Waar denk je op dit moment aan? [3]

Luther
Contacteer:

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Luther »

Mara schreef:Bemoedigend om te lezen dat principiële niet-zondagsrijders door hun mede-geloofsgenoten belachelijk worden gemaakt.
Opbouwend, maar niet heus.
Wat zijn principiële niet-zondagsrijders? En waarom is dat principieel? En waarom zou het een juiste analyse zijn dat juist op dít punt de fronten liggen anno 2015? Wat is de reden dat deze principiëlen wel predikanten mogen veroordelen omdat ze een andere keuze maken?

Ik denk dat een twitteraar het zojuist scherp verwoordde: "Stukjes en ingezonden brieven in papieren versie #RD over het rijden/lopen op zondag begint inmiddels een beetje lachwekkend te worden."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Mara schreef:Bemoedigend om te lezen dat principiële niet-zondagsrijders door hun mede-geloofsgenoten belachelijk worden gemaakt.
Wat zijn principiële niet-zondagsrijders? En waarom is dat principieel? En waarom zou het een juiste analyse zijn dat juist op dít punt de fronten liggen anno 2015? Wat is de reden dat deze principiëlen wel predikanten mogen veroordelen omdat ze een andere keuze maken?

Ik denk dat een twitteraar het zojuist scherp verwoordde: "Stukjes en ingezonden brieven in papieren versie #RD over het rijden/lopen op zondag begint inmiddels een beetje lachwekkend te worden."
Bedoel je dat hier dus echt een serieuze krant mee gevuld wordt? :oO
Tjonge, het is me opeens weer helemaal duidelijk waarom ik geen RD lees.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Die brieven waren zeker als reacties op het (mooie) stuk van Ds. Zondag?
merel

Bericht door merel »

Zijn er ook linken naar de betreffende onderwerpen?
Misschien rare vraag, maar waarom mag je volgens sommigen niet autorijden op zondag?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zita schreef:Bedoel je dat hier dus echt een serieuze krant mee gevuld wordt? :oO
"Over het zondagsrijden.
Och dat wij nog wakker geschud zouden mogen worden. Want zou het ook in dezen niet zijn: 'Mijn dag ontheiligt en onteerd en zich tegen Mij durven stellen?' Zegt de profeet niet dat de herders onnut waren en God niet vroegen, daarom is de kudde verward? Moeten we dan niet vrezen dat ook dit één van de oorzaken is dat de Heere zover geweken is? Zo de priester is, zo het volk. Dat de Heere nog in de schuld zou willen brengen en in de ware schaamroodheid dat we zover zijn afgeweken. De profeet zegt: 'Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken en wederkeren tot de Heere.' Wat zou dat toch een zegen zijn, want de roepstemmen zullen er hoop ik nog wel zijn, maar men geeft er geen acht meer op. Dat wij er nog een opmerkzaam hart bij zouden krijgen en met Paulus zouden vragen: 'Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?' De Heere gedenke zo Zijn knechten en het volk, en schudde ons nog wakker om weder te keren in boete en berouw. En doe ons tezamen vragen naar de oude paden waar de goede weg toch zij. Hij ontferme Zich nog, indien het in Zijn raad kan bestaan, en geve ons niet niet over aan het goeddunken van ons verduisterd hart, opdat wij de wereld geen reden en oorzaak geven om mede Zijn heilige dag te ontheiligen."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Zita schreef:
Luther schreef:

Bedoel je dat hier dus echt een serieuze krant mee gevuld wordt? :oO
Tja opinie hoort ook bij de krant en dan heb je af en toe een non-discussie. Ds. Zondag riep het wel een beetje over zich af met zijn oproep.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Luther schreef:"Over het zondagsrijden.
Och dat wij nog wakker geschud zouden mogen worden. Want zou het ook in dezen niet zijn: 'Mijn dag ontheiligt en onteerd en zich tegen Mij durven stellen?' Zegt de profeet niet dat de herders onnut waren en God niet vroegen, daarom is de kudde verward? Moeten we dan niet vrezen dat ook dit één van de oorzaken is dat de Heere zover geweken is? Zo de priester is, zo het volk. Dat de Heere nog in de schuld zou willen brengen en in de ware schaamroodheid dat we zover zijn afgeweken. De profeet zegt: 'Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken en wederkeren tot de Heere.' Wat zou dat toch een zegen zijn, want de roepstemmen zullen er hoop ik nog wel zijn, maar men geeft er geen acht meer op. Dat wij er nog een opmerkzaam hart bij zouden krijgen en met Paulus zouden vragen: 'Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?' De Heere gedenke zo Zijn knechten en het volk, en schudde ons nog wakker om weder te keren in boete en berouw. En doe ons tezamen vragen naar de oude paden waar de goede weg toch zij. Hij ontferme Zich nog, indien het in Zijn raad kan bestaan, en geve ons niet niet over aan het goeddunken van ons verduisterd hart, opdat wij de wereld geen reden en oorzaak geven om mede Zijn heilige dag te ontheiligen."
Was dit een ingezonden brief? :bobo
Laatst gewijzigd door Curatorium op 14 dec 2015, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

FlyingEagle schreef:Tja opinie hoort ook bij de krant en dan heb je af en toe een non-discussie. Ds. Zondag riep het wel een beetje over zich af met zijn oproep.
De oproep van ds. Zondag was helemaal niet zo vreemd, evenmin als zijn ingezonden opinie-artikel van vandaag. Maar die oproep om wat vaker lopend naar de kerk te komen had een heel andere reden dan die de meeste briefschrijvers noemen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:
Luther schreef:"Over het zondagsrijden.
Was dit een ingezonden brief? :bobo
Yep.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Luther schreef:
FlyingEagle schreef:Tja opinie hoort ook bij de krant en dan heb je af en toe een non-discussie. Ds. Zondag riep het wel een beetje over zich af met zijn oproep.
De oproep van ds. Zondag was helemaal niet zo vreemd, evenmin als zijn ingezonden opinie-artikel van vandaag. Maar die oproep om wat vaker lopend naar de kerk te komen had een heel andere reden dan die de meeste briefschrijvers noemen.
Dat klopt maar toch had ik dit wel verwacht. Dut is voor heel veel mensen wel een belangrijk onderwerp en men reageert daar op vanuit hun denkkader daarover. Dan krijg je dit soort reacties
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Misschien rare vraag, maar waarom mag je volgens sommigen niet autorijden op zondag?
In de jaren 60 kwam geen enkele predikant op zondagmiddag voor een preekbeurt.
De dominee kwam op zaterdagavond en vertrok op maandagmorgen, mijn ouders hebben vele predikanten te logeren gehad.
Maar zoals alles opschuift, ook in de refogezindte, nu is het de normaalste zaak van de wereld, behoudens enkele OGG predikanten misschien.
Ben je nooit in Staphorst of Urk geweest? Daar stond/staat een bordje aan de ingang van het dorp, dat autorijden op zondag binnen de bebouwde kom niet gewenst is.
Het heeft met de zondagsheiliging te maken.
En het standpunt is achterhaald. Maar daarom hoef je dit op een REFOforum niet belachelijk te maken, toch, of mikpunt van spot te maken?
Niet zo fijn voor de achterban die hier mogelijk meeleest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny

Bericht door Panny »

Luther schreef:
Ik vond het een goed artikel van dominee Zondag. En ook goed dat hij daar aandacht voor vraagt.
Het is helemaal niet bedoeld als een discussie of autorijden op zondag wel of niet zou mogen. Daar zijn we vrij in.

Het gaat erom dat mensen kunnen zien dat er mensen op zondag naar de kerk gaan.
En ook dat mensen zien dat je blij bent dat je weer naar de kerk mag gaan.
De zondag is een dag van blijdschap: we vieren het volbrachte werk van Christus.
samanthi

Bericht door samanthi »

Panny schreef:
Luther schreef:
Ik vond het een goed artikel van dominee Zondag. En ook goed dat hij daar aandacht voor vraagt.
Het is helemaal niet bedoeld als een discussie of autorijden op zondag wel of niet zou mogen. Daar zijn we vrij in.

Het gaat erom dat mensen kunnen zien dat er mensen op zondag naar de kerk gaan.
En ook dat mensen zien dat je blij bent dat je weer naar de kerk mag gaan.
De zondag is een dag van blijdschap: we vieren het volbrachte werk van Christus.
Ik weet zeker dat je levenswandel meer uitmaakt dan het op zondag al dan niet met de auto naar de kerk gaan, je kunt lopend gaan en er voor de rest op los leven, heeft het dan een boodschap voor de wereld?

ps wij hebben geen auto dus gaan ook niet met de auto.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
mulder

Bericht door mulder »

De brieven in het Reformatorisch Dagblad hebben niets met het stuk van dominee W.A. Zondag te maken.
Mara schreef: In de jaren 60 kwam geen enkele predikant op zondagmiddag voor een preekbeurt.
De dominee kwam op zaterdagavond en vertrok op maandagmorgen, mijn ouders hebben vele predikanten te logeren gehad.
Maar zoals alles opschuift, ook in de refogezindte, nu is het de normaalste zaak van de wereld, behoudens enkele OGG predikanten misschien.
Ben je nooit in Staphorst of Urk geweest? Daar stond/staat een bordje aan de ingang van het dorp, dat autorijden op zondag binnen de bebouwde kom niet gewenst is.
Het heeft met de zondagsheiliging te maken.
En het standpunt is achterhaald. Maar daarom hoef je dit op een REFOforum niet belachelijk te maken, toch, of mikpunt van spot te maken?
Niet zo fijn voor de achterban die hier mogelijk meeleest.
Er zijn inderdaad zaken die achterhaald zijn Mara. Denk bijvoorbeeld aan de vervangingstheologie. Autorijden op zondag is inmiddels ook behoorlijk achterhaald. Het neigt tevens naar wetticisme: wanneer mensen in een kerk hun eigen regels en wetten maken. Om vervolgens te doen alsof het bepalingen zijn van de Heere. Ik denk niet dat het met opschuiven te maken heeft. Eerder met nieuwe inzichten!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb me werkelijk verbaasd over de discussie. Wat mensen deze predikant in de mond leggen.... ongelooflijk. Terwijl hij gewoon een punt heeft. Het bind echt samen als je lopend/fietsend naar de kerk gaat. Ik ben vrij makkelijk, maar in de zomer doe ik dat nog wel eens: samen met iemand naar de kerk lopen en langzamerhand sluiten zich meer mensen bij je aan. Je groet elkaar, je praat eens met elkaar, en na de kerk praat je, al lopend/fietsend nog wat na. Ik kan het alleen maar aanbevelen. En volgens mij is dat wat ds Zondag bedoelde...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten