Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Vagari schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik [heb] Gods volk nooit horen spreken van groeien in het geloof. Wel van minder worden in zichzelf.
Dat illustreert maar weer eens dat we niet moeten afgaan op wat mensen zeggen, maar op wat het Woord ons leert. En dan lees ik in 2 Petrus 3: 18 "Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus". Zoals Helma al aangaf: groeien in het geloof is niet iets waarover we smalend moeten spreken als "mensen spreken tegenwoordig over...", maar is hetzelfde als wat vroeger "opwas in genade" werd genoemd. Andere woorden voor dezelfde genadegave. En kom dan toch niet meteen weer met dat wantrouwende "maar het bevinden hiervan lijkt me toch anders van inhoud dan toen". Juist omdat je de focus legt op mensenwoorden, kom je er niet uit. Taal verandert, mensen veranderen. Maar onze God blijft tot in eeuwigheid Dezelfde!
Het lijkt bijna hetzelfde maar is het net niet.

Wat klink er heel zachtjes in door?
Opwas in genade --> God centraal
Groeien in het geloof--> mens centraal

Of kan iemand me het anders uitleggen?
Jaja, diit heb ik vaker meegemaakt.
In een gesprek gebruik je een Bijbelcitaat als grondslag.
En dan wordt er gezegd "Maar Gods volk leert het anders".
Wordt nu mijn citaat uit 2 Petrus 3: 18 uitgelegd als "de mens centraal"?
Hoe krom kun je het draaien....
Gods volk leert het anders, zegt u?
Hoe leren die dan groeien in het geloof?
Wat hebben ze daarvoor nodig?
Kunnen ze zichzelf laten groeien?
Zomaar een paar vragen.

Opwassen in het geloof lijkt me een gave én een eis.
Ten eerste is is het een oproep.
Ten tweede is het iets wat een mens zelf niet teweeg kan brengen.
Hoe doe je dat, groeien?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vagari

Bericht door Vagari »

Hendrikus schreef:
Vagari schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik [heb] Gods volk nooit horen spreken van groeien in het geloof. Wel van minder worden in zichzelf.
Dat illustreert maar weer eens dat we niet moeten afgaan op wat mensen zeggen, maar op wat het Woord ons leert. En dan lees ik in 2 Petrus 3: 18 "Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus". Zoals Helma al aangaf: groeien in het geloof is niet iets waarover we smalend moeten spreken als "mensen spreken tegenwoordig over...", maar is hetzelfde als wat vroeger "opwas in genade" werd genoemd. Andere woorden voor dezelfde genadegave. En kom dan toch niet meteen weer met dat wantrouwende "maar het bevinden hiervan lijkt me toch anders van inhoud dan toen". Juist omdat je de focus legt op mensenwoorden, kom je er niet uit. Taal verandert, mensen veranderen. Maar onze God blijft tot in eeuwigheid Dezelfde!

Jaja, diit heb ik vaker meegemaakt.
In een gesprek gebruik je een Bijbelcitaat als grondslag.
En dan wordt er gezegd "Maar Gods volk leert het anders".
Wordt nu mijn citaat uit 2 Petrus 3: 18 uitgelegd als "de mens centraal"?
Hoe krom kun je het draaien....
Sorry hoor, misschien iets beter lezen? Ik heb het hier niet direct over het citaat uit 2 Petrus 3.
Het gaat mij erom dat je zegt dat het maar woorden zijn. En die volgens jou hetzelfde betekenen. Maar vaak(ik zeg niet altijd) zeggen woorden meer dan je op het eerste gezicht zou denken.

Bijvoorbeeld:
Op cathechesatie wilde ik graag heel veel vragen stellen. Toch heb ik niet alle vragen die ik had ook geuit. Waarom? Omdat, al stel je maar een vraag, je daarmee meer van jezelf bloot geeft dan je vaak zou willen.

Misschien zie je de overeenkomst niet helemaal maar ik bedoel hier,ee te seggen dat je vaak meer uit woorden kunt opmaken dan je in eerste instantie ziet.
Floppy

Bericht door Floppy »

Vagari schreef:...

Groeien in Geloof en Opwas in Genade zijn twee verschillende dingen; die overigens niet zonder elkaar kunnen.

Genade is wat we van God ontvangen; Geloof is wat gebeurt in ons hart.
Groeien in het Geloof kan niet samengaan met het centraal stellen van de mens, dat zou een tegenstrijdigheid zijn. Groeien in het Geloof betekent namelijk dat het Geloof een grotere plaats inneemt, men zou ook kunnen zeggen: Groei in Afhankelijkheid (van God).
Vagari

Bericht door Vagari »

Floppy schreef:

Groeien in Geloof en Opwas in Genade zijn twee verschillende dingen; die overigens niet zonder elkaar kunnen.

Groeien in het Geloof kan niet samengaan met het centraal stellen van de mens, dat zou een tegenstrijdigheid zijn. Groeien in het Geloof betekent namelijk dat het Geloof een grotere plaats inneemt, men zou ook kunnen zeggen: Groei in Afhankelijkheid (van God).
Dankje voor de uitleg.

Kun je misschien ook nog vertellen op welke plaat(sen) ik het in de Bijbel kan vinden?
JanKonkel

Bericht door JanKonkel »

Gister in de tweede dienst een aangrijpende preek van ds. G. van Manen over Openbaring 22:17a:
En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom!
Thema: Het vragen om de komst van Jezus:
1. Door de Geest
2. Door de Bruid
3. Door ieder die het hoort
helma

Bericht door helma »

Een zondag om niet snel te vergeten. De morgendienst ging over Zacharia 14 : 4,5. Christus komt tot het benauwde Jeruzalem. 1. Anders dan ze dachten 2. In grote heerlijkheid. 3. Met de meest heilzame bedoelingen
De middagdienst ging over 1 Petrus 4:18: het nauwelijks zalig worden van de rechtvaardige. Het thema was: Zalig worden of niet. 1. De rechtvaardige wordt zalig. 2. De rechtvaardige wordt nauwelijks zalig. 3. De goddeloze wordt niet zalig.
Met veel ontzag geluisterd.
merel

Bericht door merel »

Heb jij een link van die laatste preek Helma. Ik zou deze graag eens willen luisteren.
helma

Bericht door helma »

CGK Renswoude Kerkomroep
Ds. P den Butter

https://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11119

:garde
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Vagari schreef:
Floppy schreef:

Dankje voor de uitleg.

Kun je misschien ook nog vertellen op welke plaat(sen) ik het in de Bijbel kan vinden?
Het is al even terug, maar ik zie deze vraag nu pas.
Ik kan geen Bijbeltekst vinden waarin de woorden groei en geloof samen voorkomen. Sowieso vind ik het woord groeien niet in het Nieuwe Testament.
Wel lees ik in Lukas 17:
3 Wacht uzelven. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef het hem.
4 En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert, zeggende: Het is mij leed; zo zult gij het hem vergeven.
5 En de apostelen zeiden tot den Heere: Vermeerder ons het geloof.

Waarin duidelijk te zien is dat de discipelen beseffen dat hun geloof meer moet worden, moet groeien.
Tegelijk zie je hier dat die beslist geen mensgerichte opmerking is hier. Vanuit zichzelf komt het er niet, het is een bede om een groter geloof.
- Niet meer zo actief -
samanthi

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:
Vagari schreef:
Floppy schreef:

Dankje voor de uitleg.

Het is al even terug, maar ik zie deze vraag nu pas.
Ik kan geen Bijbeltekst vinden waarin de woorden groei en geloof samen voorkomen. Sowieso vind ik het woord groeien niet in het Nieuwe Testament.
Wel lees ik in Lukas 17:
3 Wacht uzelven. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef het hem.
4 En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert, zeggende: Het is mij leed; zo zult gij het hem vergeven.
5 En de apostelen zeiden tot den Heere: Vermeerder ons het geloof.

Waarin duidelijk te zien is dat de discipelen beseffen dat hun geloof meer moet worden, moet groeien.
Tegelijk zie je hier dat die beslist geen mensgerichte opmerking is hier. Vanuit zichzelf komt het er niet, het is een bede om een groter geloof.
Dan kun je ook nog eens analyseren wat geloof is, dominee Beekhuis legde het zo uit; een klein geloof denkt klein van God, een groot geloof denkt groot van God. Zouden we dan niet staan naar groeien in het geloof? Om zo steeds groter van God te denken en steeds meer ons vertrouwen op Hem te zetten?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
helma

Bericht door helma »

merel schreef:Heb jij een link van die laatste preek Helma. Ik zou deze graag eens willen luisteren.
Het eindgebed hoort er ook nog bij (dan preekt hij nog even door....je merkte dat het allemaal recht uit zijn hart kwam)
merel

Bericht door merel »

Dank! Zal de preek morgenavond tijdens het strijken luisteren. Kom er nog op terug.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Discussie over bevinding/exegese even gesplitst.
CvdW

Bericht door CvdW »

http://www.digibron.nl/search/detail/b9 ... -dr-i-boot

Een dominee moet zijn hoorders 'dwingen in te gaan', dit vergt een gedegen studie van Gods Woord. Zoals dominee I. Boot deed.
In feite hoor je nu dat God gedwongen wordt om de mens in te laten gaan vanwege zijn belevingen (bevindingen).
Kort gezegd: Veelal nu een christenprediking en niet een Christusprediking.
Docenten van een theologisch school kunnen hier menselijkerwijs verandering in aanbrengen, maar willen ze dit ook?
samanthi

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:http://www.digibron.nl/search/detail/b9 ... -dr-i-boot

Een dominee moet zijn hoorders 'dwingen in te gaan', dit vergt een gedegen studie van Gods Woord. Zoals dominee I. Boot deed.
In feite hoor je nu dat God gedwongen wordt om de mens in te laten gaan vanwege zijn belevingen (bevindingen).
Kort gezegd: Veelal nu een christenprediking en niet een Christusprediking.
Docenten van een theologisch school kunnen hier menselijkerwijs verandering in aanbrengen, maar willen ze dit ook?
De topic is gesplitst, misschien kun je je betoog daar nog eens posten.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=12552
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten