Tiberius schreef:Luther schreef:Hij zegent de drinkbeker niet met zijn hand, juist om te voorkomen dat mensen gaan denken dat die wijn nu iets meer bijzonder is dan een halfuur ervoor.
Dat lijkt me neigen naar de zwingliaanse afwijking; ik houd me maar liever aan de liturgie zoals beschreven in het avondmaalsformulier. Gebruikt hij soms ook geen water bij de doop, om te voorkomen dat mensen gaan denken dat dat water iets meer bijzonder is dan wanneer het uit de kraan komt?
Dat laatste begrijp ik niet, maar voor zover ik het begrepen heb, komt het vanuit het inzegenen van bepaalde zaken zoals dat in de RK-traditie gebruikelijk is.
Om dezelfde reden maken diverse predikanten ook geen zegengebaar als de doopouders met hun kindje worden toegezongen.
Laat helder zijn: In beide gevallen ben ik het overigens niet eens met deze predikanten.
wat wel goed is om te onderstrepen, merk ik, is het feit dat de tekenen van de sacramenten niet heilig zijn in die zin, dat ze speciaal, bijzonder en na het de sacramentsbediening nog heilig zouden zijn. Juist het gewone van water, brood en wijn is belangrijk! Juist door middel van die gewone tekenen wil de Heere het geloof versterken. De Heere Jezus gebruikt bij de instelling van het HA gewoon het eten dat toch al op tafel stond. Elke vorm van verbijzondering van de tekenen leidt af van wat het teken wil zeggen, lijkt me.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)