Kerk in de stad

Panny

Re: Kerk in de stad

Bericht door Panny »

Luther schreef:
DDD schreef:
Luther schreef:Je negatieve appreciatie over de verschillende dorpen op de biblebelt deel ik. Dat gevaar acht ik inderdaad groter dan de gevaren die er in de stad zijn. Het is misschien een gewaagde stelling, maar ik meen dat het 'gij geheel anders' in een stad nog beter/makkelijker te beoefenen is dan in de bedoelde dorpen.
Dat weet ik inmiddels ook wel zeker. Ik heb het al heel lang gedacht maar inmiddels ken ik enkele mensen wat beter uit Rijssen en Veluwse plaatsen maar het lijkt mij erg moeilijk om daar kinderen christelijk op te voeden.
Klopt. Dat is inmiddels ook onze ervaring, helaas.
Ik schrik er ook van als je sommige verhalen hoort over de jongerencultuur in refodorpen.
En de ouders vinden het de gewoonste zaak van de wereld (het gaat vanzelf over, wij waren vroeger ook zo).

In de stad kun je als christen prima wonen.
Er wonen zoveel verschillende culturen door elkaar dat er echt niet vreemd gedaan wordt tegen een refogezin.
Mensen hebben vaak zelfs respect voor een christelijke levenswandel.
Je krijgt bijvoorbeeld opmerkingen te horen van buren over hoe jaloers ze op je gezin zijn. Dat er zoveel liefde vanuit gaat.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Panny schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:
Luther schreef:Je negatieve appreciatie over de verschillende dorpen op de biblebelt deel ik. Dat gevaar acht ik inderdaad groter dan de gevaren die er in de stad zijn. Het is misschien een gewaagde stelling, maar ik meen dat het 'gij geheel anders' in een stad nog beter/makkelijker te beoefenen is dan in de bedoelde dorpen.
Dat weet ik inmiddels ook wel zeker. Ik heb het al heel lang gedacht maar inmiddels ken ik enkele mensen wat beter uit Rijssen en Veluwse plaatsen maar het lijkt mij erg moeilijk om daar kinderen christelijk op te voeden.
Klopt. Dat is inmiddels ook onze ervaring, helaas.
Ik schrik er ook van als je sommige verhalen hoort over de jongerencultuur in refodorpen.
En de ouders vinden het de gewoonste zaak van de wereld (het gaat vanzelf over, wij waren vroeger ook zo).

In de stad kun je als christen prima wonen.
Er wonen zoveel verschillende culturen door elkaar dat er echt niet vreemd gedaan wordt tegen een refogezin.
Mensen hebben vaak zelfs respect voor een christelijke levenswandel.
Je krijgt bijvoorbeeld opmerkingen te horen van buren over hoe jaloers ze op je gezin zijn. Dat er zoveel liefde vanuit gaat.
Mooi, @Panny! Bij de start van dit topic hoopte ik vooral op dit soort bemoedigende verhalen voor hen die in de stad wonen, en dat soms best pittig vinden!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel

Bericht door merel »

@ panny
Die ervaring hebben wij juist helemaal niet. Wij wonen ook in de stad, maar dan in een duurdere wijk. Ik zie hier juist een vorm van decadentie terug en het 'allemaal beter voor elkaar hebben, dan een ander'. Ik herken juist helemaal niet dat mensen het bijzonder vinden dat wij geloven. Zij vinden het eerder uitbollig en niet meer van deze tijd. Ik merk dit 'ongeloof' vooral ook in de omgangsnormen met elkaar. Ik mag 1 grandioos feest geven in het jaar, met enorm veel overlast, omdat IK jarig ben en het leuk wil hebben. Kinderen moeten alles krijgen, de duurste feestjes/kleding/spullen. Dat merk je ook op de scholen in de wijk. Ik ben daarom ook zo blij dat onze kinderen niet in deze wijk naar school gaan, maar naar een naburig dorp.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Ik heb even bijgelezen. Interessant topic.

Ik ben het niet met Wim Anker eens dat er vele verkeerde argumenten in dit topic zijn aangedragen. Ik ben van mening dat meerdere factoren de stad voor christelijke gezinnen minder aantrekkelijk hebben gemaakt en die factoren zijn in dit topic ook naar voren gebracht.

Nog een kleine aanvulling op de huizendiscussie: onze definitie van wat een normale woning is voor een gezin met kinderen is in de loop van 60 jaren dramatisch veranderd. Slaapkamers waarin 6 kinderen slapen, gordijntje ertussen voor een beetje privacy, vindt men nu geen optie meer. De meeste ouders willen nu een eigen kamer voor hun kinderen. Op die manier worden de huizen al snel "onbetaalbaar".
Panny

Bericht door Panny »

merel schreef:@ panny
Die ervaring hebben wij juist helemaal niet. Wij wonen ook in de stad, maar dan in een duurdere wijk. Ik zie hier juist een vorm van decadentie terug en het 'allemaal beter voor elkaar hebben, dan een ander'. Ik herken juist helemaal niet dat mensen het bijzonder vinden dat wij geloven. Zij vinden het eerder uitbollig en niet meer van deze tijd. Ik merk dit 'ongeloof' vooral ook in de omgangsnormen met elkaar. Ik mag 1 grandioos feest geven in het jaar, met enorm veel overlast, omdat IK jarig ben en het leuk wil hebben. Kinderen moeten alles krijgen, de duurste feestjes/kleding/spullen. Dat merk je ook op de scholen in de wijk. Ik ben daarom ook zo blij dat onze kinderen niet in deze wijk naar school gaan, maar naar een naburig dorp.
Ik denk inderdaad dat je als christen beter in een armere gemengde wijk kan wonen dan in een duurdere blanke wijk.
Het zijn meestal de blanke hoger opgeleide Nederlanders die het meeste neerkijken op geloven. Ze vinden zichzelf veel te ver ontwikkeld en die christenen geloven nog in ouderwetse onzin.
Meestal vind je deze hoger opgeleide blanke Nederlanders in dorpen, maar er zijn inderdaad ook duurdere wijken in steden.
merel

Bericht door merel »

Ik kom van oorsprong uit een dorp, maar merk toch dat in onze huidige kerk meer hoger opgeleiden zitten dan in de dorpen. Het meeste werk voor de hoger opgeleide zit toch in de randstad. Mijn zwager en schoonzus zijn beiden arts en wonen in een dorp. Zij zijn een van de weinige hoger geschoolden van het dorp, samen met de notaris en de ds :D
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik ben toch wel heel benieuwd naar goede argumenten van o.a. @DDD en @Luther om deze stelling te onderbouwen:
Luther schreef:Het is misschien een gewaagde stelling, maar ik meen dat het 'gij geheel anders' in een stad nog beter/makkelijker te beoefenen is dan in de bedoelde dorpen.
Als bewoner van een dorpje in de biblebelt en als vader vind ik dit een vreemde stelling. Welke concrete problemen hebben wij zoal?

Nu begrijp ik best dat je inderdaad "geheel anders" bent als je als enige van je buurt naar de kerk gaat en dat dit in de biblebelt zo is als je je auto wast op zondag.... maar dat zal wel niet bedoeld zijn.
ebenhaezer

Bericht door ebenhaezer »

Eilander, als ik even naar mijn eigen dorp kijk, snap ik Luther wel. De massa's jongeren die in het weekeinde richting de barretjes en keten trekken, giga veel drank wordt daar geschonken. Jongelui vanaf, schrik niet 13 jaar. En alhoewel er een redelijk besef komt, dat dit niet kan, zie ik weinig beweging tot radicale verandering. Iedereen doet het, dus....
samanthi

Bericht door samanthi »

ebenhaezer schreef:Eilander, als ik even naar mijn eigen dorp kijk, snap ik Luther wel. De massa's jongeren die in het weekeinde richting de barretjes en keten trekken, giga veel drank wordt daar geschonken. Jongelui vanaf, schrik niet 13 jaar. En alhoewel er een redelijk besef komt, dat dit niet kan, zie ik weinig beweging tot radicale verandering. Iedereen doet het, dus....
Ik kan hier in meekomen, in kom uit en dorp waar de meeste mensen gereformeerd of hervormd waren, wij waren van het kleine zwarte kolenkerkje, waar ook nog leden uit de omliggende dorpen waren, dus een van de weinige, maar de andere gingen zeker ook elke zondag naar de kerk en iedereen, ook mijn vader en nog meer mensen uit de gemeente gingen heel makkelijk een pilsje drinken, jongeren deden dit evenzo en die sprongen uiteraard uit de band, bij mijn vader is het wel anders geworden, maar deze feiten liggen er, hij is nooit onder censuur geweest om zijn cafébezoek, tja ik weet van een ouderling met een diaken die op een hele hete dag wel eens een biertje haalde, dus ja kan je dan nog zeggen, het was een cultuurtje, als er rad van avontuur was kwamen er velen uit de kerk, ook een diaken deed fanatiek mee, die stond er in het dorp om bekend! Er was niets mis mee iedereen deed het. Let wel ik heb het over een rechtse CGK gemeente.

Hier in de stad is zoiets ondenkbaar ook bij gemeenten die, laat ik het zo zeggen linkser zijn, je staat meer apart, in onze straat woont een evangelisch jong gezinnetje, ze zijn echt anders dan de andere mensen uit de straat, geen TV, ze sturen kaarten met Bijbelteksten aan mensen waarvan ze weten dat er nood is, de mensen uit onze straat zeiden dat ze net als ons waren, opvallend of niet?

Nu zal ik geen pleidooi gaan voeren, want er zijn ook vele waarvan je na jaren er eens achter kwam dat ze zondags ook naar een kerk gaan, maar daar is niets aan te merken', want ieder doet wat goed is in zijn of haar ogen. Maar het 'gij geheel anders' komt meer uit in een stad, in een dorp waar velen iets geloven krijg je sneller een wij en zij situatie en binnen dat wij weinig correctie, mits het buiten de code van de groep valt.

Misschien generaliseer ik een btje, maar het is mijn ervaring
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:Ik ben toch wel heel benieuwd naar goede argumenten van o.a. @DDD en @Luther om deze stelling te onderbouwen:
Luther schreef:Het is misschien een gewaagde stelling, maar ik meen dat het 'gij geheel anders' in een stad nog beter/makkelijker te beoefenen is dan in de bedoelde dorpen.
Als bewoner van een dorpje in de biblebelt en als vader vind ik dit een vreemde stelling. Welke concrete problemen hebben wij zoal?

Nu begrijp ik best dat je inderdaad "geheel anders" bent als je als enige van je buurt naar de kerk gaat en dat dit in de biblebelt zo is als je je auto wast op zondag.... maar dat zal wel niet bedoeld zijn.
Ik begrijp werkelijk niet wat hier vreemd aan is. Het is toch overduidelijk, als je wat breder rondkijkt? In veel veluwse dorpen (niet zozeer in Zuid Holland trouwens, denk ik) kan er van alles mee door, van vakantieliefdes tot dronkenschap. Dat is in de stad toch echt ongewoon. Daar gaan jongeren ook wel stappen, maar onderscheiden zij zich toch wel meer van de wereld. Dat is niet alleen mijn idee, trouwens, maar is inmiddels ook uit onderzoeken gebleken, heb ik in het RD gelezen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Oké, duidelijk. De biblebelt is een stuk groter dan de Veluwe....

Verder houd ik niet van generaliseren, dat doen alle refo's. :)
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:Oké, duidelijk. De biblebelt is een stuk groter dan de Veluwe....

Het ging hier niet over de biblebelt, maar over 'bedoelde dorpen'. Je moet wel goed lezen natuurlijk;-)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Oké, duidelijk. De biblebelt is een stuk groter dan de Veluwe....

Het ging hier niet over de biblebelt, maar over 'bedoelde dorpen'. Je moet wel goed lezen natuurlijk;-)
Excuus. Maar het is nogal eens nodig om iets positiefs te zeggen over (refo-)dorpen met al dit stedelijk geweld hier. Ik ben blij dat we met ons gezin in een rustig, echt refodorp wonen.
Ik was even bang dat we onverantwoord bezig waren door onze kinderen de grote stad te onthouden (ik moet er niet aan denken....)
Mara

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
ebenhaezer schreef:Eilander, als ik even naar mijn eigen dorp kijk, snap ik Luther wel. De massa's jongeren die in het weekeinde richting de barretjes en keten trekken, giga veel drank wordt daar geschonken. Jongelui vanaf, schrik niet 13 jaar. En alhoewel er een redelijk besef komt, dat dit niet kan, zie ik weinig beweging tot radicale verandering. Iedereen doet het, dus....
Ik kan hier in meekomen, in kom uit en dorp waar de meeste mensen gereformeerd of hervormd waren, wij waren van het kleine zwarte kolenkerkje, waar ook nog leden uit de omliggende dorpen waren, dus een van de weinige, maar de andere gingen zeker ook elke zondag naar de kerk en iedereen, ook mijn vader en nog meer mensen uit de gemeente gingen heel makkelijk een pilsje drinken, jongeren deden dit evenzo en die sprongen uiteraard uit de band, bij mijn vader is het wel anders geworden, maar deze feiten liggen er, hij is nooit onder censuur geweest om zijn cafébezoek, tja ik weet van een ouderling met een diaken die op een hele hete dag wel eens een biertje haalde, dus ja kan je dan nog zeggen, het was een cultuurtje, als er rad van avontuur was kwamen er velen uit de kerk, ook een diaken deed fanatiek mee, die stond er in het dorp om bekend! Er was niets mis mee iedereen deed het. Let wel ik heb het over een rechtse CGK gemeente.

