een vervoersmiddel op zondag blijft beschouwd worden als een ‘ontheiliging van Gods dag’, maar wordt door de kerkenraad van de Jachin Boazkerk onder voorwaarden wel toegestaan. Dat staat vermeld in het laatste kerkblad van de plaatselijke Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Landelijk is het gebruik van auto of fiets om naar de kerk te gaan, gebruikelijk geworden. Ook binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten. Al wordt er wel op toegezien dat kerkgangers niet uitwijken naar een andere plaats als hun eigen gemeente vacant is en er in een naburige gemeente wel een predikant staat.
Buiten kerktijd kan auto- of fietsrijden reden blijven tot censuur.
De bezwaarden zagen door het toenemend gebruik van de auto, een ontheiliging van de zondag aan komen. Dat was in de tijd dat men nog niet van kerkshoppen had gehoord.
En als je alles eerlijk onder de loep legt, zie je dat het vaak ook gebeurt.
Want auto wordt allang niet meer voor kerkgang alleen gebruikt. De ochtendkerkdiensten zijn in veel kerken nog wel redelijk tot goed bezet, de middagdienst laat een halflege kerk zien, of er is zelfs helemaal geen dienst meer.
Wij hebben diverse keren meegemaakt dat de predikant niet op tijd kon zijn, vanwege een ernstige verkeersopstopping op de randwegen.
Is behoorlijk stressvol voor hem, en de gemeente.
Als nu ds. Zondag pleit voor een wandeling naar de kerk om met elkaar te spreken, zie je toch dat dit haaks op elkaar staat?
Overigens wordt in veel steden nog wel veel gelopen en gefietst, bij gebrek aan parkeerplaatsen.
Dit is appels met peren vergelijken. Jij vergelijkt een stukje van de OGG van Urk met wat in jouw gemeente gebeurd. Waar is jouw gemeente en waar zit de Jachin Boazkerk? In dat deel van de kerken waar jij zit, dan zitten ze je vragend aan te kijken als je het over zondagsrust hebt en het gebruik van de auto in de randstad heeft er helemaal niet toegeleid dat er 's middags een halflege kerk is. De oorzaak ligt van halflege kerken zit heel ergens anders in, en als een dienst jouw niet aanstaat dan pak jij ook de auto en rij je ook ergens heen waar je wel kan kerken. En niet te vergeten dat in de jaren 50 en 60 gewoon voorkwam dat men in Rotterdam en Amsterdam in de tram stapte om naar de kerk te gaan. ........... en dat is halverwege jaren 70 en later als niet-gebruikelijk verklaard.Mara schreef:Ik kan een poging wagen. Maar eerst
Het gebruik maken van een vervoersmiddel op zondag blijft beschouwd worden als een ‘ontheiliging van Gods dag’, maar wordt door de kerkenraad van de Jachin Boazkerk onder voorwaarden wel toegestaan. Dat staat vermeld in het laatste kerkblad van de plaatselijke Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Landelijk is het gebruik van auto of fiets om naar de kerk te gaan, gebruikelijk geworden. Ook binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten. Al wordt er wel op toegezien dat kerkgangers niet uitwijken naar een andere plaats als hun eigen gemeente vacant is en er in een naburige gemeente wel een predikant staat.
De bezwaarden zagen door het toenemend gebruik van de auto, een ontheiliging van de zondag aan komen. Dat was in de tijd dat men nog niet van kerkshoppen had gehoord.
Want auto wordt allang niet meer voor kerkgang alleen gebruikt. De ochtendkerkdiensten zijn in veel kerken nog wel redelijk tot goed bezet, de middagdienst laat een halflege kerk zien, of er is zelfs helemaal geen dienst meer.
Wij hebben diverse keren meegemaakt dat de predikant niet op tijd kon zijn, vanwege een ernstige verkeersopstopping op de randwegen.
Als nu ds. Zondag pleit voor een wandeling naar de kerk om met elkaar te spreken, zie je toch dat dit haaks op elkaar staat?
Overigens wordt in veel steden nog wel veel gelopen en gefietst, bij gebrek aan parkeerplaatsen.
En het pleidooi van ds Zondag moet ons eens aan het denken moeten zetten.
Dat dit standpunt voorkomt, dat is bekend. Maar de mening van de OGG op Urk is natuurlijk nog geen Bijbelse onderbouwing.Mara schreef:Ik kan een poging wagen. Maar eerstPanny schreef:Is niet autorijden op zondag een gebod van God? Ik denk niet dat je dat kunt onderbouwen.
