Oproep tot bekering in de binnenstad.

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: RE: Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Van Ewijk »

jjchris schreef:Wat ik me nu afvroeg. Zijn er ook gedeeltes uit de heilige schrift die door leden van de refomatorische kerk teveel benadrukt worden?
Bedoeld u of ik dat vind of is het een algemene vraag?
Mijn antwoord op beiden is dat ik iets dergelijks niet geconstateerd heb maar heb er ook niet veel kijk op omdat ik niet allen specifiek omgang heb men de gereformeerde gezindte.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 26 nov 2015, 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Van Ewijk »

Wim Anker schreef:Ik gaf aan, in tegenstelling tot wat jij leek te beweren, dat bijbellezen en bidden geen bewijs is dat de Heilige Geest dit heeft gewerkt. Of men nu christelijk is opgevoed of niet. Dat is geen grond of bewijs.
Hier ben ik het mee eens.
Hoe men dan wel deze zekerheid kan verkrijgen is stof tot discussie, dat geef ik toe.
Mijn hoofdmoot in dit topic is echter dat niet slechts één enkel teken hiervoor aantoongevend is zoals duidelijk vermeld in de schrift.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door jjchris »

Van Ewijk schreef:
jjchris schreef:Wat ik me nu afvroeg. Zijn er ook gedeeltes uit de heilige schrift die door leden van de refomatorische kerk teveel benadrukt worden?
Bedoeld u of ik dat vind of is het een algemene vraag?
Mijn antwoord op beiden is dat ik iets dergelijks niet geconstateerd heb maar heb er ook niet veel kijk op omdat ik niet allen specifiek omgang heb men de gereformeerde gezindte.
Het was een vraag. Maar ook naar mijzelf. Ik heb er nog eens over nagedacht.. ik denk dat het heel erg per kerk verschilt. Ik heb wel diensten bijgewoond in de refomatorische kerk waar ik te weinig de genade van God in hoorde doorklinken. Maar in mijn eigen kerk is dat niet het geval. Wat ik trouwens ook apart vind is het gewaarschuw voor de omgang met niet christenen. Maar dat is meschien iets voor een ander topic.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door samanthi »

jjchris schreef:
Van Ewijk schreef:
jjchris schreef:Wat ik me nu afvroeg. Zijn er ook gedeeltes uit de heilige schrift die door leden van de refomatorische kerk teveel benadrukt worden?
Bedoeld u of ik dat vind of is het een algemene vraag?
Mijn antwoord op beiden is dat ik iets dergelijks niet geconstateerd heb maar heb er ook niet veel kijk op omdat ik niet allen specifiek omgang heb men de gereformeerde gezindte.
Het was een vraag. Maar ook naar mijzelf. Ik heb er nog eens over nagedacht.. ik denk dat het heel erg per kerk verschilt. Ik heb wel diensten bijgewoond in de refomatorische kerk waar ik te weinig de genade van God in hoorde doorklinken. Maar in mijn eigen kerk is dat niet het geval. Wat ik trouwens ook apart vind is het gewaarschuw voor de omgang met niet christenen. Maar dat is meschien iets voor een ander topic.
Soms staat zondekennis boven het vluchten tot de Heere Jezus, dan heb je eveneens een halve boodschap. Dit om even aan te geven dat we ons hier allemaal schuldig aan maken.
We hoeven niet met het vingertje te wijzen, ik heb iig genoeg aan mezelf.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door jjchris »

samanthi schreef:
jjchris schreef:
Van Ewijk schreef:
jjchris schreef:Wat ik me nu afvroeg. Zijn er ook gedeeltes uit de heilige schrift die door leden van de refomatorische kerk teveel benadrukt worden?
Bedoeld u of ik dat vind of is het een algemene vraag?
Mijn antwoord op beiden is dat ik iets dergelijks niet geconstateerd heb maar heb er ook niet veel kijk op omdat ik niet allen specifiek omgang heb men de gereformeerde gezindte.
Het was een vraag. Maar ook naar mijzelf. Ik heb er nog eens over nagedacht.. ik denk dat het heel erg per kerk verschilt. Ik heb wel diensten bijgewoond in de refomatorische kerk waar ik te weinig de genade van God in hoorde doorklinken. Maar in mijn eigen kerk is dat niet het geval. Wat ik trouwens ook apart vind is het gewaarschuw voor de omgang met niet christenen. Maar dat is meschien iets voor een ander topic.
Soms staat zondekennis boven het vluchten tot de Heere Jezus, dan heb je eveneens een halve boodschap. Dit om even aan te geven dat we ons hier allemaal schuldig aan maken.
We hoeven niet met het vingertje te wijzen, ik heb iig genoeg aan mezelf.
Ik ben het helemaal met u eens
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door ebenhaezer »

Had eens een hele korte preek gelezen, zo eenzijdig, maar wat een vrucht......... Jona 3:4
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Luther »

ebenhaezer schreef:Had eens een hele korte preek gelezen, zo eenzijdig, maar wat een vrucht......... Jona 3:4
Was die preek eenzijdig?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door ebenhaezer »

Ja, durft Luther het aan, zondag aanstaande de binnenstad van Amsterdam in te gaan, of Urk (daar kom ikzelf weg) Nog 40 dagen en jullie zullen verwoest worden? wij zouden zeggen, daar moet wat bij, toch?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door Luther »

ebenhaezer schreef:Ja, durft Luther het aan, zondag aanstaande de binnenstad van Amsterdam in te gaan, of Urk (daar kom ikzelf weg) Nog 40 dagen en jullie zullen verwoest worden? wij zouden zeggen, daar moet wat bij, toch?
Een paar dingen:
1. Wij zijn geen profeten, predikanten en evangelisten anno 2015 ook niet.
2. Profetie is het rechtstreeks Woord van God via de mond van de profeet.
3. Als de profetie eenzijdig is, is dat in opdracht van God.
4. Als een tekst die een predikant bepreekt, eenzijdig is, zal de preek ook eenzijdig zijn, omdat je de tekst moet verkondigen.
5. De rechtstreeks vraag gaat dus niet op, maar als antwoord dan toch: Als de Heere daartoe zou roepen, dan heb je niets anders te doen dan dat uit te voeren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door ebenhaezer »

Ben het grotendeels met u eens, ging er mij om, dat als er van eenzijdigheid wordt beticht, het vaak een kant op gaat. En dan voornamelijk Bijbels gereformeerde opvattingen. Voor de rest, lees nu ongeveer 5 jaar mee op refoforum, voor het eerst dat ik reageer, hoop dat wat vaker te doen, als de tijd het toelaat.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door samanthi »

ebenhaezer schreef:Ben het grotendeels met u eens, ging er mij om, dat als er van eenzijdigheid wordt beticht, het vaak een kant op gaat. En dan voornamelijk Bijbels gereformeerde opvattingen. Voor de rest, lees nu ongeveer 5 jaar mee op refoforum, voor het eerst dat ik reageer, hoop dat wat vaker te doen, als de tijd het toelaat.
Beste Ebenhaezer
Het spijt mij dat het zo over is gekomen dat de gereformeerde opvattingen eenzijdig zouden zijn.
Dat was zeker mijn bedoeling niet, het was een constatering op het voorgaande.
De gereformeerde leer spreekt nl met 2 woorden zonde en genade, wet en evangelie.
Los van het gegeven dat het een opdracht van God was, is de prediking van Jona niet eenzijdig.
Hij roept niet: Ninevé wordt omgekeerd, maar nog 40 dagen dan wordt Ninevé omgekeerd, in die 40 dagen zit de genade, dat heeft de koning van Ninevé opgemerkt, deze koning zou zelf nooit op een wet terugkomen, de wetten waren in die streken vast en konden niet omgekeerd worden, maar toch "waagt" deze koning het, wie weet... zou de God van Israël de wet wel omkeren en ons behouden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door ebenhaezer »

Beste Samanthi, ik kan mij in het geheel vinden in u betoog, het ging mij er om, de discussie gaat over folderen in de stad, over het hoe en wat, maar opeens gaat het over eenzijdigheden in de reformatorische kerken. En ach, ik weet wel dat die er zijn, er is geen kerk in Nederland of er is wel iemand die ze beticht van eenzijdigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Oproep tot bekering in de binnenstad.

Bericht door samanthi »

ebenhaezer schreef:Beste Samanthi, ik kan mij in het geheel vinden in u betoog, het ging mij er om, de discussie gaat over folderen in de stad, over het hoe en wat, maar opeens gaat het over eenzijdigheden in de reformatorische kerken. En ach, ik weet wel dat die er zijn, er is geen kerk in Nederland of er is wel iemand die ze beticht van eenzijdigheid.
beste EH
Ik begrijp uw reactie nu beter, nogmaals dit was niet mijn bedoeling, dat er eenzijdig gepreekt wordt is buiten kijf, maar niet alleen in de rechterflank, ik heb eens een preek gehoord, een collega van mij zou invallen als organist en ik heb die dienst beluisterd, nou het was allemaal leuk gezellig en goed, fijn dat we ons geloof hebben en echt bla bla bla en als je dan op de puinhopen van je leven zit kun je daar helemaal niets mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie