Ziekten.

Madtice

Bericht door Madtice »

Charismatisch kerkje, 007? Welke? Ken er ook nogal wat, ben er zelf ook heel wat jaartjes geweest. Wel altijd erg gezellig daar, en veel aandacht voor de persoonlijke relatie mens-God. Vind ik goed. Goed ook dat er een vertegenwoordiger van is hier op de site! :)

En we moeten allemaal hervormd in ons denken worden. Ge-re-formeert is eigenlijk een hele rare term: Iemand formeert zich, wat betekent vormt zich anders dan zij eerst meende te zijn (van chaos naar orde, zoals in een formatie vliegtuigen, of een kabinetsformatie) en dan re-formeert hij zich: de orde wordt nog eens geordent, of zo... nou ja, het is maar een term, een naam voor het beestje, zal ik maar zeggen. De gedachte er achter is in ieder geval wel goed.
Balance

Bericht door Balance »

Ondanks het feit dat de discussie op een zijspoor komt toch even een opmerking.

Iedere kerk zijn naam. Is dit bijbels. Waar staat in de bijbel ergens dat je gereformeerd moet zijn of hervormd of noem maar op. Met dat je je zelf een naam geeft, geef je aan dat je een partij bent.

Ik keur het niet goed maar je hoort mopjes over gereformeerden die alleen in de hemel denken te zijn. Valt er toch niet iets te leren?

Was Paulus katholiek of gereformeerd?? We kunnen als groep claimen in God's raad te staan. Maar kent God ons wel eens?

Hoe is het met ons persoonlijk? Hoe beleef ik God? We gaan straks niet als groep collectief de hemel in. En krijgen geen oordeel op grond van onze groepsnaam.

In de bijbel wordt gesproken over de gemeente. Of over "de weg'' . In ieder geval geloof ik dat God 's ogen de ganse aarde doorlopen om krachtig bij te staan hem wier hart volkomen naar Hem uitgaat.

Met zulke mensen proef ik geloofsgemeenschap ook al zijn ze zondags ergens anders dan ik. Dat is ook de reden dat ik hier op dit forum schrijf. Ik ontdek hier bij een aantal mensen een oprechtheid die me enorm aanspreekt.

Maar bepaalde gedachtenbanen die er door jaren en misschien wel eeuwen in zijn geslopen en niet op God's woord gestoeld zijn geven tussenmuren tussen Christenen die schadelijk zijn.

Misschien is er iemand die me begrijpt, en anders maar niet.

Met vriendelijke groet,

Balance
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik denk ook dat God veel verdriet heeft als hij ziet hoe verschillende kerken elkaar veroordelen en soms zelfs vernietigen. Als je naar de eerste gemeente kijkt, dan zie je dat ze alles delen, en dat liefde de deler was. Als er verschillen waren, dan liep men niet de kerk uit, maar lostte die intern op.
Dat wilde Luther overigens ook in eerste instantie. Hij wilde geen nieuwe kerk stichten, maar de Roomse kerk vernieuwen.

Dit claimen van het gelijk hebben en daarom andere kerken of stijlen beschimpen, veroordelen, etcetera, dat heeft allemaal geen zin.
Ik heb ook al ergens anders gezegt dat het Lichaam van Christus op alle gelovigen slaat, ongeacht hun gebouw, leerregels, etcetera, en een kerk lid is van het Lichaam van Christus als het Hem erkent en God als enige God erkent. En de rest zou in liefde moeten zijn, tussen alle andere kerken.
Het is niet erg om op een andere manier je geloof te beleiden, maar het is wel erg als je alle andere manieren beschuldigt van huichelarij, etcetera.
Balance

Bericht door Balance »

Origineel geplaatst door Madtice
Ik denk ook dat God veel verdriet heeft als hij ziet hoe verschillende kerken elkaar veroordelen en soms zelfs vernietigen. Als je naar de eerste gemeente kijkt, dan zie je dat ze alles delen, en dat liefde de deler was. Als er verschillen waren, dan liep men niet de kerk uit, maar lostte die intern op.
Dat wilde Luther overigens ook in eerste instantie. Hij wilde geen nieuwe kerk stichten, maar de Roomse kerk vernieuwen.

Dit claimen van het gelijk hebben en daarom andere kerken of stijlen beschimpen, veroordelen, etcetera, dat heeft allemaal geen zin.
Ik heb ook al ergens anders gezegt dat het Lichaam van Christus op alle gelovigen slaat, ongeacht hun gebouw, leerregels, etcetera, en een kerk lid is van het Lichaam van Christus als het Hem erkent en God als enige God erkent. En de rest zou in liefde moeten zijn, tussen alle andere kerken.
Het is niet erg om op een andere manier je geloof te beleiden, maar het is wel erg als je alle andere manieren beschuldigt van huichelarij, etcetera.
Madtice,

Ik ben het met je eens van de eerste tot de laatste letter.

Bedankt,
Balance
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door Madtice
Charismatisch kerkje, 007? Welke? Ken er ook nogal wat, ben er zelf ook heel wat jaartjes geweest. Wel altijd erg gezellig daar, en veel aandacht voor de persoonlijke relatie mens-God. Vind ik goed. Goed ook dat er een vertegenwoordiger van is hier op de site! :)
Ok dank je wel, ik wil alleen maar waarheid plaatsen. De kerk waar ik aangesloten ben re-formeerd zich dagelijks en wil geen tradities en menselijke culturen er in zien.
En we moeten allemaal hervormd in ons denken worden. Ge-re-formeert is eigenlijk een hele rare term: Iemand formeert zich, wat betekent vormt zich anders dan zij eerst meende te zijn (van chaos naar orde, zoals in een formatie vliegtuigen, of een kabinetsformatie) en dan re-formeert hij zich: de orde wordt nog eens geordent, of zo... nou ja, het is maar een term, een naam voor het beestje, zal ik maar zeggen. De gedachte er achter is in ieder geval wel goed.
Probeer als lid van een gereformeerde gemeente maar eens iets te re-formeren. Je zal er uit gezet worden. Dit soort gemeenten wil zich vaak niet re-formeren, maar zich blijven vasthouden aan tradities die vaak aftreksels zijn van het ware evangelie. Jammer maar geen reden om dit soort gemeenten te verwerpen, maar om ervoor open te staan. Nooit vervloeken, maar zegenen, het beste van God hen toewensen.
Ook zijn zij lid van het Lichaam van Christus.

[Veranderd op 29/10/02 door 007]
Plaats reactie