Kerk in de stad

Mara

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Mara »

Een positief bericht over de grote stad :)
In een gezelligere omgeving herstellen van een ziekenhuisopname, dat kan bij Logeerhuis De Buren in Rotterdam. Het gaat om mensen die niet kunnen terugvallen op een sociaal netwerk, bijvoorbeeld omdat familie ver weg woont.

Pal naast metrostation Rijnhaven op Katendrecht ligt het splinternieuwe Musacomplex. Op de derde verdieping bevinden zich drie woonkamers met in totaal veertien slaapkamers.

De Buren wordt gerund door veertig vrijwilligers die veelal aan kerkelijke organisaties zijn verbonden. "We willen mensen wat gezelligheid geven en ze helpen met herstellen na een ziekenhuisingreep", vertelt vrijwilliger Nel.

De Buren zat eerst in Ommoord, maar groeide daar uit zijn voegen. "We hadden daar ruimte voor vier gasten. In dit nieuwe pand kunnen we er veel meer kwijt", legt Nel uit.

Naast tien logeerbedden zijn er op Katendrecht ook vier zogenoemde respijtbedden om mantelzorgers tijdelijk te ontzien. "Als je als mantelzorger een paar weken op vakantie wil, dan kan degene die je verzorgd een paar weken bij ons logeren", legt vrijwilliger Esther uit.

De gasten mogen maximaal zes weken bij De Buren verblijven en een verblijf kost 10 euro per dag. "Maar dat is wel all-inclusive!", lacht Nel.

Wethouder Hugo de Jonge noemt De Buren een prachtig voorbeeld van de participatiesamenleving. "Ik vind het zo mooi dat dit echt een initiatief is van kerkelijke organisaties. Wij betalen als gemeente wel mee, maar het initiatief komt echt vanuit de stad."
:super
bron: Rijnmond.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Vorst schreef:Heb er jarenlang gewoond. IS toch wel even heel iets anders dan bijvoorbeeld Rotterdam, hoor.
Maar ook hiervoor geldt dat jij het wel beter zult weten als niet-inwoner van beide plaatsen :D .
Oh, maar ik heb niet ontkend dat Dordrecht anders is, sterker nog: Dordrecht is heel anders! Alleen jouw kwalificatie van Dordrecht als zou het slechts een provinciestadje zijn, die bestrijd ik.
Ik woon op dit moment weliswaar niet in Rotterdam of Dordrecht, maar ken beide steden goed genoeg om daar een oordeel over te komen. Temeer daar een deel van mijn familie en vrienden in beide steden wel al tijden wonen, en zeer tot genoegen.
Ik denk toch echt dat Dordrecht - qua wonen - meer lijkt op het wonen in b.v. Barendrecht, Ridderkerk, HIO enz. - dan op het wonen in een stad als Rotterdam. Als er wordt opgeroepen om in de steden te gaan wonen als christen dan denk ik niet dat wordt bedoeld: Ga in Dordrecht wonen :haha

Dat @Luther dus aangeeft Dordrecht goed genoeg te kennen kan dat kloppen, andere "refo plekken" zijn hieraan grotendeels gelijk. De "ervaringen" verschillen niet. Dat @Luther stelt Rotterdam als woonplaats te kennen kan ook kloppen maar wel anders, als een buitenstaander. Net zoals iemand het wonen in een asielzoekerscentrum kan kennen als vrijwilliger. Door er in de ochtend naar toe te gaan en in de avond weer te vertrekken. Dat is er een wel een "kennen" maar is ook een totaal andere ervaring.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Vorst schreef:Heb er jarenlang gewoond. IS toch wel even heel iets anders dan bijvoorbeeld Rotterdam, hoor.
Maar ook hiervoor geldt dat jij het wel beter zult weten als niet-inwoner van beide plaatsen :D .
Oh, maar ik heb niet ontkend dat Dordrecht anders is, sterker nog: Dordrecht is heel anders! Alleen jouw kwalificatie van Dordrecht als zou het slechts een provinciestadje zijn, die bestrijd ik.
Ik woon op dit moment weliswaar niet in Rotterdam of Dordrecht, maar ken beide steden goed genoeg om daar een oordeel over te komen. Temeer daar een deel van mijn familie en vrienden in beide steden wel al tijden wonen, en zeer tot genoegen.
Ik denk toch echt dat Dordrecht - qua wonen - meer lijkt op het wonen in b.v. Barendrecht, Ridderkerk, HIO enz. - dan op het wonen in een stad als Rotterdam. Als er wordt opgeroepen om in de steden te gaan wonen als christen dan denk ik niet dat wordt bedoeld: Ga in Dordrecht wonen :haha

Dat @Luther dus aangeeft Dordrecht goed genoeg te kennen kan dat kloppen, andere "refo plekken" zijn hieraan grotendeels gelijk. De "ervaringen" verschillen niet. Dat @Luther stelt Rotterdam als woonplaats te kennen kan ook kloppen maar wel anders, als een buitenstaander. Net zoals iemand het wonen in een asielzoekerscentrum kan kennen als vrijwilliger. Door er in de ochtend naar toe te gaan en in de avond weer te vertrekken. Dat is er een wel een "kennen" maar is ook een totaal andere ervaring.
Ik ken Rotterdam beter dan Dordrecht en nee, niet als buitenstaander.
Laten we in elk geval vaststellen dat jij noch in Dordrecht, noch in Rotterdam, maar in een echt provinciestadje woont.
Lees voorts het mooie verhaal (RD vandaag) van het echtpaar dat al 11 jaar in de Bijlmer woont!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Dat ik eveneens een buitenstaander ben klopt. Dat maakt het onderscheidt tussen Dordrecht en Rotterdam niet onjuist. Het maakt het wel lastig om ervaringen te beoordelen. Overigens is het goed om te definieren wat een buitenstaander dan is. Want waarom ben jij v.w.b.t rotterdam geen buitenstaander?

Overigens is Gouda te vergelijken met Dordrecht, m.i. heeft Gouda zelfs meer grotestadperikelen dan Dordrecht.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wim Anker schreef:Dat ik eveneens een buitenstaander ben klopt. Dat maakt het onderscheidt tussen Dordrecht en Rotterdam niet onjuist. Het maakt het wel lastig om ervaringen te beoordelen. Overigens is het goed om te definieren wat een buitenstaander dan is. Want waarom ben jij v.w.b.t rotterdam geen buitenstaander?

Overigens is Gouda te vergelijken met Dordrecht, m.i. heeft Gouda zelfs meer grotestadperikelen dan Dordrecht.
Hé, woon jij ook in Gouda? :)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afgewezen schreef:
Wim Anker schreef:Dat ik eveneens een buitenstaander ben klopt. Dat maakt het onderscheidt tussen Dordrecht en Rotterdam niet onjuist. Het maakt het wel lastig om ervaringen te beoordelen. Overigens is het goed om te definieren wat een buitenstaander dan is. Want waarom ben jij v.w.b.t rotterdam geen buitenstaander?

Hé, woon jij ook in Gouda? :)
Bijna. Een heel klein dorpje met een paar honderd inwoners er vlakbij.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Goed, ik constateer dus dat jij een dorpsbewoner bent - niets mis overigens. Maar wel een dorpsbewoner die laat doorschemeren dat niemand die niet in een grote stad woont, iets positiefs mag/kan zeggen over christen-zijn in de stad en de eventuele opdracht om juist daar als christen present te zijn? Begrijp ik het zo goed?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Pimpelmees

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Pimpelmees »

Wat een grote daling in tien jaar tijd. Dat is goed nieuws voor Rotterdam.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:

Goed, ik constateer dus dat jij een dorpsbewoner bent - niets mis overigens. Maar wel een dorpsbewoner die laat doorschemeren dat niemand die niet in een grote stad woont, iets positiefs mag/kan zeggen over christen-zijn in de stad en de eventuele opdracht om juist daar als christen present te zijn? Begrijp ik het zo goed?
Geenzins. Dit topic gaat over verdwijnende kerken - en gemeenteleden - in de grote steden. Leden trekken naar elders en nieuwe aanwas is er te weinig. Dat is een feit waar we het over eens zullen zijn. Er is een discussie waarin ervaringen worden uitgewisseld en mogelijke oorzaken voor deze feiten worden aangegeven. Echt duidelijk wordt het niet, er worden ervaringen uitgewisseld en wat nietes/welleses uitgewisseld. De perceptie is echter - gelet op bovengenoemde feiten - zonneklaar. Die is negatief. En de perceptie hangt - mischien helaas - af niet alleen van de boodschap maar ook van de zender. Daarom is deze informatie belangrijk.

Laten we het proberen concreet te maken. Wie kan mij 2 wijken noemen in Rotterdam die behoren tot de wijken waaruit gemeenteleden vertrekken? Dan zal ik m.b.t. internet (o.a. funda) aangeven wat m.i. geschikte koopwoningen zijn en een voorzet geven welke voor- en nadelen deze woningen hebben boven de gemeenten/wijken niet in de grote steden. Dan kunnen we concreet aspecten gaan benoemen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Wie kan mij 2 wijken noemen in Rotterdam die behoren tot de wijken waaruit gemeenteleden vertrekken? Dan zal ik m.b.t. internet (o.a. funda) aangeven wat m.i. geschikte koopwoningen zijn en een voorzet geven welke voor- en nadelen deze woningen hebben boven de gemeenten/wijken niet in de grote steden. Dan kunnen we concreet aspecten gaan benoemen.
Prima.
Zoek maar eens in de wijk rond de CGK Rotterdam-Kralingen: o.a. de Jeruzalemstraat. (Noordelijke deel van Rotterdam)
Idem: wijk tussen de Maastunnel en het Zuidplein.
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Laten we het proberen concreet te maken. Wie kan mij 2 wijken noemen in Rotterdam die behoren tot de wijken waaruit gemeenteleden vertrekken?
Nu nog vertrekken of vertrokken zijn?
Voor beide gevallen geldt, Delfshaven en Bospolder Tussendijken, maar ook het nieuwe westen en Middelland kende veel leegloop.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
manuitzeist

Bericht door manuitzeist »

Er gaat helemaal niks meer over de Gergem te Utrecht. Topictitel maar eens aanpassen?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

manuitzeist schreef:Er gaat helemaal niks meer over de Gergem te Utrecht. Topictitel maar eens aanpassen?
Je moet de titel ook als een abstractum zien...:P
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Luther schreef:
manuitzeist schreef:Er gaat helemaal niks meer over de Gergem te Utrecht. Topictitel maar eens aanpassen?
Je moet de titel ook als een abstractum zien...:P
Ik heb 'm ook iets meer in abstractum verwoord. :garde
Plaats reactie