- Niet meer zo actief -
D.C. Overduin zei: al ga je te paard,met het rijtuig of met de tram, als je maar komt, toen ik ruim dertig jaar geleden naar deze intussen CGK geworden gemeente ging, waren er nog steeds mensen die met de tram naar de kerk gingen.
Ik vond dat heel raar, tot ik deze achterliggende uitspraak hoorde, dan zit zoiets een paar generaties ingebakken.
Nu zal niemandhet in zijn hoofd halen om met de tram te komen, maar, denk ik weleens, er zijn mensen die thuis blijven omdat ze slecht ter been zijn, maar een doordeweekse dienst wel komen omdat ze dan met tram/metro/vervoer op maat kunnen komen, tja wat is wijsheid?
Ik vond dat heel raar, tot ik deze achterliggende uitspraak hoorde, dan zit zoiets een paar generaties ingebakken.
Nu zal niemandhet in zijn hoofd halen om met de tram te komen, maar, denk ik weleens, er zijn mensen die thuis blijven omdat ze slecht ter been zijn, maar een doordeweekse dienst wel komen omdat ze dan met tram/metro/vervoer op maat kunnen komen, tja wat is wijsheid?
Laatst gewijzigd door samanthi op 15 dec 2015, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Je hoeft niet zo aanvallend te doen hoor. Ik vergelijk niets, ik legde alleen uit aan Panny waar een bezwaar tegen autorijden op zondag in zou kunnen liggen.Auto schreef:
Dit is appels met peren vergelijken. Jij vergelijkt een stukje van de OGG van Urk met wat in jouw gemeente gebeurd. Waar is jouw gemeente en waar zit de Jachin Boazkerk? In dat deel van de kerken waar jij zit, dan zitten ze je vragend aan te kijken als je het over zondagsrust hebt en het gebruik van de auto in de randstad heeft er helemaal niet toegeleid dat er 's middags een halflege kerk is. De oorzaak ligt van halflege kerken zit heel ergens anders in, en als een dienst jouw niet aanstaat dan pak jij ook de auto en rij je ook ergens heen waar je wel kan kerken. En niet te vergeten dat in de jaren 50 en 60 gewoon voorkwam dat men in Rotterdam en Amsterdam in de tram stapte om naar de kerk te gaan. ........... en dat is halverwege jaren 70 en later als niet-gebruikelijk verklaard.
En nee, wij pakken geen auto op zondagmiddag als de dienst ons niet aanstaat.
En waar ligt volgens jou de oorzaak dan in de halflege kerken s'middags?
En voor de goede orde, ik heb een aantal jaren in de J.B.K. gekerkt, dus.
Mensen uit omliggende plaatsen, zoals Capelle aan den IJssel liepen op zondag naar de Infirmeriestraat om daar te kerken. Ik weet uit mondelinge overlevering dat ook mijn latere ouders, Dirk Plaizier en Elsje Bik, en andere leden van de familie Bik kerkdiensten in de Infirmeriestraat bezochten maar ook naar andere predikanten gingen luisteren in en buiten Rotterdam. Zij woonden in Terbregge, een dorp ten Noorden van Rotterdam en liepen dan op zondag naar de Infirmeriestraat, een wandeling van 6 kilometer.samanthi schreef:D.C. Overduin zei: al ga je te paard,met het rijtuig of met de tram, als je maar komt, toen ik ruim dertig jaar geleden naar deze intussen CGK geworden gemeente ging, waren er nog steeds mensen die met de tram naar de kerk gingen.
Nu zal niemandhet in zijn hoofd halen om met de tram te komen, maar denk ik weleens, er zijn mensen die thuis blijven omdat ze slecht ter been zijn, maar een doordeweekse dienst wel komen omdat ze dan met tram/metro/vervoer op maar kunnen komen, tja wat is wijsheid?
Bron: http://hermanherbers.nl/bevindelijkheid-in-rotterdam
Ik heb de site aangevraagd, want hij wordt gefilterd door kliksafe, ben benieuwd of dit mensen van de Ger Gem HV waren, ik weet iig van een oude vrouw uit onze gemeente dat zij met de tram vanuit Rotterdam zuid naar onze gemeente ging en daar schaamt ze zich nu voor.Mara schreef:Mensen uit omliggende plaatsen, zoals Capelle aan den IJssel liepen op zondag naar de Infirmeriestraat om daar te kerken. Ik weet uit mondelinge overlevering dat ook mijn latere ouders, Dirk Plaizier en Elsje Bik, en andere leden van de familie Bik kerkdiensten in de Infirmeriestraat bezochten maar ook naar andere predikanten gingen luisteren in en buiten Rotterdam. Zij woonden in Terbregge, een dorp ten Noorden van Rotterdam en liepen dan op zondag naar de Infirmeriestraat, een wandeling van 6 kilometer.samanthi schreef:D.C. Overduin zei: al ga je te paard,met het rijtuig of met de tram, als je maar komt, toen ik ruim dertig jaar geleden naar deze intussen CGK geworden gemeente ging, waren er nog steeds mensen die met de tram naar de kerk gingen.
Nu zal niemandhet in zijn hoofd halen om met de tram te komen, maar denk ik weleens, er zijn mensen die thuis blijven omdat ze slecht ter been zijn, maar een doordeweekse dienst wel komen omdat ze dan met tram/metro/vervoer op maar kunnen komen, tja wat is wijsheid?
Bron: http://hermanherbers.nl/bevindelijkheid-in-rotterdam
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
O jammer Samanthi, dit stond er nog voor:samanthi schreef:
Ik heb de site aangevraagd, want hij wordt gefilterd door kliksafe, ben benieuwd of dit mensen van de Ger Gem HV waren, ik weet iig van een oude vrouw uit onze gemeente dat zij met de tram vanuit Rotterdam zuid naar onze gemeente ging en daar schaamt ze zich nu voor.
Zo was er een gemeente van de Vereniging van Gereformeerden in de Infirmeriestraat, een zijstraat van de Oostzeedijk. Zij kerkte in een voormalig pakhuis. Dominee Jacob van Leeuwen uit Utrecht (1845-1913), oprichter van de Vereniging, kwam hier preken. In 1917 werd Jan Jacob Otte (1869-1923) er oefenaar. Hij werd in 1922 door zijn schoonvader, dominee de Jonge uit Kampen als predikant bevestigd. De naam van de gemeente was toen Vrije Gereformeerde Gemeente. De Jonge richtte in 1922 de Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten op, die in 1948 fuseerde met de Oud Gereformeerde Gemeenten van dominee Boone. De nieuwe naam werd Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Na Otte’s overlijden in 1923 kwam dominee Boone zo nu en dan in de Infirmeriestraat preken. De gemeente sloot zich toen aan bij de Oud-Gereformeerde Gemeenten van dominee Boone.
Ook dominee Baaij (1893-1961) kwam hier wel eens preken. Hij was aanvankelijk predikant van een Vrije Gemeente op Tholen. Later sloten hij en een deel van zijn gemeente op Tholen zich aan bij de Christelijke Gereformeerde Kerken. In 1960 trad hij toe tot de Oud Gereformeerde Gemeenten.
Dat is allemaal bekend Mara, maar dat is nog geen argumentatie dat het niet mogen autorijden op zondag een gebod van God zou zijn.
Het bewijst alleen dat er een bepaalde traditie is waarbinnen autorijden op zondag niet geaccepteerd is.
Ik ben bijvoorbeeld bij christenen in Azië geweest.
Daar kennen ze deze tradities helemaal niet.
Ik ging tussen de kerkdiensten met de predikant lunchen in een restaurant.
Ook in bijvoorbeeld Oekraïne is het heel normaal dat je als behoudende christen op zondag met de tram naar de kerk gaat en even langs een supermarkt om nog wat eten te kopen.
Andersom vinden zij het weer vreemd dat wij roken en alcohol drinken.
Zondagsheiliging is echt niet zo eenvoudig dat je bepaalde regels kan vaststellen als gebod van God.
Het is te makkelijk om de traditie waarin jezelf geboren/opgegroeid bent als Gods gebod te zien.
De zondag is ook zeker niet hetzelfde als de Sabbat. De Sabbat was ingesteld voor de Joden.
In de Bijbel staat niets over wat aan de christenen uit de heidenen opgedragen werd wat betreft zondagsrust of zondagsheiliging.
Veel christenen in de eerste eeuwen na Christus hadden ook vaak helemaal geen vrije dag op zondag.
Ze hadden dan bijvoorbeeld op zondagavond een lange samenkomst waarin mensen voorgingen, gezamenlijk het Heilig Avondmaal gehouden en inzameling voor de armen.
Het bewijst alleen dat er een bepaalde traditie is waarbinnen autorijden op zondag niet geaccepteerd is.
Ik ben bijvoorbeeld bij christenen in Azië geweest.
Daar kennen ze deze tradities helemaal niet.
Ik ging tussen de kerkdiensten met de predikant lunchen in een restaurant.
Ook in bijvoorbeeld Oekraïne is het heel normaal dat je als behoudende christen op zondag met de tram naar de kerk gaat en even langs een supermarkt om nog wat eten te kopen.
Andersom vinden zij het weer vreemd dat wij roken en alcohol drinken.
Zondagsheiliging is echt niet zo eenvoudig dat je bepaalde regels kan vaststellen als gebod van God.
Het is te makkelijk om de traditie waarin jezelf geboren/opgegroeid bent als Gods gebod te zien.
De zondag is ook zeker niet hetzelfde als de Sabbat. De Sabbat was ingesteld voor de Joden.
In de Bijbel staat niets over wat aan de christenen uit de heidenen opgedragen werd wat betreft zondagsrust of zondagsheiliging.
Veel christenen in de eerste eeuwen na Christus hadden ook vaak helemaal geen vrije dag op zondag.
Ze hadden dan bijvoorbeeld op zondagavond een lange samenkomst waarin mensen voorgingen, gezamenlijk het Heilig Avondmaal gehouden en inzameling voor de armen.
Laatst gewijzigd door Panny op 15 dec 2015, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb de volledige tekst van iemand gekregen via een pb, dit gaat niet over de Ger Gem HV, die groep stond wat apart had een eigen cultuurtje.Mara schreef:O jammer Samanthi, dit stond er nog voor:samanthi schreef:
Ik heb de site aangevraagd, want hij wordt gefilterd door kliksafe, ben benieuwd of dit mensen van de Ger Gem HV waren, ik weet iig van een oude vrouw uit onze gemeente dat zij met de tram vanuit Rotterdam zuid naar onze gemeente ging en daar schaamt ze zich nu voor.
Zo was er een gemeente van de Vereniging van Gereformeerden in de Infirmeriestraat, een zijstraat van de Oostzeedijk. Zij kerkte in een voormalig pakhuis. Dominee Jacob van Leeuwen uit Utrecht (1845-1913), oprichter van de Vereniging, kwam hier preken. In 1917 werd Jan Jacob Otte (1869-1923) er oefenaar. Hij werd in 1922 door zijn schoonvader, dominee de Jonge uit Kampen als predikant bevestigd. De naam van de gemeente was toen Vrije Gereformeerde Gemeente. De Jonge richtte in 1922 de Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten op, die in 1948 fuseerde met de Oud Gereformeerde Gemeenten van dominee Boone. De nieuwe naam werd Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Na Otte’s overlijden in 1923 kwam dominee Boone zo nu en dan in de Infirmeriestraat preken. De gemeente sloot zich toen aan bij de Oud-Gereformeerde Gemeenten van dominee Boone.
Ook dominee Baaij (1893-1961) kwam hier wel eens preken. Hij was aanvankelijk predikant van een Vrije Gemeente op Tholen. Later sloten hij en een deel van zijn gemeente op Tholen zich aan bij de Christelijke Gereformeerde Kerken. In 1960 trad hij toe tot de Oud Gereformeerde Gemeenten.
Ja, en, dus...?? Ik vind dat je een heel vervelende toon aanslaat.Mara schreef:Je hoeft niet zo aanvallend te doen hoor. Ik vergelijk niets, ik legde alleen uit aan Panny waar een bezwaar tegen autorijden op zondag in zou kunnen liggen.Auto schreef:
Dit is appels met peren vergelijken. Jij vergelijkt een stukje van de OGG van Urk met wat in jouw gemeente gebeurd. Waar is jouw gemeente en waar zit de Jachin Boazkerk? In dat deel van de kerken waar jij zit, dan zitten ze je vragend aan te kijken als je het over zondagsrust hebt en het gebruik van de auto in de randstad heeft er helemaal niet toegeleid dat er 's middags een halflege kerk is. De oorzaak ligt van halflege kerken zit heel ergens anders in, en als een dienst jouw niet aanstaat dan pak jij ook de auto en rij je ook ergens heen waar je wel kan kerken. En niet te vergeten dat in de jaren 50 en 60 gewoon voorkwam dat men in Rotterdam en Amsterdam in de tram stapte om naar de kerk te gaan. ........... en dat is halverwege jaren 70 en later als niet-gebruikelijk verklaard.
En nee, wij pakken geen auto op zondagmiddag als de dienst ons niet aanstaat.
En waar ligt volgens jou de oorzaak dan in de halflege kerken s'middags?
En voor de goede orde, ik heb een aantal jaren in de J.B.K. gekerkt, dus.
Het verbod op autorijden op zondag (en de censuur-maatregel van de OGG Urk) hebben vrijwel niets met de Bijbel te maken, maar met een bepaalde sociaal-culturele context. Het gevolg op Urk is ook dat gezinnen bij harde regen gewoon thuis blijven en niet naar de kerk gaan... Is dat wat je graag wilt?
De reden dat kerken 's middags leeg zijn, ligt zeker niet aan het bezit van een auto. Mensen die 's middags niet naar hun eigen kerk gaan, gaan doorgaans ook niet naar een andere kerk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)