Dat is teveel om op te schrijven.
Maar een korte maar toch ook weer zeer uitgebreide weergave hiervan kun je lezen in het derde stuk van de Heidelberger Catechismus: het stuk van de dankbaar heid.
Waarin bestaat het dienen van de Heere?
In dit leven zullen we Hem nooit volmaakt kunnen dienen.
Maar smeek God of Hij je wil leren om recht dankbaar te kunnen zijn. En als God ons voorbestemd heeft om als middel te dienen voor de zaligheid van anderen, dan zal dat zeker gebeuren.
Als God je gaat ontdekken en omkeren en bekeren, dan komt die dankbaarheid vanzelf. En die dankbaarheid bestaat voornamelijk uit het houden van Zijn geboden. Want daarin ligt Gods Eer.
Maar smeek God of Hij je wil leren om recht dankbaar te kunnen zijn. En als God ons voorbestemd heeft om als middel te dienen voor de zaligheid van anderen, dan zal dat zeker gebeuren.
Als God je gaat ontdekken en omkeren en bekeren, dan komt die dankbaarheid vanzelf. En die dankbaarheid bestaat voornamelijk uit het houden van Zijn geboden. Want daarin ligt Gods Eer.
En nog een misverstand: de vier vrienden van de verlamde die het dak 'ontdekten'(in de statenvertaling) kwamen niet tot de ontdekking dat het huis zowaar een dak had, maar ze haalden de bedekking van het dak/huis eraf.Origineel geplaatst door PeterB
Taalkundig misverstand:
iemand ontdekken aan iets = iemand iets laten zien waarvoor hij blind was of iets onbekends voor diegene
Groetjes,
Marloes
Dus: het dak er vanaf.
Juist, God gaat ons "dak" er vanaf halen, waardoor Hij ons een blik geeft in ons eigen hart.
Maar als ik echt wil weten wat het woord "ontdekken" betekend, dan ga ik daar niet over discuseren, maar dan pak ik gewoon mijn dikke van dale erbij.
Lees de woorden in zinsverband. en als er dan vragen zijn dan verduidelijken en niet alle mogelijk opties van een woord gaan zoeken.
Juist, God gaat ons "dak" er vanaf halen, waardoor Hij ons een blik geeft in ons eigen hart.
Maar als ik echt wil weten wat het woord "ontdekken" betekend, dan ga ik daar niet over discuseren, maar dan pak ik gewoon mijn dikke van dale erbij.
Lees de woorden in zinsverband. en als er dan vragen zijn dan verduidelijken en niet alle mogelijk opties van een woord gaan zoeken.
1. Ik gaf dat vast aan omdat de betekenis van 'ontdekken' die jij noemde, in de ref. kerken vaak ook gebruikt wordt om de analogie te kunnen trekken die jij in dit mailtje noemdeOrigineel geplaatst door PeterB
Dus: het dak er vanaf.

2. Ik weet niet of in de Van Dale ook de oud-Nederlandse betekenissen staan, heb het woordenboek zelf niet.
3. Woorden in zinsverband lezen: prima. Ik gaf de andere betekenis alleen om aan te geven dat die ene betekenis die jij gaf niet in alle gevallen gebruikt kan worden.
Groetjes,
Marloes