RefoCalvinist schreef:Als je Markus 5 vers 9 bedoeld staat er ook "hij antwoordde". Dan moet je dan ook bij hem laten en er geen "duivelen" van maken. Wel de tekst laten staan @eilander

. Overigens maak ik er geen "vele zonden" van. Het waren duivelen die hij in zich had, maar het gaat om het antwoord van de man: Legio. Hij wist dat hij vele ongerechtigheden had. Duivelen en ongerechtigheden gaan met elkaar op.
En je laatste zin betreffende. Eens, maar dat doen we hier ook niet. We proberen de Schrift te verstaan en het onderwijs wat er uit de Schrift tot ons komt te begrijpen. Dat is wat anders dan uitpluizen.
1. De man was bezeten. Het onderscheid dat je probeert te maken is daarom onterecht. Het onderscheid tussen de man en zijn bezetter(s) is niet te maken.
2. Dat blijkt ook uit het antwoord dat 'hij' geeft: "Mijn naam is Legio, want wij zijn met velen." Dit komt bij de geesten vandaan. Om daar de ongerechtigheden bij te halen die de man zou weten dat hij had is onjuist gebruik van de tekst, oftewel: inlegkunde.
3. Als je de geschiedenis meer in zijn verband leest gaat je opvallen (hoop ik) dat Jezus kennelijk het meer overstak om deze man te ontmoeten. Als Jood had hij daar niets te zoeken. En als de mensen hem vragen weg te gaan (hé, dat vroegen die geesten eventjes daarvoor ook..), dan gaat hij. Jezus ging naar deze man toe voordat hijzelf daar enig besef van had. Niet de kennis van de ongerechtigheden of wat dan ook dreven Jezus naar deze man toe.
Was de boodschap van het bijbelgedeelte geweest dat men eerst zondenkennis moet hebben voordat Jezus in actie komt, dan had dat in het vervolg wel duidelijker geworden (de genezing van de vrouw met de vloeiing en de opwekking van de dochter van Jaïrus). Hun nood was op zich wel duidelijk (de vrouw was jarenlang onrein geweest, de dochter dood), maar van zondenbesef geen enkele expliciete aanwijzing. Sterker nog: als er ergens in de Bijbel sprake is van een 'gestolen Jezus', dan wel hier. Tegen deze vrouw zegt hij, zonder verdere vragen: "uw geloof heeft u behouden", en even later tegen Jaïrus: "Gelooft alleen". Duidelijke taal.
Moeten wij er dan een toeleidende weg bij verzinnen?