Wat maakt dat jouw kerk de wáre kerk is?

strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door roseline
Strik, wat is het woord 'traditie' vertaald in het grieks of hebreeuws?
Waar komt het voor in de bijbel?
Laat ik het maar zo zeggen, iedere keer als in de Nederlands vertaling van de brieven van Paulus het woord overlevering wordt gebruikt, de betekenis hiervan in het Grieks traditie is.

En verder moeten wij tweeën het hierbij maar laten, denk je niet?

[Veranderd op 7/10/02 door strik]
roseline

Bericht door roseline »

Overleveringen in de zin van Paulus slaat op de leer, niet op tradities!!!

1 Corinthe 11:23 Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam,
Kolossensen 2:8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus,
2 Thessalonica 3:6 Maar wij bevelen u, broeders, in de naam van de Here Jezus Christus, dat gij u onttrekt aan elke broeder, die zich ongeregeld gedraagt, in strijd met de overlevering, die gij van ons ontvangen hebt.
1 Corinthe 11:2 Ik prijs het in u, dat gij in alles aan mij gedachtig blijft en aan de overleveringen zo vasthoudt, als ik ze u overgegeven heb.
Galaten 1:14 en in het Jodendom heb ik het verder gebracht dan vele van mijn tijdgenoten onder mijn volk, als hartstochtelijk ijveraar voor mijn voorvaderlijke overleveringen.
2 Thessalonica 2:15 Zo dan, broeders, staat vast en houdt u aan de overleveringen, die u door ons, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk , geleerd zijn.

Romeinen 6:17 Maar Gode zij dank: gij waart slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is;
Filippensen 4:9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn .
Hebreen 2:3 hoe zullen wij dan ontkomen, indien wij geen ernst maken met zulk een heil, dat allereerst verkondigd is door de Here, en door hen, die het gehoord hebben, op betrouwbare wijze ons is overgeleverd,
2 Petrus 2:21 Het zou immers beter voor hen geweest zijn, geen kennis verkregen te hebben van de weg der gerechtigheid, dan met die kennis zich af te keren van het heilige gebod dat hun overgeleverd is.
Judas 1:3 Geliefden, daar ik mij in alle opzichten beijver u te schrijven over ons gemeenschappelijk heil, zie ik mij genoodzaakt het te doen met de vermaning tot het uiterste te strijden voor het geloof, dat eenmaal de heiligen overgeleverd is.

Jezus noemt overleveringen vaak in negatieve zin:
Mattheus 15:2 Waarom overtreden uw discipelen de overlevering der ouden? Immers, zij wassen hun handen niet, wanneer zij brood eten.
Mattheus 15:3 Hij antwoordde hun en zeide: Waarom overtreedt ook gij ter wille van uw overlevering zelfs het gebod Gods?
Mattheus 15:6 Zo hebt gij het woord Gods van kracht beroofd ter wille van uw overlevering.
Markus 7:3 (want de Farizeeen en al de Joden eten niet zonder eerst een handwassing verricht te hebben, daarmede vasthoudende aan de overlevering der ouden,
Markus 7:4 en van de markt komende eten zij niet dan na zich gereinigd te hebben; en vele andere dingen zijn er, waaraan zij zich volgens overlevering houden, bijvoorbeeld het onderdompelen van bekers en kannen en koperwerk),
Markus 7:5 toen vroegen de Farizeeen en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen uw discipelen niet naar de overlevering der ouden, maar eten zij met onreine handen hun brood?
Markus 7:8 Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen.
Markus 7:9 En Hij zeide tot hen: Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden.
Markus 7:13 En zo maakt gij het woord Gods krachteloos door uw overlevering, die gij overgeleverd hebt. En dergelijke dingen doet gij vele.

Toets alle dingen, en behoud het goede!

En lees Kol. 2!!

Hartelijke groeten, Rose.

[Veranderd op 8/10/02 door roseline]
rekna

Bericht door rekna »

Ik leerde vroeger:

Wat zijn de kentekenen van de ware kerk?
de zuivere prediking van Gods Woord en de rechte bediening der sacramenten

Is de oudheid niet een kenteken van de kerk?
nee, want satans rijk is ook oud

Is veelheid van mensen niet een kenteken?
nee, Christus' kerk is een klein kuddeke (luk 12:32)

Is voorspoed naar de wereld niet een kenteken?
nee, Joh. 16:33. In de wereld zult gij verdrukking hebben

En tenslotte de belangrijkste vraag:
Is het genoeg een uiterlijk lid van de kerk te zijn?
Neen, men moet onderzoeken of men een levend lid daarvan zij.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik lees wel in Kolossenzen 2:8 'Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld , en niet naar Christus;' en inderdaad is het Latijnse woord hier traditionem en het Griekse woord pa'radosis wat we ook kunnen weergeven met mondelinge overlevering.

Toch klinkt Paulus hier niet positief?!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door ndonselaar
Ik lees wel in Kolossenzen 2:8 'Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld , en niet naar Christus;' en inderdaad is het Latijnse woord hier traditionem en het Griekse woord pa'radosis wat we ook kunnen weergeven met mondelinge overlevering.

Toch klinkt Paulus hier niet positief?!
De eerste kerkvaders (waarvan de eersten Paulus nog moeten hebben gekend) hebben goed naar Paulus geluisterd en hebben dus ook goede nota genomen van de opmerkingen ten aanzien van welke overleveringen, tradities wel of niet!
Dat geldt ook voor wat Jezus Christus zelf heeft gezegd.

Alleen wat doen wij er mee? Veel is verbasterd, veel is op de één of andere manier verwaterd (zeker na de reformatie, maar ook al na het grote Schisma).

Mag ik het voorbeeld van het vasten aanhalen. Jezus heeft niet gezegd dat we niet meer moeten vasten. Integendeel, Jezus zelf heeft ons opgedragen om te vasten, alleen niet op de dagen van de Joden. Dit om de christenen te onderscheiden. Daarom dient er op woensdag en vrijdag te worden gevast. Hij heeft het verder niet gehad over welk voedsel wel of niet, dus daarin dienen we in principe dezelfde regel te volgen als de Joden die hanteren. Zo eenvoudig is het eigenlijk.
roseline

Bericht door roseline »

Er dient op woensdag en vrijdag te worden gevast???
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door strik
Daarom dient er op woensdag en vrijdag te worden gevast.
Laat ik het nog wat nuanceren.
Jezus heeft niet gezegd dat wij niet meer zouden moeten vasten. Integendeel, Hij heeft gezegd dat wij op andere dagen moeten vasten, in ieder geval andere dagen dan de Joden gebruikelijk waren, (ik dacht dat het de dinsdag en de donderdag was, maar weet het niet zeker, in ieder geval werd door Joden twee keer per week gevast).

In de Orthodoxe Kerk wordt (onder meer) op woensdagen en vrijdagen gevast.
roseline

Bericht door roseline »

Ik wacht eigenlijk op bijbelteksten...
Plaats reactie