Alarm!!

Isala

Re: Alarm!!

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:De kerk staat in brand!

En wat doen we?
Elkaar bekritiseren.
Discussiëren.
Verbazen en ontzetting grijpt me aan.
Zien we het niet?
Hoe lang houden we dit nog vol?

Dit is een noodkreet een fel geprangd gemoed, het moet er uit!
Het zou goed zijn dat we bij het plaatsen van een reactie ons (meer) zouden realiseren
dat ook deze dingen op de laatste dag geoordeeld zullen worden.
Niets is hier vrijblijvend op de aarde, ook het discussiëren op een forum niet.
Van het gebod elkaar lief te hebben worden we niet ontslagen als de ander een andere Bijbelse mening heeft dan ik zelf heb.
Er mag uiteraard met elkaar over gesproken worden, maar de ondertoon spreekt soms boekdelen...

Ik sluit mezelf hier ook bij in.
Hora est!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:

En wat doen we?
Elkaar bekritiseren.
Discussiëren.
Zien we het niet?

Het zou goed zijn dat we bij het plaatsen van een reactie ons (meer) zouden realiseren
dat ook deze dingen op de laatste dag geoordeeld zullen worden.
Niets is hier vrijblijvend op de aarde, ook het discussiëren op een forum niet.
Van het gebod elkaar lief te hebben worden we niet ontslagen als de ander een andere Bijbelse mening heeft dan ik zelf heb.
Er mag uiteraard met elkaar over gesproken worden, maar de ondertoon spreekt soms boekdelen...

Ik sluit mezelf hier ook bij in.
Juist die ondertoon, en dát is alarmerend...
Dat is toch niet echt tolerant of begripvol?, denk ik dan, zachtjes gezegd.

Maar verder lust het me niet om mezelf te verdedigen.
Het vetrek van geestverwanten spreekt ook duidelijke taal denk ik.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Auto schreef:
Ezen schreef:En -DIA- is degene met de meeste kritiek op Nederland op dit forum.
Behalve de eigen ds, deugt er weinig in Nederland.
Zelfs zijn eigen kerkverband, maar wat spreekt hij niet uit.
Nee hoor, hij heeft geen kritiek op Nederland, maar wel hoe het reformatorische gedachtegoed verwaterd. En hij is niet de enige, huisman en zonderling hebben het ook aangegeven en zijn vertrokken van dit forum. Er lezen er nog mee, maar die reageren al niet eens meer.
Dus wel erg flauw om op de persoon zo te reageren.
Ik sluit me hierbij aan. Het lastige is inderdaad wel dat de verwatering van binnenuit komt. En de criticasters geven wel veel en vaak commentaar op @Dia maar een onderbouwde visie hoe e.e.a dan wel bezien moet worden ontbreekt.
ejvl

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Ik sluit me hierbij aan. Het lastige is inderdaad wel dat de verwatering van binnenuit komt. En de criticasters geven wel veel en vaak commentaar op @Dia maar een onderbouwde visie hoe e.e.a dan wel bezien moet worden ontbreekt.
Dat zal inderdaad kloppen.
Aan de andere kant ontbreekt er ook een onderbouwde visie waarom de verwatering hoogtij viert en het alarm moet klinken.
Verder dan dat het vroeger allemaal beter was en de kerk in groot verval is en heden ten dage het allemaal niet meer zo beleefd en gehoord wordt, kom ik ook niet tegen.
Het probleem is dat er zijn die het woord reformatorisch claimen ter rechterzijde en zich beroepen op ds Kersten, ds v Dieren, ds Roos en dergelijke.
En er zijn die het woord reformatorisch claimen als het gaat om het midden, bijvoorbeeld ds Huisman, ds Vreugdenhil, ds Harinck en dergelijke.
(En nu wil ik geen oordeel over wie dan ook uitspreken, alleen duidelijkheid scheppen waar we over praten, het zouden net zo goed andere namen kunnen zijn.)

Rechts ziet een verval richting links/midden als het gaat om bevinding, maar links/midden ziet ook een verval als het gaat om rechts als zijnde afwijkend van de reformatie en bijvoorbeeld de puriteinen.

Om met Blauwendraad te spreken, het is ingewikkeld geworden.
Marco

Bericht door Marco »

En wat doen we?
Elkaar bekritiseren.
Discussiëren.
Zien we het niet?

Wees blij dat we discussiëren, en kritiek op elkaar kunnen hebben. Het is pas veel beroerder als we niet meer discussiëren, en elkaar aan een ieders lot overlaten.

Of als we geen kritiek meer kunnen hebben. Als we wel een 'zend' knop hebben maar het 'luisteren' standje het niet doet..
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Een aantal reacties hier weggehaald. Probeer a.u.b. netjes richting elkaar te blijven, en ook niet persoonlijk te worden; daar is dit forum niet voor.
Hopend op uw begrip.
Mvg, eilander
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

De mens (mijzelf inbegrepen) heeft de neiging om zichzelf als maat te nemen. Wat ik denk dat is juist! Als je discussieert om er niks van te leren, dan kun je beter ophouden. Als we denken de waarheid in pacht te hebben, zitten we er flink naast. Wat dat betreft is de refogezindte behoorlijk arrogant geworden... mij is wel duidelijk geworden dat de Heere in alle kerken en landen en continenten zijn kinderen heeft. En over het algemeen zijn die kerken heel anders dan onze refokerken, hoe lief en dierbaar die mij ook zijn. Maar laten we niet denken dat het alleen daar goed is en dat wij de juiste leer hebben. We zijn met zijn allen een groepje in een hoekje geworden, maar zijn we nog wel het zout der aarde als we onszelf zo buiten de wereld plaatsen? Want we zitten hier uren op refoforum met elkaar te discussiëren, omdat we denken te weten hoe het is, maar onze buurman kent de Heere niet. Hoeveel tijd hebben we daar aan besteed? Achter de computer is het makkelijk je mening te ventileren, maar gaan we ook op de markten staan om te praten over Jezus?
Helaas merk ik dat fora ook verslavend zijn... 'heeft iemand al gereageerd?' 'want vindt men van mijn post?'
We blijven maar beoordelen en oordelen, maar vergeten het allerbelangrijkste...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bloempje28 schreef:De mens (mijzelf inbegrepen) heeft de neiging om zichzelf als maat te nemen. Wat ik denk dat is juist! Als je discussieert om er niks van te leren, dan kun je beter ophouden. Als we denken de waarheid in pacht te hebben, zitten we er flink naast. Wat dat betreft is de refogezindte behoorlijk arrogant geworden... mij is wel duidelijk geworden dat de Heere in alle kerken en landen en continenten zijn kinderen heeft. En over het algemeen zijn die kerken heel anders dan onze refokerken, hoe lief en dierbaar die mij ook zijn. Maar laten we niet denken dat het alleen daar goed is en dat wij de juiste leer hebben. We zijn met zijn allen een groepje in een hoekje geworden, maar zijn we nog wel het zout der aarde als we onszelf zo buiten de wereld plaatsen? Want we zitten hier uren op refoforum met elkaar te discussiëren, omdat we denken te weten hoe het is, maar onze buurman kent de Heere niet. Hoeveel tijd hebben we daar aan besteed? Achter de computer is het makkelijk je mening te ventileren, maar gaan we ook op de markten staan om te praten over Jezus?
Helaas merk ik dat fora ook verslavend zijn... 'heeft iemand al gereageerd?' 'want vindt men van mijn post?'
Vraagje, dat misschien wat licht kan geven? Zou een noodkreet (denk er niet te licht over) hetzelfde zijn als je gelijk willen hebben? Wees eens eerlijk, al denk iedereen dat bijna. Het gaat juist hierom dat ieder zijn gelijk zoek, door discussieert terwijl de kerk om ons heen in brand staat, en de oordelen laag over ons land en de wereld hangen. Laten onze ogen eens geopend mogen worden...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Bloempje28 schreef:Als we denken de waarheid in pacht te hebben, zitten we er flink naast. Wat dat betreft is de refogezindte behoorlijk arrogant geworden... mij is wel duidelijk geworden dat de Heere in alle kerken en landen en continenten zijn kinderen heeft.
Zeker heeft de Heere overal zijn kinderen, van RKK in Brazilie tot evangelischen op de Noordpool.
Echter zijn we reformatorisch omdat dat voor ons, als het goed is, het dichtst bij de waarheid zit. De waarheid in pacht (hoewel inderdaad een enkele forummer dat hier denk te hebben) hebben we niet, maar je bent als het goed is reformatorisch omdat je weet dat dit zeer dicht bij de waarheid ligt. Geen enkele kerk, geen enkel deel van de 3FVE is immers volmaakt. Maar het zou wel voor jou persoonlijk de ware leer moeten zijn.
Isala

Bericht door Isala »

Curatorium schreef:Zeker heeft de Heere overal zijn kinderen, van RKK in Brazilie tot evangelischen op de Noordpool.
Echter zijn we reformatorisch omdat dat voor ons, als het goed is, het dichtst bij de waarheid zit. De waarheid in pacht (hoewel inderdaad een enkele forummer dat hier denk te hebben) hebben we niet, maar je bent als het goed is reformatorisch omdat je weet dat dit zeer dicht bij de waarheid ligt. Geen enkele kerk, geen enkel deel van de 3FVE is immers volmaakt. Maar het zou wel voor jou persoonlijk de ware leer moeten zijn.
vraagje:
Als het voor mij/ons de ware leer moet zijn, moet dat dan ook niet zo zijn voor iedereen, waar ook op deze wereld?
Ik heb woorden vet gemaakt, omdat ik in deze woorden veel aarzeling proef. Waarom heb je dit zo voorzichtig opgeschreven?
Hora est!
Loïs

Bericht door Loïs »

-DIA- schreef:
Bloempje28 schreef:De mens (mijzelf inbegrepen) heeft de neiging om zichzelf als maat te nemen. Wat ik denk dat is juist! Als je discussieert om er niks van te leren, dan kun je beter ophouden. Als we denken de waarheid in pacht te hebben, zitten we er flink naast. Wat dat betreft is de refogezindte behoorlijk arrogant geworden... mij is wel duidelijk geworden dat de Heere in alle kerken en landen en continenten zijn kinderen heeft. En over het algemeen zijn die kerken heel anders dan onze refokerken, hoe lief en dierbaar die mij ook zijn. Maar laten we niet denken dat het alleen daar goed is en dat wij de juiste leer hebben. We zijn met zijn allen een groepje in een hoekje geworden, maar zijn we nog wel het zout der aarde als we onszelf zo buiten de wereld plaatsen? Want we zitten hier uren op refoforum met elkaar te discussiëren, omdat we denken te weten hoe het is, maar onze buurman kent de Heere niet. Hoeveel tijd hebben we daar aan besteed? Achter de computer is het makkelijk je mening te ventileren, maar gaan we ook op de markten staan om te praten over Jezus?
Vraagje, dat misschien wat licht kan geven? Zou een noodkreet (denk er niet te licht over) hetzelfde zijn als je gelijk willen hebben? Wees eens eerlijk, al denk iedereen dat bijna. Het gaat juist hierom dat ieder zijn gelijk zoek, door discussieert terwijl de kerk om ons heen in brand staat, en de oordelen laag over ons land en de wereld hangen. Laten onze ogen eens geopend mogen worden...
Je hebt absoluut gelijk met heel je alarm. Maar we moeten scherp blijven.
Het gaat er ten diepste voor ons allen persoonlijk niet allereerst over hoe ver de kerk (en ze is me van harte lief!) weg is, hoe donker het in deze wereld is of hoe ver Nederland van haar plaats is. Deze zorgen kunnen een teken van geestelijke bewogenheid zijn én ik hoop het van harte.
Immers: als de Heere mij ontdekt aan mijn nood, gaat ook de nood van anderen wegen.
Aan de andere kant vraag ik me wel eens bezorgd af als ik zulke 'alarmen' hoor, of het ook nog iets uitwerkt.
We hebben een ziel te verliezen. Als ik vanavond moet bekennen buiten Christus te zijn, dan heb ik allereerst het alarm over mijn eigen leven uit te roepen. We leven nog, we hebben een stem om te roepen: roep dan allereerst om bekering!
Dat is een alarm dat hoeft hier niet op het forum, daar is het veel te teer voor.

Ik bedoel niet dat je hier op het forum niet mag waarschuwen dat je de tijd donker inziet, dat is zeker waar.
Maar ik ben soms zo bang dat er zoveel 'gealarmeerd wordt' buiten ons eigen hart en leven om.
Dat het zo donker is, dat ligt niet aan kerkverband X. , land Y. , wereldling Z., maar die schuld ligt hier, bij jou en mij.
Er blijft maar één weg over: 'Zoekt den HEERE en leeft'.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

Waar ik mij ook echt zorgen over maak is dat de reformatorische gezindte denkt t dichtst bij de ware leer te zitten. In heel de wereld is geen reformatorische gezindte zoals hier in NL en wij denken t bij t rechte eind te hebben? Hoe kortzichtig. Ik denk dat we een eiland hebben gemaakt, lekker veilig bij elkaar, OSM (ons soort mensen, brr).
We staat zo voor Luther en Calvijn, maar wat kennen we ze slecht. Als we dicht bij de leer van de reformatie willen blijven, moeten we daar naar terug gaan, want mijn inziens zijn we daar al heel ver vanaf. Ik ben jaren geleden ook een tijd actief geweest hier, ik zie nog steeds dezelfde kortzichtigheid en de arrogantie, mensen weten het allemaal zo goed en weten precies hoe God werkt. Het maakt mij verdrietig.
Vreemdelingen worden vreemd aangekeken als ze zomaar bij ons in de kerk binnen stappen, zeker als je kunt zien dat het mensen zijn die nooit in de kerk komen. De dominee preekt vaak in taal die een buitenstaander totaal niet begrijpt. En als ze ondanks dat blijven komen moeten ze al snel aangesproken worden op de kaders waarin wij denken dat een christen hoort te leven.

Kortom: nog werk zat... laat ieder dan maar in zijn eigen leven alarm slaan...
refo

Bericht door refo »

De eerste bladzijde van de Institutie kennen we uit ons hoofd: (eerst) zelfkennis, (dan) Godskennis. De rest komt minder aan bod. ds Visscher schreef gister ook in de Saambinder dat o.a. Calvijn soms veel ruimere visie op de doop heeft.

(Ik heb haakjes geplaatst, omdat Calvijn volgens mij de volgorde open laat. )
Jongere

Bericht door Jongere »

Bloempje28 schreef:Waar ik mij ook echt zorgen over maak is dat de reformatorische gezindte denkt t dichtst bij de ware leer te zitten. In heel de wereld is geen reformatorische gezindte zoals hier in NL en wij denken t bij t rechte eind te hebben? Hoe kortzichtig. Ik denk dat we een eiland hebben gemaakt, lekker veilig bij elkaar, OSM (ons soort mensen, brr).
We staat zo voor Luther en Calvijn, maar wat kennen we ze slecht. Als we dicht bij de leer van de reformatie willen blijven, moeten we daar naar terug gaan, want mijn inziens zijn we daar al heel ver vanaf. Ik ben jaren geleden ook een tijd actief geweest hier, ik zie nog steeds dezelfde kortzichtigheid en de arrogantie, mensen weten het allemaal zo goed en weten precies hoe God werkt. Het maakt mij verdrietig.
Vreemdelingen worden vreemd aangekeken als ze zomaar bij ons in de kerk binnen stappen, zeker als je kunt zien dat het mensen zijn die nooit in de kerk komen. De dominee preekt vaak in taal die een buitenstaander totaal niet begrijpt. En als ze ondanks dat blijven komen moeten ze al snel aangesproken worden op de kaders waarin wij denken dat een christen hoort te leven.

Ik waardeer de bewogenheid die in je postings doorklinkt. Het is goed om het goede te zoeken voor onze gezindte.
Wat ik wel jammer vind, is dat het allemaal erg reactionair gekleurd is. Dat is tegelijk waar ik bij Heartcry moeite mee heb. Er wordt veel gesproken over hoe het in ieder geval niet moet (namelijk hoe het nu gaat in veel kerken). Vervolgens ontstaan er nieuwe theologische ideeën, met name op basis van een reactie op wat men verkeerd heeft zien gaan.
Ik zie dat bijv. wel een beetje in je reacties in het topic over de uitverkiezing. Je spreekt je uit tegen een bepaalde gedachte van de verwerping (God Die mensen schept om hen in de hel te werpen) en vervolgens keer je je tegen de hele gedachte van de verwerping. Maar weet je wel dat de Dordtse Leerregels daar een middenweg in proberen te vinden? Zij spreken over een verwerping, zónder daarbij zo'n godsbeeld te hebben dat jij tekent. Weet je wat het antwoord van onze belijdenis is op deze vragen?

Dat is eigenlijk mijn grootste vraag. Mensen roepen vaak snel dingen, zonder werkelijk in de eigen traditie te 'schatgraven'. Of soms alleen die delen die uitkomen citeren.
Want Luther en Calvijn, ja, die waren ongetwijfeld ruim in hun aanbod van de genade. Maar weet je ook dat Luther heeft gezegd: 'een mens moet totaal wanhopen aan zijn eigen vermogen, voordat hij voorbereid is om de genade van Christus te ontvangen.' Heel voorwaardelijk...

Ik deel je oproep om ons in de traditie te verdiepen, maar laten we dat dan ook werkelijk doen. Dat bewaart ervoor om de traditie voor ons eigen standpunt te willen claimen, maar ook om de traditie te negeren terwijl die over sommige dingen al lang heel grondig heeft nagedacht. Het bewaart vooral voor al te reactionair roepen, waarbij we snel los raken van de zegenrijke band met de kerk en traditie. Ik zeg dit laatste niet tegen jou persoonlijk, maar in het algemeen. En in ieder geval richting ontwikkelingen die ik bij Heartcry (en in mindere mate JijDaar) zie.
Auto

Bericht door Auto »

Bloempje28 schreef:Waar ik mij ook echt zorgen over maak is dat de reformatorische gezindte denkt t dichtst bij de ware leer te zitten. In heel de wereld is geen reformatorische gezindte zoals hier in NL en wij denken t bij t rechte eind te hebben? Hoe kortzichtig. Ik denk dat we een eiland hebben gemaakt, lekker veilig bij elkaar, OSM (ons soort mensen, brr).

Als ik zo jouw berichten lees, dan is mijn vraag: wat versta jij onder de reformatorische gezindte? Ik krijg het idee dat jij ageert tegen een paar kerken en gelijk de hele reformatorische gezindte daarin meetrekt. Ik herken namelijk jouw beeld helemaal niet, in de kerken waar ik kom.
Plaats reactie