De eis der wet.

Plaats reactie
Balance

De eis der wet.

Bericht door Balance »

In een discussie ergens op dit forum kwam het volgende naar voren.

Het NT is redding door genade, door het bloed van Jezus.
Het OT is redding door wettische werken.
Dekt deze omschrijving van het NT voldoende de lading?

Betekend het nieuwe testament niet meer dan alleen verlossing van wettische werken? En vergeving van zonden door het bloed van Jezus Christus?

Het grappige is dat Jezus juist zegt ik ben niet gekomen om te ontbinden maar om te vervullen. De regels en wetten uit het oude testament werden absoluut niet door Jezus aan de kant gegooid. Lees maar eens in Matheus 5.

Telkens vergelijkt Jezus hier in Matheus 5 de nieuw gekomen periode met hoe het vroeger was. Gij hebt gehoord dat er gezegd is....... Maar ik zeg u............

Menselijk gesproken komt Jezus hier niet met iets wat gemakkelijker is.

Voorbeeld:(vers27)Gij hebt gehoord dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. Maar ik zeg u: Een ieder die een vrouw aanziet om haar te begeren heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.

Hier legt Jezus de vinger op de zere plek. Want wie is er in staat om niet te begeren. Het laatste gebod gij zult niet begeren was een onmogelijkheid. Duswas........

Want wat de wet niet vermocht omdat zij zwak was door het vlees- God heeft, door zijn Zoon te zenden in een vlees aan dat der zonde gelijk en wel om de zonde de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons die niet naar het vlees wandelen doch naar de Geest. Rom.8:3-4.

Ik kan deze teksten niet anders lezen dan dat de nieuwtestamentische tijd meer mogelijkheden biedt dan alleen een gemakkelijk soort zondevergeving zonder dierenoffers enz.

Het was eigenlijk onmogelijk iets aan deze begeerte te doen. Deze “eis der wetâ€
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door Balance
In een discussie ergens op dit forum kwam het volgende naar voren.

Het NT is redding door genade, door het bloed van Jezus.
Het OT is redding door wettische werken.
Dekt deze omschrijving van het NT voldoende de lading?
Redding door genade, door het bloed van Jezus.

Ja, dat dekt de lading - als men werkelijk begrijpt wat genade inhoudt.

'Maar de wet is er bijgekomen, zodat de overtreding toenam; waar evenwel de zonde toenam, is de genade meer dan overvloedig geworden, opdat, gelijk de zonde als koning heerste in de dood, zo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid ten eeuwigen leven door Jezus Christus..' Rom. 5:21.

- zonde leidt tot de dood
- genade leidt door rechtvaardigheid ten eeuwigen leven

'Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers hoe zouden wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?' Rom. 6:1.

'Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij van zonde tot de dood, het zij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid?' Rom. 6:15.

'Laten wij daarom met vrijmoedigheid toetreden tot de troon der genade, omdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.' Heb. 4:16.

Wat is dan 'te gelegener tijd'?

'Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.' Heb. 2:18.

Dàt is genade! Dat ik kracht en hulp krijg van God om wanneer ik verzocht wordt, níet te zondigen, maar mijn leden ten dienste te stellen van de gerechtigheid!

Dat betekent dat ik níet meer aan het begeren van het vlees hoef te voldoen. Gal. 5:16-24.

Dat betekent dat ik het tiende gebod - en daarmee de eis der wet - kan vervullen, in Gods kracht!

Groeten, Rose.
Balance

Bericht door Balance »

Stelling: NT = Redding door genade, door het bloed van Jezus

Dus genade is ook volgens uw eigen omschrijving meer dan alleen redding, door het bloed van Jezus.

Conclusie omschrijving NT dekt niet de lading.;)

Met vriendelijke groet,

Balance

[Veranderd op 21/10/02 door Balance]
roseline

Bericht door roseline »

Het bloed van Jezus reinigt mij van alle zonde, Balance. Zowel de gedane zonden in het verleden, als de begeerten die in mijn vlees wonen. Ook díe zonden zullen gedood worden, in Gods kracht - Kol 3:5.

1 Joh. 1.

Ik zal Hem gelijk wezen, want ik zal Hem zien, gelijk Hij is. En omdat ik deze hoop op Hem heb, reinig ik mij gelijk Hij rein is.

1 Joh. 3.

Zonder dat offer van Jezus - zonder het verbond dat met zijn bloed is ingewijd - zou dat onmogelijk zijn geweest.

Als ik werkelijk besef wat het bloed van Jezus voor mij betekent en welk een reinigende kracht dat bloed heeft, en welk een genade dat dus is voor mij persoonlijk - ja dan dekt deze frase de lading. Door en in het bloed van Jezus wordt ik gereinigd van alle begeerten des vlezes.

Helaas wordt het vaak te makkelijk gezegd. En denkt men dat het bloed de zonden bedekt i.p.v. dat de zonden uitgereinigd worden...

Groeten, Rose.

[Veranderd op 21/10/02 door roseline]
Balance

Bericht door Balance »

Moge in ons leven de inhoud van het NT zichtbaar zijn en groeien.

Groeten,

Balance
PeterB

Bericht door PeterB »

De eis van de Wet is "liefde"
WSO

Bericht door WSO »

Oude en Nieuwe Testament of Verbond zijn één. Alleen: waar de gelovigen in het OT naar uitkeken is in het NT vervuld. Maar in het OT werden de mensen niet anders bekeerd dan in het NT.

Het aanzien van een vrouw om die te begeren is tegen het zevende gebod. Dat zegt Jezus zelf ook. Het begeren van het tiende gebod is veel moeilijker. Dat zijn de ingevingen die je op grond van fatsoen, geweten of gehoorzaamheid meteen weer de kop in drukt.
Balance

Bericht door Balance »

Origineel geplaatst door PeterB
De eis van de Wet is "liefde"
Hallo PeterB,

O, ja? Welke eis schuilt er dan in de liefde?

Is liefde niet de vervulling van de wet?

Groet,
Balance
Madtice

Bericht door Madtice »

Liefde is de motivatie van de wet. Zonder liefde is de wet zinloos, leeg.
Plaats reactie