Hier in de stad is zoiets ondenkbaar ook bij gemeenten die, laat ik het zo zeggen linkser zijn, je staat meer apart, in onze straat woont een evangelisch jong gezinnetje, ze zijn echt anders dan de andere mensen uit de straat, geen TV, ze sturen kaarten met Bijbelteksten aan mensen waarvan ze weten dat er nood is, de mensen uit onze straat zeiden dat ze net als ons waren, opvallend of niet?

Nu zal ik geen pleidooi gaan voeren, want er zijn ook vele waarvan je na jaren er eens achter kwam dat ze zondags ook naar een kerk gaan, maar daar is niets aan te merken', want ieder doet wat goed is in zijn of haar ogen. Maar het 'gij geheel anders' komt meer uit in een stad, in een dorp waar velen iets geloven krijg je sneller een wij en zij situatie en binnen dat wij weinig correctie, mits het buiten de code van de groep valt.

Misschien generaliseer ik een btje, maar het is mijn ervaring
Ik herken dat wel samanthi. Ik logeerde bij een familielid in een klein dorpje en zij liet en deed bepaalde dingen vanwege de sociale controle. En die dingen gaan werkelijk nergens over.
Anderzijds werd er op zondag soms heel gemakkelijk over zaken heengestapt.

W.b. die kaarten met bijbelteksten, daar ben ik terughoudender in geworden, want je kunt meer kapot maken dan helen.
Sommige mensen reageren uiterst agressief als je aankomt met een tekst of de troost dat je voor hen zult bidden.

In de stad wordt een kerk al snel zwartekousen genoemd, terwijl het dan een links opgeschoven gemeente is en nimmer zwartekousen zijn gedragen daar, afgezien van een enkel oud vrouwtje.
Anderzijds val je in de stad als kerkganger nauwelijks op, tussen allerlei bont gekleurde mensen. Velen dragen juist een hoed (hipsters en fashion chicks).
Persoonlijk merk ik weinig van een positief of negatief beeld.
Ik kreeg wel eens de opmerking van een buurvrouw dat ze het erg leuk vindt dat mijn dochter en ik vrijwel altijd een rok of jurkje dragen. Maar meer in de trant dat ze het verzorgd en vrouwelijk vindt.
Dit soort dingen zijn heel lastig uit te leggen, omdat er niet eenduidend over wordt gedacht.
merel schreef:Ik kom van oorsprong uit een dorp, maar merk toch dat in onze huidige kerk meer hoger opgeleiden zitten dan in de dorpen.
Wat is jouw definitie van hoger opgeleide?
Tijdenlang zijn juist de hogeropgeleiden naar de dorpen getrokken, want daar konden ze een groot huis met terrein rondom aanschaffen.
Als ik in onze kerk rondkijk, zitten er juist veel hoger opgeleiden, zeker als ze onder de 40 zijn.
Ik weet trouwens niet of dit nu zoveel voordelen oplevert voor een gemeente.
Ze zijn dan vaak assertiever en overheersender dan de ouderen die alleen lagere school hebben.
(Je kunt trouwens beter bij een eenvoudig laaggeletterd iemand zitten die goed over de Heere spreekt, maar dat is mijn mening ;) )
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
DDD schreef:

Excuus. Maar het is nogal eens nodig om iets positiefs te zeggen over (refo-)dorpen met al dit stedelijk geweld hier. Ik ben blij dat we met ons gezin in een rustig, echt refodorp wonen.
Ik was even bang dat we onverantwoord bezig waren door onze kinderen de grote stad te onthouden (ik moet er niet aan denken....)
Maar die kinderen worden mobieler als ze ouder worden en je woont toch niet 500 km ten zuiden van Rotterdam? ;)
In Nederland is alles wel aan te fietsen, brommen of bussen.
Ik zou juist bang zijn als ze dan 18 worden en ze komen uit een beschermde school- en woonomgeving in de grote goddeloze stad terecht, met al zijn verlokkingen en verleidingen.
Zelfs mijn dochter had het op het HBO heel heel moeilijk. Ze werd echt getreiterd vanwege het feit dat ze op zondag niet te bereiken was (zo werd dat door klasgenoten gesteld) daarmee maakte ze zich tot een outcast en ze heeft uiteindelijk die opleiding afgebroken.
En ze is toch echt wel gewend om ergens de enige in te zijn en zich weerbaar te maken.
Daar werd door de decaan in het laatste jaar herhaalde keren op gewezen.
Mijn kinderen hebben diverse studiegenoten helaas zien "struikelen".
Het ligt uiteraard ook wel aan de studierichting die ze kiezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie