Stichting Heartcry

Bloempje28

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Bloempje28 »

Luther schreef:
parsifal schreef:Nu doe je alsof er een stel jongeren die vooral niet zelf een klein beetje onderscheid kunnen maken naar Heartcry gaan. Ik geloof dat er jongeren zijn die daarheen gaan omdat het zaken aan de kaak stelt die ze graag aan de kaak gesteld zien en daarmee alles van Heartcry als goud zien. Misschien zelfs doorslaan in kritiek, maar dat ze kritiekloos een hele bundel aanvaarden zie ik zeker bij Heartcry publiek niet gebeuren. Verder is het gebruiken van liederen zonder de bronnen te vermelden niet netjes.
Er is maar één bron, en dat is de dichter.
Ik zie dat bij HeartCry-publiek in mijn nabije omgeving juist wel gebeuren.
Nou... ik zie juist bij bijeenkomsten van HeartCry dat je ze liederen van opwekking qua tekst gewoon veranderd hebben omdat het dan veel Bijbelser is. Bijv het lied: Ga je mee naar de rivier! Dat gaan naar de rivier slaat nergens op, waar staat die rivier voor? Ze hebben er van gemaakt... Ga je mee naar Golotha... prachtig!

En ik heb er mensen van alle leeftijden gezien, dus het is niet persé voor jongeren alleen. Ook hebben we echt alle soorten liederen gezongen, van Psalmen tot Johannes de Heer tot opwekking. Kortom: interkerkelijk! Hoe mooi kan het zijn.
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 22 okt 2015, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloempje28

DDD schreef:
Bloempje28 schreef:@DDD,

Blijkbaar weet jij al wie ik ben??? Geen toonbeeld van rechtzinnigheid... :bobo Knap hoor!
Ik heb nog geen woord aan jou gewijd. Hoe kom je hierbij?
De mensen die er zo tegen tekeer gaan zijn zelf meestal ook geen voorbeelden van rechtzinnigheid, helaas.

Ik neem aan dat je mij hiermee bedoeld omdat je reageert op mijn reactie! Wat bedoel je hier dan wel mee?
DDD

Bericht door DDD »

Bloempje28 schreef:
DDD schreef:

Blijkbaar weet jij al wie ik ben??? Geen toonbeeld van rechtzinnigheid... :bobo Knap hoor!
De mensen die er zo tegen tekeer gaan zijn zelf meestal ook geen voorbeelden van rechtzinnigheid, helaas.

Ik neem aan dat je mij hiermee bedoeld omdat je reageert op mijn reactie! Wat bedoel je hier dan wel mee?
Wat een rare redenering. Ik lever duidelijk gewoon een bijdrage aan de discussie in het algemeen. Als ik nou in de eerste alinea speciaal zou zijn ingegaan op hetgeen je schrijft, kon ik het nog begrijpen.

Ik weet niet waarom je meent dat jij tekeer gaat tegen Heart Cry maar ik doelde op mensen die tekeer gaan tegen Heart Cry, bijvoorbeeld in De Saambinder.

Wat hebben de uitroeptekens in je bericht precies voor betekenis?
Bloempje28

Curatorium schreef:M.i. is dit het grote probleem van HeartCry: hoewel HeartCry inmiddels een vast publiek begint te krijgen en er niet zoveel nieuwe reformatorische jongvolwassen bijkomen als in het begin, is de laatstgenoemde groep nog steeds de doelgroep van HeartCry. Vervolgens komt de (gereformeerde) leer van de doelgroep totaal niet naar voren tijdens de avonden/conferenties. Het is een mix van (new) Calvinism en evangelische trekjes. Op die manier voelt de doelgroep zich aangesproken, terwijl de inhoud ten diepste niet hetzelfde is.
Dat is het grote probleem. Het trekt mensen weg want het voelt vertrouwd.

Dit is een verschil met bijvoorbeeld JijDaar, die wel reformatorisch zijn te noemen en waarbij de sprekers (wel uit een bepaalde hoek) voluit reformatorisch zijn.
Ik dacht dat Jij daar! een initiatief was van HeartCry?? Of staat dit los van elkaar?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Staat zeker los van elkaar.
De enige overeenkomsten zijn dat men beide avonden voor jongeren organiseert en beiden de gevestigde kerken bekritiseert.

JijDaar onderschrijft de 3 formulieren van enigheid. HeartCry doet dat niet.
JijDaar heeft vaak gewoon HHK, PKN en CGK predikanten die komen spreken, waardoor het meestal (!) reformatorisch is te noemen. Van HeartCry kan je dat niet zeggen. Die trekken reformatorische jongvolwassenen aan, maar brengen vervolgens een andere leer.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 22 okt 2015, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloempje28

DDD schreef:
Bloempje28 schreef:
DDD schreef:

Wat een rare redenering. Ik lever duidelijk gewoon een bijdrage aan de discussie in het algemeen. Als ik nou in de eerste alinea speciaal zou zijn ingegaan op hetgeen je schrijft, kon ik het nog begrijpen.

Ik weet niet waarom je meent dat jij tekeer gaat tegen Heart Cry maar ik doelde op mensen die tekeer gaan tegen Heart Cry, bijvoorbeeld in De Saambinder.

Wat hebben de uitroeptekens in je bericht precies voor betekenis?
Geen rare redenering, want je kunt jouw reactie na mijn reactie nl op twee manieren uitleggen. Je redenatie hierboven is duidelijker. En daar ben ik het dan ook mee eens!
Mijn uitroeptekens... tja... misschien een trekje van me? Gebruik snel een uitroepteken als ik iets belangrijk vindt. :)
Gian

Bericht door Gian »

Luther schreef: HeartCry is een stichting, geen kerk.
Er is geen ambtelijke bediening, en dus ook geen bediening van de sleutelen des hemelrijks.
Als men op zondag bijeenkomsten houdt, dan betekent dat per definitie dat men mensen weghaalt uit de plaatselijke gemeente.
Ik zou bijna de verzuchting van @huisman gaan herhalen: Dat je dit op RF moet gaan verdedigen en uitleggen..... :bobo
Luther schreef:Google maar eens op HeartCry en de drie formulieren van Enigheid. Die onderschrijft men niet van harte als de meest evenwichtige samenvatting van de bijbelse theologie.
Daarom denken ze misschien ook wel wat anders over de kerk, ambten of over de sleutelbediening. Verschillen zijn er nou eenmaal.
Luther schreef:Mijn zorgen nemen alleen maar toe, wetende dat er veel jongeren uit de gereformeerde gezindte zich aangetrokken weten tot de theologie van HeartCry.
Welke zorgen? Ieder handelt toch naar eigen overtuiging als het goed is?
Ik maak me zorgen dat veel jeugd straks niks meer gelooft. Niet zozeer of ze straks hervormd, evangelisch of baptist zijn.
Straks laten we ze los en moeten ze als zelfstandige weldenkende individuen een keuze maken. Dan dragen ze zelf verantwoordelijkheid. Dat zal je dan ook moeten accepteren. Of je het met ze eens bent of niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Panny

Bericht door Panny »

Bloempje28 schreef:@ Panny
Jij zegt dat er wel een toeleidende weg is en daaarna zeg je dat het geen voorwaarde mag zijn. Daarin spreek je jezelf tegen. Waarin de Bijbel staan teksten over een toeleidende weg waarin een zondaar zondekennis leert door de Heilige Geest.
Het lijkt er toch echt op dat je dingen door elkaar haalt.

Iedereen heeft Christus nodig, want we zijn allemaal zondaren op weg naar het oordeel.
Iedereen is ook welkom bij Christus, Hij nodigt een ieder die Zijn Woord hoort.

Maar het grote probleem is dat mensen deze realiteit van nature helemaal niet zien.
We zien niet de heerlijkheid en liefde in God en Christus waarbij alle aardse schatten verbleken.
We hebben het juist prima naar ons zin in de wereld.
We willen eigenlijk niets te maken hebben met deze God, we regelen het zelf allemaal wel.
En we hebben ook helemaal geen last van onze zonden tegen God. We hebben dus ook helemaal geen behoefte aan Christus.

De Heilige Geest moet de ogen van de mens openen voor deze dingen.
De 'toeleidende weg' zie ik als het werk van de Heilige Geest die de ogen opent en een mens tot Christus leidt.
Hierdoor gaat een mens op zoek naar God en naar vergeving van zonden.
Ook de liefde en verlangen tot God wordt door de Heilige Geest in je hart gewerkt.

De 'toeleidende weg' is dus geen voorwaarde.
Het is de weg waarlangs we tot Christus komen.
Zonder deze weg komen we niet tot Christus.

Het is ook heel gevaarlijk bepaalde voorwaarden te stellen aan de weg die iemand brengt tot Christus.
Want er zijn hele verschillende wegen.
Je kunt net als Paulus heel krachtdadig bij je zonden bepaalt worden en binnen 3 dagen Christus als je Zaligmaker leren kennen.
Maar vaak gaat het ook veel bedaarder en kom je na een langere 'zoektocht' aan de voeten van Christus.

Net als Paulus moet elke prediker zich laten leiden door twee zaken om mensen te bewegen tot het geloof:
1. De schrik des Heeren: Het komende oordeel van God over onze zonden.
2. De liefde van Christus: de liefelijke nodiging van Christus tot elke zondaar om in Hem verlossing te vinden.

Ik vind het ook een gevaarlijke ontwikkeling dat zondekennis helemaal niet zo belangrijk en nodig meer is.
Het is juist goed steeds weer stil te staan bij onze zonden tot God, aan al ons tekortkomingen in het liefhebben van God boven alles en zo steeds bij Christus terecht te komen en te leven uit Gods genade en niet uit eigen kracht.
Bloempje28

Panny schreef:
Jij zegt dat er wel een toeleidende weg is en daaarna zeg je dat het geen voorwaarde mag zijn. Daarin spreek je jezelf tegen. Waarin de Bijbel staan teksten over een toeleidende weg waarin een zondaar zondekennis leert door de Heilige Geest.

Iedereen heeft Christus nodig, want we zijn allemaal zondaren op weg naar het oordeel.

Maar het grote probleem is dat mensen deze realiteit van nature helemaal niet zien.
We zien niet de heerlijkheid en liefde in God en Christus waarbij alle aardse schatten verbleken.
We willen eigenlijk niets te maken hebben met deze God, we regelen het zelf allemaal wel.
En we hebben ook helemaal geen last van onze zonden tegen God. We hebben dus ook helemaal geen behoefte aan Christus.

De 'toeleidende weg' zie ik als het werk van de Heilige Geest die de ogen opent en een mens tot Christus leidt.
Ook de liefde en verlangen tot God wordt door de Heilige Geest in je hart gewerkt.

Het is ook heel gevaarlijk bepaalde voorwaarden te stellen aan de weg die iemand brengt tot Christus.
Je kunt net als Paulus heel krachtdadig bij je zonden bepaalt worden en binnen 3 dagen Christus als je Zaligmaker leren kennen.
Maar vaak gaat het ook veel bedaarder en kom je na een langere 'zoektocht' aan de voeten van Christus.

Net als Paulus moet elke prediker zich laten leiden door twee zaken om mensen te bewegen tot het geloof:
2. De liefde van Christus: de liefelijke nodiging van Christus tot elke zondaar om in Hem verlossing te vinden.

Ik vind het ook een gevaarlijke ontwikkeling dat zondekennis helemaal niet zo belangrijk en nodig meer is.
Het is juist goed steeds weer stil te staan bij onze zonden tot God, aan al ons tekortkomingen in het liefhebben van God boven alles en zo steeds bij Christus terecht te komen en te leven uit Gods genade en niet uit eigen kracht.
Zondekennis is zeker belangrijk! Als er geen zondekennis is moet je je afvragen of je de Heere wel nodig hebt. Maar de Heere kan ons op verschillende manieren tot Hem brengen, de zondekennis hoeft niet vooraf te gaan! Hij kan ook zijn liefde eerst laten zien, zondekennis zal zeker komen, maar is geen voorwaarde om tot Hem te gaan. Als je de Heere leert lief krijgen ga je ook steeds meer zien dat het in jezelf echt niet te vinden is. Hierdoor wordt Hij nog groter en is Hij nog meer te prijzen.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Bloempje28 schreef:
Panny schreef:

Zondekennis is zeker belangrijk! Als er geen zondekennis is moet je je afvragen of je de Heere wel nodig hebt. Maar de Heere kan ons op verschillende manieren tot Hem brengen, de zondekennis hoeft niet vooraf te gaan! Hij kan ook zijn liefde eerst laten zien, zondekennis zal zeker komen, maar is geen voorwaarde om tot Hem te gaan. Als je de Heere leert lief krijgen ga je ook steeds meer zien dat het in jezelf echt niet te vinden is. Hierdoor wordt Hij nog groter en is Hij nog meer te prijzen.
Iedereen heeft de Borg en Middelaar nodig. Maar wanneer nu echt? Wanneer is er plaats voor de Zaligmaker? Alleen toch wanneer een schuldverslagen zondaar in ootmoed smekend tot de troon der genade komt? In de weg ter zaligheid leert een mens eerst Godskennis. Gods deugden. En daardoor leert een mens zelfkennis. Zijn ellende. En in die weg alleen kan een verloren adamskind zalig worden op grond van recht en gerechtigheid in en van Christus. De ouden zeiden weleens: Christus is verscholen achter het recht! En dat is Bijbels. Het gaat om de eer van God!

@Bloempje. Je geeft de mens nu geen bloempje, maar een brandnetel in hand en stuurt ze regelrecht de bloemenhoven in.
samanthi

Bericht door samanthi »

Toch lees ik ook bij ds w a Brakel dat mensen soms eerst door de liefde getrokken worden, denk ook aan Barmhartig die met Christiana meeging, zij had niet veel te vertellen.

Waar was de zondekennis van de bezetene van Gadara? Hij lag te schelden aan de voeten van Jezus.
Het is de rechtvaardiging van een goddeloze! En niet van iemand die al wat heeft al is het dan zondekennis.
Als je tot Christus gaat, zal Hij je geenszins uitwerpen, er staat een dubbele ontkenning niet niet.

Als je preekt dat je eerst met God te doen krijgt en dan je ellende pas gaat zien, dan zullen veel mensen daar op gaan wachten en nooit tot de Heere gaan.

7
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

samanthi schreef:Toch lees ik ook bij ds w a Brakel dat mensen soms eerst door de liefde getrokken worden, denk ook aan Barmhartig die met Christiana meeging, zij had niet veel te vertellen.

Waar was de zondekennis van de bezetene van Gadara? Hij lag te schelden aan de voeten van Jezus.
Het is de rechtvaardiging van een goddeloze! En niet van iemand die al wat heeft al is het dan zondekennis.
Als je tot Christus gaat, zal Hij je geenszins uitwerpen, er staat een dubbele ontkenning niet niet.

Als je preekt dat je eerst met God te doen krijgt en dan je ellende pas gaat zien, dan zullen veel mensen daar op gaan wachten en nooit tot de Heere gaan.
Er is onderscheid in de weg, dat is zeker. Maar Gods gewone weg is dat een mens leert wie God is en wij hij zelf is, waardoor er een roepen komt tot de Heere om genade en uitredding. En dat de een lieflijker getrokken wordt dan een ander, dat is de vrijheid van God. Maar op grond van Gods Woord mogen en moeten we zeggen dat Sion door recht verlost worden. Neem Jesaja 1. Daar wordt eerst de eis gelegd op het volk Israël om zich te bekeren en hun overtredingen weg te doen. En dan pas komt de nodiging tot Christus: "komt DAN en laat ons samen richten".
En je haalt de bezetene van Gadera aan. Had hij geen zondenkennis? En de vraag van Christus "wat is uw naam?" dan? Daar moest hij toch op antwoorden: Legio. Duizenden ongerechtigheden!
En wie tot Hem komt is door de Vader getrokken! Want niemand komt (!) tenzij de Vader hem trekke.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik moet zeggen dat de toeleidende weg die hier door RefoCalvinist beschreven wordt niet heel duidelijk uit de Bijbel blijkt (althans niet voor mij). Soms lees je over schuldbelijdenis voor bekering. Soms lees je er totaal niets over.

Het lijkt me, net als bij een natuurlijke geboorte, beter om te kijken of de mens leeft, dan om de omstandigheden in de baarmoeder te analyseren. Of een mens leeft, daar is Bijbels gezien wel aardig wat over te zeggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

RefoCalvinist schreef:Er is onderscheid in de weg, dat is zeker. Maar Gods gewone weg is dat een mens leert wie God is en wij hij zelf is, waardoor er een roepen komt tot de Heere om genade en uitredding. En dat de een lieflijker getrokken wordt dan een ander, dat is de vrijheid van God. Maar op grond van Gods Woord mogen en moeten we zeggen dat Sion door recht verlost worden. Neem Jesaja 1. Daar wordt eerst de eis gelegd op het volk Israël om zich te bekeren en hun overtredingen weg te doen. En dan pas komt de nodiging tot Christus: "komt DAN en laat ons samen richten".
En je haalt de bezetene van Gadera aan. Had hij geen zondenkennis? En de vraag van Christus "wat is uw naam?" dan? Daar moest hij toch op antwoorden: Legio. Duizenden ongerechtigheden!
En wie tot Hem komt is door de Vader getrokken! Want niemand komt (!) tenzij de Vader hem trekke.
Die laatste zin is zeker waar. Daarin is ook troost: want als de Vader het niet deed, kwam niemand tot Christus. We zijn vijanden van vrije genade. Zalig worden buiten het recht om zal niet kunnen, want er moet schuld betaald worden.

Toch zou ik wel willen oproepen om zorgvuldig met de Bijbelse gegevens om te gaan. Lees de Puriteinen over Jesaja 1: die zeggen echt niet dat je eerst je moet bekeren en daarna pas tot Christus mag gaan. Ook die bekering buiten Christus om is alleen maar mensenwerk onder het verbond der werken, dat tot de dood leidt.

De bezetene van Gadara: het blijkt overduidelijk uit de Bijbel dat de duivelen zelf antwoord gaven op de vraag van de Heere Jezus: Legio, want wij zijn velen. Dat ging echt niet over de zonden van de bezetene. Enige nuchterheid en zakelijkheid bij het omgaan met de Bijbelse gegevens is wel op zijn plaats, vind ik.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Comrie:

E. Maar opdat Gods kinderen niet neerslachtig mogen zijn over het een of het ander, zullen wij enige toevalligheden van dit geven van zijn hart met uw aandacht aanmerken.

a. Dit is aan te merken, dat sommige van de gelovigen ondervonden hebben, dat alles, om zo te spreken, in een ogenblik toeging zonder veel en herhaalde beschouwingen van hun staat, en van hun zijn buiten God, kinderen des toorns en lijfeigenen van de satan, maar als zij er zich toe kwamen te zetten, dat er zo veel Goddelijk en geestelijk licht in hun ziel is opgegaan, dat zij ten eerste hart en ziel aan God hebben gegeven. Zulks vind ik in Zacheüs, die klom in een boom, maar ten eerste zegt Christus tot hem: Heden is deze huize zaligheid geschied; zodat het schijnt, dat er maar één punt des tijds tussenbeide geweest is, waarin hij gewisselijk in alle bedaardheid alles niet kon nagaan; ondertussen bleek zijn oprechtheid in de gulle liefde tot Jezus, en zucht voor rechtvaardigheid; zijnde een tollenaar, had hij een misslag gehad, hij zou het nu vergoeden. Derhalve laat geen der vromen ooit geschud worden, dat hij dit en dat niet gezien heeft, dat anderen zagen; daarin bestaat het werk niet, maar in overgeven; en zijn zij door Gods goedheid daartoe gebracht zonder al de wettische woelingen, des te meer hebben zij reden om Gods zachte handeling te roemen.

b. Dit is aan te merken, omtrent het geven van het hart, dat er velen zijn, die lang in wettische werkingen en naarheden gehouden worden, eer zij hun hart kunnen overgeven; die als Paulus bezwijken, en wegens hun wanhopende toestand als dood ter aarde neervallen. Dit is Gods weg wel met zeer velen, en zij hebben de voorgaanden niet verdacht te houden, omdat die het niet zo ondervonden hebben; maar denken, dat zij weerbarstiger dan die waren; zij hebben ook hun toestand niet verdacht te houden, omdat zij zo zacht niet zijn behandeld geworden, gelijk het soms gebeurt; want, met eerbied gesproken, God kan het wegens onze verdorvenheid nooit van pas maken; maar wij hebben God te loven, dat Hij hen op het allerbitterste heeft willen behandelen, doordat Hij hen wilde noodzaken tot hun beste.

c. Moeten wij nu hierin aanmerken, dat de ziel dikwerf haar hart in waarheid en oprechtheid kan overgeven aan de Heere; maar God geeft van Zijn kant het niet aan de ziel te zien, dat Hij haar gave aanneemt, maar laat haar lang werkzaam zijn zonder Zich te ontdekken en te openbaren, schoon Hij een innig genoegen in haar werk heeft. David, o, hij had liefde voor Absalom, maar liet het niet aan Absalom blijken; anderen die hem kenden, konden het nagaan; hij laat Absalom naar Jeruzalem wederkeren, zijn hart was vol liefde, maar hij liet Absalom zijn aangezicht niet zien. Zo kan God lang handelen, en wij hebben niet uit deze handeling enig besluit te trekken, maar op ons werk acht te geven, en te zien of het welmenend en oprecht is, dan kunnen wij verzekerd zijn dat het Gode aangenaam is.

d. Is aan te merken, dat enige Christenen, als zij van het hart aan God over te geven spreken, van zonderlinge aandoeningen en hartstochtelijke aandoeningen weten te spreken; hetgeen op zichzelf goed is, maar het moet geen regel voor anderen zijn. De een is van gesteldheid meer hartstochtelijk dan de ander, de een kan ten zeerste geraakt worden en in tranen weg druipen, daar een ander dat niet ondervindt. Wij hebben maar te letten, hoe wij gesteld zijn, want tegen de gesteldheid van de natuur werkt God zeer zeldzaam.

e. Er zijn anderen, die het hart geven, maar het is meer uit overreding, het is meer met bedaardheid der ziel; deze hebben niet, als zij het maar doen, te twijfelen; want de aandoening maakt het werk niet vaster en waarachtiger; o neen, het komt maar op de opdracht en de gave der ziel aan. Die Jezus in oprechtheid aanziet, die geeft ook zijn hart aan Hem waarlijk over.

f. Er is ook aan te merken, dat velen op dat geven van het hart zulke verwijderingen en vervrolijking en vrede vinden, dat het niet uit te spreken is; dat is wel dierbaar, maar zulk een wederomstuitende daad moeten wij van het geloof zelf onderscheiden, want dat is een vruchtgevolg des geloofs. De ziel zou het ware geloof kunnen oefenen, en dat niet ondervinden, gelijk blijkt uit Jes. 50, Die in duisternis wandelt, en geen licht ziet. Ondertussen zien wij het er gaarne bij, en geloven, dat de ziel zeldzaam tot vastigheid zonder dat komen kan, immers elke oprechte is er op gezet, en staat er naar.

g. Er is eindelijk aan te merken, dat de een wel, wanneer hij zijn hart overgeeft, meer vruchten van heiligmaking vindt dan de ander, en langer voor zonde bewaard wordt dan de ander, hetgeen een op rechte dikwijls aan zijn staat doet twijfelen, omdat hij zo schielijk in de zonde valt. Maar dit is aan te merken, dat de vruchtgevolgen van het geloof even lang blijven als het geloof werkt, gelijk met het licht, dat is zolang de zon schijnt; derhalve kan het geloof zeer werkzaam zijn in het ene ogenblik, maar terstond ophouden in zijn werking, en dan houden de vruchtgevolgen op. Petrus op de berg had het geloof, terstond mist hij het in zijn werkzaamheid, daarom zei Christus tot hem: „Ga achter Mij, satanas!"
Comrie ABC des geloofs, als het gaat over het geven van het Hart.

http://www.theologienet.nl/documenten/Comrie_ABC.rtf
Plaats reactie