samanthi schreef:ebenhaezer schreef:Eilander, als ik even naar mijn eigen dorp kijk, snap ik Luther wel. De massa's jongeren die in het weekeinde richting de barretjes en keten trekken, giga veel drank wordt daar geschonken. Jongelui vanaf, schrik niet 13 jaar. En alhoewel er een redelijk besef komt, dat dit niet kan, zie ik weinig beweging tot radicale verandering. Iedereen doet het, dus....
Ik kan hier in meekomen, in kom uit en dorp waar de meeste mensen gereformeerd of hervormd waren, wij waren van het kleine zwarte kolenkerkje, waar ook nog leden uit de omliggende dorpen waren, dus een van de weinige, maar de andere gingen zeker ook elke zondag naar de kerk en iedereen, ook mijn vader en nog meer mensen uit de gemeente gingen heel makkelijk een pilsje drinken, jongeren deden dit evenzo en die sprongen uiteraard uit de band, bij mijn vader is het wel anders geworden, maar deze feiten liggen er, hij is nooit onder censuur geweest om zijn cafébezoek, tja ik weet van een ouderling met een diaken die op een hele hete dag wel eens een biertje haalde, dus ja kan je dan nog zeggen, het was een cultuurtje, als er rad van avontuur was kwamen er velen uit de kerk, ook een diaken deed fanatiek mee, die stond er in het dorp om bekend! Er was niets mis mee iedereen deed het. Let wel ik heb het over een rechtse CGK gemeente.
Hier in de stad is zoiets ondenkbaar ook bij gemeenten die, laat ik het zo zeggen linkser zijn, je staat meer apart, in onze straat woont een evangelisch jong gezinnetje, ze zijn echt anders dan de andere mensen uit de straat, geen TV, ze sturen kaarten met Bijbelteksten aan mensen waarvan ze weten dat er nood is, de mensen uit onze straat zeiden dat ze net als ons waren, opvallend of niet?
Nu zal ik geen pleidooi gaan voeren, want er zijn ook vele waarvan je na jaren er eens achter kwam dat ze zondags ook naar een kerk gaan, maar daar is niets aan te merken', want ieder doet wat goed is in zijn of haar ogen. Maar het 'gij geheel anders' komt meer uit in een stad, in een dorp waar velen iets geloven krijg je sneller een wij en zij situatie en binnen dat wij weinig correctie, mits het buiten de code van de groep valt.
Misschien generaliseer ik een btje, maar het is mijn ervaring
Ik herken dat wel samanthi. Ik logeerde bij een familielid in een klein dorpje en zij liet en deed bepaalde dingen vanwege de sociale controle. En die dingen gaan werkelijk nergens over.
Anderzijds werd er op zondag soms heel gemakkelijk over zaken heengestapt.
W.b. die kaarten met bijbelteksten, daar ben ik terughoudender in geworden, want je kunt meer kapot maken dan helen.
Sommige mensen reageren uiterst agressief als je aankomt met een tekst of de troost dat je voor hen zult bidden.
In de stad wordt een kerk al snel zwartekousen genoemd, terwijl het dan een links opgeschoven gemeente is en nimmer zwartekousen zijn gedragen daar, afgezien van een enkel oud vrouwtje.
Anderzijds val je in de stad als kerkganger nauwelijks op, tussen allerlei bont gekleurde mensen. Velen dragen juist een hoed (hipsters en fashion chicks).
Persoonlijk merk ik weinig van een positief of negatief beeld.
Ik kreeg wel eens de opmerking van een buurvrouw dat ze het erg leuk vindt dat mijn dochter en ik vrijwel altijd een rok of jurkje dragen. Maar meer in de trant dat ze het verzorgd en vrouwelijk vindt.
Dit soort dingen zijn heel lastig uit te leggen, omdat er niet eenduidend over wordt gedacht.
merel schreef:Ik kom van oorsprong uit een dorp, maar merk toch dat in onze huidige kerk meer hoger opgeleiden zitten dan in de dorpen.
Wat is jouw definitie van hoger opgeleide?
Tijdenlang zijn juist de hogeropgeleiden naar de dorpen getrokken, want daar konden ze een groot huis met terrein rondom aanschaffen.
Als ik in onze kerk rondkijk, zitten er juist veel hoger opgeleiden, zeker als ze onder de 40 zijn.
Ik weet trouwens niet of dit nu zoveel voordelen oplevert voor een gemeente.
Ze zijn dan vaak assertiever en overheersender dan de ouderen die alleen lagere school hebben.
(Je kunt trouwens beter bij een eenvoudig laaggeletterd iemand zitten die goed over de Heere spreekt, maar dat is mijn mening

)