Kerk in de stad

refo

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door refo »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:
Laten we het proberen concreet te maken. Wie kan mij 2 wijken noemen in Rotterdam die behoren tot de wijken waaruit gemeenteleden vertrekken?
Nu nog vertrekken of vertrokken zijn?
Voor beide gevallen geldt, Delfshaven en Bospolder Tussendijken, maar ook het nieuwe westen en Middelland kende veel leegloop.
Hoogvliet.
Poortugaal en Spijkenisse gaan ook achteruit.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Mara schreef:
Wim Anker schreef:
Laten we het proberen concreet te maken. Wie kan mij 2 wijken noemen in Rotterdam die behoren tot de wijken waaruit gemeenteleden vertrekken?
Nu nog vertrekken of vertrokken zijn?
Voor beide gevallen geldt, Delfshaven en Bospolder Tussendijken, maar ook het nieuwe westen en Middelland kende veel leegloop.
Hoogvliet.
Poortugaal en Spijkenisse gaan ook achteruit.
Maar Poortugaal behoort niet tot de grote stad, dat is gemeente Albrandswaard tegenwoordig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Re: Kerk in de stad

Bericht door refo »

Maar daarheen trekt men ook niet.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Wie kan mij 2 wijken noemen in Rotterdam die behoren tot de wijken waaruit gemeenteleden vertrekken? Dan zal ik m.b.t. internet (o.a. funda) aangeven wat m.i. geschikte koopwoningen zijn en een voorzet geven welke voor- en nadelen deze woningen hebben boven de gemeenten/wijken niet in de grote steden. Dan kunnen we concreet aspecten gaan benoemen.
Prima.
Zoek maar eens in de wijk rond de CGK Rotterdam-Kralingen: o.a. de Jeruzalemstraat. (Noordelijke deel van Rotterdam)
Idem: wijk tussen de Maastunnel en het Zuidplein.
Ik heb eens zitten kijken naar de buurt waarin de Jeruzalemstraat ligt, Kralingen-West (wijk Kralingen-Crooswijk). Als ik op funda funda link ingeef dat ik op zoek ben naar een woonhuis met woonoppervlak >100 meter, 3+ kamers dan krijg ik op funda 22 resultaten, startprijs 249.000 kk. (en zijn deze criteria nu echt zo overdreven voor een gezin met 3 kinderen?). Overigens leveren de andere buurten (Kralingen (west en oost), Crooswijk, Rubroek, Struisenburg, De Esch) in deze wijk nog slechtere resultaten.

Nu kan een startend stelletje best in een appartement beginnen, maar zodra er kinderen komen is het al niet mogelijk te kopen voor een eenverdiener met een normaal salaris. Dat is dus m.i. al reden 1 waarom gezinnen afhaken. De Prijs.

Hoe zit het met de scholen in deze buurt/wijk? basisschool en voortgezet onderwijs? Op welke afstand liggen deze scholen?
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef: basisschool en voortgezet onderwijs? Op welke afstand liggen deze scholen?
Middelbare is het probleem niet, met de Wartburg (diverse locaties), de Passie, het Melanchton, en het Comenius bijv. De laatste 3 hebben een ander karakter dan de eerste. ;)
Allemaal aan te fietsen en uitstekend bereikbaar met o.v.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Wim Anker schreef: basisschool en voortgezet onderwijs? Op welke afstand liggen deze scholen?
Middelbare is het probleem niet, met de Wartburg (diverse locaties), de Passie, het Melanchton, en het Comenius bijv. De laatste 3 hebben een ander karakter dan de eerste. ;)
Allemaal aan te fietsen en uitstekend bereikbaar met o.v.

De vraag die m.i. beantwoord moet worden is hoe te leven in de grote stad. Het doel wordt - m.i. - toch wel gemist als er vervolgens wordt geleefd als een expat. Het dus van belang om te onderzoeken wat er in de buurt - te samen met de andere bewoners - gedaan wordt en wat niet. Hoet zit het met de basisscholen?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

In Ijsselmonde zit er een, daar ben je zo (al worden bij die school je kinderen opgehaald met een busje volgens mij?), maar voor de buurten die jij beschrijft is een basisschool in Capelle a/d Ijssel misschien wel net zo dichtbij.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Het doel wordt - m.i. - toch wel gemist als er vervolgens wordt geleefd als een expat.
Zou een christen niet altijd en overal moeten leven als een expat, een vreemdeling? En tegelijkertijd zoekend de vrede voor de stad? (Jer. 29:7)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Het doel wordt - m.i. - toch wel gemist als er vervolgens wordt geleefd als een expat.
Zou een christen niet altijd en overal moeten leven als een expat, een vreemdeling? En tegelijkertijd zoekend de vrede voor de stad? (Jer. 29:7)
Maar dan blijft wel de vraag waarom dan dat expat leven dan zo nodig plaats moet vinden in de stad zelf en niet elders? Waarom dan de oproep om in de stad te (blijven) wonen?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik las gisteren nog van dr. W. Aalders die op latere leeftijd wel in Bussum ging wonen maar toch wilde blijven kerken in Amsterdam. Zijn motivatie was: we moeten als kerk present blijven in de wereld en dus in de grote steden.
Ik heb hier niet zoveel mee, maar zijn gedachte wil ik toch delen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Maar dan blijft wel de vraag waarom dan dat expat leven dan zo nodig plaats moet vinden in de stad zelf en niet elders? Waarom dan de oproep om in de stad te (blijven) wonen?
Eilander geeft feitelijk het antwoord al, via de woorden van dr. Aalders.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Ik las gisteren nog van dr. W. Aalders die op latere leeftijd wel in Bussum ging wonen maar toch wilde blijven kerken in Amsterdam. Zijn motivatie was: we moeten als kerk present blijven in de wereld en dus in de grote steden.
Ik heb daar inderdaad niets mee. Dat is ook een presentatie van de kerk, maar een presentatie van het gebouw. v.w.b.t deze expat gedachte heb ik eerder zo iets: Als de wijk/buurt doordeweeks niet goed genoeg is om daar te leven, verplaats dan de kerk ook maar.

Maar ik ben benieuwd naar de reacties cq oplossingen van @Luther, @Jongere, @Zita enz. naar de praktische oplossingen voor het eerste probleem wat ik noemde. De Prijs.
Mara

Bericht door Mara »

Het geldt gelukkig ook voor de chr ger Jeruzalemkerk in den Haag, thans nog steeds 500 leden! dat het in de stad goed kan gaan. (net als cgk Kralingen)

En op hun website lees je hoe dat komt:
De wijk is de plaats waar de gemeenteleden wonen: hun thuis. Het leven van een gemeentelid wordt grotendeels beleefd in de wijk waarin hij of zij woont. Daarom zijn de wijken belangrijk in het functioneren van onze gemeente.
Naast wijkoverstijgende activiteiten in de kerk (zoals de kerkdiensten op zondag) zijn we ook gemeente in onze vertrouwde woonomgeving. Het werk in de wijken heeft twee pijlers:
het pastorale en diaconale werk onder de gemeenteleden
de gezamenlijke activiteiten binnen de wijk
Elke wijk heeft een wijkteam, dat bestaat uit een ouderling, een diaken, pastoraal bezoekers en wijkbezoekers. De gemeente is verdeeld in zes wijken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Ik las gisteren nog van dr. W. Aalders die op latere leeftijd wel in Bussum ging wonen maar toch wilde blijven kerken in Amsterdam. Zijn motivatie was: we moeten als kerk present blijven in de wereld en dus in de grote steden.
Ik heb daar inderdaad niets mee. Dat is ook een presentatie van de kerk, maar een presentatie van het gebouw. v.w.b.t deze expat gedachte heb ik eerder zo iets: Als de wijk/buurt doordeweeks niet goed genoeg is om daar te leven, verplaats dan de kerk ook maar.

Maar ik ben benieuwd naar de reacties cq oplossingen van @Luther, @Jongere, @Zita enz. naar de praktische oplossingen voor het eerste probleem wat ik noemde. De Prijs.
Niet kopen, maar huren. Bovendien: als je als stel begint, kun je prima in een flatje starten hoor, ook als er één of twee kinderen zijn, gaat dat prima (zeg ik uit ervaring). Daarna kun je doorstromen.
De prijzen die je noemt, zijn in de omliggende gemeenten niet veel beter.
samanthi

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:Wie kan mij 2 wijken noemen in Rotterdam die behoren tot de wijken waaruit gemeenteleden vertrekken? Dan zal ik m.b.t. internet (o.a. funda) aangeven wat m.i. geschikte koopwoningen zijn en een voorzet geven welke voor- en nadelen deze woningen hebben boven de gemeenten/wijken niet in de grote steden. Dan kunnen we concreet aspecten gaan benoemen.
Prima.
Zoek maar eens in de wijk rond de CGK Rotterdam-Kralingen: o.a. de Jeruzalemstraat. (Noordelijke deel van Rotterdam)
Idem: wijk tussen de Maastunnel en het Zuidplein.
Ik heb eens zitten kijken naar de buurt waarin de Jeruzalemstraat ligt, Kralingen-West (wijk Kralingen-Crooswijk). Als ik op funda funda link ingeef dat ik op zoek ben naar een woonhuis met woonoppervlak >100 meter, 3+ kamers dan krijg ik op funda 22 resultaten, startprijs 249.000 kk. (en zijn deze criteria nu echt zo overdreven voor een gezin met 3 kinderen?). Overigens leveren de andere buurten (Kralingen (west en oost), Crooswijk, Rubroek, Struisenburg, De Esch) in deze wijk nog slechtere resultaten.

Nu kan een startend stelletje best in een appartement beginnen, maar zodra er kinderen komen is het al niet mogelijk te kopen voor een eenverdiener met een normaal salaris. Dat is dus m.i. al reden 1 waarom gezinnen afhaken. De Prijs.

Hoe zit het met de scholen in deze buurt/wijk? basisschool en voortgezet onderwijs? Op welke afstand liggen deze scholen?
Helaas moet ik constateren dat de mensen die verhuisden niet naar goedkopere huizen zijn gegaan, integendeel zelfs.

Onze oudste kinderen hebben op een refo basisschool gezeten, de jongste 3 op een gewone pc school, de refoschool was opgeheven, er reed een busje naar Capelle maar die zat al vol, ons zijn toen loze beloften gedaan, zodat we met drie gezinnen voor dezelfde school gekozen hebben, die was iets minder ver dan de refoschool waar ze eerst op zaten, maar ze bleven niet over dus tussen de middag was het halen en brengen.

Op het vo gingen ze wel naar een refoschool, ik ben er van overtuigd dat het voor ons niet goed was\is uit Rotterdam te vertrekken, we hebben veel contacten in de wijk waar we wonen, dat zouden we in een klap kwijt zijn.
Mensen komen met vragen, we kregen hulpvragen in moeilijk situaties, er werd op gerekend dat ze bij ons terecht konden omdat wij naar de de kerk gaan. Moet je dit dan ontvluchten?
Laatst gewijzigd door samanthi op 30 nov 2015, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie