Waarom de holocaust?

Plaats reactie
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Eliyahu,

Ik begrijp dat jij vindt dat de joden de holocaust over zichzelf hebben afgeroepen?
Als dat niet zo is corrigeer mij dan a.u.b.!
Als het wel zo is ben ik dat roerend met jou oneens.
Ik vind namelijk dat de holocaust heeft plaats gevonden onder misplaatste menselijke verantwoordelijkheden.
God heeft de mensen namelijk eigen verantwoordelijkheid en een vrije wil gegeven en die is hier tot in het allerdiepst (geen woorden voor!) misbruikt!

Een 'breekje' van Breekijzertje
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Nou, daar hoef ik niet lang over na te denken.
In het paradijs is, na de ongehoorzaamheid aan God (de verboden vrucht weet je wel) HET KWAAD in de wereld gekomen.
M.a.w. toen is het al fout gaan met de eigen verantwoordelijkheid van de mens met alle (verstrekkende) gevolgen vandien.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Madtice

Bericht door Madtice »

Maar ja, het is wel weer zo dat God de Joden altijd harder heeft aangepakt dan de andere volkeren. Dat zie je door het hele Oude Testament heen. Dat moet ook wel, want het is Zijn volk. Maar om het zover door te trekken dat de Joden zelf schuldig zijn aan de Holocaust, daar begin ik nu zelf wel aan te twijfelen. Want in principe zeg je dan dat God de Joden door de Holocaust heen heeft laten gaan...
england

Bericht door england »

In de Bijbel is het duidelijk dat de Joden gestraft worden op het moment dat ze God en Zijn dienst verlieten...

Ik weet dat veel landen, en individuen de uitspraak van de Joden 'Zijn bloed kome over ons en onze kinderen' opnamen als excuus om de Joden te vervolgen. Duidelijk is dat dit niet juist is. Toch zit er misschien wel een kern van waarheid in, zie derde gebod in de tien geboden...en doe barmhartigheid...
Zonder Christus is er geen vrede, niet in je hart, en niet in de wereld. Niet voor Joden, en niet voor heidenen!

De holocaust is natuurlijk niet de enige keer in de geschiedenis dat Joden vervolgtw werden, dus om te zeggen dat het iets bijzonders was... Ik geef toe dat de aantallen groter waren, maar ik denk dat het meer met de omstandigehden te maken had. Er was natuurlijk oorlog, wat Hitler de mogelijkheden gaf om zijn plan op grotere schaal uit te voeren dan tot nog toe mogelijk was geweest, in bijv. de Pogroms.
wim

Bericht door wim »

De eventuele straf van de Joden is een zaak van God en niet van mensen.
Je kunt best beweren dat God de Joden straft vanwege hun zonden. Dat is meerdere malen in hun geschiedenis voorgekomen.
Maar we moeten daarmee niet denken dat Israel een monopolie op het doen van zonden of het ondergaan van straffen heeft. De Joden hebben de pech dat hun zonden goed gedocumenteerd zijn.:)
england

Bericht door england »

Inderdaad Wim, en nu met de kerkgeschiedenis is dat misschien ook wel zo met de kerken...?

Het feit dat het steeds moeilijker voor Christenen is en wordt, is dat geen straf op onze zonden...?
Plaats reactie